Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
    Ik ben ook nogal geschrokken van de nieuwe verkeersbelastingen, niet alleen van de BIV maar vooral van de jaarlijkse verkeersbelastingen. Ik heb nog een mooie alfa 166 TB (1999 - 11pk - 278gCO² ) staan die ik binnen een jaar of twee zou willen inschrijven
    -edit- gewist (twijfel bij de correctheid van dit bericht)
    Last edited by Löwe; 13/11/2015, 17:38.

    Comment


    • En om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:

      In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.

      Als ik dan het amendement bekijk dat aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:

      Art. 98/2. Aan artikel 2.2.4.0.1 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 2/1
      toegevoegd, die luidt als volgt:

      “§2/1. Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen die
      na 31 december 2015 worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraatgeneraal
      Mobiliteit en Verkeersveiligheid wordt de belasting berekend, op basis
      van de tabel, vermeld in paragraaf 2, met in achtneming van volgende elementen:

      1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie
      ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief

      a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven
      122 gram en niet hoger dan 500 gram;

      b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder
      122 gram, maar hoger dan 24 gram
      Last edited by Löwe; 13/11/2015, 02:22.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
        En om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:

        In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.

        Als ik dan het amendement bekijk die aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:
        Het is al moeilijk maar als iedereen dan uitkomt op 14,5478 fpk dat gaat nog meer lachen zijn en dan is het in plaats van een verdubbeling van bdragen *4of5 wat niet echt logisch is en dat kunnen ze ook niet maken.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
          Als ik het bereken volgens wat nu bekend is, zal die 11 fiscale pk een CO2 straf krijgen en stijgen tot 16 fpk.
          Vermits de tarieven niet wijzigen, is de VKB voor 16 fpk: 1017,06 €
          Die motor is euro 2 als ik het goed begrijp? Dat is nog eens + 5%.

          Als die 5% wordt berekend op het basisbedrag (11 fpk, dus 405,11€) dan stijgt het totaalbedrag met 20,25€

          Als die 5% wordt berekend op het nieuwe bedrag (met CO2 straf en dus 16 fpk = 1017,06 €) dan stijgt het totaalbedrag met 50,85 €.

          Komen we dus op een totaal van
          ofwel 1037,31 €
          ofwel 1067,91 €

          Vereenvoudiging? Daar doen die rakkers niet aan mee hoor!

          Ik ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten

            Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
            En dikke naftes nog meer vrees ik.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
              Ik ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.
              Goei plan
              Gelijkvormigheidsattest voor Alfa kan je aanvragen bij Macadam in Vilvoorde, kost een dikke 100 euro. Gewoon een afspraak maken en langsgaan met de wagen, vragen naar Pierre Odin, is zelf ook een Alfa-liefhebber. En je mag ook altijd een topicje aanmaken van je 166
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

              Comment


              • @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
                of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
                benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
                benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
                  of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
                  benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
                  benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
                  Dat is wel de grote vraag. Als de malus op fiscaal PK gaat zoals eerst aangenomen, is de impact heel groot en worden de geviseerde wagens onverkoopbaar. Als het op tarief gaat is het minder drastisch, maar zal het nog steeds een sturend effect hebben op de lange termijn want buiten enkele gekken op dit forum gaan maar weinig mensen 615 euro wegenbelasting willen betalen voor een oude alfa romeo.

                  Vraag is welke bron klopt. Kan ook gewoon geknoei zijn in de teksten? En wat is dan juist?

                  Comment


                  • Veel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor

                    1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief
                    a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 122 gram en niet hoger dan 500 gram;
                    b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 122 gram, maar hoger dan 24 gram;
                    2° in functie van de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig en desgevallend de aanwezigheid van een roetfilter wordt het tarief met een percentage vermeerderd of verminderd overeenkomstig de volgende tabel:
                    Men spreekt telkens over het tarief en niet de verhoging van de fiscale pk's...
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                      Veel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor

                      Men spreekt telkens over het tarief en niet de verhoging van de fiscale pk's...
                      .
                      inderdaad... Men ziet nergens hoe de berekening zou afgerond worden naar de Pk naar boven of naar beneden. Als men de tarief van de bestaande Pk's vermeerdert of vermindert met een percentage, is een afronding niet nodig.

                      Comment


                      • neen inderdaad de tekst is duidelijk.

                        ik bedoel dat het verschillend is van wat ik tot nu toe op dit forum gelezen had, dan ging het meestal over verhoging van de fiscale PK

                        Maar des te beter als het niet zo is

                        Comment


                        • Alle, voorlopig blijft mijne golf 4 R32 lichte vracht dus een rijdend fiscaal paradijs :-)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
                            of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
                            benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
                            benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
                            Dan zijn de bevoegde ministers of hun kabinetten wel echte helden der communicatie.
                            Alles wat ze in de pers lanceerden sprak duidelijk over een verhoging van de fiscale pk en niet het tarief zelf.

                            Comment


                            • Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer.

                              Voorbeeld: benzinewagen - 170g/km CO2 uitstoot – 10 fiscale pk

                              Optie 1: (volgens de communicatie)

                              Tarief 10 fpk = 312,05 €
                              170 – 122 = 48
                              48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
                              10 fpk wordt dan (+ 14,4%) 11,4 (afgerond? 11 fpk)
                              Tarief 11 fpk = 405,11 €

                              Optie 2: (volgens het amendement)

                              Tarief 10 fpk = 312,05 €
                              170 – 122 = 48
                              48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
                              312,05 € + 14,4% wordt dan 356,98 €

                              Ik laat in het voorbeeld de bonus/malus m.b.t. de euronorm achterwege.

                              Comment


                              • Optie 2 lijkt me de meest logische toch (of beter gezegd, de minst onlogische want het hele systeem blijft brolwerk)
                                Optie 1 slaat helemaal nergens op. Met die afrondingen maakt het een groot verschil of je nu op ,49 of ,51 na de komma zit (en wat met 0,50?)
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer

                                  Wat 96gr zegt over wetten etc is bijna altijd juist.
                                  De communicatie in de pers was niet echt duidelijk...en is dus verkeerd begrepen.
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                    Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer.

                                    Voorbeeld: benzinewagen - 170g/km CO2 uitstoot – 10 fiscale pk

                                    Optie 1: (volgens de communicatie)

                                    Tarief 10 fpk = 312,05 €
                                    170 – 122 = 48
                                    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
                                    10 fpk wordt dan (+ 14,4%) 11,4 (afgerond? 11 fpk)
                                    Tarief 11 fpk = 405,11 €

                                    Optie 2: (volgens het amendement)

                                    Tarief 10 fpk = 312,05 €
                                    170 – 122 = 48
                                    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
                                    312,05 € + 14,4% wordt dan 356,98 €

                                    Ik laat in het voorbeeld de bonus/malus m.b.t. de euronorm achterwege.
                                    uit alles wat ik heb gelezen is het wel duidelijk dat het optie 1 is. Wel krijg je nog een correctie inderdaad op basis van brandstof en euronorm, bij een benzine gaat dat altijd terug omlaag. Bij een diesel ben je steeds gescheten.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                                      uit alles wat ik heb gelezen is het wel duidelijk dat het optie 1 is. Wel krijg je nog een correctie inderdaad op basis van brandstof en euronorm, bij een benzine gaat dat altijd terug omlaag. Bij een diesel ben je steeds gescheten.
                                      Toch nog even de tekst erop nalezen hé bij benzine is euronorm 3 het kantelmoment voor euor 0, 1 of 2 betaal je meer (+30%, +10% of +5%) euronorm 3 is neutraal en vanaf euronorm 4 krijg je pas weer korting euronorm 4 = -12,5% euronorm 5 en 6 -15%. Bij diesel is het inderdaad zo dat je altijd meer betaald gaande van 15 tot 50% (afhankelijk van de euronorm).
                                      En toch nog even opletten hé iedereen dit zijn de voorlopige teksten die op tafel liggen, niets wijst erop maar deze kunnen dus nog steeds aangepast worden...
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                      Comment


                                      • je hebt gelijk maar neit veel mensen kopen zo oude carren met euronorm 1 of 2

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                                          je hebt gelijk maar neit veel mensen kopen zo oude carren met euronorm 1 of 2
                                          neen, maar o.a. de oldtimer liefhebbers zijn weeral gekloot :-(
                                          voor die paar km die je er gaat mee rijden stijgt de vast kost weer enorm !

                                          en ik heb het dan niet over mensen die een daily inschrijven op O-platen!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X