Uit metingen die zijn uitgevoerd in het voorjaar van 2014 (de werken die sindsdien zijn uitgevoerd, zitten dus nog niet in de cijfers, red.), blijkt dat de toestand op de Vlaamse snelwegen voor het zevende jaar op rij blijft verbeteren. Bijna 86 procent van de snelwegen verkeren in behoorlijke tot uitstekende staat. Aan 14 procent van de snelwegen is nog werk. Het gaat om het beste resultaat in 10 jaar.
In de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen stijgt het aantal goede en uitstekende wegvakken en daalt het aantal slechte wegvakken. In Oost-Vlaanderen is er sprake van een status-quo. Enkel in Limburg gaan de resultaten globaal achteruit.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts wil de focus stilaan verleggen naar de gewestwegen, want daar is werk aan de winkel, zo blijkt nog uit de cijfers.
Uit metingen van de staat van de gewestwegen blijkt namelijk dat er in Limburg ‘onmiddellijke ingrepen’ nodig zijn op één op de acht gewestwegen. In Antwerpen gaat het om bijna één op de vijf gewestwegen en in Vlaams-Brabant zelfs om één op vier gewestwegen. In Vlaams-Brabant vereist bijna 44 procent van de gewestwegen een ingreep binnen de drie jaar.
De werken aan de gewestwegen moeten volgens minister Weyts nu voorbereid worden, in samenspraak met de gemeenten en andere partners zoals de rioolbeheerders. Er zal voorrang gegeven worden aan de primaire gewestwegen die het meest gebruikt worden voor pendelverkeer.
Het rapport bevat ook een nieuwe stand van zaken rond de aanpak van de ‘gevaarlijke punten’ of zwarte punten. Dat is het plan dat in 2002 werd opgestart om 809 gevaarlijke punten aan te pakken. De realisatie van dat programma heeft gaandeweg zware vertraging opgelopen. Uit de cijfers blijkt dat intussen 703 punten zijn afgewerkt. De overige projecten zijn in uitvoering (33), aanbesteed (39), goedgekeurd in ontwerp (26) of nog in de ontwerpfase (8 ).
In de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen stijgt het aantal goede en uitstekende wegvakken en daalt het aantal slechte wegvakken. In Oost-Vlaanderen is er sprake van een status-quo. Enkel in Limburg gaan de resultaten globaal achteruit.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts wil de focus stilaan verleggen naar de gewestwegen, want daar is werk aan de winkel, zo blijkt nog uit de cijfers.
Uit metingen van de staat van de gewestwegen blijkt namelijk dat er in Limburg ‘onmiddellijke ingrepen’ nodig zijn op één op de acht gewestwegen. In Antwerpen gaat het om bijna één op de vijf gewestwegen en in Vlaams-Brabant zelfs om één op vier gewestwegen. In Vlaams-Brabant vereist bijna 44 procent van de gewestwegen een ingreep binnen de drie jaar.
De werken aan de gewestwegen moeten volgens minister Weyts nu voorbereid worden, in samenspraak met de gemeenten en andere partners zoals de rioolbeheerders. Er zal voorrang gegeven worden aan de primaire gewestwegen die het meest gebruikt worden voor pendelverkeer.
Het rapport bevat ook een nieuwe stand van zaken rond de aanpak van de ‘gevaarlijke punten’ of zwarte punten. Dat is het plan dat in 2002 werd opgestart om 809 gevaarlijke punten aan te pakken. De realisatie van dat programma heeft gaandeweg zware vertraging opgelopen. Uit de cijfers blijkt dat intussen 703 punten zijn afgewerkt. De overige projecten zijn in uitvoering (33), aanbesteed (39), goedgekeurd in ontwerp (26) of nog in de ontwerpfase (8 ).
Comment