Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moeizame ochtendspits door regen en 'zenuwachtige autobestuurders'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moeizame ochtendspits door regen en 'zenuwachtige autobestuurders'

    Het is maandagochtend enorm druk op de weg na hevige regenval en een aantal ongevallen. In totaal staat er 160 kilometer file op Vlaamse snelwegen, vooral rond Antwerpen en Brussel is het filerijden. 'De dag na een vakantieperiode is de ochtendspits traditioneel moeilijker, omdat de mensen zenuwachtiger rijden. Bovendien leiden het regenweer en verschillende aanrijdingen tot problemen.'

    De grootste problemen situeren zich rond Brussel, aldus Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. Zo is er op de E40 vanuit Gent aan de parking van Groot-Bijgaarden een aanrijding gebeurd tussen een wagen en een vrachtwagen, wat wachttijden tot anderhalf uur oplevert. Daarnaast zijn er wat kleinere incidenten gebeurd. Zo staat er een vrachtwagen in schaar aan de afrit Drogenbos op de Buitenring, en staat er een defecte vrachtwagen op diezelfde Buitenring ter hoogte van Anderlecht. Op de E40 tussen Luik en Brussel is in Haasrode een wagen in de gracht gereden, en op de E411 tussen Namen en Brussel is in Jezus-Eik een aanrijding gebeurd.

    Tussen Gent en Antwerpen op de E17 staan ook nog eens 2 auto's stil op de linkerrijstrook, en nog in Antwerpen is de Bevrijdingstunnel richting Brussel versperd door een ongeval met onder meer een vrachtwagen. Het is ook aanschuiven op de verbinding tussen Limburg en Brussel via Leuven, met wachttijden tot een uur. 'In Vlaanderen tellen we zo 170 kilometer file, wat relatief veel is. In heel België geeft de barometer 400 kilometer file aan, maar daarbij is ook het vertraagd verkeer geteld', aldus Beeckman. 'In Wallonië, vooral in de provincies Luik en Luxemburg, zijn door sneeuw heel wat ongevallen gebeurd.'

    Ook op de E313 is het aanschuiven. Van Lummen naar Antwerpen is het meer dan 3 uur filerijden.
    'Pas je rijstijl aan'Touring dringt erop aan de rijstijl aan te passen, afstand te houden, te anticiperen op onvoorziene omstandigheden, de smartphone te laten voor wat hij is en veel meer aandacht op de weg te houden. Zo een bijkomende lange files zijn immers goed voor 1 miljoen euro aan economisch verlies.
    Door verschillende ongevallen en hevige regenval stond er maandagochtend 450 kilometer file op Belgische snelwegen. Op alle wegen naar Antwerpen en Brussel stond het verkeer stil. Ter vergelijking: op de drukste dag vorig jaar stond er 380 kilometer file. Eerder dit jaar kregen we al eens een dag met meer dan 700 kilomter file.



    Het is de eerste keer dat ik lees dat files te wijten zijn aan 'zenuwachtige chauffeurs'. Veel mensen zijn gewoon zeer bang en paniekerig als ze regendruppels zien, logisch dat er dan ongevallen gebeuren.

  • #2
    Hm, gebaseerd op welk onderzoek? Dat er wat onwennigheid is op zo'n momenten is aannemelijk, dat dit files veroorzaakt is toogpraat wat mij betreft.

    Wat niet belet, ik vind het de moeite waard om het aansluitgedrag in files en op kruispunten eens goed te bekijken en tips op te stellen. In Duitsland krijgt ge voordat het groen wordt een rood+oranje. Goed idee.

    Een voorbeeld van een slecht idee: een treinhalte voor een spoorwegovergang. Spoorwegovergangen zijn dikwijls verre van optimaal. Dat zou veel beter kunnen
    Last edited by Den Paarse Capri; 23/02/2015, 10:36.
    30 jaar Mr Yuge!

    Comment


    • #3
      Ik geloof het onmiddellijk. Plaatsen waar ge sowieso nooit harder als 40km/u kunt rijden is er nu een pak meer file terwijl die snelheid ook met regenweer te doen is.

      Onwennigheid gaat toch voor een andere rijstijl zorgen, lijkt me duidelijk dat er dan meer file is. Ik vind het gewoon straf dat er in België zo nerveus gereden wordt bij regenweer, 't is nu niet dat regen hier iets uitzonderlijks is.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150223_01543712


        Het is de eerste keer dat ik lees dat files te wijten zijn aan 'zenuwachtige chauffeurs'. Veel mensen zijn gewoon zeer bang en paniekerig als ze regendruppels zien, logisch dat er dan ongevallen gebeuren.
        Verbaast mij niets.


        De eerste druppels vallen en niemand durft nog boven de 100/u te komen omdan zo voorbij een vrachtwagen te kruipen.
        BMW X5 45e

        Comment


        • #5
          Dat zenuwachtige is toch duidelijk? Er raakt er eentje z'n rem en direct lichten ze allemaal op.

          Comment


          • #6
            Als je zenuwachtig moet zijn omdat het regent komt dat wss doordat je denkt je auto niet goed onder controle te hebben of kort gezegd, omdat je geen r**t kan autorijden en je rijbewijs hebt gekregen bij een economypack botervlootjes in de Colruyt...
            Het probleem ligt hier dus bij de overheid die langs de ene kant niet genoeg kan raaskallen over veiligheid (want 'veiligheid' controleren brengt geld in het laatje), maar langs de andere kant een rijopleiding hebben, waar iedereen door geraakt als je maar genoeg probeert/betaalt.
            Je zou haast gaan denken dat ze er om doen, want prutsers die nooit een rijbewijs zouden mogen krijgen er toch één geven maakt de baan onveilig, waarop zij dan weer hun kromme theorie kunnen bewijzen en vooral dik kunnen cashen bij de 'veiligheidscontroles'.
            (sry, 't is maandag, ben ik altijd wat knorriger :p)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
              Als je zenuwachtig moet zijn omdat het regent komt dat wss doordat je denkt je auto niet goed onder controle te hebben of kort gezegd, omdat je geen r**t kan autorijden en je rijbewijs hebt gekregen bij een economypack botervlootjes in de Colruyt...
              Het probleem ligt hier dus bij de overheid die langs de ene kant niet genoeg kan raaskallen over veiligheid (want 'veiligheid' controleren brengt geld in het laatje), maar langs de andere kant een rijopleiding hebben, waar iedereen door geraakt als je maar genoeg probeert/betaalt.
              Je zou haast gaan denken dat ze er om doen, want prutsers die nooit een rijbewijs zouden mogen krijgen er toch één geven maakt de baan onveilig, waarop zij dan weer hun kromme theorie kunnen bewijzen en vooral dik kunnen cashen bij de 'veiligheidscontroles'.
              (sry, 't is maandag, ben ik altijd wat knorriger :p)
              Is ook zo.
              Ik ben in de laatste 12 maanden 2 motorcursussen en 2 autocursussen gaan volgen, zoveel nuttige dingen die men in de rijopleiding totaal niet leert. Gisteren de hele dag performance-training bij BMW, als iedereen zoiets zou moeten volgen hadden we onmiddellijk veel meer resultaat als al die onnozele campagnes van't BIVV.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                Is ook zo.
                Ik ben in de laatste 12 maanden 2 motorcursussen en 2 autocursussen gaan volgen, zoveel nuttige dingen die men in de rijopleiding totaal niet leert. Gisteren de hele dag performance-training bij BMW, als iedereen zoiets zou moeten volgen hadden we onmiddellijk veel meer resultaat als al die onnozele campagnes van't BIVV.
                Denk dat je ook aanleg en interesse moet hebben, wat het merendeel van de mensen al niet heeft.
                Allicht kan een opleiding helpen om tot inzichten te komen, maar dat is ook een beetje zoals iemand zonder gevoel voor ritme leren dansen, hopeloos.

                Comment


                • #9
                  nochtans ben ik continu bezig met aanleren van stuurtechniek, remtechniek, kijktechniek,... dus aan mij zal het al niet liggen dat beginners niet goed voorbereid hun carriere als chauffeur aanvangen.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Kijktechniek is bij my amper besproken geweest. Ik had dan nog 8u rijles, de meeste van mijn kameraden zelfs dat niet. Onmiddellijk met de ouders in de auto en maar wat rondbollen.

                    Ge kunt iemand zonder ritme misschien niet leren dansen maar ge kunt'm wel leren basis-stapjes te doen om een lief te vinden

                    Comment


                    • #11
                      Rijtechniek is een ding. Verkeersinzicht en het inschatten van risicosituaties is voor volgens mij het belangrijkste. Helaas lijkt me dat voor velen een brug te ver.

                      Comment


                      • #12
                        Volgens mij hangt het ook vooral af van interesse en aanleg. Ik heb vroeger nog leren rijden op privé terrein, gewoon op mezelf met wat kameraden erbij. Toen ik m'n lessen begon kon ik al vrij goed met een wagen rijden, verkeersinzicht had ik natuurlijk nog niet. Ik had dan ook nog geen meter op de openbare weg gereden. Ik vind rijscholen goede dingen, maar ze zijn pokkeduur en iemand die wat ervaring heeft in het verkeer kan naar mijn mening als begeleider perfect iemand leren rijden.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                          Verbaast mij niets.


                          De eerste druppels vallen en niemand durft nog boven de 100/u te komen omdan zo voorbij een vrachtwagen te kruipen.
                          Oh, dat is dus niet alleen in Limburg zo

                          Ik had gelukkig geen file deze morgen, ik moest pas om 10u00 in Hasselt zijn

                          Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                          Dat zenuwachtige is toch duidelijk? Er raakt er eentje z'n rem en direct lichten ze allemaal op.
                          Dat is verschrikkelijk. Sommigen springen bijna op hun rem omdat ze niet weten wat er gebeurt.
                          That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                          16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                          28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                          28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Volgens mij hangt het ook vooral af van interesse en aanleg. Ik heb vroeger nog leren rijden op privé terrein, gewoon op mezelf met wat kameraden erbij. Toen ik m'n lessen begon kon ik al vrij goed met een wagen rijden, verkeersinzicht had ik natuurlijk nog niet. Ik had dan ook nog geen meter op de openbare weg gereden. Ik vind rijscholen goede dingen, maar ze zijn pokkeduur en iemand die wat ervaring heeft in het verkeer kan naar mijn mening als begeleider perfect iemand leren rijden.
                            probleem is dat mensen zelfs met veel rijervaring vaak niet weten hoe ze dit moeten overbrengen op hun leerling. De keren dat ik ouders/begeleiders mee in de auto heb eindigt altijd met: amai, ik wist niet dat ge dat allemaal moest zeggen. De meeste begeleiders grijpen pas in als het te laat is of als de leerling iets fout doet. Terwijl ge, zeker in het begin, alles van naadje tot draadje moet uitleggen. De leerling weet het niet, dus kunt ge ook niet verwachten dat die het gaat toepassen. Nodeloos te zeggen dat de leercurve bij mij in de auto een pak groter is dan met een andere begeleider. Ok, ik kost geld, maar wat rondtuffen met dochter/zoon een jaarlang kost ook geld. Ik zoek tijdens de les bewust problemen op en laat de leerling aan de lijve ondervinden wat ik met mijn uitleg bedoel. Ouders durven vaak ook minder. Ik doe met de leerling al de eerste les, eerst de inleiding gehad van leren vertrekken, draaien, richtingaanwijzers gebruiken en kijken, een pak rijksbanen. Ik ga met leerlingen na de 3de les al gewoon in het stad rijden. Raar of zelden dat ik moet ingrijpen via mijn eigen pedalen. Waarom? Omdat ik van naadje tot draadje begeleid en de leerling dus perfect weet waaraan hij/zij zich kan verwachten. Naarmate de lessen vorderen neemt mijn uitleg meer en meer af omdat ze die dan ook niet meer nodig hebben en kunnen we tijdens het rijden praten over koetjes en kalfjes. Ook dat is een strategie van mij, want ik wil dat ze leren aangeven wanneer ze zich niet meer kunnen focussen op het rijden en dat dan ook leren zeggen. Iets wat ze later ook nodig hebben als ze zelf volk in de auto hebben en een klapke doen. Ik let altijd op in de leswagen en zie de problemen vaak al van km's ver aankomen. Als ze dan niet op tijd aangeven dat ze overload krijgen, laat ik hun op gecontroleerde manier in de fout gaan.
                            Allemaal zaken die ze met de gemiddelde begeleider niet meekrijgen. Dat de overheid de rijopleiding strenger gaat maken juich ik alleen maar toe.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              totaal gene last van gehad, was zelf 24min te vroeg op het werk vanmorgen. en dan zie ik daar op hln dat er 400km file staat...

                              Comment


                              • #16
                                Mijn broer heeft met mijn moeder leren rijden, ik met de rijschool. In de uiteindelijke praktijk heb ik nooit een verschil gemerkt tussen hem en mij bij het reageren op bepaalde situaties in het verkeer, noch bij de manier van rijden. Maar misschien is het bij andere minder geïnteresseerde kandidaat chauffeurs wel een must zo'n rijschool. Spijtig genoeg blijft het wel voor iedereen een dure kwestie.

                                Een motorrijbewijs, dat is nog zo'n rare (en dure) kwestie. Ik heb een jaar gereden met een 125cc, zes versnellingen moto die 120 km/h top haalde, die kan je besturen met een gewoon autorijbewijs. Ik ga voor een zwaardere moto en plots moet ik een motorrijbewijs halen. Kostprijs 650 euro, 10 jaar geleden nota bene. Het enige wat ik daar geleerd heb zijn die achtjes draaien. De lessen op de openbare weg bestonden gewoon uit scheuren met dat spel achter de monitor. Het waren haast snelheidswedstrijdjes.

                                Comment


                                • #17
                                  ik kan beter dan, jakkel,

                                  ik reed al een paar jaar met de auto, ik volg de praktijklessen moto met de rijschool en krijg een voorlopig rijbewijs. moet een paar maand met een L rijden. allemaal geen probleem (moto eerst een CB900 daarna een CBR900RR).
                                  in augustus doe ik men praktijkexamen met die 500cc moto van de rijschool. dat ding valt de eerste keer stil bij het 12m traagrijden, en de 2de keer bij het maken van een 8 (motor stil, voetje op de grond = gebuisd).
                                  ik maak een nieuwe afspraak voor september, en krijg ineens te horen dat ze het examen veranderd hebben en vanaf 1september IEDEREEN zijn theorie van moto moet opnieuw afleggen alvoorens je het examen mag doen.

                                  ik dus met de CBR900RR smorgens naar erembodegem om daar mijn theorie te gaan doen (direct geslaagd natuurlijk, maar die gezichten aan de balie waren fantastisch. ene die met ne circuit fireblade toekomt, volledig tenu, helm, botten, handschoenen... en dan zijn theorie moto moet afleggen.

                                  ik kreeg dan na het examen zo een papier dat ik een voorlopig rijbewijs kan aanvragen. ik antwoord daar: ik rij al 6maand met een voorlopig, maar moet diene theorie opnieuw doen voor ik mijn examen mag afleggen.
                                  die achter de balie keek ook verwonderd en zei: aja, das wel niet logisch voor de mensen die al een voorlopig rijbewijs hadden.
                                  week later examen afgelegd en geslaagd

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ook onderschat, de staat van onze wegen.

                                    Slechte afvoer van water, reflectie van baanverlichting op nat wegdek, wegmarkeringen die quasi onzichtbaar worden (vooral voor middenvak lastig)

                                    (y)

                                    Comment


                                    • #19
                                      veel mensen willen savonds gewoon ten allen tijde met hun gezin aan tafel zitten, de ene mens durft of aanvaart meer risico

                                      ook ni vergeten dat een hoop mensen met toxoplasmose zijn besmet waardoor zij meer risico pakken

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        probleem is dat mensen zelfs met veel rijervaring vaak niet weten hoe ze dit moeten overbrengen op hun leerling. De keren dat ik ouders/begeleiders mee in de auto heb eindigt altijd met: amai, ik wist niet dat ge dat allemaal moest zeggen. De meeste begeleiders grijpen pas in als het te laat is of als de leerling iets fout doet. Terwijl ge, zeker in het begin, alles van naadje tot draadje moet uitleggen. De leerling weet het niet, dus kunt ge ook niet verwachten dat die het gaat toepassen. Nodeloos te zeggen dat de leercurve bij mij in de auto een pak groter is dan met een andere begeleider. Ok, ik kost geld, maar wat rondtuffen met dochter/zoon een jaarlang kost ook geld. Ik zoek tijdens de les bewust problemen op en laat de leerling aan de lijve ondervinden wat ik met mijn uitleg bedoel. Ouders durven vaak ook minder. Ik doe met de leerling al de eerste les, eerst de inleiding gehad van leren vertrekken, draaien, richtingaanwijzers gebruiken en kijken, een pak rijksbanen. Ik ga met leerlingen na de 3de les al gewoon in het stad rijden. Raar of zelden dat ik moet ingrijpen via mijn eigen pedalen. Waarom? Omdat ik van naadje tot draadje begeleid en de leerling dus perfect weet waaraan hij/zij zich kan verwachten. Naarmate de lessen vorderen neemt mijn uitleg meer en meer af omdat ze die dan ook niet meer nodig hebben en kunnen we tijdens het rijden praten over koetjes en kalfjes. Ook dat is een strategie van mij, want ik wil dat ze leren aangeven wanneer ze zich niet meer kunnen focussen op het rijden en dat dan ook leren zeggen. Iets wat ze later ook nodig hebben als ze zelf volk in de auto hebben en een klapke doen. Ik let altijd op in de leswagen en zie de problemen vaak al van km's ver aankomen. Als ze dan niet op tijd aangeven dat ze overload krijgen, laat ik hun op gecontroleerde manier in de fout gaan.
                                        Allemaal zaken die ze met de gemiddelde begeleider niet meekrijgen. Dat de overheid de rijopleiding strenger gaat maken juich ik alleen maar toe.
                                        Volledig mee eens.

                                        Is hier al eens besproken geweest in een ander topic en had er toen mijn wenslijstje bijgezet.

                                        Alles is dus feitelijk te herleiden naar steeds maar weer dezelfde zaken:

                                        - moet een verplicht lesvak worden op school, zo vroeg mogelijk
                                        - geen mogelijkheid meer bieden om nog met ouders & andere aanverwanten opleiding te volgen.
                                        - lessen verplicht met een rijschool en deze instructeurs ook permanent onder controle stellen. (weet niet of dit nu gebeurd).
                                        - oogkeuring voor IEDEREEN!
                                        - alle 10 jaar een her/bijscholing voor IEDEREEN!
                                        - DRINGEND infrastructuren veranderen. Of vind iedereen de verkeerssituatie komende van de A12 in Strombeek-Bever zo vanzelfsprekend. (dit als enkel voorbeeld nemend maar zo zijn er nog tientallen anderen).
                                        - meer controle (anoniem)
                                        - logische snelheidsbeperkingen of vrijheden.
                                        - op 75 jarige leeftijd verplicht rijbewijs inleveren.
                                        enz....
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X