Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toekomst voor vrachtwagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
    Had liever gezien dat er een soort van distronic standaard in vrachtwagens zou komen zodat die niet meer inrijden op files, meer afstand van elkaar houden zodat er minder kop-staart botsingen zich voordoen enz...
    Dat komt er aan. Die wetten liggen al vast, en de invoering is voor heel binnenkort.
    Voor bussen weet ik dat het volgend jaar al verplicht is.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
      k denk dat je al een veel lager verbruik en uitstoot krijgt door LPG bij de diesel in te spuiten. ze zouden zoiets beter promoten.
      Wij hebben er zo drie rijden, als een vrachtwagen gemiddeld 37 l/100 km verbruikt (kipper, geladen is min. 44.000 ton) dan zit die ene nu op 30 liter diesel en 10 liter gas, dit is een rustige chauffeur maar een andere die elke dag op Luxemburg rijdt verbruikt 35 liter diesel en 7 liter gas, ik weet persoonlijk niet of dit allemaal de moeite is, het kost veel, moet extra gekeurd worden en van die zever allemaal, voor mij moet mijne baas er zo geen mee bestellen hoor, je moet ook diesel, ad-bleu en gas gaan tanken...

      Wat betreft leeg rijden, sommige transporteurs hebben vaste contracten, ze kunnen wel vrachten uitdelen aan andere transporteurs maar die prijzen zijn soms om te huilen en dan kan je beter een beetje verder leeg rijden...

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Danny Verwaest Bekijk Berichten
        Wij hebben er zo drie rijden, als een vrachtwagen gemiddeld 37 l/100 km verbruikt (kipper, geladen is min. 44.000 ton) dan zit die ene nu op 30 liter diesel en 10 liter gas, dit is een rustige chauffeur maar een andere die elke dag op Luxemburg rijdt verbruikt 35 liter diesel en 7 liter gas, ik weet persoonlijk niet of dit allemaal de moeite is, het kost veel, moet extra gekeurd worden en van die zever allemaal, voor mij moet mijne baas er zo geen mee bestellen hoor, je moet ook diesel, ad-bleu en gas gaan tanken...

        Wat betreft leeg rijden, sommige transporteurs hebben vaste contracten, ze kunnen wel vrachten uitdelen aan andere transporteurs maar die prijzen zijn soms om te huilen en dan kan je beter een beetje verder leeg rijden...
        Hoe werkt dat constante inspuiting of bij zware belasting alleen of zo?
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Hoe werkt dat constante inspuiting of bij zware belasting alleen of zo?
          http://www.autolpg.be/page.php?c=truck&s=truck&j=1

          Comment


          • #45
            het is nog altijd een besparing
            35liter diesel = 39,9€/100km
            30liter diesel + 7 liter gas = 36,8€/100km
            als je 100 000km/jaar rijd, is dat toch al 3100€ minder. dit zijn da reeele cijfers en niet zo een voorspelcalcultator bij de verdeler van het spul

            ik dacht ook dat de uitstoot van de vrachtwagen wel een heel pak beter was met die LPG erbij? ik denk dat je met een oudere vrachtwagen + LPG goedkoper en beter af bent dan een nieuwere met die addblue erin. of niet?

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Tgoh ik denk dat er voor de cabines zeker nog mogelijkheden zijn, maar daar moet je dan wel een compromis vinden tussen comfort van de chauffeur en laadvolume.

              Bovendien is de vraag wie dat allemaal gaat betalen in een sector waar de prijzen al zo zwaar onder druk staan. Pakweg 50 000 euro besparen op de levensduur van een vrachtwagen is eigenlijk niet veel, dat dekt de meerkost waarschijnlijk niet van al die extra technologie en de verhoogde onderhoudskosten.

              Dat Europa al eens voor heel Europa de beperkingen voor dergelijke vrachtwagens al eens gelijk maakt. Want ingebouwde weging is nogal belachelijk als de toegestane tonnages verschillen van land tot land.

              En eigenlijk zou Europa zich ook kunnen afvragen hoe we minder trucks op de weg krijgen. Die vrachtwagens bollen omdat een bedrijf als IKEA in Roemenië gaat produceren, want de transportkosten wegen niet op tegen de kostenbesparing op de productie ...
              Dus enerzijds klaag je dat die regels het transport duurder gaan maken, maar anderzijds klaag je dat transport te goedkoop is. Wat is je boodschap?

              Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Hoewel dit een zeer goed voorstel lijkt heeft het ook een pervers neveneffect namelijk als vrachtwagens dan willen inhalen zullen ze ook nog naast het inhalen zelf de minimum tussenafstand (50m bijvoorbeeld) moeten afleggen op het tweede baanvak en dus nog langer dat tweede baanvak innemen als ze inhalen met een minimaal snelheidsverschil...
              Dan is dat maar zo. Veiligheid heeft geen prijs.

              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Die dingen maken zoveel kilometers dat het antwoord ja is dit zijn ook vrachtwagens met lage tonnages en lage beladingsgraden, dat speelt ook.

              Bij de zwaardere trucks speelt gewicht veel meer. Van hier naar Italië bijvoorbeeld verbruiken die mannen meer dan het gemiddelde omdat ze de Alpen over moeten.

              Velen gaan er blijkbaar vanuit dat de transport sector daar niet mee bezig is, maar bij de verschillende logistieke spelers waar ik al heb gewerkt waren daar mensen fulltime mee bezig.

              Uiteraard is daar ecologie gekoppeld aan economie, wat bij het clubje die hiermee naar buiten komt niet het geval is :cool:

              Zo verbruiken euro6 trucks meer dan euro5 ...
              Er zijn heel wat transportfirma's die hun vrachtwagenchauffeurs individueel opvolgen qua verbruik.

              Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
              Dat zouden ze beter in auto's stoppen als je de linkerrijstrook eens bekijkt ...

              Ik weet niet waar te beginnen, maar zal het toch eens proberen.
              Een totaal inhaalverbod is absolute nonsens, het werkt niet en het is nog eens levensgevaarlijk ook. Natuurlijk met je automobiel op een andere rijstrook valt het mss niet op hoe het is om in zo'n treintje te rijden, maar ga er een keer 5km (wat helemaal niets is in vergelijking met de hele dag zo rijden) achter rijden en denk nog eens na over deze mening.
              Hele zware boetes tot intrekken van rijbewijs bij de minste overtreding? Dat is toch een grapje hoop ik? Deze lijn doortrekken naar andere weggebruikers doen we niet zeker?
              De meeste vrachtwagenongevallen zijn niet met jonge chauffeurs trouwens, maar vaker de ouderen, dus minder ongevallen omdat iemand op z'n 40 maar 10 jaar ervaring heeft ipv 19? Zal wel een bepaalde logica achter zitten die ik niet snap, maar goed, sterk punt alweer!
              Veel minder verkeersagressie, geen idee hoeveel jij te maken hebt daarmee, maar als dit regelmatig is, moet je eens naar je eigen rijstijl kijken vrees ik.
              En minder files geloof ik geen hol van. De rechterrijstrook zal gewoon stil komen te staan en in of uitvoegen wordt gewoon onmogelijk zonder ook tot bijna stilstand te komen.

              Ik heb niets tegen genuanceerde voorstellen of meningen, maar dit komt gewoon over als wat roepen en tieren op een bepaalde groep weggebruikers zonder er eigenlijk eens over nagedacht te hebben wat de gevolgen kunnen zijn. Ik vind het trouwens ook altijd vrij triest dat mensen die 10 uur per dag achter het stuur zitten continue aan de kant moeten voor een pendelaar die maar 1 a 2 uur de weg op moet, maar wel van zichzelf vindt dat de midden en linkerstrook uitsluitend voor hem moeten zijn. Als je dan over files begint zouden ze beter eens kijken om wat meer te carpoolen, zou veel meer effect hebben dan inhaalverbod invoeren.

              Echte files door inhalende vrachtwagens heb ik eigenlijk nog nooit gezien, door ongevallen des te meer, maar cijfers bewijzen dat vrachtwagens veel minder oorzaak hebben hieraan dan auto's. Ook wordt er veel minder met alcohol gereden, snelheden worden beter gerespecteerd (want die zijn tot een jaar later te controleren via de tacho), ... dus misschien moeten de regels voor de automobilisten strenger worden ipv die voor de vrachtwagens?

              Helemaal mee eens.
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • #47
                In de week nog nen vrachtwagen zien staan op de expressweg na afrit haasrode (e40). Flikken waren foto's aan het nemen van een inbev's supertrucks... mannen hebben het nieuws wss ni gevolgd de laatsten tijd -_-

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten
                  In de week nog nen vrachtwagen zien staan op de expressweg na afrit haasrode (e40). Flikken waren foto's aan het nemen van een inbev's supertrucks... mannen hebben het nieuws wss ni gevolgd de laatsten tijd -_-
                  Das wel vaker zo. Met de nieuwe perso-platen stonden er ook veel aan de kant omdat flikken dachten dat het fake was. En vorige week een camionneur boete gehad van €1500 omdat hij zijn verlofblad niet bij had, terwijl dit sinds 01-03-2015 niet meer moet...

                  Comment


                  • #49
                    ik gok eerder op controle op CMR en ARC aangezien ze weten dat het alcohol is
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                      Dus enerzijds klaag je dat die regels het transport duurder gaan maken, maar anderzijds klaag je dat transport te goedkoop is. Wat is je boodschap?



                      Dan is dat maar zo. Veiligheid heeft geen prijs.



                      Er zijn heel wat transportfirma's die hun vrachtwagenchauffeurs individueel opvolgen qua verbruik.




                      Helemaal mee eens.
                      Ik klaag niet :cool: Wat ik wil aangeven is dat het niet de transporteurs zijn die de prijs bepalen maar de markt. Zolang de klanten van de transporteurs geen baat hebben bij een groenere vloot gaan ze er ook geen extra kost willen voor betalen.

                      Wat ik gek vind in deze is dat ze de uitstoot per gereden kilometer omlaag willen maar wel productie verder laten weg gaan van consumptie markt, wat het aantal gereden kilometers doet stijgen ...

                      Bij ons op het werk doet men ook individuele opvolging en monitoring van de vloot. Uiteraard is dat niet omdat we zo een groene jongens zijn :o maar het werkt wel.
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                        Ik klaag niet :cool: Wat ik wil aangeven is dat het niet de transporteurs zijn die de prijs bepalen maar de markt. Zolang de klanten van de transporteurs geen baat hebben bij een groenere vloot gaan ze er ook geen extra kost willen voor betalen.

                        Wat ik gek vind in deze is dat ze de uitstoot per gereden kilometer omlaag willen maar wel productie verder laten weg gaan van consumptie markt, wat het aantal gereden kilometers doet stijgen ...

                        Bij ons op het werk doet men ook individuele opvolging en monitoring van de vloot. Uiteraard is dat niet omdat we zo een groene jongens zijn :o maar het werkt wel.
                        Die dingen gaan hand in hand. Over de komende jaren zal transport, door de stijgende energiekosten, nog duurder worden. En dan wordt het misschien voor een aantal zaken terug logischer om ze dichterbij te organiseren/produceren
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                          Dat heeft zoveel verschillende redenen.
                          Alleen de truck is in 9/10 gevallen ofwel op weg van/naar garage voor onderhoud ofwel woon-werk verkeer van de chauffeur (in plaats van kmvergoeding geven sommige bazen de trekker mee).
                          Leeg rijden kan je ook nooit vermijden. Bijvoorbeeld lossen St-Niklaas en laden Kallo, ik noem maar iets. Dat zijn ook lege km's, maar het is onmogelijk om telkens te laden op het losadres. Tweede reden van leeg rijden is zoals bij ons, namelijk dat er geen transportvergunning is en je enkel mag rijden voor eigen fabriek. Wij beleveren met 20 opleggers onze klanten, maar komen maar met een 5-tal geladen met grondstoffen terug, dus 15 leeg, want je mag niets laden!
                          Nog een oorzaak is dat je na het laden van bepaalde goederen simpelweg niets meer mag laden op die oplegger vooralleer hij door een erkende truckwash gewassen werd.

                          Op de planning zou ik het niet steken hoor, want elke lege km is er een te veel voor een transportfirma, dus dit wordt echt wel vermeden.
                          Volgens mij berekenen de transporteurs hun prijzen nog steeds op basis van hun af te leggen km's en het te vervoeren product niet? Mocht dit inderdaad nog steeds zo zijn, zouden ze eens moeten zien om NIET hun km's in rekening te brengen maar wel hun gespendeerde uren als basis te verwerken in hun prijsbepalingen.
                          Ik ben geen econoom maar ik heb 15 jaar geleden heel veel tijd gehad om dit uit te pluizen en toen al tot de vaststelling gekomen dat je beter een bepaald uurloon kan fixeren voor je vervoersberekening dan te werken met het km-vergoedingen. Spijtig genoeg is dit laatste niet meer relevant genoeg gezien de huidige toestand op onze wegen.
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                            Volgens mij berekenen de transporteurs hun prijzen nog steeds op basis van hun af te leggen km's en het te vervoeren product niet? Mocht dit inderdaad nog steeds zo zijn, zouden ze eens moeten zien om NIET hun km's in rekening te brengen maar wel hun gespendeerde uren als basis te verwerken in hun prijsbepalingen.
                            Ik ben geen econoom maar ik heb 15 jaar geleden heel veel tijd gehad om dit uit te pluizen en toen al tot de vaststelling gekomen dat je beter een bepaald uurloon kan fixeren voor je vervoersberekening dan te werken met het km-vergoedingen. Spijtig genoeg is dit laatste niet meer relevant genoeg gezien de huidige toestand op onze wegen.
                            Dat zit er deels in. In de vrachtprijs worden kilometers bekeken en krijgt de verlader 2 uur om te laden en de bestemming 2 uur om te lossen. Als 1 van de twee (of beiden) langer dan 2 uur in beslag nemen komt er een extra vergoeding bij per uur. Natuurlijk zijn uren in de file ten koste van de transporteur.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                              Dat zit er deels in. In de vrachtprijs worden kilometers bekeken en krijgt de verlader 2 uur om te laden en de bestemming 2 uur om te lossen. Als 1 van de twee (of beiden) langer dan 2 uur in beslag nemen komt er een extra vergoeding bij per uur. Natuurlijk zijn uren in de file ten koste van de transporteur.
                              Een kwartier wordt een uur?
                              Gedachtengang moet dringend omgegooid/herbekeken worden.
                              Toch maar eens werk maken van een juiste kostenplaatje te maken op basis van een uurtarief, tenslotte wordt een chauffeur toch ook niet betaald per gereden km veronderstel ik.
                              Alle partijen gaan hiermee hun voordeel halen maar het is niet gemakkelijk om je klant(en) hiervan te overtuigen, dat begrijp ik wel.
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                Volgens mij berekenen de transporteurs hun prijzen nog steeds op basis van hun af te leggen km's en het te vervoeren product niet? Mocht dit inderdaad nog steeds zo zijn, zouden ze eens moeten zien om NIET hun km's in rekening te brengen maar wel hun gespendeerde uren als basis te verwerken in hun prijsbepalingen.
                                Ik ben geen econoom maar ik heb 15 jaar geleden heel veel tijd gehad om dit uit te pluizen en toen al tot de vaststelling gekomen dat je beter een bepaald uurloon kan fixeren voor je vervoersberekening dan te werken met het km-vergoedingen. Spijtig genoeg is dit laatste niet meer relevant genoeg gezien de huidige toestand op onze wegen.
                                Hangt puur van type transport af, in de bouw en zo is uurtarief gangbaar omdat daar ook veel wachturen, kraanwerk en zo komen bij kijken.

                                Bij een bulk is zelfs de snelheid die de pomp mag draaien om te lossen een factor in de prijs.
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #56
                                  Toekomst voor vrachtwagens

                                  Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  Hangt puur van type transport af, in de bouw en zo is uurtarief gangbaar omdat daar ook veel wachturen, kraanwerk en zo komen bij kijken.

                                  Bij een bulk is zelfs de snelheid die de pomp mag draaien om te lossen een factor in de prijs.
                                  Ja daarmee dat ik ook schreef in combi met het te vervoeren product. (# 52).


                                  Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Hangt puur van type transport af, in de bouw en zo is uurtarief gangbaar omdat daar ook veel wachturen, kraanwerk en zo komen bij kijken.

                                    Bij een bulk is zelfs de snelheid die de pomp mag draaien om te lossen een factor in de prijs.
                                    bij ons mag de pomp niet hard draaien af het duurt nog langer

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      bij ons mag de pomp niet hard draaien af het duurt nog langer
                                      Polymeren? Dan is het geen goei kwaliteit 😀
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #59
                                        Ik vraag me af of er een evolutie naar grotere vrachtwagens zodat ge meer kunt vervoeren per chauffeur. En dat moet dan door 't stad manoeuvreren om te gaan leveren waar ze voor nogal wat miserie zorgen. Als zo'n vrachtwagen een foutje maakt bij links afdraaien is dat dus een geparkeerde auto -rechts- die perte totale is eh. En niks gevoeld.
                                        30 jaar Mr Yuge!

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                                          Ik vraag me af of er een evolutie naar grotere vrachtwagens zodat ge meer kunt vervoeren per chauffeur. En dat moet dan door 't stad manoeuvreren om te gaan leveren waar ze voor nogal wat miserie zorgen. Als zo'n vrachtwagen een foutje maakt bij links afdraaien is dat dus een geparkeerde auto -rechts- die perte totale is eh. En niks gevoeld.
                                          Vrachtwagens gaan minder en minder in steden mogen, ik geloof dat Hasselt daar bijvoorbeeld al een project rond heeft. Op de lange afstand zou dat kunnen maar dan gaat toch zijn nadat er veel wetten zijn aangepast.
                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X