Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geremde aanhangwagen MTM 750 kg trekken met lichte auto.

    Hallo,

    Ik heb een auto die ongeremd 510 kg mag trekken en geremd 1100 kg.
    Nu heb ik een geremde aanhangwagen met MTM 750 kg niet appart ingeschreven (geen Q of U plaat maar de plaat van de auto) en dus ook niet gekeurd.
    Wel met Type plaatje MTM 750 kg, merk en chassis nummer.

    Deze trek ik met mijn auto.
    Nu zei mij iemand dat dit niet telt als een geremde aanhangwagen omdat deze niet ingeschreven en gekeurd is en bijgevolg word beschouwd als een ongeremde MTM 750kg aanhangwagen.
    En ik deze dan maar mag beladen tot een totaalgewicht van 510kg.

    Ik heb al gegoogeld en de zoek functie van dit forum gebruikt maar vind geen antwoord.
    Wie weet hoe het nu juist in elkaar zit?

  • #2
    dat is idd een twijfelgeval, volgens de papieren zou je het volgens mij gewoon mogen trekken, maar door het ontbreken van keuring op je aanhanger heb je eigenlijk nooit zekerheid dat je remmen het nog wel doen.


    UPDATE 2013Indien u slechts bijvoorbeeld 600kg ongeremd mag trekken, mag u nog steeds een aanhangwagen met MTM 750kg voorttrekken, MAAR u mag slechts een totale ONGEREMDE sleeplast ( gewicht aanhangwagen + gewicht lading ) van 600kg bekomen.
    Vanwege de vele verwarring hieromtrend is dit ons bevestigd geweest door de lokale politie van de politiezone GRENSLEIE, cel mobileit (J.P., mei 2013).

    Zolang uw lading onder de MTM van uw aanhangwagen blijft, en van het MTM sleepvermogen (ongeremd) op hetgelijkvormigheidsattest of keuringsbewijs van uw voertuig bent u in orde.



    Geremd is toch enkel voor grote aanhangwagens?

    Nee.. toch niet
    Tegenwoordig kan men ook aanhangers met MTM750kg in een geremde versie verkrijgen bij verschillende fabrikanten.Contacteer ons voor meer informatie over waar u een geremde aanhanger met MTM 750kg kunt krijgen.

    politie eventueel eens contacteren, bovenstaande politiezone werkte al mee met die website, is misschien een goed beginpunt

    Comment


    • #3
      In uw geval mag de aanhanger MTM (maximaal toegelaten massa) 510kg mag zijn (leeggewicht aanhanger+lading). Als een geremde aanhanger een typeplaatje MTM 750kg heeft/krijgt zonder jaarlijkse keuring/inschrijving dan gaat de wet er vanuit dat dit een ongeremde aanhanger is

      1 voordeel heb je, je kan de aanhanger nog laten wijzigen naar een gekeurde met aparte nr plaat en dan mag deze wel de volle MTM van 1000/1350/1500/2000kg hebben afhankelijk van het type aanhanger en wagen dat je hebt.
      Zonder rijbewijs BE mag uw combinatie wagen/aanhanger max 3,5ton zijn met als voorwaarde dat uw aanhanger MTM minder bedraagt dan het leeggewicht van de trekkende wagen!

      Andersom kan niet: een geremde aanhanger die ingeschreven/gekeurd is met MTM 1350kg bijvoorbeeld kan je nadien niet meer terugzetten naar een aanhanger zonder inschrijving/keuring met typeplaatje MTM 750kg...

      Ik ben net met een zoektocht bezig naar een geschikte aanhanger voor de bouw van mijn woning, deze moet genoeg kunnen laden, handig zijn en eventueel later kunnen inschrijven ivm zelfstandige bezigheid ooit... Ik ben dus veel te weten gekomen

      Bij mij zal het worden een geremde enkelasser van MTM 1350kg maar die typeplaatje 750kg krijgt, leeggewicht aanhanger is 282kg (enkel as minder gewicht aanhanger zelf) en kan dus nog wettelijk 468kg laden. In't slechtste geval kan ik overladen en in theorie ben ik dan in overtreding maar de aanhanger is er wel op voorzien, en niet zoals velen die onveilig met een ongeremde dubbelasser rondrijden geladen met een ton zand ofzo...

      Daarbij komt nog dat auto's steeds lichter worden terug en er een tijd gaat komen dat als je met een ongeremde aanhanger wil rijden nog net iets kan gebruiken om uw skilatten en een paar bagagekoffers in kwijt te kunnen, type bagage aanhangertje, er ZAL een tijd komen dat de meeste aanhangers geremd zullen moeten zijn en ge de slijpschijf kunt zetten in al die ongeremde dubbelassers
      BMW E91 318d Touring

      Turbo... The replacement for displacement....

      Comment


      • #4
        @ Jase
        Is er ergens een wettekst beschikbaar waar in vermeld staat dat een geremde mtm 750kg aanhangwagen gelijkgesteld word met een ongeremde?
        Of kan je mij zeggen waar ik dit kan lezen?
        Oorspronkelijk geplaatst door Jase Bekijk Berichten
        ...

        1 voordeel heb je, je kan de aanhanger nog laten wijzigen naar een gekeurde met aparte nr plaat en dan mag deze wel de volle MTM van 1000/1350/1500/2000kg hebben afhankelijk van het type aanhanger en wagen dat je hebt.
        Zonder rijbewijs BE mag uw combinatie wagen/aanhanger max 3,5ton zijn met als voorwaarde dat uw aanhanger MTM minder bedraagt dan het leeggewicht van de trekkende wagen!

        Andersom kan niet: een geremde aanhanger die ingeschreven/gekeurd is met MTM 1350kg bijvoorbeeld kan je nadien niet meer terugzetten naar een aanhanger zonder inschrijving/keuring met typeplaatje MTM 750kg...
        Weet jij hoe dit dan in zijn werk gaat?
        De aanhangwagen is gebouwd in 2007 bij een erkende constructeur, dit is een type 1500kg maar is op 750kg gezet.
        Dit om 2 redenen, 1 om geen keuring en inschrijving te moeten doen, 2 omdat er mij altijd verteld was dat ik met mij B rijbewijs enkel een aanhangwagen van mtm750kg mocht trekken.
        Die 2de reden blijkt nu niet waar te zijn en daarom ben ik terug met de aanhangwagen naar de constructeur geweest om de mtm te laten verhogen naar max 1300kg zodat dit dan in combinatie met mijn (andere)auto nog juist gaat met mijn B rijbewijs (deze auto mag ook officieel 1300kg trekken).
        De constructeur beweerd dat hij dit niet meer kan wijzigen ivm met de nieuwe gelijkvormigheid-wet van 2012.

        Dus heb ik een andere aanhangwagen besteld mtm 1300kg enkelas met eigen gewicht 240kg deze moet dienen voor de auto die 1300kg geremd mag trekken.
        De mtm750kg aanhangwagen moet dienen aan de auto die in m'n 1ste post is vermeld en omdat deze geremd is zou ik de mtm van 750kg volledig mogen benutten.
        Echter hoor ik hier tegenstrijdige meningen over , de één zegt het mag de andere zegt je mag maar 510kg van de mtm benutten
        Last edited by ; 27/12/2014, 22:51.

        Comment


        • #5
          http://www.lokalepolitie.be/sites/54...hangwagens.pdf

          MTM 750kg



          Indien u met een rijbewijs B en een aanhangwagen met een MTM <= 750kg de baan op wilt, dient u aan enkele voorwaarden te voldoen. Het is zeker niet zo dat elke personenwagen een kleine aanhangwagen met een MTM <= 750 kg mag slepen.
          • Algemene regel hierbij is dat de MTM van de aanhangwagen niet groter mag zijn dan de helft van de Tarra van het trekkend voertuig vermeerderd met 75 kg.
            ZIE UPDATE 2013 VERDER OP DE PAGINA
          • Praktisch betekent dit dat uw voertuig reeds minimum over een Tarra van 1350kg dient te beschikken, om een ongeremde aanhanger van 750kg te mogen slepen (dit is dan nog zonder de technische beperkingen van het voertuig te beschouwen, zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest of het keuringsbewijs.
            ZIE UPDATE 2013 VERDER OP DE PAGINA
          • Wanneer u nu een aanhangwagen bezit waarvan de MTM op het identificatieplaatje overeenstemt of kleiner is dan het maximum gewicht dat uw voertuig mag slepen, dan bent u in orde met de Belgische wetgeving, zolang u de aanhangwagen niet overlaadt.
          • Indien u als bezitter van een aanhangwagen geen identificatieplaatje heeft, dan wordt de ongeremde aanhangwagen beschouwd als zijnde een aanhangwagen met een MTM 750kg en kan de bestuurder van de personenwagen reeds met een lege aanhangwagen 'overladen' zijn.


          Wat is de MTM dat uw wagen mag slepen, zowel geremd als ongeremd?


          Geremd zal deze bij de meerderheid van de voertuigen boven de 750kg bedragen
          Op de 'Autovergelijker' van Autoweek.nl kunt u snel per voertuig merk / type / bouwjaar de informatie betreffende het sleepvermogen terugvinden. Selecteer het submenu "Massa/Ruimte", daarna "Aanhangermassa geremd".
          Natuurlijk kunt u hier ook aan de hand van uw gewenste geremde sleep, uw toekomstig voertuig gaan bepalen.



          Wettelijke uitrusting van de aanhangwagen


          Klik hier voor meer informatie over de wettelijke vereisten van de aanhanger.



          Keuring van een aanhanger


          De tarieven voor keuring van een aanhanger vindt u hier terug: www.km.be
          Wanneer men een trekhaak plaatst op zijn voertuig, ongeacht of het gaat om een nieuw voertuig, of om een voertuig welke reeds in gebruik is, dan dient met een keuring te ondergaan. Wanneer men zijn voertuig met trekhaak laat keuren voor fietsdrager, is automatisch inbegrepen het trekken van een lichte aanhangwagen van < 751 kg.U mag hiermee geen aanhangwagen van meer dan 750 kg trekken! Wilt u een zware aanhangwagen trekken, dan moet u dit melden bij de keuring.
          Het verwijderen, niet hebben of niet aanbrengen van een identificatieplaatje met het chassisnummer en de gewichten van de aanhangwagen is een inbreuk. Raadpleeg hiervoor de constructeur.



          Zijn de papieren in orde ?


          Niet enkel de aanhangwagen dient technisch in orde te zijn, ook uw boorddocumenten en uw financiële bijdrages aan vadertje staat moeten voldoen.
          Bent u in orde met:
          • verkeersbelasting ?
          • inschrijven bij de DIV ?
          • aangifte ?

          Vindt hier terug waaraan u dient te voldoen (volgens het belastingsportaal vlaanderen) voor uw aanhanger, zowel MTM > 750kg als MTM < 751 kg.




          Help, mijn wagen is te licht?


          Ook kleinere wagens van het A of B segment kunnen met een enkelas, dubbelas of plateau de baan op, het volstaat te voldoen aan de MTMs zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest van uw auto.

          UPDATE 2013
          Indien u slechts bijvoorbeeld 600kg ongeremd mag trekken, mag u nog steeds een aanhangwagen met MTM 750kg voorttrekken, MAAR u mag slechts een totale ONGEREMDE sleeplast ( gewicht aanhangwagen + gewicht lading ) van 600kg bekomen.
          Vanwege de vele verwarring hieromtrend is dit ons bevestigd geweest door de lokale politie van de politiezone GRENSLEIE, cel mobileit (J.P., mei 2013).


          Zolang uw lading onder de MTM van uw aanhangwagen blijft, en van het MTM sleepvermogen (ongeremd) op het gelijkvormigheidsattest of keuringsbewijs van uw voertuig bent u in orde.


          Geremd is toch enkel voor grote aanhangwagens?


          Nee.. toch niet
          Tegenwoordig kan men ook aanhangers met MTM750kg in een geremde versie verkrijgen bij verschillende fabrikanten. Contacteer ons voor meer informatie over waar u een geremde aanhanger met MTM 750kg kunt krijgen.


          Snelheidslimieten


          Indien u van plan bent naar Duitsland te rijden met uw aanhanger, verwen jezelf dan met tempo 100

          De toegelaten maxima voor de snelheid met een aanhangwagen achter je voertuig vindt je hier terug.

          Merk op! De maximale snelheid die toegestaan is voor uw aanhangwagen vindt je terug op het COC-attest van je aanhanger, deze bedraagt in België voor een ongeremde aanhangwagen MTM 750kg 100km/u.
          Last edited by georges; 28/12/2014, 10:29. Reden: toevoeging link
          Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
          My other car is a sailboat .....no traffic jam

          Comment


          • #6
            @georges

            Dank voor uw reactie!
            Misschien lees ik er over maar ik lees hier niet dat een geremde mtm750kg aanhangwagen gelijkgesteld word met een ongeremde.
            In mijn geval is het wel duidelijk dat ik met mijn 1ste auto (die 510kg ongeremd mag trekken) een ongeremde mtm750kg aanhangwagen mag trekken maar dat die dan maar een totaalgewicht in geladen toestand van 510kg mag hebben.
            Maar mijn aanhangwagen is geremd met een mtm van 750kg, en geremd mag mijn 1ste auto 1100kg trekken
            Dus als je het zo bekijkt zou ik de volledige mtm van de aanhangwagen mogen benutten?
            Dit omdat er duidelijk word gesproken over ongeremd en geremd.

            Comment


            • #7
              Indien uw auto /trekhaak gekeurd is weet u vanzelf welke de maximale toegelaten gewichten zijn die worden op uw keuringdocument vermeldt.
              Probleem is dat sommigen een trekhaak (laten) plaatsen en niet naar de keuring gaan ...die rijden wanneer ze trekken onverzekerd rond (de verzekering gaat hier proberen om niet te betalen/terug eisen)omdat de combinatie niet voldoet aan de wettelijke vereisten.
              Wanneer je laat keuren kan je kiezen om je trekhaak voor <750 of maximaal te vermelden (gebruik voor fietsrek, lichte aanhanger) indien je kiest voor de maximale belasting dan kan je geen 2 jaarlijks keuringen genieten vanaf dat het voertuig Tc plichtig wordt , je dient dan ook de wegentaks te voldoen.
              Last edited by georges; 28/12/2014, 12:29.
              Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
              My other car is a sailboat .....no traffic jam

              Comment


              • #8
                Dat is niet het probleem, mijn trekhaak is gekeurd (ongeremd 510kg geremd 1100kg) en word ook jaarlijks gekeurd tezamen met de auto.
                De vraag is mag ik mijn geremde 750kg aanhangwagen (ongekeurd niet ingeschreven) volledig benutten?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cx_mania Bekijk Berichten
                  Dat is niet het probleem, mijn trekhaak is gekeurd (ongeremd 510kg geremd 1100kg) en word ook jaarlijks gekeurd tezamen met de auto.
                  De vraag is mag ik mijn geremde 750kg aanhangwagen (ongekeurd niet ingeschreven) volledig benutten?
                  Volgens de wet is hij niet gekeurd en mag maximaal 750kg wegen, omdat uw wagen geremd wel 1100kg mag trekken mag u de 'volle' 750kg MTM gebruiken van een geremde ongekeurde/ingeschreven aanhanger!

                  Ik heb er achter gezocht maar er is nergens duidelijheid over, de wet spreekt enkel van max MTM 750kg ongekeurd/niet ingeschreven en + 750kg moet hij geremd zijn en wel gekeurd/ingeschreven zijn.
                  Dus ga ik er vanuit dat de MTM, keuringen en inschrijvingen niets te maken hebben met wat de wagen zelf mag/kan trekken geremd of ongeremd... Zolang je het bovenstaande regeltje maar toepast wat keuring/geen keuring betreft.

                  Dit werd mij ook bevestigd door meerdere constructeurs.
                  Wat de terugzetting betreft van uw aanhanger naar een ingeschreven exemplaar dat vind ik wel raar, als die een keuring krijgt en hij is geremd kan die normaal altijd een gelijkvormigheidsattest krijgen om toch in te schrijven. Misschien dat het destijds niet op de juiste manier gebeurde? Of blijkt het max laadvermogen toch niet te kloppen, zwakkere assen, mss toen iets anders verteld... Weet ik uiteraard niet. Of is de wet sindsdien veranderd... :-)
                  BMW E91 318d Touring

                  Turbo... The replacement for displacement....

                  Comment


                  • #10
                    het kan natuurlijk altijd zijn dat het model aanhangwagen in 2 modellen beschikbaar is.
                    de 750kg met een 750kg as eronder
                    en een 1300kg met een 1300kg as eronder.

                    bij aankoop kan jij dan wel kiezen welke je precies wil.

                    ik vind de wet idd nogal onduidelijk. als ze elke <=750kg aanhanger aanzien als ongeremd, mag je dus enkel het maximum laden dewelke je auto aangeeft.
                    als ze daadwerkelijk verschil maken tussen <=750kg geremd en <=750kg ongeremd, dan mag je dus wel tot 750kg gaan zonder hem in te schrijven.

                    ik had vroeger een aanhanger van 1ton en heb die verkocht omdat ik er niks mocht mee trekken. immers had die wel papieren tot 1ton.
                    ik wou die niet inschrijven en heb het typeplaatje verwijderd. dan val je dus terug op een 750kg aanhanger (en ben effectief tegengehouden geweest met die aanhanger. enkelas 500kg werd hij omschreven en t was in orde. men pinker werkte niet toen ik invoegde op de autosnelweg vlak voor een zwaantje)
                    waarschijnlijk slaat die 500kg op het laadgewicht en gaan ze ervan uit dat tot 750kg weegt met zijn eigen gewicht bij.


                    Probleem was dat mijn aanhanger al 485kg leeg woog en dat ik er 2bakken bier mag opzetten om volgeladen te zijn... mijn auto mag 330kg trekken ongeremd en 750kg geremd. die aanhanger was wel degelijk geremd, maar t was net dezelfde wettelijke miserie of het nu mocht of niet

                    uiteindelijk heb ik mijn dodge gekocht zodat ik wettelijk mocht rondrijden met die aanhanger. en dan begon de volgende miserie.
                    in de wet stond namelijk
                    aanhangers <=750kg:
                    -ELK voertuig van maximaal 3500kg mag een aanhanger trekken tot 750kg (op voorwaarde dat die de hoeveelheid mag trekken

                    aanhangers > 750kg (rijbewijs B)
                    -je auto moest zwaarder zijn dan het MTM van de aanhanger
                    -de totale MTM sleep mocht niet hoger zijn dan 3500kg.

                    en daar begon de miserie, mijn dodge was gelimiteerd op MTM 3500kg om toch rijbewijs B te zijn (leeggewicht 2465kg). met mijn aanhanger tot 750kg was ik VOLLEDIG in orde, doch waren de 2 MTMs samen dan wel 4250kg (en met B rijbewijs mag je maar tot 3500kg). maar in die regel eronder zeggen ze wel dat elk voertuig tot 3500kg een aanhanger mag trekken. daar moet dus eigenlijk staan elk voertuig tot 2750kg mag een aanhanger trekken van max 750kg
                    als ik mijn aanhanger inschreef, mag ik wel 1ton trekken, met de dodge zijn geqwicht van 2465kg en de aanhager van 1ton kwam ik op 3465kg dus volledig legaal. doch de beide MTM's komen boven de 3500kg en daar mag je met een B rijbewijs niet mee rijden.
                    ik had dan een voldoende zware auto, ik bleef praktisch binnen de 3500kg maar volgens de papieren mocht ik er niet mee rijden.

                    heb uiteindelijk de aanhanger verkocht, heb ook men dodge al verkocht want in belgie mag je toch niks.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

                      ik vind de wet idd nogal onduidelijk. als ze elke <=750kg aanhanger aanzien als ongeremd, mag je dus enkel het maximum laden dewelke je auto aangeeft.
                      als ze daadwerkelijk verschil maken tussen <=750kg geremd en <=750kg ongeremd, dan mag je dus wel tot 750kg gaan zonder hem in te schrijven.

                      heb uiteindelijk de aanhanger verkocht, heb ook men dodge al verkocht want in belgie mag je toch niks.
                      Dacht ook eerst dat ze onder MTM 750kg geen verschil maakten tussen geremd/ongeremd maar volgens mij wel, dus ben ik er bijna zeker van dat het de 2de optie is...

                      En ja idd in België mag je niks meer tegenwoordig, als ze u in zo'n dodge zien trekken ze al een gezicht van hier tot ginder...
                      BMW E91 318d Touring

                      Turbo... The replacement for displacement....

                      Comment


                      • #12
                        volgens mij mag je de aanhanger volledig benutten indien het maximaal van de sleepcombinatie niet boven de 3500KG zit.
                        Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
                        My other car is a sailboat .....no traffic jam

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jase Bekijk Berichten
                          ...
                          Wat de terugzetting betreft van uw aanhanger naar een ingeschreven exemplaar dat vind ik wel raar, als die een keuring krijgt en hij is geremd kan die normaal altijd een gelijkvormigheidsattest krijgen om toch in te schrijven. Misschien dat het destijds niet op de juiste manier gebeurde? Of blijkt het max laadvermogen toch niet te kloppen, zwakkere assen, mss toen iets anders verteld... Weet ik uiteraard niet. Of is de wet sindsdien veranderd... :-)
                          Het probleem is niet de constructie van de aanhangwagen of de sterkte van de assen , de werknemer van de constructeur heeft de aanhangwagen grondig bekeken (constructie,assen,oplooprem) en zei dat dit gemakkelijk een mtm1600kg kon worden.
                          Maar bij navraag bij de verantwoordelijke op het bureel werd mij verteld dat dit niet meer kon veranderd worden ivm het COC en de "nieuwe wet" van 2012.
                          Weet iemand of dit echt onomkeerbaar is?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door georges Bekijk Berichten
                            volgens mij mag je de aanhanger volledig benutten indien het maximaal van de sleepcombinatie niet boven de 3500KG zit.
                            De MTM auto=1640kg + MTM aanhangwagen=750kg totaal:2390kg dus dat is geen probleem.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jase Bekijk Berichten
                              Zonder rijbewijs BE mag uw combinatie wagen/aanhanger max 3,5ton zijn met als voorwaarde dat uw aanhanger MTM minder bedraagt dan het leeggewicht van de trekkende wagen!
                              Dat laatste klopt toch niet meer, die beperking is er niet meer.

                              Met B mag de combinatie wagen / aanhanger 3,5 ton zijn, de enige beperking die er nog is is het gewicht dat de auto mag trekken.
                              MTM aanhanger moet niet meer lager zijn dat het leeggewicht van het trekkend voertuig, zoals vroeger wel het geval was.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                Overzicht van de volgens mij geldende regels naar het rijbewijs toe:

                                Rijbewijs B:
                                Auto + aanhanger tot 750kg.
                                Auto + aanhanger meer dan 750kg MTM indien MTM auto + MTM aanhanger kleiner is dan 3500kg.

                                Rijbewijs B + Code 96:
                                Auto + aanhanger meer dan 750kg maar minder dan 3500kg MTM en MTM auto + MTM aanhanger kleiner is dan 4250kg.

                                Rijbewijs B+E:
                                Auto + aanhanger meer dan 750kg maar minder dan 3500kg MTM.

                                Uitzondering 1:
                                Rijbewijs B+E uitgegeven voor 1/5/2013
                                Auto + aanhanger meer dan 3500kg maar MTM auto + MTM aanhanger minder dan 12.000kg.

                                Uitzondering 2:
                                Het rijbewijs B dat behaald werd voor 1/1/1989 is ook geldig voor de categorie B+E.
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #17
                                  KLOPT,ik heb een vrachtwagen bedrijf met trekker en opleggers,
                                  nu een standaard oplegger"aanhanger" heeft een mtm van 39 ton ,maar de mtm(s) van de trekker oplegger is wettelijk 44Ton ,nu een trekker weegt ongeveer 7,5 ton
                                  als we nu de som maken waarvan je dan de vergelijking kan maken naar een auto aanhangwagen is :39 t+7,5 t= 46,5 t"wat zeg de wet mtm of mtm"s" op de Belgische wegen is 44 ton ,dus zou ik 2,5 t te zwaar zijn . Nu deze combinatie is normaal maar wij moeten ons houden aan de mtm van 44 ton

                                  Oorspronkelijk geplaatst door georges Bekijk Berichten
                                  http://www.lokalepolitie.be/sites/54...hangwagens.pdf

                                  MTM 750kg



                                  Indien u met een rijbewijs B en een aanhangwagen met een MTM <= 750kg de baan op wilt, dient u aan enkele voorwaarden te voldoen. Het is zeker niet zo dat elke personenwagen een kleine aanhangwagen met een MTM <= 750 kg mag slepen.
                                  • Algemene regel hierbij is dat de MTM van de aanhangwagen niet groter mag zijn dan de helft van de Tarra van het trekkend voertuig vermeerderd met 75 kg.
                                    ZIE UPDATE 2013 VERDER OP DE PAGINA
                                  • Praktisch betekent dit dat uw voertuig reeds minimum over een Tarra van 1350kg dient te beschikken, om een ongeremde aanhanger van 750kg te mogen slepen (dit is dan nog zonder de technische beperkingen van het voertuig te beschouwen, zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest of het keuringsbewijs.
                                    ZIE UPDATE 2013 VERDER OP DE PAGINA
                                  • Wanneer u nu een aanhangwagen bezit waarvan de MTM op het identificatieplaatje overeenstemt of kleiner is dan het maximum gewicht dat uw voertuig mag slepen, dan bent u in orde met de Belgische wetgeving, zolang u de aanhangwagen niet overlaadt.
                                  • Indien u als bezitter van een aanhangwagen geen identificatieplaatje heeft, dan wordt de ongeremde aanhangwagen beschouwd als zijnde een aanhangwagen met een MTM 750kg en kan de bestuurder van de personenwagen reeds met een lege aanhangwagen 'overladen' zijn.


                                  Wat is de MTM dat uw wagen mag slepen, zowel geremd als ongeremd?


                                  Geremd zal deze bij de meerderheid van de voertuigen boven de 750kg bedragen
                                  Op de 'Autovergelijker' van Autoweek.nl kunt u snel per voertuig merk / type / bouwjaar de informatie betreffende het sleepvermogen terugvinden. Selecteer het submenu "Massa/Ruimte", daarna "Aanhangermassa geremd".
                                  Natuurlijk kunt u hier ook aan de hand van uw gewenste geremde sleep, uw toekomstig voertuig gaan bepalen.



                                  Wettelijke uitrusting van de aanhangwagen


                                  Klik hier voor meer informatie over de wettelijke vereisten van de aanhanger.



                                  Keuring van een aanhanger


                                  De tarieven voor keuring van een aanhanger vindt u hier terug: www.km.be
                                  Wanneer men een trekhaak plaatst op zijn voertuig, ongeacht of het gaat om een nieuw voertuig, of om een voertuig welke reeds in gebruik is, dan dient met een keuring te ondergaan. Wanneer men zijn voertuig met trekhaak laat keuren voor fietsdrager, is automatisch inbegrepen het trekken van een lichte aanhangwagen van < 751 kg.U mag hiermee geen aanhangwagen van meer dan 750 kg trekken! Wilt u een zware aanhangwagen trekken, dan moet u dit melden bij de keuring.
                                  Het verwijderen, niet hebben of niet aanbrengen van een identificatieplaatje met het chassisnummer en de gewichten van de aanhangwagen is een inbreuk. Raadpleeg hiervoor de constructeur.



                                  Zijn de papieren in orde ?


                                  Niet enkel de aanhangwagen dient technisch in orde te zijn, ook uw boorddocumenten en uw financiële bijdrages aan vadertje staat moeten voldoen.
                                  Bent u in orde met:
                                  • verkeersbelasting ?
                                  • inschrijven bij de DIV ?
                                  • aangifte ?

                                  Vindt hier terug waaraan u dient te voldoen (volgens het belastingsportaal vlaanderen) voor uw aanhanger, zowel MTM > 750kg als MTM < 751 kg.




                                  Help, mijn wagen is te licht?


                                  Ook kleinere wagens van het A of B segment kunnen met een enkelas, dubbelas of plateau de baan op, het volstaat te voldoen aan de MTMs zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest van uw auto.

                                  UPDATE 2013
                                  Indien u slechts bijvoorbeeld 600kg ongeremd mag trekken, mag u nog steeds een aanhangwagen met MTM 750kg voorttrekken, MAAR u mag slechts een totale ONGEREMDE sleeplast ( gewicht aanhangwagen + gewicht lading ) van 600kg bekomen.
                                  Vanwege de vele verwarring hieromtrend is dit ons bevestigd geweest door de lokale politie van de politiezone GRENSLEIE, cel mobileit (J.P., mei 2013).


                                  Zolang uw lading onder de MTM van uw aanhangwagen blijft, en van het MTM sleepvermogen (ongeremd) op het gelijkvormigheidsattest of keuringsbewijs van uw voertuig bent u in orde.


                                  Geremd is toch enkel voor grote aanhangwagens?


                                  Nee.. toch niet
                                  Tegenwoordig kan men ook aanhangers met MTM750kg in een geremde versie verkrijgen bij verschillende fabrikanten. Contacteer ons voor meer informatie over waar u een geremde aanhanger met MTM 750kg kunt krijgen.


                                  Snelheidslimieten


                                  Indien u van plan bent naar Duitsland te rijden met uw aanhanger, verwen jezelf dan met tempo 100

                                  De toegelaten maxima voor de snelheid met een aanhangwagen achter je voertuig vindt je hier terug.

                                  Merk op! De maximale snelheid die toegestaan is voor uw aanhangwagen vindt je terug op het COC-attest van je aanhanger, deze bedraagt in België voor een ongeremde aanhangwagen MTM 750kg 100km/u.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                    Overzicht van de volgens mij geldende regels naar het rijbewijs toe:

                                    Rijbewijs B:
                                    Auto + aanhanger tot 750kg.
                                    Auto + aanhanger meer dan 750kg MTM indien MTM auto + MTM aanhanger kleiner is dan 3500kg.

                                    Rijbewijs B + Code 96:
                                    Auto + aanhanger meer dan 750kg maar minder dan 3500kg MTM en MTM auto + MTM aanhanger kleiner is dan 4250kg.

                                    Rijbewijs B+E:
                                    Auto + aanhanger meer dan 750kg maar minder dan 3500kg MTM.

                                    Uitzondering 1:
                                    Rijbewijs B+E uitgegeven voor 1/5/2013
                                    Auto + aanhanger meer dan 3500kg maar MTM auto + MTM aanhanger minder dan 12.000kg.

                                    Uitzondering 2:
                                    Het rijbewijs B dat behaald werd voor 1/1/1989 is ook geldig voor de categorie B+E.
                                    Bij BE is MTM totale combinatie ook begrensd op 7.5ton.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

                                    Comment


                                    • #19
                                      mijn citroën bestelwagen is een rijbewijs B bestelwagen met een MTMs van 6000kg en als je de berekening bekijkt ,mag hij maar een aanhanger van 2500kg trekken
                                      en hij trekt een aanhangwagen met een MTM van 3'5 ton ,ik ben al enkele keren gecontroleerd geweest en nog nooit problemen gehad ,waarom?omdat hij Nooit zwaarder is dan 2500 kg en ik ook de MTMs van 6000kg niet overschreed .wat mijn rijbewijs betreft ben ik heb wel een CE rijbewijs

                                      Comment

                                      Working...
                                      X