Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting Vlaamse wegen kost jaarlijks 10.9 miljoen euro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verlichting Vlaamse wegen kost jaarlijks 10.9 miljoen euro

    Verlichting Vlaamse wegen kost jaarlijks 10.9 miljoen euro

    Het verlichten van het Vlaams wegennet zo maar eventjes 10.9 miljoen euro per jaar kost. De snelwegen slorpen hiervan zo'n 3.5 miljoen op, de gewestwegen 5.5 miljoen en de tunnels in Vlaanderen 1.9 miljoen euro. Een hoop geld dus.
    In het buitenland en de ons omringende landen is er geen sprake van doorlopende verlichting van het wegennet. Ik heb ervaring met rijden op buitenlandse snelwegen en ik moet zeggen dat ik dat alles behalve onveilig vind.

    Wat vinden jullie ervan?

    74
    Ja constant
    25,68%
    19
    Neen, enkel aan de op- en afritten en verkeerswisselaars
    37,84%
    28
    Uit tussen 01:30 uur en 05:30 uur
    36,49%
    27
    Last edited by McClane; 15/01/2007, 21:44.
    1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
    2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
    Ik heb veel ervaring met rijden op buitenlandse snelwegen en ik moet zeggen dat ik dat alles behalve onveilig vind.

    Wat vinden jullie ervan?
    ik vind het ook steeds een verademing belgie binnenrijden, de verlichting is ook nodig om de putten in de weg te zien

    en ik vind het veilig, alleen gaan er veel mensen dood als ze tegen zo'n paal vlammen...het enige maar zware nadeel

    is er een al eens een studie gedaan, hoeveel ongevallen de verlichting voorkomt en hoeveel mensen erdoor gewond of erger geraken ?

    Comment


    • #3
      Ik vind het ZALIG om op een pikdonkere autosnelweg te rijden
      FUN!
      (maar dan wel met de mistlichtjes aan he )

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ik vind het ook steeds een verademing belgie binnenrijden, de verlichting is ook nodig om de putten in de weg te zien

        en ik vind het veilig, alleen gaan er veel mensen dood als ze tegen zo'n paal vlammen...het enige maar zware nadeel

        is er een al eens een studie gedaan, hoeveel ongevallen de verlichting voorkomt en hoeveel mensen erdoor gewond of erger geraken ?
        Ditto, en het interieur wordt zo mooi verlicht dan, zeker in't beige is dat knap
        Naja, maakt niet uit of het brandt of niet, de belasting zal wel hetzelfde blijven...

        Comment


        • #5
          Ik wil stemmen en hij zegt dat ik al gestemd heb! Strange!

          Voor mij is aan de op en afritten voldoende.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
            Ditto, en het interieur wordt zo mooi verlicht dan, zeker in't beige is dat knap
            Naja, maakt niet uit of het brandt of niet, de belasting zal wel hetzelfde blijven...
            Het gaat hem om de energie man! Wees wat bewuster!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten

              Lang leve Afrika! En het is daar zo al zwart.

              Comment


              • #8
                Constant. Het is een van de weinige pluspunten in België.

                Verlichting kan nooit kwaad. Bij felle regen, mist of bij sneeuw(storm) is dit zeer behulpzaam. Het is gewoon levensgevaarlijk om bv: op de Duitse snelwegen in het donker te rijden, terwijl het vollebak regent of sneeuwt.

                Of ze kunnen om de kosten iet of wat te drukken de afstanden tussen elke paal wat vergroten, want soms staan ze wel dicht opeen.

                Dat ze gevaarlijk zijn in de zin van ongevallen, ertegenaan knallen ed, is wel waar, maar doorgaans staan die achter vangrails of muurtjes. Er rijden ook andere automobilisten, er zijn grachten, bomen, muren, etc, je kan tegen vanalles knallen.


                Ik vindt het allesinds positief, dan worden delen van onze belastingen toch nuttig gebruikt...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
                  Het gaat hem om de energie man! Wees wat bewuster!
                  Ja, zet uw lichten UIT als ge rijd me uwen auto, da bespaart veel naft

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                    Verlichting Vlaamse wegen kost jaarlijks 10.9 miljoen euro


                    Het verlichten van het Vlaams wegennet zo maar eventjes 10.9 miljoen euro per jaar kost. De snelwegen slorpen hiervan zo'n 3.5 miljoen op, de gewestwegen 5.5 miljoen en de tunnels in Vlaanderen 1.9 miljoen euro. Een hoop geld dus.
                    In het buitenland en de ons omringende landen is er geen sprake van doorlopende verlichting van het wegennet. Ik heb ervaring met rijden op buitenlandse snelwegen en ik moet zeggen dat ik dat alles behalve onveilig vind.

                    Wat vinden jullie ervan?

                    Verleden maand nog op de E411 richting Luxemburg gereden en op bepaalde plaatsen was het zoals in Frankrijk, alleen rond de op- en afritten verlichting, de rest in 't donker, en dat is totaal geen bezwaar. Dus hier ook doen zodat de Nasa/Intelsat/Eurosat andere manieren moeten uitdokteren om de positie van hun satellieten te bepalen dan juist naar het lichtpuntje in de duisternis (België) te zoeken. Het zal alvast veel geld besparen en volgens mij geen gevaarlijke(re) situaties scheppen voor het verkeer.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
                      Het gaat hem om de energie man! Wees wat bewuster!
                      het gaat idd om heel wat energie, maar het geeft ook een voordeel. Zonder al de verlichting in belgië zou men teveel centrales moeten stilleggen 's nachts. En dat is ook niet bepaald handig

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
                        Het gaat hem om de energie man! Wees wat bewuster!
                        Ach, alsof dat klein beetje energie dat België uitspaart iets gaat uitmaken als de grote jongens zoals Amerika, Rusland, China en al die brol kwistig blijft verknoeien

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                          het gaat idd om heel wat energie, maar het geeft ook een voordeel. Zonder al de verlichting in belgië zou men teveel centrales moeten stilleggen 's nachts. En dat is ook niet bepaald handig
                          Van mij mogen er sluiten met verloop van tijd hoor. Op een dag zal het toch zo ver zijn.

                          Om groene energie kunnen we nu niet meer heen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
                            Constant. Het is een van de weinige pluspunten in België.

                            Verlichting kan nooit kwaad. Bij felle regen, mist of bij sneeuw(storm) is dit zeer behulpzaam. Het is gewoon levensgevaarlijk om bv: op de Duitse snelwegen in het donker te rijden, terwijl het vollebak regent of sneeuwt.
                            Of ze kunnen om de kosten iet of wat te drukken de afstanden tussen elke paal wat vergroten, want soms staan ze wel dicht opeen.

                            Dat ze gevaarlijk zijn in de zin van ongevallen, ertegenaan knallen ed, is wel waar, maar doorgaans staan die achter vangrails of muurtjes. Er rijden ook andere automobilisten, er zijn grachten, bomen, muren, etc, je kan tegen vanalles knallen.


                            Ik vindt het allesinds positief, dan worden delen van onze belastingen toch nuttig gebruikt...
                            Snelheid aanpassen aan de verkeers- en weersomstandigheden is nog altijd van toepassing, ongeacht of de baan verlicht is of niet. Het feit dat "het licht" bij ons brandt is geen vrijgeleide om maar door te jakkeren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                              Ach, alsof dat klein beetje energie dat België uitspaart iets gaat uitmaken als de grote jongens zoals Amerika, Rusland, China en al die brol kwistig blijft verknoeien
                              Dat is de verkeerde mentaliteit hé!

                              Als je iets wil veranderd zien moet je met jezelf beginnen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                Snelheid aanpassen aan de verkeers- en weersomstandigheden is nog altijd van toepassing, ongeacht of de baan verlicht is of niet. Het feit dat "het licht" bij ons brandt is geen vrijgeleide om maar door te jakkeren.
                                ik zei toch nergens dat je, omdat het licht brandt, je moet doorperen?

                                Het is altijd veiliger. Of je nu tegen 60 of tegen 120 rijdt.


                                (als jij nu in het donker rent of stapt, je ziet niks, maar je teen stoten tegen een kas doet evenveel zeer )

                                Comment


                                • #17
                                  Heb op 3 gestemd... Als ze dan toch willen besparen.

                                  Maar eigenlijk wil ik gewoon liever een betere verdeling/spreiding.

                                  Op sommige (snel)wegen staat er om de 10 meter een verlichtingspaal (al dan niet aan/naar beide kanten), en als je een andere (snel)weg opdraait, moet je't ineens zonder stellen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vind verlichting niet nodig. Twee voorbeelden

                                    1) Als je tussen Houthalen en Valkenswaard rijdt op die tweevaksbaan, dan is er daar over die hele strook geen enkel licht te bespeuren. Weg rijdt makkelijk

                                    2) In Frankrijk is er bijna nergens licht. Er staan echter wel overal reflectoren om de zoveel meters die heeeeeel goed de autolichten weerkaatsen en heel duidelijk de richting van de baan aangeven.

                                    Investeren dus in goeie reflectoren en lichten uit !!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
                                      Dat is de verkeerde mentaliteit hé!

                                      Als je iets wil veranderd zien moet je met jezelf beginnen.
                                      I know, maar het is dweilen met de kraan open zoals het er tegenwoordig nog steeds aan toegaat
                                      Als er meer beroemde mensen (filmsterren, voetballers, ...) campagne's zouden voeren zou het mss wat meer uitmaken, maar dan nog is er de industrie...

                                      Tuurlijk, alle kleine beetjes helpen, maar ik blijf bij mijn mening, hoe egoïstisch die ook zal zijn

                                      En ik ben zeker niet alleen, er wordt te weinig op gehamerd wat een verspillers we zijn en wanneer er eindelijk iets tegen gedaan zal worden, is het gegarandeerd te laat

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
                                        ik zei toch nergens dat je, omdat het licht brandt, je moet doorperen?

                                        Het is altijd veiliger. Of je nu tegen 60 of tegen 120 rijdt.


                                        (als jij nu in het donker rent of stapt, je ziet niks, maar je teen stoten tegen een kas doet evenveel zeer )
                                        Ja, maar in 't donker stap of ren ik niet als er een kast in de buurt staat. Met de wagen heb je toch lichten aan als 't donker is ? En als er 's nachts toch minder verkeer is kunt ge toch gedurende bepaalde periodes vollicht trekken ? Ik vind dat zelfs toffer om in die 'tunnel' van licht te rijden dan zo open en bloot in dat koud geelachtig neon (of wat dan ook) licht.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X