Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(oprij-) Borduur aan woning te hoog - wagen kapot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• (oprij-) Borduur aan woning te hoog - wagen kapot

In onze straat zijn de borduren om op de opritten van de huizen te rijden abnormaal hoog. Het zijn afgevlakte (+-45°) betonblokken met daarvoor een onder het rijvlak voorziene afvoer.

Dit heeft als gevolg dat we onze oprit slecht aan een heel traag tempo (bijna gevaarlijk traag voor tegenliggers te hinderen) kunnen oprijden en alsnog heel harde kloppen (als in een diepe put rijden) krijgen bij het erover rijden.

Nu rij ik met een oude Mercedes en deze week is mijn achterbrug gewoon gescheurd. Ja, de achterbrug was niet meer van de beste kwaliteit (na 29 jaar dienst kan je ook niet anders verwachten), maar naar mijn inzien zou die het nooit begeven hebben, ware het niet van die veel te hoge borduren.

Nu staat mijn wagen bij de garage en vroegen ze mij vanmiddag om langs te komen. Daar deden ze het probleem uit doeken en het zou mij op zen minst 1000 euro kosten als er geen extra kosten zouden aan te pas komen.

Nu is mijn vraag uiteraard:
    Wie treft schuld en wie betaalt de kosten?

Als student kan ik niet zomaar 1000 euro ophoesten en ik vind het erg jammer dat mijn vrijheid en mijn plezier mij zou ontnomen worden door een borduur die onwettelijk te hoog ligt.

Alvast bedankt

Toevallig geen afbeelding ? Want wat is abnormaal hoog Ik vrees dat je buiten klacht in dienen weinig gaat kunnen doen. Voor de kosten ga je waarschijnlijk zelf moeten opdraaien.

Comment

en er heeft nooit iemand anders schade gereden?
      als je dat samenlegt en het duidelijk een patroon is dan sta je veel sterker natuurlijk..

Comment

Ik ken geen andere gevallen van schade.. Een foto kan ik niet meteen sturen (morgen examen), maar mijn broer zegt dat ze wel degelijk onwettig te hoog zijn. (Zit in de sector)

Comment

als ze afgevlakt zijn onder 45° zie ik toch geen probleem.
          trouwens een achterbrug scheurt niet zomaar omdat je op een borduur rijd hoor. dan zou je namelijk sop gewone kasseibanen ook problemen hebben.

foto van de borduur en de achteras zou zeker helpen, maar ik kan me niet voorstellen dat een borduur zo hoog is dat je achteras scheurt, en dat je voordempers/voorophanging/wielen geen last hebben

Comment

Je kan die schade altijd op de staat proberen te verhalen maar ik denk niet dat het zal lukken.

Comment

Ik zal woensdag foto's trekken, dan is mijn laatste examen gedaan.

Ok, de achterbrug scheurt niet zomaar, maar zonder die borduur zou hij volgens mij gewoon niet gescheurd zijn.. Ik weet ook dat hij niet van beste kwaliteit meer zal geweest zijn, maar als het er zo slecht mee gesteld was zou ik het toch gemerkt hebben als ik er gewoon mee reed? Ik heb nooit iets gemerkt op kasseien of op een gewone baan, nooit ergens last van gehad.

Ik weet niet als je op de foto's zal zien hoe hoog de borduren zijn, het is vooral het gevoel. Met elke auto dat je erop rijdt word je door elkaar geschud en ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoelang het zou duren eer we eens schade aan onze wagen zouden hebben. Je kan er bijvoorbeeld niet veilig met je fiets op en af rijden, ze zijn gewoon zodanig hoog dat je er al recht op moet rijden of je blijft garantie met je achterwiel slepen. Ik heb al dikwijls gedacht om eens erop te reageren want het is gewoon niet verantwoord.

Ik ben van plan om er eens met naar de gemeente te stappen al is het maar zodat ze ervoor zouden zorgen dat de borduren wat afgeplat zouden zijn. Er zijn bv veel mensen in onze straat die gewoon een ijzeren plaat of een houten balk in de greppel leggen, maar dat is dan ook weer niet veilig, want als die dan wat verschuift..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                als ze afgevlakt zijn onder 45° zie ik toch geen probleem.
                trouwens een achterbrug scheurt niet zomaar omdat je op een borduur rijd hoor. dan zou je namelijk sop gewone kasseibanen ook problemen hebben.

foto van de borduur en de achteras zou zeker helpen, maar ik kan me niet voorstellen dat een borduur zo hoog is dat je achteras scheurt, en dat je voordempers/voorophanging/wielen geen last hebben
                Ja, de voorwielen hebben er minder last van omdat we ietwat schuin kunnen oprijden, maar dan moeten we rechttrekken waardoor we dus eigenlijk op de borduur 'botsen' met onze achterwielen.

Comment

Je kan toch zo van die rubberen blokjes kopen om er voor te leggen?

Comment

Dat gaat nogal moeilijk, vlak voor onze oprit is er namelijk een verkeersgeleider waardoor veel mensen, vooral vrachtwagens, in de grep gaan rijden. Maw: ze zouden niet blijven liggen.

Comment

Giet er dan beton in........

Comment

Tja, als de borduren te hoog zijn, moet je er gewoon niet oprijden he. Dan dien je klacht in dat je je oprit niet meer op kan. Als die klacht gegrond is zullen ze dit snel herstellen. Mocht er een verlichtingspaal in het midden van je oprit staan, dan zou je er toch ook niet tegen rijden? Da's net hetzelfde, als jij denkt dat de aanleg van je oprit in die mate slecht is, dan rij je er gewoon niet op...Dan zou ik zelf naar de stad trekken en de persoon die verantwoordelijk is voor openbare werken aanspreken. Desnoods bel je de burgemeester.
                        Zo hadden ze hier een camera geplaatst die het zicht over het stadscentrum moest online tonen. Die camera keek recht in het appartement van mijn moeder binnen. 1 uur heeft het geduurd en het was opgelost. De gepaste mensen aanspreken...

Comment

Tjah, 't is zo voor héél de straat, en het verwonderd mij dat er nog niets aan gedaan is. Waar ze gelukkig wel al aan gedacht hebben is om aan elk hoekpunt de borduren te verlagen voor de fietsers, maar dat zal komen omdat bij de opening al een jonge gast frontaal op de grond ging wegens een te hoge borduur :p

Woensdag bel ik naar de gemeente, dan weten we het gauw.

Comment

Zal een dikke njet worden... Sorry, maar ik vind het terecht als ze het afkeuren om je iets uit te betalen. Is geen onvoorziene hindernis zoals een diepe put in het wegdek. En als je denkt dat de oorzaak van het stukgaan van je wagen bij die borduren ligt, moet je klacht indienen omdat je je oprit niet kan oprijden. Maar vermits niemand anders in je straat erover klaagt vermoed ik dat die borduren wel conform zullen zijn. Een auto gaat niet stuk door traag op een afgeschuinde borduur te rijden...

Comment

Veel mensen hebben last van die hoge borduren. Een wagen lager als 10cm is een no go.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthieu Bekijk Berichten
                                Ik zal woensdag foto's trekken, dan is mijn laatste examen gedaan.

Ok, de achterbrug scheurt niet zomaar, maar zonder die borduur zou hij volgens mij gewoon niet gescheurd zijn.. Ik weet ook dat hij niet van beste kwaliteit meer zal geweest zijn, maar als het er zo slecht mee gesteld was zou ik het toch gemerkt hebben als ik er gewoon mee reed? Ik heb nooit iets gemerkt op kasseien of op een gewone baan, nooit ergens last van gehad.

Ik weet niet als je op de foto's zal zien hoe hoog de borduren zijn, het is vooral het gevoel. Met elke auto dat je erop rijdt word je door elkaar geschud en ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoelang het zou duren eer we eens schade aan onze wagen zouden hebben. Je kan er bijvoorbeeld niet veilig met je fiets op en af rijden, ze zijn gewoon zodanig hoog dat je er al recht op moet rijden of je blijft garantie met je achterwiel slepen. Ik heb al dikwijls gedacht om eens erop te reageren want het is gewoon niet verantwoord.

Ik ben van plan om er eens met naar de gemeente te stappen al is het maar zodat ze ervoor zouden zorgen dat de borduren wat afgeplat zouden zijn. Er zijn bv veel mensen in onze straat die gewoon een ijzeren plaat of een houten balk in de greppel leggen, maar dat is dan ook weer niet veilig, want als die dan wat verschuift..

als die borduur al iets gedaan heeft dan is het al eerder een toekomstig probleem vroeger blootgelegd....
                                wees blij dat je achterbrug het daar begeven heeft en niet ergens halverwege de steenweg omdat je over een riooldeksel reed.
                                IMHO je probeert de schuld op iemand anders af te schuiven terwijl je auto waarschijnljik gewoon last heeft van metaalmoeheid.
                                Last edited by Timmie; 03/02/2015, 22:11.

Comment

In de krant HBvL heeft een tijdje geleden iets gelijkaardig gestaan, geen schade, maar wel van de borduren.
                                  Het was al een tijdje zo nadat de weg vernieuwd was, mensen klagen erover in de krant en daarna kan het ineens snel opgelost worden.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Misschien wel zwaar off topic maar, post eens een foto van die oude Mercedes?
                                    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                    Current:
                                    1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                    1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                    Ex:
                                    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                    1976 Mercedes-Benz W123 250
                                    1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                    1980 Mercedes-Benz W123 280
                                    1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      als die borduur al iets gedaan heeft dan is het al eerder een toekomstig probleem vroeger blootgelegd....
                                      Dat denk ik er ook van. Door met lage snelheid over een borduur te rijden kan een achterbrug niet kapot.

Comment

Goed ja, misschien dan niet enkel de schuld van de borduur, maar mijn wagen is wel mooi stuk

Morgen ga ik toch nog bellen, al is het maar om te zeggen dat de borduren te hoog zijn en dat dit mede heeft geleid tot het breken van mijn wagen. Dat ze er dan toch iets aan komen doen.
                                        Bijgevoegde Bestanden

Comment

Working...
                                        X