Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Links pinkend wachtend stilstaand voertuig voorbij steken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Links pinkend wachtend stilstaand voertuig voorbij steken

Dikwijls staat op het straat een auto of meerdere aan het containerpark te wachten om binnen te geraken. Bareel staat al open voor een al ingecheckte auto die stilstaat
    En die wacht dan op zijn beurt voor een wagen die op de weegbrug staat.
    Dus je zou denken ,plots verzet zich alles . Je staat op straat achter die pinkende auto . Mag ik die voorbij steken om rechtdoor te rijden ?
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Hier kan je toch niet op antwoorden zonder de situatie te zien.
    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Dat mag je maar als hij afslaat en er gebeurt een aanrijding ben jij in fout.

Comment

Klopt volgens mij niet. Als je linksaf slaat, voer je een manoever uit, en dien je voorrang te verlenen. Hoe onlogisch dat dan ook mag klinken, geldt dit ook voor een voertuig dat langs achter komt. In een dergelijke situatie volgt er dan meestal ook discussie.

Comment

Ik moet wachten tot de voorbijsteker voorbij is of weg vrij is. Maar die gast voor kan ik niet inschatten wanneer hij afdraait. Mag ik die links voorbij steken?
          Bijgevoegde Bestanden
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Je mag nooit 2 auto's tegelijk voorbij dacht ik.
            Is naar t gemeentehuis gaan zou ik doen
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Ik heb een aanrijding gehad op die manier, alleen sloeg die persoon een zijstraat in. Ze stond niet stil, maar de situatie is gelijkaardig.
              Ik heb volgens het gerecht geen wet overtreden, maar was niet voorzichtig genoeg (volgens het gerecht, nogmaals) en ben in fout gesteld.

Comment

in principe moet het voertuig uiterst links gaan staan op zijn rijvak en mag je, indien plaats, rechts voorbij gaan.
                volgens mij mag je niet dubbelen. t zou nogal plezant zijn als er achter u 100meter autos staan aan te schuiven en die beginnen u allemaal te dubbelen zodat gij niet kunt afdraaien

Comment

Als je al van rijvak veranderd hebt en de andere steekt zijn pinker aan dan heb jij voorang .de andere moet dan wachten omdat hij een maneuver uitvoert.maar als zijn pinker al aan lag voor je hem will voorbij steken dan moet jij wachten.in het eerste geval en het komt tot een aanrijding dan ben jij un uw recht. In het tweede geval ben je in fout.ik heb zo ook een aanrijding gehad.stak een auto voorbij de andere wil plots links een zijstraat in draait in naar links ik kon niet meer tijdig stoppen en ben er tegen gereden.ik was in mijn recht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    in principe moet het voertuig uiterst links gaan staan op zijn rijvak en mag je, indien plaats, rechts voorbij gaan.
                    volgens mij mag je niet dubbelen. t zou nogal plezant zijn als er achter u 100meter autos staan aan te schuiven en die beginnen u allemaal te dubbelen zodat gij niet kunt afdraaien
                    Heb dat al meer dan 1x gehad hoor, er moet maar 1 idioot zijn die inhaalt en de rest volgt als blinde vinken.

Comment

Tenzij ik niet anders kan haal ik geen auto's in die al aangeven dat ze gaan afslaan. Er zijn echter meer dan genoeg idioten die pas op het laatste moment pinken wanneer ze afslaan en dikwijls kijken ze dan ook niet in hun spiegel. Dat is vragen om ongelukken.

Comment

Die man die wacht op inrit containerpark, zou beter 50 meter vroeger rechts gaan staan en wachten tot inrit vrij is

of doorrijden en omkeren zodat hij rechts kan afslaan komend van andere kant

allebei veel hoflijker en veiliger, maar ja wie doet dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                          Die man die wacht op inrit containerpark, zou beter 50 meter vroeger rechts gaan staan en wachten tot inrit vrij is

of doorrijden en omkeren zodat hij rechts kan afslaan komend van andere kant

allebei veel hoflijker en veiliger, maar ja wie doet dat?
                          Als die dat doet, staat die daar morgen nog door anderen die het doorhebben en hem voorbijgaan om het containerpark op te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

Zelfde situatie zoals da plannetje alleen in plaats van het containerpark is dit de oprit van mijn garage en er is aan de linkerkant ook een fietspad voor beide richtingen. Mijn vrouw staat stil met pinker aan om af te slaan omdat er tegenliggend autoverkeer is . Achter haar stopt een brede bestelwagen en achter deze komt een wagen stil te staan . Er is geen tegenliggend autoverkeer meer maar ze moet wachten omdat een fietser zich op het fietspad bevind , ze laat de fietser passeren en draait de oprit op waar ze halverwege de baan aangereden wordt door een auto die de drie stilstaande autos aan het dubbelen was .Ze werd wel in haar ongelijk gesteld .
                            Last edited by ; 20/07/2015, 20:08.

Comment

Hier kan men ook wat info vinden http://www.wegcode.be/pdf/wegcode/KB...2014-10-25.pdf
                              www.skodaforum.eu

Comment

Mijn mama heeft zo'n situatie eens aan de hand gehad, ze wou links afdraaien in een straat, maar de achterligger wou nog snel inhalen. Is een rechtszaak van geweest, die ze niet gewonnen heeft. Blijkbaar moet je voorrang verlenen als je een maneuver doet, en niet alleen aan tegemoetkomend verkeer.
                                Dus hoe belachelijk het ook klinkt, als iemand voor je links afdraait, en jij vol op de zijkant botst, dan is de persoon die afdraait in fout. Typisch Belgisch of wa zeggen ze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
                                  Mijn mama heeft zo'n situatie eens aan de hand gehad, ze wou links afdraaien in een straat, maar de achterligger wou nog snel inhalen. Is een rechtszaak van geweest, die ze niet gewonnen heeft. Blijkbaar moet je voorrang verlenen als je een maneuver doet, en niet alleen aan tegemoetkomend verkeer.
                                  Dus hoe belachelijk het ook klinkt, als iemand voor je links afdraait, en jij vol op de zijkant botst, dan is de persoon die afdraait in fout. Typisch Belgisch of wa zeggen ze.
                                  Dat is niet typisch Belgisch, dat is overal hetzelfde.

Comment

@Xanthine: slechte advokaat gehad.
                                    Dit staat in de regels ergens op pagina 28-29.

"16.3. Het inhalen geschiedt links.
                                    Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hijvoornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zichnaar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door papie Bekijk Berichten
                                      Als je al van rijvak veranderd hebt en de andere steekt zijn pinker aan dan heb jij voorang .de andere moet dan wachten omdat hij een maneuver uitvoert.maar als zijn pinker al aan lag voor je hem will voorbij steken dan moet jij wachten.in het eerste geval en het komt tot een aanrijding dan ben jij un uw recht. In het tweede geval ben je in fout.ik heb zo ook een aanrijding gehad.stak een auto voorbij de andere wil plots links een zijstraat in draait in naar links ik kon niet meer tijdig stoppen en ben er tegen gereden.ik was in mijn recht.
                                      Dit is volledig correct.
                                      Zowel links afdraaien als inhalen zijn bewegingen die volledig beschreven staan in de verkeerswet.
                                      Het links afslaan begint bij het links pinken, van zodra dat gebeurd is mag je dat voertuig niet meer links inhalen (tenzij op een rijbaan met meerdere rijstroken in dezelfde rijrichting en als het inhalend voertuig reglementair links rijdt en het afdraaiend voertuig op de rechterrijstrook rijdt). Als er ruimte is mag je een bestuurder die aangeeft links af te slaan rechts inhalen, je mag hierbij wel niet over het trottoir of het fietspad rijden.

Aan de andere kant, als het inhaalmaneuver al begonnen is (inhalend voertuig pinkt links en wijkt links uit) vooraleer de voorligger aangeeft links te willen afslaan dan heeft de inhaler voorrang.
                                      Ook de inhaler moet eigenlijk echter zich er zelf van vergewissen dat hij/zij op zijn beurt niet door een achterligger ingehaald wordt alvorens zelf zijn inhaalbeweging aan te vatten.

De TS beschrijft echter duidelijk de eerste situatie: er staat een auto te wachten en links te pinken, en dan komt de achterligger aan.
                                      Die mag dus enkel rechts inhalen.

Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
                                      Uiteraard moet je voorrang verlenen en niet alleen aan tegemoetkomend verkeer, het zou anders nogal wat zijn, dan kan je evengoed alle achteruitkijkspiegels afvijzen.
                                      Zoals gezegd, het hangt er vanaf wie zijn beweging (geen maneuver volgens de verkeerswet) het eerste aanvat, die heeft voorrang op de andere.
                                      Uiteraard volgt daarna de rechtspraak en probeer dan maar eens aan te tonen wie er eerst was.
                                      Zal veel van de advocaten, getuigen en rechter afhangen vrees ik.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Working...
                                      X