Mededeling

Collapse
No announcement yet.

aanpassingen wagen van voor het gelijkvormigheidsattest ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• aanpassingen wagen van voor het gelijkvormigheidsattest ?

hoi,
    heeft iemand hier ervaring mee ?
    Normaal gezien is motortuning verboden (je kan wel het hogere vermogen aan je verzekering doorgeven maar dan is je voertuig nog steeds niet conform en kan ooit tegen je gebruikt worden igv. ongeval)
    Maar is motortuning toegelaten bij een auto van voor de invoering van het gelijkvormigheidsattest ? Stel dat ik een auto van 1960 heb met een standaard motor van 50pk en ik steek er een 200pk motor in ? Kan je dat gekeurd krijgen ?
    En in geval van een ongeval ?

thx

1960 is want dan zijn er geen gegevens bekent.
    Polo 6n 1.4

Comment

ik geloof dat het GVA vanaf maart 1968 is ingevoerd, dus elke wagen voor 1968 heeft in principe geen gegevens

Comment

ja dacht ook dat het iets van 68 is zou het eens moeten opzoeken, maar ik vraag me dus af of je met een auto van voor 68 mag doen wat je wil en ermee door de keuring geraakt....
        best eens gaan informeren bij een keuringmeester ?

Comment

In dergelijke gevallen is het een beetje zoals in veel andere gevallen: je moet gewoon geluk hebben op de keuring. Heb je een keurder die veel van dergelijke wagens afweet, één die slecht gezind is, één waarvan je gezicht hem niet aanstaat dan heb je pech. Laten ze je erdoor dan heb je geluk.

Comment

in principe weten ze niks.
            jouw auto heeft 4wielen en een motor. welke motor... geen idee, welke aandrijving... geen idee.

maar je moet een beetje opletten. veel van die 'hot rods' zijn zo opgebouwd en dan komen de details. autos met rondom schijfremmen uit 1953... bestond nog niet en vele keurders beseffen dit ook. diezelfde auto met een alu motorblok 2liter met 150pk en fuel injection... bestond ook niet.
            die mannen steken ook brede wielen achteraan en smalle vooraan, dat mag ook niet meer.

je mag verschillende bandenmaten hebben als je GVA dat voorschrijft. autos voor 1968 hebben geen GVA dus mogen ook geen verschillende banden hebben.
            als jij staalomweven silicone flexibele remleidingen hebt zitten, zal je ook afgekeurd kunnen worden, want ook dat bestond niet (er is maar 1 auto die zoiets origineel had en geloof dat het een jaguar is).

ik zou graag een volvo amazon hebben in de toekomst, en dan net ook eentje van voor 68 zodat ik een beetje vrij ben. je moet het dan wel een beetje tijdsorigineel houden. in principe staat er niks op papier en kan de verzekering dit ook niet tegen jou gebruiken. maar een auto uit 1950 met een motorblok die pas in 1965 ontwikkeld werd, zoiets zouden ze WEL kunnen vinden. maar een 1950 auto met een 2.0 motor waar jij een 2.3motor uit hetzelfde voertuig legt uit 1950, daar gaat geen kat op uitkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              als jij staalomweven silicone flexibele remleidingen hebt zitten, zal je ook afgekeurd kunnen worden, want ook dat bestond niet (er is maar 1 auto die zoiets origineel had en geloof dat het een jaguar is).
              Dat is al enige tijd toegelaten, ben daar al probleemloos mee gepasseerd: http://www.sbat.be/pages/Oldtimerkeuring.html

Attest vervanging motor: https://www.bfov-fbva.be/files/Attes...ging_Motor.pdf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                Dat is al enige tijd toegelaten, ben daar al probleemloos mee gepasseerd: http://www.sbat.be/pages/Oldtimerkeuring.html

Attest vervanging motor: www.bfov-fbva.be/files/Attest_Vervanging_Motor.pdf
                ....De oldtimers dienen in originele toestand voorgereden te worden
                als daar inderdaad een recente injectiemotor inzit zal dat dus niet lukken....
                in België mag je ook niks hé op dat gebied ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                  ....De oldtimers dienen in originele toestand voorgereden te worden
                  als daar inderdaad een recente injectiemotor inzit zal dat dus niet lukken....
                  in België mag je ook niks hé op dat gebied ...
                  tot zover de theorie, volgens mij is het als oldtimer meest eenvoudige om "dingen" te veranderen zonder problemen te krijgen met keuring (verzekering en juiste inschrijving is natuurlijk een andere zaak) omdat ze naar niets kijken, remmentest op de weg, niet op testbank, ...

vb schijfremmen rondom op een kever, hoeveel hebben dat niet, of bij import uit ... US o.a. een big bore kit, 1.300 of 1.600 uitgeboord tot + 2.000, maar wetelijk gezien niet toegelaten in B, zo zijn er 1000-den andere vb

Comment

ja, en zo zijn er genoeg met een porsche motor, originele trommelkes en verlaagd dat ze nog 1cm van hun banden gebruiken. tot er dan eens iets voorvalt.

oldtimers die vrij zijn van keuring zal niet lang meer duren, en dan sta je daar met een omgebouwd spul die ooit eens door een keuring is geraakt. mijn omgebouwde zijn bijna allemaal de deur uit en heb originele dikke oldtimers nu.

ik heb ook al oldtimers gehad die afgekeurd werd voor slepende remmen en waarbij ik dan de flexibels door die andere heb vervangen en geraakte zo gekeurd. maar omdat 1 keurder het doorlaat, wil het niet zeggen dat het overal mag. wijzigingen aan remsysteem is nog altijd verboden in belgie. letterlijk zou je zelf geen andere remblokken mogen hebben dan diegenen met fabrieksspecificaties.

Comment

ja een kever met een uitgeboord blokje zou wel lukken denk ik maar stel een kever chassis met een centraal geplaatste V6 ... of 2 hayabusas bijvoorbeeld ...denk eerder aan zo iets extreem ...dat zal waarschijnlijk ook niet lukken met een auto van voor het gelijkvormigheidsattest...

Comment

En welke verzekeringsmaatschappij gaat dat op zich nemen als je met die brol in een ongeval met dodelijke afloop betrokken bent ?

Comment

ik heb er reeds over gesproken met de verzekeringsagent en voor hen geen probleem ....maar ik wil zeker zijn dat het gekeurd raakt en daar zal het schoentje knellen...
                          brol, brol hetgeen ze tegenwoordig verkopen dat is brol voor mij :-) Auto's met connectiviteit en zetelverwarming en airco komaan zeg :-) Bende sissies :-)

Comment

ik heb er reeds over gesproken met de verzekeringsagent en voor hen geen probleem ....maar ik wil zeker zijn dat het gekeurd raakt en daar zal het schoentje knellen...
                            brol, brol hetgeen ze tegenwoordig verkopen dat is brol voor mij :-) Auto's met connectiviteit en zetelverwarming en airco komaan zeg :-) Bende sissies :-)
                            Haha, echt he! In onze jonge tijd was een auto nog letterlijk een hoop metaal met 4 wielen eronder. De dag van vandaag is het een rijdende computer. Nu ja, das de vooruitgang.

Comment

Normaal gezien gaan ze de tuning bij de verzekering niet nazien, zelfs niet bij een zwaar ongeval.
                              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

hola, pas op met verzekeringsagenten hé. ik moest een 15jaar geleden ofzo een chevrolet impala keuren. ff aan mijn verzekeringsagent gevraagd hoe ik dat moest doen.
                                "oh zei die, gewoon de platen van uwen opel ascona erop, beide autos hun papieren meenemen en ge moogt daar mee naar de keuring."
                                ik dus op weg naar de keuring en zowat halfweg springt 1 van mijn voorbanden kapot aan 110km/h. voor ik stilstond is er zo een stuk band op een bmw zijn motorkap beland en de lak was beschadigd. ok, we vullen de papieren in en die vrouw ziet al van ver dat mijn auto geen opel ascona is. die haalt haar verzekeringsagent erbij.
                                ik wist dat mijn verzekering op de hoogte was, dus geen probleem. ik leg dat ook uit. allemaal geen probleem voor hen en we vullen gewoon in.

tot ik een weekje later telefoon kreeg van het hoofdbureau van de verzekering dat ze dat ongeluk niet willen aanvaarden omdat het voertuig niet gekeurd en ingeschreven was en dat mijn verzekering enkel geldig was voor een opel ascona.
                                toen ik vermelde dat hun erkend agent op de hoogte was vroegen ze mij of die mij een tijdelijk groen verzekeringsbewijs had gegeven. dat was dus niet het geval.
                                toen ik dan zei dat het hun agent was die mij dat hoort te geven en ik dit niet kon weten, kreeg ik gewoon als antwoord dat ik het maar had moeten vragen (ge moet dus vragen wat ge niet weet dat ge moet hebben).
                                t heeft wat dreigementen gekost om het toch maar te laten aanvaarden. ik had het geluk dat we samen mijn ascona ingeschreven had staan, mijn capri, mijn honda camino, mijn honda vision, mijn ma hare auto, onze familiale verzekering, onze brandverzekering, ....stuk of 11 verzekeringen hadden we op dat adres staan.
                                en met wat dreigen dat al deze verzekeringen ergens anders gingen komen, werd het toch aanvaard. als gij niet dat soort hefboom hebt, kan de verzekering zich rap terugtrekken hoor, wat de verzekering ook zegt. mijne BM werd wel naar 18 omhoog gegooid waardoor ik men toekomstige aankoop (BMW 730i) ineens moest annuleren wegens niet te verzekeren. ook die chevrolet met 5.7V8 heb ik mooi mogen verkopen. zelf mijn 1.6 opel asconatje koste al +900€ (tot vorig jaar betaalde ik 209€ voor mijn dodge 5.2V8, heb je een idee wat voor verzekeringen ik heb als alles NORMAAL staat).

laat ze maar eens een officieel papier maken dat ze die ombouw ook verzekeren, voor ge alles moogt verkopen omdat de verzekering niet tussenkomt.

Comment

Expertise, tegenexpertise: ik wil hun blikken en hun verslagen wel eens zien op dat moment ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                    Haha, echt he! In onze jonge tijd was een auto nog letterlijk een hoop metaal met 4 wielen eronder. De dag van vandaag is het een rijdende computer. Nu ja, das de vooruitgang.
                                    inderdaad ! maar de motoren van vandaag zijn beter geworden, maar de wagens van vandaag zijn te zwaar naar mijn zin. Vorig jaar een tijdje met een clio rs rondgereden maar uiteindelijk verkocht omdat ik een bepaald gevoel miste...zou eigenlijk iets als een rs motor in een licht kaske willen ..... maar zal niet haalbaar worden vrees ik ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                      hola, pas op met verzekeringsagenten hé. ik moest een 15jaar geleden ofzo een chevrolet impala keuren. ff aan mijn verzekeringsagent gevraagd hoe ik dat moest doen.
                                      "oh zei die, gewoon de platen van uwen opel ascona erop, beide autos hun papieren meenemen en ge moogt daar mee naar de keuring."
                                      ik dus op weg naar de keuring en zowat halfweg springt 1 van mijn voorbanden kapot aan 110km/h. voor ik stilstond is er zo een stuk band op een bmw zijn motorkap beland en de lak was beschadigd. ok, we vullen de papieren in en die vrouw ziet al van ver dat mijn auto geen opel ascona is. die haalt haar verzekeringsagent erbij.
                                      ik wist dat mijn verzekering op de hoogte was, dus geen probleem. ik leg dat ook uit. allemaal geen probleem voor hen en we vullen gewoon in.

tot ik een weekje later telefoon kreeg van het hoofdbureau van de verzekering dat ze dat ongeluk niet willen aanvaarden omdat het voertuig niet gekeurd en ingeschreven was en dat mijn verzekering enkel geldig was voor een opel ascona.
                                      toen ik vermelde dat hun erkend agent op de hoogte was vroegen ze mij of die mij een tijdelijk groen verzekeringsbewijs had gegeven. dat was dus niet het geval.
                                      toen ik dan zei dat het hun agent was die mij dat hoort te geven en ik dit niet kon weten, kreeg ik gewoon als antwoord dat ik het maar had moeten vragen (ge moet dus vragen wat ge niet weet dat ge moet hebben).
                                      t heeft wat dreigementen gekost om het toch maar te laten aanvaarden. ik had het geluk dat we samen mijn ascona ingeschreven had staan, mijn capri, mijn honda camino, mijn honda vision, mijn ma hare auto, onze familiale verzekering, onze brandverzekering, ....stuk of 11 verzekeringen hadden we op dat adres staan.
                                      en met wat dreigen dat al deze verzekeringen ergens anders gingen komen, werd het toch aanvaard. als gij niet dat soort hefboom hebt, kan de verzekering zich rap terugtrekken hoor, wat de verzekering ook zegt. mijne BM werd wel naar 18 omhoog gegooid waardoor ik men toekomstige aankoop (BMW 730i) ineens moest annuleren wegens niet te verzekeren. ook die chevrolet met 5.7V8 heb ik mooi mogen verkopen. zelf mijn 1.6 opel asconatje koste al +900€ (tot vorig jaar betaalde ik 209€ voor mijn dodge 5.2V8, heb je een idee wat voor verzekeringen ik heb als alles NORMAAL staat).

laat ze maar eens een officieel papier maken dat ze die ombouw ook verzekeren, voor ge alles moogt verkopen omdat de verzekering niet tussenkomt.
                                      jep, verzekeringen betrouw ik niet :-) Als ik iets aanpas moet het op papier staan. Zelfs kuipzetels laat ik door mijn agent op papier zetten

Comment

een tijdje geleden eens een test gedaan, ongelooflijk hoeveel alles weegt, zelf een modern dashboard weegt makkelijk 15kg. Maar zonder raak je dus niet door de schouwing (heb ik geprobeerd :-)

Comment

Working...
                                        X