Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door suge7 Bekijk Berichten
    Hopelijk komen ze snel met iets concreets. Wel straf dat er voor leasing wagens niks verandert.Kan ook niet..want dan moeten al die ministers zelf wat bijdragen...bende idioten..


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Leasing gaat al meer dan tien jaar niet mee, ook niet toen ze enkele jaren geleden gezakt zijn in Vlaanderen. Ministers rijden met dienstwagens, dat is niet de doorsnee bedrijfswagen. Informeer je even voor je zulke dingen schrijft 😉

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    Volgens wat ik uit de communicatie tot nu toe begrepen heb zullen ze dus die 11fpk nemen als startpunt (368,28 euro) en daar dan je straf op berekenen 0,6% (2,21 euro verhoging) of zijnde totale belasting 370,49 euro jaarlijkse rijtaks (komt nog eens 10% opdeciemen bij ook voor de gemeente hé dus in totaal dan € 407,54 (ipv nu € 405,11)).

    Maar deze berekening zal enkel opgaan indien ik het goed begrepen heb, en het ijkpunt inderdaad op 122 gr zal liggen zonder andere bijkomende voorwaarden. (en dat lijkt mij weinig waarschijnlijk want volgens mij zullen ze verschillende ijkpunten gebruiken voor benzine/diesel en volgens de euronorm, maar zolang we de exacte berekening niet gezien hebben wordt het dus allemaal een beetje koffiedik kijken).
    Het is allemaal nogal vaag en onduidelijk. Er is een officiële persmededeling gecommuniceerd (zie post #17 in dit topic) en verder is er nog niks concreet bekend. Uit die tekst leid ik af dat die 0,3% verhoging of verlaging betrekking heeft op de fiscale pk's an sich.
    Immers:
    De fiscale PK wordt
    behouden als basis maar wordt naar boven of beneden bijgestuurd aan de hand van zowel de Euronorm als
    CO2-emissies. Het ijkpunt CO2 ligt op 122 gram per kilometer: voor elke gram meer stijgt de fiscale PK met
    0,30%. Voor elke gram minder daalt de fiscale PK met evenveel procent. De Euronormen zijn
    gedifferentieerd per brandstoftype waarbij diesel zwaarder doorweegt.
    Hoe dat dan in de praktijk moet werken (afronding e.d.) weet ik niet. Het maakt het allemaal wel weer lekker ingewikkeld.

    De fiscale pk's worden bijgestuurd a.d.h.v. de euronorm waarbij diesel blijkbaar zwaarder zal doorwegen. Verder geen info.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Hopelijk komen ze snel met iets concreets. Wel straf dat er voor leasing wagens niks verandert.Kan ook niet..want dan moeten al die ministers zelf wat bijdragen...bende idioten..


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • 96gr
    replied
    Zoals ik de communicatie tot nu toe begrepen heb wel, maar we hebben tot op heden nergens een officiële tekst zodat het in feite nog altijd wel anders kan uitdraaien.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Aha, het percentage komt bij het bedrag van de belasting.

    Leave a comment:


  • 96gr
    replied
    Volgens wat ik uit de communicatie tot nu toe begrepen heb zullen ze dus die 11fpk nemen als startpunt (368,28 euro) en daar dan je straf op berekenen 0,6% (2,21 euro verhoging) of zijnde totale belasting 370,49 euro jaarlijkse rijtaks (komt nog eens 10% opdeciemen bij ook voor de gemeente hé dus in totaal dan € 407,54 (ipv nu € 405,11)).

    Maar deze berekening zal enkel opgaan indien ik het goed begrepen heb, en het ijkpunt inderdaad op 122 gr zal liggen zonder andere bijkomende voorwaarden. (en dat lijkt mij weinig waarschijnlijk want volgens mij zullen ze verschillende ijkpunten gebruiken voor benzine/diesel en volgens de euronorm, maar zolang we de exacte berekening niet gezien hebben wordt het dus allemaal een beetje koffiedik kijken).

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ging m'n wagen in 2016 inschrijven maar denk dat dit toch december wordt indien het verschil groot zal worden.Zit met 124g..dus 2g erboven.Volgens wat ik heb gelezen komt er 0,3% bovenop de fiscale pk per gram extra CO2 boven het ijkpunt. Volgens mijn berekening komt er bovenop de 11pk 0,6% bij. Moeten ze mij eens uitleggen hoe ze dit gaan berekenen. Naar boven afronden of naar beneden?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Tss, nog zoveel onduidelijkheid over deze nieuwe regeling. Puur amateurisme als je het mij vraagt.
    Of het is juist hun bedoeling, om iedereen in het ongewisse te laten.
    Ondertussen vergeten we de accijns aanpassing voor diesel en benzine uit het oog.

    Over de exacte interpretatie van de berekening vinden we niets...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Tss, nog zoveel onduidelijkheid over deze nieuwe regeling. Puur amateurisme als je het mij vraagt.

    Leave a comment:


  • fcapri
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
    Hoeveel gaan ze vragen voor wagens waar geen uitstoot van bekend is ?
    dan smijten ze daar gewoon een groot getal tegen
    De CO2-waarde en/of euronorm van uw voertuig is niet gekend. In dit geval zal voor de berekening gebruik gemaakt worden van decretaal vastgelegde vervangwaarden. Dit zal ook het geval zijn voor de berekening van uw definitief aanslagbiljet. Gaat u hiermee akkoord?
    mijn golf 2 wordt op 174gr gesmeten hetgeen zou uitkomen dat die 6,5liter diesel per 100km gemiddeld moet verbruiken. dat haal ik niet eens als ik altijd volgas rijd.

    men dodge kreeg 297gr aangesmeerd (bijzonder weinig aangezien die 1400gr/km kan produceren als die op benzine reed)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    maar dit jaar kan je een LV dus nog inschrijven voor peanuts ?

    Leave a comment:


  • WV.
    replied
    Hoeveel gaan ze vragen voor wagens waar geen uitstoot van bekend is ?

    Leave a comment:


  • fcapri
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Waar lees je dat van lichte vracht? Ik heb daarover nog nergens iets gezien.
    begintopic:
    De nieuwe regels gelden voor zowel nieuwe als tweedehandswagens vanaf 01/01/2016.
    Voor de momenteel ingeschreven auto's verandert er niets, ook de jaarlijkse verkeersbelasting niet.
    Ook lichte bedrijfsvoertuigen vallen onder deze regeling. Leasewagens echter niet omdat er geen akkoord kan bereikt worden met de Brusselse en Waalse autoriteiten.
    daarom dat ik het niet direct versta aangezien LV niet onder de fiscale pk's berekening vallen voor de belasting


    Oorspronkelijk geplaatst door MMario Bekijk Berichten
    LV is simpel gewoon een 0 achter het huidige bedrag zetten , dus 1480 euro i.p.v. 148 euro ... verkoop alles maar
    nog altijd beter dan NL dan, daar zou men dodge w200 3300€ belasting per jaar kosten. nogal logisch dat ze daar alles geschorst hebben tot ze 40jaar zijn (nog 2jaar en die W200's duiken daar weer masaal op)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
    ook lichte vracht zit hierbij??? hoe gaan ze dat nu doen?
    lichte vracht wordt belast naarmate zijn gewicht. het hoogste daarbij is 148€ als je een 3,5tonner hebt. daar is totaal geen berekening met CO2 of NOX aan gekoppeld.
    mijn pickup had iets van een 30 fiscale pk en toch betaalde ik maar 148€ verkeersbelasting
    LV is simpel gewoon een 0 achter het huidige bedrag zetten , dus 1480 euro i.p.v. 148 euro ... verkoop alles maar

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Waar lees je dat van lichte vracht? Ik heb daarover nog nergens iets gezien.

    Leave a comment:


  • fcapri
    Guest replied
    ook lichte vracht zit hierbij??? hoe gaan ze dat nu doen?
    lichte vracht wordt belast naarmate zijn gewicht. het hoogste daarbij is 148€ als je een 3,5tonner hebt. daar is totaal geen berekening met CO2 of NOX aan gekoppeld.
    mijn pickup had iets van een 30 fiscale pk en toch betaalde ik maar 148€ verkeersbelasting

    Leave a comment:


  • Metaxa
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Ik kan precies beter mijn bestelling voor een C450 AMG Sport omzetten naar een 350e.
    Ik heb die tip ook al van iemand gekregen hier op het forum maar MB ligt hier nogal gevoelig...😑


    Sent from somewhere, using Tapatalk.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Ik kan precies beter mijn bestelling voor een C450 AMG Sport omzetten naar een 350e.

    poesie

    Leave a comment:


  • BMWMB
    replied
    Ik kan precies beter mijn bestelling voor een C450 AMG Sport omzetten naar een 350e.

    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wauwdi Bekijk Berichten
    kvraag me af of biv en taks vd. de oldtimers op gewone platen ook om hoog gaat?
    Vraag ik me ook al de hele dag af, dan zal m bij mij snel op O platen komen.

    Leave a comment:

Working...
X