Wat ik en vele anderen al lang wisten blijkt nu meer dan waar te zijn, vrachtwagens kunnen zo goed als ongestraft inhalen op onze wegen. Regenweer of geen regenweer, ze kunnen ongestraft hun gang gaan. Dat dit voor gevaarlijke situaties en veel frustraties zorgt is vanzelfsprekend maar het feit dat er zogezegd geen personeel is om de foto's die de dure slimme camera's maken te bekijken is te gek voor woorden, er is wel personeel om de dagelijkse duizenden flitsboetes te verwerken en die gaan voor het merendeel naar Belgische autobestuurders.
De slimme camera's die gebruikt worden om het inhaalverbod voor vrachtwagens op autosnelwegen te controleren, zijn nu een maat voor niets. Er staan er op een tiental plaatsen in Vlaanderen, maar de politie gebruikt ze niet. Een politieagent moet de filmpjes controleren, en dat is geen beleidsprioriteit.
Op verschillende plaatsen op de autosnelwegen in Vlaanderen staan zogenaamde 'slimme camera's die nummerplaten herkennen. Die fimpjes, waarop overtredingen van de wegcode te zien kunnen zijn, moeten beoordeeld worden, door iemand die de situatie kan inschatten. En daar knelt het schoentje. Het is op dit moment geen beleidsprioriteit, zegt de politie zelf.
Nochtans komen er binnenkort nog vier bij. In januari is overleg gepland tussen de politie en de bevoegde overheden over de ongebruikte camera's.
Op verschillende plaatsen op de autosnelwegen in Vlaanderen staan zogenaamde 'slimme camera's die nummerplaten herkennen. Die fimpjes, waarop overtredingen van de wegcode te zien kunnen zijn, moeten beoordeeld worden, door iemand die de situatie kan inschatten. En daar knelt het schoentje. Het is op dit moment geen beleidsprioriteit, zegt de politie zelf.
Nochtans komen er binnenkort nog vier bij. In januari is overleg gepland tussen de politie en de bevoegde overheden over de ongebruikte camera's.
Comment