Dagelijks gaan zeven bestuurders op de bon omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. ‘De politie moet vaker optreden tegen deze asociale bestuurders’, zeggen de automobilistenverenigingen. Maar de politie ziet dat anders.
De cijfers komen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Het gaat jaarlijks om ongeveer 2.400 processen-verbaal. Per dag zijn dat zeven boetes. Dat cijfer blijft al enkele jaren gelijk.
Links blijven rijden is ver*boden. Volgens de wegcode moet elke bestuurder zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de weg rijden.
Wie toch links blijft rijden, riskeert een boete van 55 euro. ‘De regel maakt dat het verkeer overzichtelijker en veiliger is. Vandaar dat de politie er absoluut de nodige aandacht voor moet hebben’, zegt CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg.
De automobilistenvereniging Touring vindt dat de politie tekortschiet. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers. En het leidt tot gevaarlijke situaties: sommige bestuurders halen dan maar rechts in (wat ook verboden is, red.) om voorbij die asociale automobilist te geraken. Het doet ook de verkeersdrukte toenemen, doordat de capaciteit van de weg niet ten volle wordt benut.’
Bij ervaren agenten van de wegpolitie klinkt het dat het verbaliseren van linksrijders geen prioriteit is.
De cijfers komen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Het gaat jaarlijks om ongeveer 2.400 processen-verbaal. Per dag zijn dat zeven boetes. Dat cijfer blijft al enkele jaren gelijk.
Links blijven rijden is ver*boden. Volgens de wegcode moet elke bestuurder zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de weg rijden.
Wie toch links blijft rijden, riskeert een boete van 55 euro. ‘De regel maakt dat het verkeer overzichtelijker en veiliger is. Vandaar dat de politie er absoluut de nodige aandacht voor moet hebben’, zegt CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg.
De automobilistenvereniging Touring vindt dat de politie tekortschiet. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers. En het leidt tot gevaarlijke situaties: sommige bestuurders halen dan maar rechts in (wat ook verboden is, red.) om voorbij die asociale automobilist te geraken. Het doet ook de verkeersdrukte toenemen, doordat de capaciteit van de weg niet ten volle wordt benut.’
Bij ervaren agenten van de wegpolitie klinkt het dat het verbaliseren van linksrijders geen prioriteit is.
Het is geen prioriteit bij de wegpolitie, het kost met andere woorden te veel moeite om linksrijders te verbaliseren dus laten ze het maar zo...
Er moet in België dringend werk gemaakt worden van het 'keep your lane' principe zoals ze dat in de VS doen.
Comment