Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting Vlaamse wegen kost jaarlijks 10.9 miljoen euro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Laat maar constant branden.

    Heeft volgens mij toch wel duidelijk voordelen. Zo blijf je als chauffeur langer aandachtig en hoef je niet te zitten 'pieren' met je ogen in het donker.

    Comment


    • #62
      Ze mogen die lampen wel wat meer uitschakelen, bvb op uren dat er amper iemand rijdt, of op goeie wegen in goeie omstandigheden.

      Ook een betere spreiding mag, momenteel zou je zowat de helft van die lampen kunnen weghalen en nog niet veel minder zien (al kan ik mij voorstellen dat de hogere contrasten vermoeiend zijn voor de ogen van automobilisten).

      Maar de lampen zijn nodig, vooral bij slecht weer of op een slecht wegdek. Hou er rekening mee dat het op Vlaamse wegen meestal ook veel drukker is dan in het alom aangehaalde voorbeeld Frankrijk.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
        Ik vind het ZALIG om op een pikdonkere autosnelweg te rijden
        FUN!
        (maar dan wel met de mistlichtjes aan he )

        dat snap ik dus niet hé.
        Zelfde fenomeen zijn degene aan de overkant die met hun phares oprijden.

        en dan ben je agent.


        anders is de regeling zoals nu goed voor mij. eens 1u30 (dacht ik) lichten uit en enkel de op- en afritten verlichten.
        enigste grote nadeel daarvan is is dat je de strepen soms "te laat" opmerkt

        Comment


        • #64
          Alles uit behalve op belangrijke kruispunten en verkeerswisselaars.

          Zoals in duitsland, daar is het ZALIG rijden. het is net van die lichten dat m'n ogen moe worden.
          There's no such thing as too much snow

          BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)

          Comment


          • #65
            dringend een beetje meer slapen of een bril dragen dan.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
              dringend een beetje meer slapen of een bril dragen dan.
              Neen, toch niet, ik merk net hetzelfde en ben hier in dit topic ook duidelijk niet de enigste. Op Belgische autosnelwegen die verlicht zijn worden mijn ogen veel sneller moe dan op niet verlichte autosnelwegen maar met duidelijk afgebakende rijstroken door fel oplichtende wegmarkeringen.

              Comment


              • #67
                Lijkt me straf.
                Want op een niet verlichte snelweg ga je veel sneller hinder hebben van tegenliggend verkeer en continue afwisselend licht (op- en afritten).
                Dan moeten je ogen juist continue werken/aanpassen tegenover een constante gelijke verlichting.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                  Lijkt me straf.
                  Want op een niet verlichte snelweg ga je veel sneller hinder hebben van tegenliggend verkeer en continue afwisselend licht (op- en afritten).
                  Dan moeten je ogen juist continue werken/aanpassen tegenover een constante gelijke verlichting.

                  Mja, ik vind het toch ook wa raar zenne. De vergelijking zal wel ni opgaan, maar wanneer slaap je't best, met het licht aan, of uit? Je moet ook geconcentreerder rijden zonder straatverlichting, dus word je volgens mij ook sneller vermoeid.

                  Comment


                  • #69
                    Als een deskundige ter zake als Tuscani dit zegt, dan zal er wel wat van aan zijn.

                    Ik denk dat de gulden middenweg inhoudt dat we de verlichting behouden doch op een meer spaarzame manier, bv. minder palen, minder verbruikende lampen, etc.

                    Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                    Lijkt me straf.
                    Want op een niet verlichte snelweg ga je veel sneller hinder hebben van tegenliggend verkeer en continue afwisselend licht (op- en afritten).
                    Dan moeten je ogen juist continue werken/aanpassen tegenover een constante gelijke verlichting.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                      Lijkt me straf.
                      Want op een niet verlichte snelweg ga je veel sneller hinder hebben van tegenliggend verkeer en continue afwisselend licht (op- en afritten).
                      Dan moeten je ogen juist continue werken/aanpassen tegenover een constante gelijke verlichting.
                      Ik vergelijk de Belgische snelwegen hier vooral met de Franse waar je uiteraard maar een beperkt aantal op- en afritten hebt en waar je ook weinig tot geen last hebt van de lichten van de tegenliggers. Ik schrijf ook maar neer wat ik zelf ervaar meer kan ik er ook niet over kwijt.

                      De lichten op de snelweg zorgen trouwens ook voor een continu wisselende lichtsterkte. Het is vooral dat, en dan in het bijzonder bij regenachtig weer(extra reflecties op de ruiten), dat me vermoeit.

                      Comment


                      • #71
                        Conclusie: iedereen op dit forum is/wordt moe op de snelweg.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                          het gaat idd om heel wat energie, maar het geeft ook een voordeel. Zonder al de verlichting in belgië zou men teveel centrales moeten stilleggen 's nachts. En dat is ook niet bepaald handig
                          Vandaag nog gehoord in school, dus eigenlijk zijn die straatverlichting er gekomen omdat de kerncentrales een overproductie hadden 's nachts.
                          Dus daarom is ook het nachtarief .
                          Ik ben er wel voor, het is veiliger EN ze staan er toch al.
                          En die 11 mil. €; er zijn nog dommere uitgaven dat de regering doet.

                          Wel één nadeel, doordat de straten zo belicht zijn, ga je wel sneller rijden dan dat het donker is.

                          Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                          Comment


                          • #73
                            Vanmorgen was de verlichting op de ring van Brussel uitgeschakeld tussen Strombeek en Vilvoorde, ik vond het eigenlijk veel beter voor de ogen om zo te rijden. En ook veiliger, want de autoverlichting valt beter op.

                            Comment


                            • #74
                              Blijkbaar zijn er velen tegen die verlichting.
                              Ik gaf al eerder mijn standpunt maar vul dat aan met:

                              als ze de verlichting willen afschaffen of beperken, dan toch graag bijkomende signalisatie (lampen, reflectoren, borden) om duidelijk bochten aan te geven.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk Berichten
                                Blijkbaar zijn er velen tegen die verlichting.
                                Ik gaf al eerder mijn standpunt maar vul dat aan met:

                                als ze de verlichting willen afschaffen of beperken, dan toch graag bijkomende signalisatie (lampen, reflectoren, borden) om duidelijk bochten aan te geven.
                                Daarmee volledig akkoord. Maar voor de rest mogen ze de verlichting afschaffen, alleen bij op- en afritten laten. Is veel relaxer voor de ogen en de snelheden worden automatisch gematigder en beter aangepast aan de omstandigheden. Ook een voordeel is dat de mensen (normaal gezien) geconcentreerder rijden en minder afgeleid worden door wat er zich allemaal rondom hen afspeelt. Het zal ook moeilijker zijn (voor de fervente en hardnekkige GSMmisdadigers) om hun hebbe- en speeldingetje in het donker te vinden want handsfree met verlicht toetsenbord enz. kennen de meesten onder hen niet. (Dat is voor watjes, het staat stoerder voor de buitenwereld om erg gesticulerend achter het stuur te zitten, à la CEO van een grote international).

                                Comment


                                • #76
                                  verlichting enkel op op en afritten. 't Is toch wel wat vespilling van energie. Deze energie gebruiken voor andere dingen.

                                  Comment


                                  • #77
                                    allemaal mooi en wel tot de dag (allé eigenlijk nacht) aanbreekt dat het voor zot sneeuwt of aan het regenen is. dan ben je content dat er meer licht is

                                    dus enkel op en afritten bij heldere nachten. bij rotweer alles.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Niks van, als't goed sneeuwt is't ook beter zonder verlichting.

                                      volgende week is het zover se, kan ik nog eens gaan cruisen op de donkere duitse wegen. Skivakanties RULE !!
                                      There's no such thing as too much snow

                                      BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Ik rijd graag 's nachts... met of zonder verlichting.

                                        Maar als het goed regent is het verschrikkelijk moeilijk om de lijnen van je baanvak nog te onderscheiden. En dan is die verlichting wel welkom.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk Berichten
                                          Ik rijd graag 's nachts... met of zonder verlichting.

                                          Maar als het goed regent is het verschrikkelijk moeilijk om de lijnen van je baanvak nog te onderscheiden. En dan is die verlichting wel welkom.
                                          Zoals ik vroeger reeds zei, de snelheden worden, zonder verlichting, automatisch aan de weersomstandigheden aangepast. Bij heftige regen rijdt iedereen trager wat bij volle verlichting zeker niet het geval is met alle noodlottige gevolgen vandien.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X