Mededeling

Collapse
No announcement yet.

overdracht nummerplaat tussen echtenoten (en kost?)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• overdracht nummerplaat tussen echtenoten (en kost?)

Situatie: mijn vrouw rijdt met Tiguan die op mijn naam is ingeschreven (dus mijn nummerplaat). En ik rij met Berlingo die op haar naam is ingeschreven (dus haar nummerplaat).

Vraag: is het mogelijk dat ik mijn nummerplaat overdraag aan mijn vrouw en dat ik dan mijn nummerplaat op de Berlingo kan hangen? En vice versa zodat zij haar nummerplaat op de Tiguan kan hangen? En zijn daar kosten aan verbonden? Moeten de wagens dan bv opnieuw ingeschreven worden omdat het zogezegd nieuwe eigenaars zijn?

Hoop dat het niet te ingewikkeld geschreven is

Kan kosteloos verandert worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Comment

Thx. en waar kan ik dat aanvragen?

Comment

echtenoten?
        echte noten?
        of slechte noten?
        2.0 JTDm

Comment

Indien de nummerplaten switchen gaat dit niet gratis zijn, dit is - denk ik - wel gratis wanneer de platen op de auto's blijven.

BIV ?

Als eens bij de verzekering gevraagd ?

Comment

Dat gaat bij familie in de eerste graad.
            Je moet wel bij de keuring zijn voor de papieren.
            Weet niet meer wat het kost maar dit was niet veel.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Uw makelaar kan dit toch voor U regelen.
              Zal wel 65€ per auto kosten, maar geen BIV.
              Mogelijk heb je zelfs nieuwe platen nodig.

Maar eerlijk, waarom zou je dat doen?
              Binnen een paar jaar verander je toch, en dan kan je dat rustig recht zetten.
              De echte eigenaar van een voertuig is degene op wiens naam de factuur staat.

Comment

Andere eigenaar en andere plaat = BIV betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                  Andere eigenaar en andere plaat = BIV betalen.
                  Binnen gezin niet geloof ik hoor
                  1986 Audi 90 2.2
                  1990 Audi 90 2.3 USA
                  1990 Audi coupé 2.3
                  1991 Audi 90 2.0
                  2002 Audi A4 1.9 TDI

Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

Comment

Waarom zou je dit willen? Zolang de verzekering op de juiste naam staat is het OK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wauwdi Bekijk Berichten
                      Binnen gezin niet geloof ik hoor
                      Maakt niets uit.

Waar blijft de topicstarter ?

Comment

K.B. van 20 juli 2001

Afdeling 6. - Overdracht van kentekenplaten.

Art. 25.§ 1. 1 Een gewone kentekenplaat die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21 mag met instemming van de houder ervan worden overgedragen op naam van de echtgenoot, van de wettelijke samenwonende, of van één van de kinderen van de houder, indien het voertuig van de houder of een ander voertuig tegelijkertijd wordt ingeschreven onder het nummer van die kentekenplaat.
                        Indien de houder overleden is mag diens gewone kentekenplaat, die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21, eveneens worden overgedragen op naam van de overlevende echtgenoot, van de wettelijke samenwonende of van één van zijn kinderen indien het voertuig van de houder of een ander voertuig tegelijkertijd wordt ingeschreven onder het nummer van die kentekenplaat.
                        In beide gevallen vervalt de inschrijving op naam van de oorspronkelijke houder van zodra het voertuig op een andere persoon wordt ingeschreven.]1
                        § 2. In de voormelde gevallen wordt het bewijs van het huwelijk, de wettelijke samenwoning, de afstamming, de wettelijke adoptie of het overlijden geleverd door de gemeentelijke overheid.
                        De overdracht van een kentekenplaat wordt beschouwd als een geval van gewone inschrijving. Het akkoord wordt gegeven op het formulier vermeld in artikel 11, § 1.

Vlaamse Codex fiscaliteit
                        Art. 2.3.2.0.1.
                        § 2. In afwijking van paragraaf 1 is de belasting niet verschuldigd voor een wegvoertuig of een luchtvaartuig dat wordt ingeschreven, of voor een boot waarvoor een vlaggenbrief wordt uitgereikt naar aanleiding van een overdracht tussen echtgenoten of een overdracht tussen uit de echt gescheiden personen ingevolge de echtscheiding, op voorwaarde dat de overdrager voor hetzelfde wegvoertuig, hetzelfde luchtvaartuig of dezelfde boot de belasting al heeft betaald.

Arti. 23sexies 3° KB 15 maart 1968
                        3° vóór de inschrijving op naam van een andere titularis, voor de voertuigen van de categorieën M1, met inbegrip van kampeervoertuigen VC en kampeervoertuigen van de categorie M1, en N1, met inbegrip van lijkauto's.
                        Indien deze titularis echter de andere echtgenoot of de andere wettelijk samenwonende van de vorige titularis is of één van hun kinderen, wordt geen keuring uitgevoerd indien de toekomstige titularis de intentie heeft de oude kentekenplaat die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, op zijn naam over te brengen; indien hij deze overdracht niet wenst, wordt enkel een administratieve keuring vóór de inschrijving uitgevoerd.

Samengevat:

Tussen echtgenoten kan je de nummerplaten overzetten (ofwel de namen aan de plaat verbonden ofwel tussen 2 auto's), maar je moet wel een administratieve keuring laten doen (tarief 7,60 euro).
                        Voor reeds in eigendom van de echtgenoten aanwezige auto's, lijkt mij niet opnieuw de BIV verschuldigd (zie Art. 2.3.2.0.1. § 2. hierboven).

Comment

Dit heeft niets te maken met het overzetten van nummerplaten.

Comment

Dit heeft niets te maken met het overzetten van nummerplaten.
                            Nee klopt, switchen van de 2 nummerplaten tussen beide auto's zal niet lukken. Maar de topicstarter kan wel de nummerplaat op zijn naam op de Tiguan laten overzetten op naam van zijn echtgenote op die auto en ook de platen op naam van zijn vrouw op de Berlingo laten overzetten op zijn naam. De nummerplaten blijven dan fysiek op dezelfde auto hangen, maar de namen van de titularissen worden gewisseld.

Wel een heel gedoe om langs de gemeente te gaan, administratieve keuring te doorlopen en bij de wijzigingsaanvraag DIV moet je uw vorig inschrijvingsbewijs afgeven (dus geen online inschrijving maar via post opsturen of zelf naar DIV gaan)

Ook niet uit het oog verliezen: de overdracht van platen is enkel mogelijk voor platen van Europees formaat (1-....). Als er nog een oude plaat in het spel is, moet ook nog eens rekening worden gehouden met de kost van een nieuw aan te vragen Europese plaat (30 euro) en duplicaat vooraan.

Comment

Waar blijft de topicstarter ?

Comment

Working...
                              X