Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagens in beslag genomen op verdenking van chiptuning /opdrijven vermogen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wagens in beslag genomen op verdenking van chiptuning /opdrijven vermogen

In wa veur ne wereld leven wij nau toch?

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Eigenaars van opgedreven, uitgebouwde of sportieve voertuigen kijken maar beter uit in Ninove. Samen met het parket probeert de lokale politie de wagens uit het verkeer te halen. Twee bestuurders werden al de dupe. "Na al dat geld dat ik er heb ingestoken staat hij nu al een jaar aan de kant", zucht Siegerd Costens.
    TOM VIERENDEELS

De Renault Mégane RS van Sebastien De Munter die vorige maand in beslag werd genomen. - Mozkito
    Siegerd Costens (24) uit Ninove kocht vier jaar geleden een Nissan Skyline GT-R in Engeland voor 32.000 euro. Van het 280 pk zware model zijn er maar tachtig gemaakt. "Ik heb er dan nog eens zeker tienduizend euro extra ingestoken voor aanpassingen", zegt Siegerd. "Alleen al het reviseren van de motor kostte mij 9.000 euro."

Een jongensdroom die uitkwam maar aan die droom kwam begin 2014 abrupt een einde. "Ik werd aan de kant gezet voor een niet-legitieme nummerplaat in het centrum van Ninove", zegt hij. "Bij het nakijken van de papieren vroegen ze zich af of het verzekerde vermogen wel klopte. Na wat bellen moest ik met de wagen naar het commissariaat en daar kreeg ik te horen dat de wagen in beslag werd genomen op verdenking van motortuning."

Met de fiets naar werk

Na drie maanden mocht Siegerd zijn bolide met een takelwagen thuis stationeren. "Ik ben vijf maanden met de fiets naar mijn werk moeten gaan en heb mij intussen al een nieuwe wagen gekocht", zucht hij. "Het spelletje blijft maar duren." Siegerd wil per se met zijn trots terug de baan op gaan. "Maar ze houden alles tegen", klinkt het. "Ze hebben mijn verzekering al eens stopgezet. Ik heb uiteindelijk een verzekering afgesloten voor minstens het dubbele van het aantal pk's op papier, omdat de procureur daarvan uitgaat, maar dat was ook niet voldoende. De procureur wil dat hij in oorspronkelijke staat wordt hersteld en dat ik bewijs dat het vermogen niet verhoogd werd. Dat kan alleen met een testbank maar in België is er geen enkele geijkte testbank, dus moet ik op eigen risico en kosten de wagen in Frankrijk krijgen. Ze reiken mij gewoon geen oplossing aan en nu is al maanden geleden dat ik er nog iets van gehoord heb. De wagen is zelfs twee keur gekeurd, waaronder één keer voor verkoop, wat nog strenger is. Daar maken ze geen probleem van de aanpassingen, maar het parket zegt dat bepaalde zaken niet mogen. Hoe zit het dan?"

Motortuning

Sebastien De Munter (26) uit Herne staat vermoedelijk hetzelfde te wachten. Hij kocht twee maanden geleden een Renault Mégane RS, met origineel 265 pk en van dat type zijn er maar 500 gemaakt. "Ik heb er 22.500 euro voor betaald en nu staat hij stof te vangen aan het commissariaat", zegt hij. "Hij werd vorige maand ook in Ninove in beslag genomen, in eerste instantie voor niet-verzekering, maar ook op verdenking van motortuning, maar ik heb hem zo gekocht. Ik werk in Ninove en moet nu regelen met mijn ouders dat ik hun wagen kan gebruiken." Een verkeersdeskundige heeft ook beide wagens al nagekeken en de verzekering op de Mégane RS werd ook al stopgezet op vraag van het parket.

"We hebben inderdaad aandacht voor opgedreven voertuigen, zowel voor bromfietsen als motorfietsen en personenwagens", zegt Caroline Jonckers van het parket Oost-Vlaanderen. "Beide voertuigen maken elk apart deel uit van een onderzoek en er zijn ernstige aanwijzingen dat het om opgedreven voertuigen gaat. Beide dossiers worden met de nodige grondigheid en objectiviteit behandeld."

Verschillende bestuurders kregen de afgelopen maanden ook al een brief in de bus met de vraag om hun wagen te gaan tonen op het commissariaat om na te gaan of de wagens aan de technische eisen en regels voldoen.

Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is dan inbeslagname enkel en alleen op verdenking van motortuning. De twee "slachtoffers" hebben er een mooi verhaal rond gemaakt en de media neemt dat sensationeel verhaal maar al te graag over. Ik heb onlangs op een zondagmiddag op de E19 nog een paar straffe stoten van zijn vrienden gezien (is een groep van borderrun en een witte Lancer -denk ik- had een grote reclame op zijn achterruit staan). Lang verhaal kort maken: een groep wagens die tegen heel hoge snelheid honderden meters wagens langs de pechstrook voorbij steken en zelfs wagens bijna willen opzij duwen, aan het station van Mechelen lichten en voorrangsregels negeren, voetgangers moesten springen of ze werden op het zebrapad omver gereden ... omdat ze snel op een tuningshow in Putte wilden zijn.

Nu over motortuning is het simpel. Het mag niet en wie toch met vuur wil spelen riskeert zich te verbranden. Je verzekert je wagen voor een bepaald vermogen. En dan ga je het vermogen opdrijven. Wat bij een ongeval met doden? Wie gaat er dan voor alles opdraaien? Dus zijn de wagens illegaal opgedreven dan is het een verantwoorde actie van het parket. Ik maak mij er niet populair me een zeker niet op een autoforum maar soms moeten mensen ook tegen zichzelf beschermd worden. En dat is in dit geval dus zo!

Comment

Je zou ze gewoon moeten afschieten.

B.

Comment

Megane vind ik een raar verhaal, de GTR daarentegen is het voorbeeld van misschien net iets te veel gezeurd. Iedereen sjoemelt wel met zijn belastingen, maar Marc Coucke die plots maar 900 EUR verdient per maand, dat gelooft niemand. Zelfde verhaal met deze GTR: de eigenaar vertelde me vorig jaar op de premiere dat die wagen 550-600 pk heeft. Da's niet een klein beetje motortuning he, en in een land als het onze waar keuring niet gelijk staat aan wettelijk toegelaten, is dit het spijtige resultaat...

Let wel: ik vind die GTR de dikste die rondloopt en een fantastische creatie en de heksenjacht is er wel duidelijk over! Wss een gefrustreerde flik die van de jacht op chiptuners zijn stokpaardje wil maken.
        Last edited by Streamline; 01/05/2015, 10:01.
        sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
          Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is dan inbeslagname enkel en alleen op verdenking van motortuning. De twee "slachtoffers" hebben er een mooi verhaal rond gemaakt en de media neemt dat sensationeel verhaal maar al te graag over. Ik heb onlangs op een zondagmiddag op de E19 nog een paar straffe stoten van zijn vrienden gezien (is een groep van borderrun en een witte Lancer -denk ik- had een grote reclame op zijn achterruit staan). Lang verhaal kort maken: een groep wagens die tegen heel hoge snelheid honderden meters wagens langs de pechstrook voorbij steken en zelfs wagens bijna willen opzij duwen, aan het station van Mechelen lichten en voorrangsregels negeren, voetgangers moesten springen of ze werden op het zebrapad omver gereden ... omdat ze snel op een tuningshow in Putte wilden zijn.

Nu over motortuning is het simpel. Het mag niet en wie toch met vuur wil spelen riskeert zich te verbranden. Je verzekert je wagen voor een bepaald vermogen. En dan ga je het vermogen opdrijven. Wat bij een ongeval met doden? Wie gaat er dan voor alles opdraaien? Dus zijn de wagens illegaal opgedreven dan is het een verantwoorde actie van het parket. Ik maak mij er niet populair me een zeker niet op een autoforum maar soms moeten mensen ook tegen zichzelf beschermd worden. En dat is in dit geval dus zo!
          Er is zo goed als zeker meer aan de hand. Ik heb het hier al eens vroeger gezegd, wagens die niet verzekerd zijn gewoon verbeurd verklaren. Een wagen die getuned wacht wat mij betreft hetzelfde lot.

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
          Je zou ze gewoon moeten afschieten.

B.
          ?
          BMW 420dA : >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamline Bekijk Berichten
            Megane vind ik een raar verhaal, de GTR daarentegen is het voorbeeld van misschien net iets te veel gezeurd. Iedereen sjoemelt wel met zijn belastingen, maar Marc Coucke die plots maar 900 EUR verdient per maand, dat gelooft niemand. Zelfde verhaal met deze GTR: de eigenaar vertelde me vorig jaar op de premiere dat die wagen 550-600 pk heeft. Da's niet een klein beetje motortuning he, en in een land als het onze waar keuring niet gelijk staat aan wettelijk toegelaten, is dit het spijtige resultaat...
            Zo is het inderdaad. Wat kleine aanpassingen en niemand zal er over zagen. Maar maak het extreem en je staat in de schijnwerpers. Als die onverzekerd of onderverzekerd rond reed en met zoveel opgedreven PK's dan is het maar goed dat ze die wagen in beslag hebben genomen. Van mij mag die dan zelfs verbeurd verklaard worden! Die Megane is echt raar. 265PK dus normaal zo van fabriek? Zal wel meer aan geprutst zijn want anders nemen ze die niet zomaar in beslag.

Comment

Er is inderdaad weinig informatie over wat er nu juist aangepast is aan die in beslag genomen auto's. Die Megane zal misschien een andere turbo hebben en gigantische pk winst hebben. Inderdaad logisch dat je dan misschien eens tegen de lamp loopt.

Niettemin is deze zaak natuurlijk slecht voor al wie chiptuning heeft laten uitvoeren. Dit brengt dit hele gebeuren rond chiptuning in een slecht daglicht en de chiptuners mogen als beginnen uitkijken naar een ander winstgevend handeltje. De constructeurs komen er ook meer en meer tegen op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Er is inderdaad weinig informatie over wat er nu juist aangepast is aan die in beslag genomen auto's. Die Megane zal misschien een andere turbo hebben en gigantische pk winst hebben. Inderdaad logisch dat je dan misschien eens tegen de lamp loopt.

Niettemin is deze zaak natuurlijk slecht voor al wie chiptuning heeft laten uitvoeren. Dit brengt dit hele gebeuren rond chiptuning in een slecht daglicht en de chiptuners mogen als beginnen uitkijken naar een ander winstgevend handeltje. De constructeurs komen er ook meer en meer tegen op.
                Zelfde verhaal bij de oldtimers tegenwoordig. De Opel Kadettjes met 1.2 op papier en een 2.4 in de motorkap en zo verder...
                sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Let wel: ik vind die GTR de dikste die rondloopt en een fantastische creatie en de heksenjacht is er over!
                  En dat moet je vooral op de forum zetten nu die wagen in beslag is. Stuur de flikken ander een mail dat die dubbel zoveel vermogen levert . We zijn hier met veel die gekietelde wagens hebben.

Comment

Is dit nu de grootste reden op een dikke sleeper te nemen? Valt nie op bij de wouten dus zulle ze hem ook nie zo rap ik beslag nemen.

Comment

Zelfde verhaal bij de oldtimers tegenwoordig. De Opel Kadettjes met 1.2 op papier en een 2.4 in de motorkap en zo verder...
                      Maar dat is een marginaal fenomeen, dat daarenboven ook de constructeurs niet raakt. Die heksenjacht komt er ook deels door constructeurs die het stilaan allemaal wel welletjes vinden. Chiptuning is helemaal geen marginaal fenomeen meer, het loopt de spuigaten uit. Binnenkort koopt iedereen een 316d en laat die voor een paar honderd euro tunen naar het vermogen van een 10.000 euro duurdere 325d. En als de boel stuk gaat gaan ze nog janken bij de dealer ook. Met andere woorden, de constructuer/dealer wordt twee keer genaaid.

Comment

Waarom start je hier nu een apart topic over?
                        Deze kwestie wordt al 3 dagen besproken in het chiptuning topic...

Tenzij het een bewuste zet is om er een soep van te maken?
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          En dat moet je vooral op de forum zetten nu die wagen in beslag is. Stuur de flikken ander een mail dat die dubbel zoveel vermogen levert . We zijn hier met veel die gekietelde wagens hebben.

Ze zullen al lang weten hoeveel pk's die auto's hebben, voor hetzelfde geld zat er een vermogensuitdraai in het handschoenkastje. Zo dom zijn ze nu ook weer niet dat ze niet weten hoe ze het werkelijke vermogen van een auto moeten vaststellen. Vroeger hadden de flikken ook rollen mee in de combi om te testen hoe snel een mobylette ging

Comment

Vandaag een O-AAA-xxx gezien op een kleine dierentransportwagen, ik denk voor paarden, mag ook niet!

Comment

Ik weet toch 1 ding, als ze me zouden tegen houden en zeggen: we nemen uw wagen nu in beslag omdat we vermoeden dat hij getuned is zullen ze ofwel versterking moeten roepen ofwel nemen ze hem mee mee mij erin !!! Vroeger mee ons camino'kes reden we weg van de flikken en zeker als ze mee het cammionetteke waren en als ze mee de gti waren wast al iets moeilijker en moest ge de bos zien in te geraken...mooie tijden Als da zo blijft verder gaan gaat ge met de wagen ook altijd op uw hoede moeten zijn en kunnen vluchten als het moet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
                                Ik weet toch 1 ding, als ze me zouden tegen houden en zeggen: we nemen uw wagen nu in beslag omdat we vermoeden dat hij getuned is zullen ze ofwel versterking moeten roepen ofwel nemen ze hem mee mee mij erin !!!
                                Ik vermoed dat ze u dan gaan meenemen in hun combi.

Comment

Als ze uw auto in beslag nemen dan moogt ge op uwe kop gaan staan, dan nemen ze hem mee. En doe je te moeilijk dan mag je een nachtje afkoelen in de cel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                    Als ze uw auto in beslag nemen dan moogt ge op uwe kop gaan staan, dan nemen ze hem mee. En doe je te moeilijk dan mag je een nachtje afkoelen in de cel.
                                    Ik heb al voor minder een nachtje erin gezeten van mene otto blijven ze af...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
                                      Ik heb al voor minder een nachtje erin gezeten van mene otto blijven ze af...
                                      Stoer !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
                                        Stoer !
                                        ich bin ein macho man.

Comment

Working...
                                        X