Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeersbelasting op circuitwagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkeersbelasting op circuitwagen

Begin december heb ik een wagen uit Nederland gekocht. Het gaat om een 200SX met kapotte motor (lagerschade, en turbo die serieus olie lekt) en een gat in het chassis (roest dat uitgeslepen werd).

Het is er nog niet van gekomen om alles te laten maken, aangezien ik nog niet heel zeker ben wat ik van plan ben.

Vorige week kreeg ik echter een 'kennisgeving van ambtshalve aanslag', wat er op neerkomt dat ik verkeersbelasting moet betalen, ofwel moet bewijzen dat deze auto niet rijwaardig is of om gegronde reden niet gebruikt kan worden op de openbare weg.

Ik bel dus naar het nummer voor meer info, hoe ik dat moet bewijzen, en leg de situatie uit. Ik leg ook uit dat de kans heel erg groot is dat er een andere motor in komt, en dat de wagen daardoor niet legaal op straat kan komen, en dus waarschijnlijk enkel op circuit gebruikt gaat worden.
    Volgens beide personen maakt dat echter niet uit. Ook voor circuitwagens moet belasting betaald worden ()

Ik probeer nog eens: 'het is toch belasting op inverkeersstelling, die wagen komt nooit in het verkeer?'
    Maar dat maakte volgens haar niet uit: elke auto die ingevoerd wordt in België, moet verkeersbelasting betalen.

Dat houdt in mijn ogen totaal geen steek, en het lijkt me gewoon weer een ambtenaar te zijn die zelf maar half op de hoogte is.

Een eerste check op belastingen.vlaanderen.be lijkt dat te bevestigen:
    'De jaarlijkse verkeersbelasting is verschuldigd voor voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van personen of goederen op de openbare weg: personenwagens, vrachtwagens, autobussen, ... Voor personenwagens en aanverwante geldt de inschrijving van het voertuig als onweerlegbaar vermoeden van gebruik op de openbare weg.'

Ook wegcode(http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-200701) lijkt me dat te bevestigen:
    1° inschrijven of inschrijving :
    de administratieve toestemming voor de deelname van een voertuig aan het wegverkeer die de identificatie daarvan in een repertorium van voertuigen, alsook de toekenning van een inschrijvingsnummer omvat;

11° in het verkeer brengen :
    rijden, stilstaan of parkeren op de openbare weg in België;

Hoe leg ik dat echter uit? Het gaat om een klein bedrag, aangezien de wagen oldtimer is, maar het is het principe. Ik moet al teveel betalen, om dan ook nog eens te gaan betalen voor zaken die ik eigenlijk niet moet betalen.
    Wie weet hier het fijne van, en hoe pak ik dat het best aan?

Ja maar die is gededouaneerd bij aankoop? Niet slim he!
    En als je dat doet vragen ze wanneer je die in het verkeer gaat brengen: ik vul in 1-1-2044 en nog nooit aanmaning tot betalen ontvangen.....

Gewoon aangetekend schrijven dat die niet door de keuring raakt waardoor je dus niet op de baan mag, simpel.
    Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Ja maar die is gededouaneerd bij aankoop? Niet slim he!
      En als je dat doet vragen ze wanneer je die in het verkeer gaat brengen: ik vul in 1-1-2044 en nog nooit aanmaning tot betalen ontvangen.....

Gewoon aangetekend schrijven dat die niet door de keuring raakt waardoor je dus niet op de baan mag, simpel.
      Ik ben er zelf nog niet mee naar de douane gegaan, maar in Nederland hadden ze mijn gegevens wel nodig om hem uit te schrijven, dus waarschijnlijk is het daardoor.

Belachelijk systeem trouwens, ik heb hier nog een andere auto staan die ik had uitgeschreven omdat er ook iets met de motor scheelde. Die staat hier ondertussen al een paar jaar, daar hebben ze nooit meer achter gehoord voor belastingen

Comment

Zolang als je geen nummerplaten hebt, kan je toch niet deelnemen aan het verkeer?
        Geen aanvraag voor platen = geen BIV.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

ik heb nu 3jaar geleden een oldtimer van NL naar belgie gehaald, ik ben al bij de douane gepasseerd en heb nog niks van verkeersbelasting moeten betalen. paar jaar terug had ik een 15tal niet ingeschreven autos in de hangaar staan en heb nooit verkeersbelasting moeten betalen.

volgens mij zijn ze met dat 'circuitwagen' ook de verkeerde weg op gegaan. je kan een racewagen maken met VAS keuring en dan krijgt die ook gewoon nr platen en verkeersbelasting.

geen keuring = geen inschrijving = geen nr plaat dus ook geen verkeersbelasting
          Last edited by ; 10/03/2015, 07:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Terror Factor Bekijk Berichten
            Ik ben er zelf nog niet mee naar de douane gegaan, maar in Nederland hadden ze mijn gegevens wel nodig om hem uit te schrijven, dus waarschijnlijk is het daardoor.
            Dit lijkt me zeer vreemd, in België weten ze dus in feite niet dat je die wagen hebt aangekocht maar ze sturen je toch een aanslag. Dat lijkt me weinig waarschijnlijk. Bij mijn weten worden die gegeven niet doorgespeeld naar België.

Verder is het wel zo dat op geïmporteerde wagens verkeersbelasting verschuldigd is tenzij je kan bewijzen dat deze niet in het verkeer werd gebracht. Lijkt een onnozele regel maar ze doen dat om mogelijk misbruik tegen te gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Dit lijkt me zeer vreemd, in België weten ze dus in feite niet dat je die wagen hebt aangekocht maar ze sturen je toch een aanslag. Dat lijkt me weinig waarschijnlijk. Bij mijn weten worden die gegeven niet doorgespeeld naar België.

Verder is het wel zo dat op geïmporteerde wagens verkeersbelasting verschuldigd is tenzij je kan bewijzen dat deze niet in het verkeer werd gebracht. Lijkt een onnozele regel maar ze doen dat om mogelijk misbruik tegen te gaan.
              Yeah, my mistake. Heb m'n papieren even nagekeken, en ben blijkbaar wel al langs de douane gegaan, voor ik de auto heb thuisgebracht. Was het daarmee vergeten

Anyway, de rest van de vraagstelling blijft nog wel, vrees ik...

Comment

Stuur gewoon een aangetekend schrijven of een email met het bewijs dat de wagen niet in het verkeer werd gebracht.

Comment

Waarom moet je dat bewijs eigenlijk zelf nog leveren, dat hebben ze toch automatisch, als de auto niet aan een nummerplaat verbonden is
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik denk dat het werkt zoals bij de fiscus als die jou beschuldigd van fraude: jij moet bewijzen dat je het niet hebt gedaan. Omgekeerde bewijslast noemt men zoiets.

Comment

niet evident om e bewijzen dat je GEEN inschrijvingsbewijs hebt. een foto toevoegen is onmogelijk ;-)

Comment

Dacht dat ge in Belgie onschuldig waart tot tegendeel bewezen is, hier is het precies omgekeerd...

Hoe kunt ge nu bewijzen dat je met een voertuig niet op straat komt..
                        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

als die in een garage staat voor herstelling of restauratie.
                          ik heb mijn capri hier in de hangaar staan en zijn remklauw is eruit en ligt uit elkaar op de werktafel. niet echt veel bewijs want op 1 uur steekt ge zoiets terug.
                          het ontbreken van een accu en niet werkende dynamo is nu ook niet het grote werk om snel te herstellen.

vind het toch maar absurd dat jij moet gaan bewijzen dat je de auto niet gebruikt...
                          wat wel kan tellen is een foto nemen van het dashboard. bij aangifte douane wordt namelijk ook de km stand genoteerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            volgens mij zijn ze met dat 'circuitwagen' ook de verkeerde weg op gegaan. je kan een racewagen maken met VAS keuring en dan krijgt die ook gewoon nr platen en verkeersbelasting.

geen keuring = geen inschrijving = geen nr plaat dus ook geen verkeersbelasting
                            Grappige hieraan is dat je met een rallywagen wel BIV moet betalen als je die een eerste keer op platen zet, terwijl die volgens keuring verboden is voor verkeer. Destijds met een EVO was dat 5000 EUR...

Om even een antwoord te geven op topicstarter: bij ons staat momenteel een V70 R in ombouw voor lichte vracht. Die wagen heeft een aanvraag tot inschrijving EN een document van de DIV waarop duidelijk staat dat er uitstel wordt verleend aan de eigenaar om de wagen niet binnen de verwachte termijn in te schrijven. Je moet dus ook zoiets aanvragen.
                            sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Stuur gewoon een aangetekend schrijven of een email met het bewijs dat de wagen niet in het verkeer werd gebracht.
                              tip, stuur een foto van de wagen mee in het aangetekend schrijven.

iets in de aard van....

"beste,

U vroeg om een bewijs dat de auto niet rijvaardig is.
                              bij deze in bijlage een foto van de auto...
                              zoals u kan zien ontbreken er enkele vitale onderdelen voor de keuring....

"

Comment

Working...
                              X