België is al veroordeeld omdat ze zeer lang geen keuringen uit andere Europese landen hebben aanvaard. Nu aanvaarden ze die wel maar moet er toch nog steeds een visuele/administratieve keuring plaatsvinden. Dikwijls proberen ze er toch nog een volledige tweedehandskeuring door te drukken, het is aan diegene die zich met zo'n wagen aanbiedt op de keuring om er op te staan dat er geen volledige keuring dient te gebeuren.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wagens in beslag genomen op verdenking van chiptuning /opdrijven vermogen
Collapse
X
-
In Ninove protesteerden een paar honderd autotuners tegen het in beslag nemen van zogezegde getunede wagens. Twee van die custom-made, of naar eigen smaak aangepaste auto's, zijn enkele maanden geleden in beslag genomen op verdenking van motortuning. De eigenaars willen dubbelzinnige of ontbrekende wetgeving rond getunede wagens nu aanklagen.
"Wagen werd in beslag genomen op verdenking van "autotuning""... Het is wel op verdenking van motortuning, nogal een verschil met autotuning.
Er is daar ook een idioot die op tv verklaart dat hij met een niet gekeurde verlaging onder zijn wagen zit... Tjoeners zijn dus niet altijd de slimste mannen van de klas zoals ik reeds zei.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichtenhttp://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150510_01673237
"Wagen werd in beslag genomen op verdenking van "autotuning""... Het is wel op verdenking van motortuning, nogal een verschil met autotuning.
Er is daar ook een idioot die op tv verklaart dat hij met een niet gekeurde verlaging onder zijn wagen zit... Tjoeners zijn dus niet altijd de slimste mannen van de klas zoals ik reeds zei.
Wat ik straf vind is dat ze hem in beslag nemen op basis van een "vermoeden". Lijkt mij helemaal niet wettelijk.
Wat betreft die kerel die zegt dat zijn ophanging niet legaal is ... tjah den duitser is al lang terug naar huis, de oorlog is voorbij, we mogen terug dingen bespreken in het openbaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichtenhttp://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150510_01673237
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenGelieve ze niet allemaal over de zelfde kam te scheren.
Voor hen is tuning een marginale corsa 1.1 vol met roest met een paar ongespoten bumpers op en geen demper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door p13 Bekijk BerichtenIk vrees dat het er gewoon zo inzit bij de mensen. Ik trek er mij al niks meer van aan.
Voor hen is tuning een marginale corsa 1.1 vol met roest met een paar ongespoten bumpers op en geen demper.
Die maken het beeld natuurlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenDie maken het beeld natuurlijk.
Comment
-
Er is een verschil tussen ricers en tuners. Mensen die dat (nog altijd) niet snappen, zijn gewoon debielen die de woorden niet waard zijn
Prachtig toch ?Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
Idd vette bakken!
En ja, het is zo. Mensen denken automatisch aan margimobielen met wat ongespoten polyester als ze het woord tuning horen.
Dan nog is het toch geen probleem ... i mean ... zolang het veilig is. Laat die mensen toch gewoon doen.
Ik zie genoeg verroeste camionettekes rijden. Das ook margi. Mij interesseert da ni. Zolang die dingen veilig zijn maakt da ni uit.
En met veilig bedoel ik:
- Goeie banden
- Correcte, veilige geometrie van de ophanging, geen mega camber
- Goeie remmen met werkende ABS op autos die met ABS af fabriek komen
- Werkende ESP/TC met autos die daar af fabriek met uitgerust zijn
- Werkende airbags
- Gordels of harnassen die correct ge-installeerd zijn.
Of dat ding nu beenhard is, over de grond schraapt, ratelt of er niet uit ziet is toch de eigenaar zijn probleem dan denk ik ... ni?
Comment
-
ik zie al een paar problemen
wat zijn goede banden? die met een e-keuring? dus ook de chinese baggerzooi die hier gemonteerd mag worden omdat ze dergelijk label'hebben?
esp en tractiecontrole moeten soms opnieuw geijkt worden bij een verlaagde auto of eentje die grotere velgen heeft gekregen
airbags? daar staat een vervaldatum. als de auto ouder is dan 10 jaar zou je problemen mee kunnen krijgen mochten die afgaan. Daar kijkt momenteel niemand naar, zeker de keuring niet...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik zie al een paar problemen
wat zijn goede banden? die met een e-keuring? dus ook de chinese baggerzooi die hier gemonteerd mag worden omdat ze dergelijk label'hebben?
esp en tractiecontrole moeten soms opnieuw geijkt worden bij een verlaagde auto of eentje die grotere velgen heeft gekregen
airbags? daar staat een vervaldatum. als de auto ouder is dan 10 jaar zou je problemen mee kunnen krijgen mochten die afgaan. Daar kijkt momenteel niemand naar, zeker de keuring niet...
Met goeie banden bedoel ik dus niet versleten, verduurd, of beschadigd.
ESP ijken is niet zo heel moeilijk. Met mijn M5 was het rechtdoor rijden, een paar bochten nemen, remmen, etc met de computer er aan.
ESP op mijn wrangler werkt nog altijd perfect, desondanks een paar stevige mods.
Airbags die vervallen zijn zijn gewoon vervallen. Dat is met alle autos zo. Niks met tuning te maken. Dezelfde controle als met alle autos volstaat. Check SRS codes in ECU en/of kijk naar het lampke dat ge er zelf makkelijk kunt uitvijzen.
Zet er eens 12v op, dan weet ge zeker of hij werkt
Comment
-
Tja, alleen al al die polyesteren stukken kunnen gevaarlijk zijn bij een aanrijding. Constructeurs doen nu zoveel onderzoek naar aanrijdingen met voetgangers en andere zwakke weggebruikers. Ze doen er inspanningen voor.
Een moderne auto veiliger maken dan dat die uit de fabriek kwam, kweet nie, zal met ne moderne wagen toch steeds moeilijker worden, zoniet onmogelijk.
Als ze willen tunen, dat men er dan iets moois van maakt. Prachtig leder van de beste kwaliteit, de beste en edelste houtsoorten gebruiken binnenin, de wagen spuiten, opschuren en polieren zodat hij echt blinkt, velgen van topmerken met superkwaliteitsbanden,... Maar nu is het dikwijls plastieken hout dat erop geplakt wordt, replicavelgen met ne Chinesen band, de wagen zo plat op de grond dat ze sukkelen aan een overweg of verkeersdrempel, een RS logo erop, een luchthapper zo groot als die van een MAN... Allé, 'k ben aan 't overdrijven, er zijn er ook die 't goed aanpakken. Maar weinigen, heel weinigen.
En dan een wet samenstellen die het kaf van het koren moet scheiden. Denk niet dat dit zo simpel is, waar trek je tenslotte de grens?
Ik denk dat, mocht men iedereen zomaar laten begaan, dat we zouden verschieten wat er binnen de kortste keren rondrijdt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenTja, alleen al al die polyesteren stukken kunnen gevaarlijk zijn bij een aanrijding. Constructeurs doen nu zoveel onderzoek naar aanrijdingen met voetgangers en andere zwakke weggebruikers. Ze doen er inspanningen voor.
Een moderne auto veiliger maken dan dat die uit de fabriek kwam, kweet nie, zal met ne moderne wagen toch steeds moeilijker worden, zoniet onmogelijk.
Als ze willen tunen, dat men er dan iets moois van maakt. Prachtig leder van de beste kwaliteit, de beste en edelste houtsoorten gebruiken binnenin, de wagen spuiten, opschuren en polieren zodat hij echt blinkt, velgen van topmerken met superkwaliteitsbanden,... Maar nu is het dikwijls plastieken hout dat erop geplakt wordt, replicavelgen met ne Chinesen band, de wagen zo plat op de grond dat ze sukkelen aan een overweg of verkeersdrempel, een RS logo erop, een luchthapper zo groot als die van een MAN... Allé, 'k ben aan 't overdrijven, er zijn er ook die 't goed aanpakken. Maar weinigen, heel weinigen.
En dan een wet samenstellen die het kaf van het koren moet scheiden. Denk niet dat dit zo simpel is, waar trek je tenslotte de grens?
Ik denk dat, mocht men iedereen zomaar laten begaan, dat we zouden verschieten wat er binnen de kortste keren rondrijdt.
En of die mannen dat nu met smaak doen of ni ... da zijn toch u zaken ni denk ik of wel?
Bij ssanyong staat smaak ook niet echt op de optie lijst. Ik ga die mensen toch niet verbieden van buiten te komen he?
Das hun keuze, whatever.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk BerichtenNeen, zeker niet
enkel met juiste papieren van ombouw, constructeur!
Dan wordt dat een importprocedure via de DIV om aan papieren te geraken.sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door p13 Bekijk BerichtenHetgene dat ge langs de buitenkant ziet van een bumper doet niks. Het gaat hem om wat er onder zit. Of de schelp nu van polyester is of ABS maakt niks uit. Heel mijne lotus is van polyester ...
En of die mannen dat nu met smaak doen of ni ... da zijn toch u zaken ni denk ik of wel?
Bij ssanyong staat smaak ook niet echt op de optie lijst. Ik ga die mensen toch niet verbieden van buiten te komen he?
Das hun keuze, whatever.
De overheid wil vooral de veiligheid garanderen, dat ze hierbij (overdreven) streng is, is begrijpelijk vermits het om mensenlevens gaat. Maar inderdaad, bepaalde zaken zouden best mogelijk moeten zijn. Maar wie zal die grens in detail gaan bepalen? Wie zal de verantwoordelijkheid van de constructeur op zich nemen en zich aansprakelijk stellen? Het is gewoon een moeilijke materie die niet zomaar zwart-wit is. Want wees eerlijk, moest er geen wetgeving zijn hieromtrend en men alles zo maar toelaat, we zouden nogal wat zaken tegen komen. Begint al bij brede banden. Hoe breed moogde gaan? Een lichte auto met veel te brede banden, da's levensgevaarlijk. krijgen we terug aquaplanning en zo. Of zoals sommigen nu doen, hun wielen scheef zetten. En zo rijden tot de draad door het rubber komt. Zijn allemaal zaken die je op de openbare weg gaat tegenkomen als je alles toelaat.
Het zal niet voor direct zijn dat ze meer gaan toelaten, ik vrees zelfs dat men mettertijd alleen maar strenger zal worden.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenWaarom gaan de motorkappen bij (ik geloof Volvo oa) omhoog bij aanrijding met voetganger? Waarom denkt men (of is het er al?) aan een airbag voor de voetgangers? Waarom zijn bull bars verboden? Dat zijn dingen die ge met een laag polyester niet echt veiliger maakt. Men zou beter meer investeren in de echt belangrijke zaken zoals veiligheid. Maar airbags worden gesloopt voor een sportstuurke. Is toch normaal dat dit allemaal niet zomaar kan?
De overheid wil vooral de veiligheid garanderen, dat ze hierbij (overdreven) streng is, is begrijpelijk vermits het om mensenlevens gaat. Maar inderdaad, bepaalde zaken zouden best mogelijk moeten zijn. Maar wie zal die grens in detail gaan bepalen? Wie zal de verantwoordelijkheid van de constructeur op zich nemen en zich aansprakelijk stellen? Het is gewoon een moeilijke materie die niet zomaar zwart-wit is. Want wees eerlijk, moest er geen wetgeving zijn hieromtrend en men alles zo maar toelaat, we zouden nogal wat zaken tegen komen. Begint al bij brede banden. Hoe breed moogde gaan? Een lichte auto met veel te brede banden, da's levensgevaarlijk. krijgen we terug aquaplanning en zo. Of zoals sommigen nu doen, hun wielen scheef zetten. En zo rijden tot de draad door het rubber komt. Zijn allemaal zaken die je op de openbare weg gaat tegenkomen als je alles toelaat.
Het zal niet voor direct zijn dat ze meer gaan toelaten, ik vrees zelfs dat men mettertijd alleen maar strenger zal worden.
Een griet die bvb zo van die onnozele kutwimpers op hare fiat 500 steekt is VEEL gevaarlijker.
Uw motorkap springt omhoog aan de scharnierpunten dmv springstof.
Een beetje zoals een airbag.
Airbags uit autos slopen ben ik tegen. Dat heb ik al gezegd. ... Maar zelfs dan nog ... dat tast UW veiligheid niet aan.
Mijn punt was, is, en blijft dat het allemaal objectief bekenen moet worden.
DHL, neem dit AUB niet verkeerd op, ge ziet er mij nen toffe pee uit en al, maar ... uw reactie toont nu net het probleem aan.
Sorry, maar ge kent er gewoon niks van. Ik bedoel dat niet verkeerd, iedereen zijn ding enzo, maar ... wat ge zegt klopt niet. Ge trekt conclusies uit een onjuiste stelling.
Dit is nu ook het probleem ... maar weinig mensen weten effectief over wat het gaat, maar maken toch allerhande opmerkingen.
Neem nu bvb dat systeem waar de motorkap omhoog komt. Dit zit bevestigd op de montage punten. Monteert ge een andere motorkap, dan komt die evengoed omhoog. Doet ge domme dingen zoals bvb ne mega luchtschepper op uwen auto zetten, dan komt die ook mee omhoog ...
Gaat ge er compleet over, en monteert ge bvb uw motorkap met dzus klemmekes, dan staat u motorkap wss gewoon scheef moest dat geactiveerd worden, maar komt ze nog omhoog waar het telt (vlakbij uw raam).
Ge hebt de wet langs ene kant, en de realiteit langst de andere kant.
De wet zegt dat betere remmen niet mogen, realiteit zegt dat het veiliger is. Jan modaal kiest voor de wet want "ik mag da ook ni" en "das ni veilig" en "TUNERS ZIJN MARGINAAL" enz enz.
Ik zeg niet dat de gemiddelde tuner beter weet. In sommige gevallen zelfs helemaal niet.
Dat is waarom de keuring moet worden omgegooid en hervormd ... zodat zon dingen objectief bekenen worden en gekeurd worden.
Dat van die camber (wielen scheef zetten) is idd dom ... als ge er in overdrijft. Maar om nu te gaan zeggen dat mensen zowiezo niet met vesleten banden zouden rondrijden gaat er wat over he. Geen idee wat dat weer met tuning te maken moet hebben ...
Nu, echt, no offense, pak dat aub niet verkeerd op, maar euh ... ik zeg mijn gedacht, en zo is het. Is niks persoonlijks.
Hier ... zo ziet ge hoe het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=cyG1yypWIHo
Comment
-
Neeje man, ik neem dat niet verkeerd op. Zeker niet en ik begrijp ten volle dat mensen hier een hobby van kunnen maken. Ik zou het zelf niet meer doen, maar toen ik 20 was kocht ik ook velgen en brede banden, een verlaagkit, een spoilerke en mistlampen. Tuning is van alle tijden he.
Probleem bij tuning is dat er zijn die het wel goed en professioneel willen doen, maar dat er een heel pak zijn die echt voor de looks gaan op een zo goedkoop mogelijke manier.
En vooral, hoe gecompliceerder de moderne wagens worden, hoe moeilijker het zal worden hier een sluitende wetgeving rond te maken.
Ik weet inderdaad niet wat je allemaal aan een wagen kan aanpassen zonder mogelijke gevolgen. Maar als we eerlijk zijn, bepaalde aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben he. Denk nu nog maar eens aan te brede banden. Hoeveel 'tuners' zouden zich hier niet aan bezondigen? Ik ook vroeger zulle, van 165 naar 205. Als't regende werd het al vanaf 80 per uur gevaarlijk.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun ieder zijn hobby en zijn pleziertjes. Ik zou heel graag laten chiptunen maar durf niet voor de mogelijke gevolgen qua aansprakelijkheid. Waar is het verschil tussen Nederland en Belgie? Daar mag het wel blijkbaar. Ik wil dit ook mocht het mogelijk zijn, op de officiele manier doen. Moet ik BIV extra betalen, verzekering extra, extra keuring... ja ik zou dat doen als ik daardoor in orde ben. Zo redeneren optische tuners wellicht ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenNeeje man, ik neem dat niet verkeerd op. Zeker niet en ik begrijp ten volle dat mensen hier een hobby van kunnen maken. Ik zou het zelf niet meer doen, maar toen ik 20 was kocht ik ook velgen en brede banden, een verlaagkit, een spoilerke en mistlampen. Tuning is van alle tijden he.
Probleem bij tuning is dat er zijn die het wel goed en professioneel willen doen, maar dat er een heel pak zijn die echt voor de looks gaan op een zo goedkoop mogelijke manier.
En vooral, hoe gecompliceerder de moderne wagens worden, hoe moeilijker het zal worden hier een sluitende wetgeving rond te maken.
Ik weet inderdaad niet wat je allemaal aan een wagen kan aanpassen zonder mogelijke gevolgen. Maar als we eerlijk zijn, bepaalde aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben he. Denk nu nog maar eens aan te brede banden. Hoeveel 'tuners' zouden zich hier niet aan bezondigen? Ik ook vroeger zulle, van 165 naar 205. Als't regende werd het al vanaf 80 per uur gevaarlijk.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun ieder zijn hobby en zijn pleziertjes. Ik zou heel graag laten chiptunen maar durf niet voor de mogelijke gevolgen qua aansprakelijkheid. Waar is het verschil tussen Nederland en Belgie? Daar mag het wel blijkbaar. Ik wil dit ook mocht het mogelijk zijn, op de officiele manier doen. Moet ik BIV extra betalen, verzekering extra, extra keuring... ja ik zou dat doen als ik daardoor in orde ben. Zo redeneren optische tuners wellicht ook.
Met optische tuning is het eigenlijk heel moeilijk om iets verkeerd te doen.
Als ge met het onderstel begint te spelen zijn er gewoon een aantal eenvoudige regels te volgen.
Neem nu uw voorbeeld van wiel/banden maat.
Brede banden zijn in principe niet gevaarlijk, zolang de camber en caster aangepast worden.
Een band hoort nooit volledig vlak op de baan te liggen tijdens rechtdoor rijden of gewoon stil staan. Daarmee wil ik zeggen dat de last nooit volledig vlak op de baan mag komen te liggen. Ook al ziet je standaard velg er uit alsof de camber neutraal is ... trust me ... het is meestal niet zo.
Als dit toch gebeurt krijgt ge vreemde en ongewenste effecten. Bump steer, oscillaties, catastrofaal onder/overstuur, etc.
Zeer kort uitgelegd ... als ge een bredere velg / band steekt, dan moet ge er voor zorgen dat het ratio van het contact vlak (ongeveer) hetzelfde blijft.
Voor een smalle velg of band redelijk neutraal zijn. Voor een bredere band moet je meer negatieve camber hebben zodat hij niet vlak op de baan komt te liggen.
Observe:
Omdat een smallere band / velg minder rubber heeft wil je meer naar neutrale camber toe, dus meer naar de positieve kant.
Als ge een bredere band / velg steekt, dan krijgt ge te veel rubber op de baan. Dit zorgt dan oa voor aqua planing omdat die band die hoeveelheid water niet kan afvoeren door dat hij vervormd is en/of gewoon niet weg kan met het water.
Neemt ge nu een bocht, dan komt het buitenste wiel (dus het wiel met de meeste belasting) plat te liggen op de baan.
De truc is genoeg negatieve camber zodat het wiel niet in positieve camber komt tijdens het bochtenwerk, maar niet zoveel negatieve camber dat uw contact vlak te dun wordt.
Meer negatieve camber zorgt in vele gevallen ook voor een scherpere respons op stuur input.
Camber is 1 zaak, er is ook nog caster, toe in-out, etc, maar das iets ingewikkelder.
160 naar 205 is absoluut geen enkel probleem ... als ge het correct doet. Steekt ge gewoon bredere velgen / banden zonder meer, dan kan het idd fout aflopen.
Sommige autos zijn niet voorzien voor die aanpassingen en hebben camber plates / kits nodig.
Maar dan nog ... het is veiliger dan het ooit geweest is. ESP lost veel op. Al is dat niet altijd een positief gegeven (mensen trekken zich van niks meer iets aan).
Het redt wel levens!
En ja idd. Trust me. Moest het allemaal kunnen volgens de wet, dan zouden tuners zich in orde stellen met de wet.
WE WILLEN NIET LIEVER! Zo gebeurt het in het buitenland ook.
Als er dan nog mensen zijn die onnozel blijven doen, dan kunt ge niet zeggen dat ze geen kans hebben gehad. Dat ge dan hun auto afneemt? Goed zo! Geen enkel probleem mee!
Allemaal wel op voorwaarde dat de wetgeving realistisch is, en niet compleet van de pot gerukt en/of mega duur.
Neem voorbeeld aan Duitsland, UK, Nederland, etc
Comment
Comment