ik vraag me nu eens iets af op wettelijke basis.
stel ik rijd met mijn fiets aan 61km/h en wordt in bebouwde kom geflitst. ik heb geen nr plaat, en tenzij er 100meter verder een combi wacht op de erge overtreders, ga ik geen boete hebben.
maar stel nu dat ik een electrische fiets heb, ding ondersteund tot 25km/h, maar ik kan ook harder door de pedalen te duwen (diegenen met hubmotor toch, die met de motor aan de pedalen weet ik niet want die hebben nogal korte versnellingen).
ik wordt daarmee aan 41km/h geflitst in zone 30. de kans zit erin dat er een paar 100meter verder WEL een combi wacht. wat gaan ze dan doen. electrische fiets op de rollen? aangezien die ondersteund afhankelijk hoe sterk je op de pedalen duwt, kunnen ze toch nooit weten hoe hard die ging? enkel kunnen ze zien dat de ondersteuning stopt boven de 25km/h.
immers zegt de wet:
er staat dus NERGENS dat een electrische fiets sneller dan 25km/h mag, er staat dat de aandrijfkracht (motor, fietser zijn benen! ) moet worden onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25km/h bereikt. dus eigenlijk moet die fiets mijn ketting afkoppelen als ik harder dan 25 trap (staat zo letterlijk in de tekst van rijwiel, er staat niet dat de motor moet stoppen maar dat de pedalen wel verder mogen duwen)
DUS, als gij sneller dan 25km/h kunt trappen, valt gij onder bromfiets klasse B. als ge harder dan 45km/h kunt (mijn top ligt op 63km/h in zone 70, 59km/h in bebouwde kom en 57km/h in zone 30)... wat ben ik dan, ne moto?
kunt ge een verzekering pakken op een (electrische) fiets? immers als ik een verzekeirng heb, en geldig rijbewijs, mag ik tot 45 met een (E)-fiets. ik heb een brommer en motorijbewijs (A1, A2 en A3).
ik verlies namelijk teveel energie in dat optrekken elke keer, dus met een E-bike zou ik die maximaal laten optrekken tot 25, en dan trap ik verder tot 30-35km/h. snelheid aanhouden is niet zo moeilijk, t is daar geraken dat het meeste energie kost
stel ik rijd met mijn fiets aan 61km/h en wordt in bebouwde kom geflitst. ik heb geen nr plaat, en tenzij er 100meter verder een combi wacht op de erge overtreders, ga ik geen boete hebben.
maar stel nu dat ik een electrische fiets heb, ding ondersteund tot 25km/h, maar ik kan ook harder door de pedalen te duwen (diegenen met hubmotor toch, die met de motor aan de pedalen weet ik niet want die hebben nogal korte versnellingen).
ik wordt daarmee aan 41km/h geflitst in zone 30. de kans zit erin dat er een paar 100meter verder WEL een combi wacht. wat gaan ze dan doen. electrische fiets op de rollen? aangezien die ondersteund afhankelijk hoe sterk je op de pedalen duwt, kunnen ze toch nooit weten hoe hard die ging? enkel kunnen ze zien dat de ondersteuning stopt boven de 25km/h.
immers zegt de wet:
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
...]
2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
...]
2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
DUS, als gij sneller dan 25km/h kunt trappen, valt gij onder bromfiets klasse B. als ge harder dan 45km/h kunt (mijn top ligt op 63km/h in zone 70, 59km/h in bebouwde kom en 57km/h in zone 30)... wat ben ik dan, ne moto?
kunt ge een verzekering pakken op een (electrische) fiets? immers als ik een verzekeirng heb, en geldig rijbewijs, mag ik tot 45 met een (E)-fiets. ik heb een brommer en motorijbewijs (A1, A2 en A3).
ik verlies namelijk teveel energie in dat optrekken elke keer, dus met een E-bike zou ik die maximaal laten optrekken tot 25, en dan trap ik verder tot 30-35km/h. snelheid aanhouden is niet zo moeilijk, t is daar geraken dat het meeste energie kost
Comment