Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Slechts zeven boetes per dag voor linksrijders

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Slechts zeven boetes per dag voor linksrijders

Dagelijks gaan zeven bestuurders op de bon omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. ‘De politie moet vaker optreden tegen deze asociale bestuurders’, zeggen de automobilistenverenigingen. Maar de politie ziet dat anders.

De cijfers komen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Het gaat jaarlijks om ongeveer 2.400 processen-verbaal. Per dag zijn dat zeven boetes. Dat cijfer blijft al enkele jaren gelijk.
    Links blijven rijden is ver*boden. Volgens de wegcode moet elke bestuurder zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de weg rijden.
    Wie toch links blijft rijden, riskeert een boete van 55 euro. ‘De regel maakt dat het verkeer overzichtelijker en veiliger is. Vandaar dat de politie er absoluut de nodige aandacht voor moet hebben’, zegt CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg.
    De automobilistenvereniging Touring vindt dat de politie tekortschiet. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers. En het leidt tot gevaarlijke situaties: sommige bestuurders halen dan maar rechts in (wat ook verboden is, red.) om voorbij die asociale automobilist te geraken. Het doet ook de verkeersdrukte toenemen, doordat de capaciteit van de weg niet ten volle wordt benut.’
    Bij ervaren agenten van de wegpolitie klinkt het dat het verbaliseren van linksrijders geen prioriteit is.

Het is verboden, gevaarlijk en frusterend, en toch vormen linksrijders geen prioriteit voor de politie. Dagelijks vliegen ‘slechts’ 7 bestuurders op de bon omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. ‘De politie moet vaker optreden tegen deze asociale bestuurders’, eisen de automobilistenverenigingen. Maar de politie ziet dat anders.

Het is geen prioriteit bij de wegpolitie, het kost met andere woorden te veel moeite om linksrijders te verbaliseren dus laten ze het maar zo...

Er moet in België dringend werk gemaakt worden van het 'keep your lane' principe zoals ze dat in de VS doen.

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150223_01544980

Er moet in België dringend werk gemaakt worden van het 'keep your lane' principe zoals ze dat in de VS doen.
    ²²²²²

Comment

In de VS verkiezen nochtans velen het principe dat wij hier hanteren. Zonder linksplakkers dan wel

Comment

ja, in de steden is de strijd onder de expats bezig

ten lande, ni echt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
          In de VS verkiezen nochtans velen het principe dat wij hier hanteren. Zonder linksplakkers dan wel

Ik verkies ook ons systeem zonder linksrijders maar als ze de linksrijders niet aanpakken dan verkies ik het andere systeem.

Comment

Het is echt grappig om te zien dat telkens er hier een "hot-item" in een topic geopend wordt dat enkele dagen later hetzelfde onderwerp fameus uitgebreid aan bod komt in de media. Uiteraard telkens één van onze bekende verkeerskenners als woordvoerder. Echt toeval is het al lang niet meer, hier wordt dus meegelezen door hen...
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

het kost veel moeite om dieven en moordenaars op te pakken dus misschien moeten ze die ook maar carte blanche dan
              meer en meer blijkt dat de politie gewoon een aftakking is van de belastingsdienst en zoveel mogelijk geld moet bijeen krijgen
              lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                het kost veel moeite om dieven en moordenaars op te pakken dus misschien moeten ze die ook maar carte blanche dan
                meer en meer blijkt dat de politie gewoon een aftakking is van de belastingsdienst en zoveel mogelijk geld moet bijeen krijgen
                Klopt idd, net zoals men het altijd over de verkeersveiligheid heeft, maar waarom moet je dan betalen voor een parkeerplaats in de straat of krijg je een boete. Allemaal hyprocriet. Je auto staat stil!

Net zoals dat verhoogde dreigingsniveau dat telkens met enkele weken verlengd wordt. Denkt men nu echt dat dat binnen 2 maanden stopt en binnen 10 jaar niet meer voorvalt. Hoe stom zijn diegene die het hier voor het zeggen hebben eigenlijk...
                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                  Klopt idd, net zoals men het altijd over de verkeersveiligheid heeft, maar waarom moet je dan betalen voor een parkeerplaats in de straat of krijg je een boete. Allemaal hyprocriet. Je auto staat stil!
                  Parkeercontrole is meestal een taak van parkeerwachters, die er moeten voor zorgen dat de stad en bebouwde kom leefbaar zijn voor bewoners. Je betaalt voor een parkeerplaats om dezelfde reden (bewoners hebben meestal een bewonerskaart), en om de infrastructuur te betalen.
                  Eigenlijk is dit een jammerlijke evolutie want die parkeerwachters mogen niemand verbaliseren die de verkeersveiligheid in gevaar brengt, en politie schrijft geen parkeerboetes meer uit. Je kan dus zorgeloos fout parkeren op de stoep op 't fietspad in onze gemeente (want dat mogen de parkeerwachters niet beoordelen). Maar als je je parkeerschijf niet legt heb je een boete...

Er worden in België 4 x keer zoveel mensen vermoord door wagens dan door wapens. Als je er nog de passionele moorden aftrekt wordt de verhouding nog groter. De strengere controles hebben het aantal verkeersslachtoffers in België met > 20% doen dalen. In Frankrijk heeft het rijbewijs met punten het aantal slachtoffers met 30%doen dalen (2000 doden per jaar). Er is hier in België vooral te weinig actie tegen recidive inbreuken.
                  En linksrijden is nu eenmaal niet zo gevaarlijk.Het is gewoon iets wat storend. En zoals gezegd, niet altijd eenvoudig om te verbaliseren. Ik denk dat het aantal overtredingen voor bumperkleven ook erg laag is, net omwille van dezelfde reden (ik dacht dat men in Frankrijk nu camera's hadden die dat konden vastleggen)
                  BMW 420dA : >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten

Er worden in België 4 x keer zoveel mensen vermoord door wagens dan door wapens. Als je er nog de passionele moorden aftrekt wordt de verhouding nog groter. De strengere controles hebben het aantal verkeersslachtoffers in België met > 20% doen dalen. In Frankrijk heeft het rijbewijs met punten het aantal slachtoffers met 30%doen dalen (2000 doden per jaar). Er is hier in België vooral te weinig actie tegen recidive inbreuken.
                    En linksrijden is nu eenmaal niet zo gevaarlijk.Het is gewoon iets wat storend. En zoals gezegd, niet altijd eenvoudig om te verbaliseren. Ik denk dat het aantal overtredingen voor bumperkleven ook erg laag is, net omwille van dezelfde reden (ik dacht dat men in Frankrijk nu camera's hadden die dat konden vastleggen)

Ik ben akkoord met u.. alleen jammer (ale ja) punten kunnen door de beter verdienende klasse gemakkelijk bijgekocht worden..

Heb al hier en daar wat uitgestoken en er vrij goed vanaf gekomen en weldegelijk omdat het beleid niet te streng is..

een DUI in de US is een minimum kost van 5k hier.. ge zijt snel geleerd denkek

Comment

Heb niks tegen linksrijders met uitzondering van het uitschot dat zelfs nog links blijft rijden nadat je duidelijk te kennen hebt gegeven dat je voorbij wil en slechts wanneer je denkt ok dan maar langs recht, U de pas gaan afsnijden door plotsklaps toch naar rechts te gaan omdat ze zien dat ze je langs rechts voorbij wil steken.

Het soort mens dat denk, ik rijd 120 links en niemand mag mij voorbij want je mag niet sneller?

Dat ze dan zelf een inbreuk plegen op de wegcode door links te blijven rijden, daarvoor zijn ze blind??

Trouwens in het VK is het vele malen erger dan hier. Daar steekt niemand links voorbij en ze blijven allemaal op de rechtse rijstrook rijden.

Het grote verschil is dat iedereen daar ongeveer 120 rijdt en hier velen met 90-100 en anderzijds velen met 120-140

Sent from my iPhone using Tapatalk
                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                      current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                        Ik ben akkoord met u.. alleen jammer (ale ja) punten kunnen door de beter verdienende klasse gemakkelijk bijgekocht worden..
                        In welk land kunnen er punten bijgekocht worden? Dit is de eerste keer dat ik hoor dat dit mogelijk zou zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                        ...een DUI in de US is een minimum kost van 5k hier.. ge zijt snel geleerd denkek
                        In welke staat/stad is dit? Volgens mijn weten is het toch een stuk lager zeker bij de eerste overtreding, maar in de VS zal dit wel schelen van staat tot staat en zijn de straffen inderdaad zwaarder dan hier, maar daarom is het probleem niet veel kleiner dan hier kijk maar eens hier
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

De politie moet elk jaar zo’n 2.000 verkeersboetes uitschrijven aan bestuurders die langs rechts willen inhalen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Martine Fournier (CD&V). In zes op de tien gevallen gebeurt de inbreuk op de snelweg.

Linksrijders en dan het rechts inhalen...
                          VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                            Trouwens in het VK is het vele malen erger dan hier. Daar steekt niemand links voorbij en ze blijven allemaal op de rechtse rijstrook rijden.

Het grote verschil is dat iedereen daar ongeveer 120 rijdt en hier velen met 90-100 en anderzijds velen met 120-140
                            Bedoel je met "VK" het Verenigd Koninkrijk?
                            Dan vermoed ik niet dat ze daar op de rechtse rijstrook blijven rijden.
                            Ik wed dat ze daar eerder op de LINKSE rijstrook zullen rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
                              http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150224_01546898

Linksrijders en dan het rechts inhalen...

Ze maken er geen prioriteit van om linksrijders aan te pakken maar iemand die rechts inhaalt geven ze toch maar lekker een boete...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                En linksrijden is nu eenmaal niet zo gevaarlijk...
                                Links rijden lokt rechts inhalen uit (wat blijkbaar wel beboet wordt, dat is dan de 'glasheldere' logica van de overheid), veroorzaakt files, lokt frustratie en uiteindelijk verkeersagressie uit.
                                Nee hoor, niet gevaarlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Swa Bekijk Berichten
                                  Bedoel je met "VK" het Verenigd Koninkrijk?
                                  Dan vermoed ik niet dat ze daar op de rechtse rijstrook blijven rijden.
                                  Ik wed dat ze daar eerder op de LINKSE rijstrook zullen rijden.
                                  Nee hoor, ze blijven daar effectief rechts rijden. Vandaar dat germinal zegt dat het daar vele malen erger is dan hier.
                                  Eens schetsen hoe een viervaks er daar uitziet: Links vrachtwagens, tweede vak leeg, derde enkele auto's en rechts volledig vol. Verschrikkelijk land om op de snelweg te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                    Links rijden lokt rechts inhalen uit (wat blijkbaar wel beboet wordt, dat is dan de 'glasheldere' logica van de overheid)
                                    Ter informatie: "slechts" 7 boetes per dag (voor links rijden) is MEER dan 2000 per jaar (voor rechts inhalen).
                                    Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Links rijden lokt rechts inhalen uit ...
                                      Inderdaad. Zoals snelheidsbeperkingen snelheidsovertredingen uitlokken.

Comment

Van zoiets gaan men haren recht overeind staan Ze doen hun werk wel goed hoor. (&nee ik werk niet bij de flikke ) Het valt gewoon harder op omdat de gewone mens meer in aanraking komt met flitsboetes en andere bullsh*t boetes en niet zozeer zien hoe moordenaars/dieven/... worden aangepakt. Het is natuurlijk ook niet te ontkennen dat je nog relatief vaak de gunst van de opschorting krijgt de 1e maal bij diefstal etc. Zoiets is niet het geval bij een flitsboete.

Trust me: daar zijn ze, als je vb een dief moet verdedigen, nog ambetanter dan gewoon wanneer ze je tegenhouden bij te snel rijden. Zeker buitenlandse dieven willen ze kost wat kost vastzetten. Sommigen voelen zich zelfs procureur of onderzoeksrechter.

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                        Heb niks tegen linksrijders met uitzondering van het uitschot dat zelfs nog links blijft rijden nadat je duidelijk te kennen hebt gegeven dat je voorbij wil en slechts wanneer je denkt ok dan maar langs recht, U de pas gaan afsnijden door plotsklaps toch naar rechts te gaan omdat ze zien dat ze je langs rechts voorbij wil steken.

Het soort mens dat denk, ik rijd 120 links en niemand mag mij voorbij want je mag niet sneller?

Dat ze dan zelf een inbreuk plegen op de wegcode door links te blijven rijden, daarvoor zijn ze blind??

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                        Ja dat viel me op bij een aflevering van Top Gear waar ze het over hadden. Blijkbaar is het daar echt een plaag.

Mja, ik kan er ook niet tegen dat mensen links blijven rijden. Het idee "er rijdt rechts niemand, maar ik rij al 120 en ge moogt maar 120" heb ik nooit begrepen.

Links rijden lokt rechts inhalen uit (wat blijkbaar wel beboet wordt, dat is dan de 'glasheldere' logica van de overheid), veroorzaakt files, lokt frustratie en uiteindelijk verkeersagressie uit.
                                        Nee hoor, niet gevaarlijk...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Martenni Bekijk Berichten
                                        Inderdaad. Zoals snelheidsbeperkingen snelheidsovertredingen uitlokken.
                                        Ik vind ook dat links blijven rijden ook rechts inhalen uitlokt.
                                        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                                        28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                                        28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Working...
                                        X