Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vanaf tweede zware inbreuk rijbewijs drie maanden kwijt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vanaf tweede zware inbreuk rijbewijs drie maanden kwijt

Blijkbaar wordt het in België heel wat strenger vanaf 1 jan:

Ongeacht wélke verkeersinbreuk u vanaf 1 januari begaat, u zal vanaf de tweede zware overtreding worden berecht als recidivist. Hardnekkige veelplegers moeten naast hun rijexamen ook medische en psychologische tests afleggen voor ze weer de baan op mogen.

Vanaf volgend jaar worden brokkenpiloten in het verkeer veel strenger bestraft. Dat heeft alles te maken met de invoering van een hardere aanpak voor recidivisten, zo heeft minister van Verkeer Jacqueline Galant (MR) aangekondigd. Tot nu toe werd een bestuurder beschouwd als recidivist als hij in drie jaar tijd tweemaal werd veroordeeld voor hetzélfde zware feit, zoals rijden onder invloed, overdreven snelheid, vluchtmisdrijf of rijden zonder rijbewijs.

Negen maanden
    Voortaan maakt het niet meer uit wélke zware overtreding je begaat. Wie in 2015 wordt veroordeeld voor rijden onder invloed en in 2016 voor overdreven snelheid wordt dus beschouwd als recidivist. En dat blijft niet zonder gevolgen: recidivisten verliezen bij een tweede veroordeling voor minstens drie maanden hun rijbewijs. Vanaf een derde veroordeling is dat minstens een half jaar. Bij een vierde negen maanden. Wie na die periode weer wil rijden, moet niet alleen een theoretisch en praktisch rijexamen afleggen, maar moet ook slagen voor medische en psychologische tests.
    HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Eerlijk gezegd vind ik dit geen slechte evolutie want chauffeurs die altijd de regels aan hun laars lappen kunnen nu niet meer door de mazen van het net glippen.

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Eerlijk gezegd vind ik dit geen slechte evolutie want chauffeurs die altijd de regels aan hun laars lappen kunnen nu niet meer door de mazen van het net glippen.
    Klinkt inderdaad goed (op papier) maar ik vrees nog altijd dat er een klasse mensen bestaat zoals Curd V. of de lokale cannabisboer die braaf jaknikken in de rechtbank, maar als ze buitenkomen stappen die gewoon terug in de wagen...die mensen mag je elke week veroordelen, die trekken zich daar niets van aan...
    Mijn Skoda

Comment

Dus 2keer in zone 50aan 81 en 3maand rijverbod...niet akkoord. Vluchtmisdrijf en drinken kan ik wel inkomen.
      Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        Dus 2keer in zone 50aan 81 en 3maand rijverbod...niet akkoord.

Vluchtmisdrijf en drinken kan ik wel inkomen.

Eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
          Klinkt inderdaad goed (op papier) maar ik vrees nog altijd dat er een klasse mensen bestaat zoals Curd V. of de lokale cannabisboer die braaf jaknikken in de rechtbank, maar als ze buitenkomen stappen die gewoon terug in de wagen...die mensen mag je elke week veroordelen, die trekken zich daar niets van aan...
          Denk er hetzelfde van , er zullen er veel zonder rijbewijs op de baan zijn .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Blijkbaar wordt het in België heel wat strenger vanaf 1 jan:

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

maar jongen toch, zolang de pakkans niet stijgt bereik je toch niets, hoeveel nieuwe regels, wetten, ... er ook gemaakt worden, als er geen "volk" is om te controleren, dan bereik je NIETS !

ik durf gerust zeggen dat ik alle dagen te vlug rij, en nog andere overtredingen, ... en doe dat al meer dan 20 jaar, ik heb nog geen enkele veroordeling!

PS : ik rij niet zat rond, ik pleeg geen vluchtmisdrijf, aantal ongevallen op één hand te tellen, nooit meer dan blikschade, de helft niet in fout, ...

Comment

Is ni goe voor sommige.. ken iemand dat 4 keer gepakt is op 2 jaar en half met + 180 km/u.. laatste was in de 190 aan de trajectcontrole in Gent..

Comment

Ik vind dat heel streng. Het probleem is weer dat de ene politierechter de andere niet is.
                Nu, het zijn de regels en we hebben geen andere keuze dan ons er aan te houden. Of was het ons niet laten betrappen?
                Wie er te veel moeite mee heeft, kan ook kiezen niet meer met de auto te rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                  maar jongen toch, zolang de pakkans niet stijgt bereik je toch niets, hoeveel nieuwe regels, wetten, ... er ook gemaakt worden, als er geen "volk" is om te controleren, dan bereik je NIETS !

ik durf gerust zeggen dat ik alle dagen te vlug rij, en nog andere overtredingen, ... en doe dat al meer dan 20 jaar, ik heb nog geen enkele veroordeling!

PS : ik rij niet zat rond, ik pleeg geen vluchtmisdrijf, aantal ongevallen op één hand te tellen, nooit meer dan blikschade, de helft niet in fout, ...
                  Maar jongen toch...
                  Dan durf ik te zeggen dat jij al VEEL GELUK hebt gehad....

(waarmee ik niet bedoel dat je ongelijk hebt betreft 'pakkans', maar die is het afgelopen jaar al flink verhoogt helaas)
                  Last edited by ; 24/12/2014, 12:10.

Comment

Om on topic te blijven...

Erg en schandelijk is het...
                    De 'gewone' burger die geregeld op de baan is zal weer in meeste gevallen de klos zijn.
                    In 1ste plaats financiëel en dan nog is 'rijbewijsmatig'
                    toch als deze straffen van toepassing komen op 'normale' overtredingen zoals snelheid...

Comment

De "gewone" burger rijdt echt wel niet snel twee keer de hoogste graad van snelheidsovertreding na elkaar. Aanpassen zullen we.

Comment

Wat is een zware overtreding? Was de term "zware overtreding" niet afgeschaft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten
                          Volslanke overtreding dan?
                          30 jaar Mr Yuge!

Comment

Ze zouden beter zorgen dat de bestaande regels
                            1) logisch zijn
                            2) nageleefd worden
                            en dan pas met nieuwe en strengere regels afkomen.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fred-RS Bekijk Berichten
                              Maar jongen toch...
                              Dan durf ik te zeggen dat jij al VEEL GELUK hebt gehad....

(waarmee ik niet bedoel dat je ongelijk hebt betreft 'pakkans', maar die is het afgelopen jaar al flink verhoogt helaas)
                              Ik denk dat de pakkans erg afhangt van al die apparaatjes tegenwoordig die u waarschuwen voor vaste en mobiele controles. Er is enorm veel controle en er is ook enorm veel politie op straat. En ja, ge kunt nog met veel wegkomen maar die politiestaat hebben we alvast - met enthousiaste medewerking van de bevolking.
                              30 jaar Mr Yuge!

Comment

Maar iedereen kent die regels toch? Ja, soms speelt geluk mee. Wie zich niet gaat kunnen aanpassen, gaat er uit.
                                Ik heb zelf verre van een mooi lijstje aan ovetredingen staan, enig aanpaswerk ga ik ook nodig hebben .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                                  Iedereen knikt toch mooi braaf als hij voor Politie of rechter staat? Maar denkt dan in zijn eigen boerenlul, klootzak, valt dood, krijg kanker, ontploft ... En dan nog het feit dat je bepaalde individuen hun rijbewijs mag opstoken. Die blijven gewoon rond rijden. Het is en blijft maar een stuk papier. Zelfs de dreiging van een week of enkele weken gevangenisstraf stoort hun niet. Omdat iedereen weet dat je die niet moet gaan zitten. Of dat je die eenvoudig kan laten omzetten in nacht- of weekendverblijven. En mits wat centen is het een soort van "boot camp" en bekijken sommigen het als de "kadettenschool".

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

Ik rij ook al meer dan 20 jaar rond en buiten enkele snelheidsovertredingen die dan categorie 50 tot 150 euro gekost hebben nog niets voorgehad. Ik heb nog nooit moeten blazen. Ik ben nooit nooit voor een controle van boorddocumenten tegen gehouden. Ik ben nog nooit door douane (rode mazout) tegen gehouden. Ik rij elke dag te hard en maak elke dag verkeersovertredingen. En ik zit regelmatig op de weg. Ook 's nachts en in de weekends. Zo is het een bekend iets dat er minstens eenmaal per maand de ganse vrijdagnacht grote controle is aan Mechelen Zuid E19. Al zeker twintig keer gepasseerd en nog nooit nog maar moeten stoppen. Tientallen agenten staan daar ... te staan?

Comment

volslanke... allez vooruit... -> http://ww2.autoscout24.be/nl-be/serv...s_penalty.aspx

Weg met de begrippen lichte en zware overtredingen: sinds 31/03/2006 zijn ze vervangen door 4 graden van overtreding: van de minst ernstige tot de gevaarlijkste.
                                    nergens een officiële wettekst hierover? Want met de artikels in de pers komen we niet ver....

Comment

Er zullen volgens mij veel beginnen rondrijden met een valse nummerplaat en zonder de nodige papieren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fred-RS Bekijk Berichten
                                        De 'gewone' burger die geregeld op de baan is zal weer in meeste gevallen de klos zijn.
                                        Je kan ook zeggen dat rijke mensen (met dikke wagens) meer de klos gaan zijn omdat zij net meer pk's hebben en 'sneller' te hard rijden.

Iedereen is echter gelijk, ze maken toch geen onderscheid?

Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten

http://www.lokalepolitie.be/5413/com...tredingen.html
                                        Ze werken inderdaad in 4 graden nu. Ik weet niet tot in welke graad zij zullen gaan. Ik veronderstel alleen 4e graad, misschien ook 3e graad. (Ik heb geen tijd om het even op te zoeken)

Bij 4e graad zijn de boetes nochtans al redelijk hoog: Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 40 euro tot 500euro en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.

(wat zijn overtredingen van de 4e graad? http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...n/487-art4)Bij recidive is een verdubbeling mogelijk als ik me niet vergis.

Het is echter ronduit belachelijk dat je automatisch zal worden beschouwd als recidivist, ongeacht de tijdspanne waarin de 2e overtreding wordt begaan. Al vind ik wel dat je het al redelijk erg moet maken om tot in de 4e graad te geraken.

Ik kan me echter wel heel wat argumenten bedenken welke kunnen worden aangehaald om aan te tonen dat er geen recidive is.

Mijn mening:
                                        Beter een rijbewijs met punten invoeren zoals in een aantal andere Europese landen. Dat systeem heeft ook zijn minpunten, maar volgens mij is dat nog altijd een betere oplossing. Dat staat in de wet trouwens ingeschreven als toekomstig recht, maar de inwerkingtreding is van onbepaalde duur.

EN COYOTE FTW!
                                        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                                        28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                                        28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Working...
                                        X