Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Löwe
    replied
    Dit komt uit de persmededeling van de bevoegde minister(s):

    Leave a comment:


  • Leoncupra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten

    De grootste bijstelling (verhoging dus) is er in de BIV bij euro6 diesels.
    VW Golf euro6 diesel:
    BIV stijgt van 50 naar 385 €

    gva.be
    voorbeeld kan toch niet kloppen. De norm zou 122 gr zijn, al hetgeen erboven betaalt bij, al hetgeen eronder betaalt minder. Aangezien geen enkele golf diesel boven de 122 zit kan de biv toch niet stijgen?

    Leave a comment:


  • orange
    replied
    Het is maar een kwestie van tijd eer ze dat ook voor bestaande inschrijvingen gaan optrekken.

    Leave a comment:


  • Wauwdi
    replied
    kvraag me af of biv en taks vd. de oldtimers op gewone platen ook om hoog gaat?

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    De nieuwe regels gelden voor zowel nieuwe als tweedehandswagens vanaf 01/01/2016.
    Voor de momenteel ingeschreven auto's verandert er niets, ook de jaarlijkse verkeersbelasting niet.
    Als dat niet discriminerend is...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
    De tool om de BIV en VB te berekenen ligt op dit moment uit.
    Waar staat de belasting specifiek voor de diesel ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Echt man, ik begin dat hier zo beu te worden. Milieu heeft hier geen zak mee te maken; gewoon platte belasting.

    En een elektrische wagen moet niets betalen: om 1kw elektrische energie te produceren moet je wel 3kw fossiele brandstof opstoken. T komt niet allemaal van de windmolen he.

    Leave a comment:


  • orange
    replied
    De tool om de BIV en VB te berekenen ligt op dit moment uit.

    Leave a comment:


  • Metaxa
    replied
    Volvo V60 plug-in! In Nederland zijn ze er wel al van aan't terugkomen.


    Sent from somewhere, using Tapatalk.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Heb de persmap gevonden. Nu even bestuderen
    -edit- Niet veel wijzer uit geworden.
    De onduidelijkheid m.b.t. het co2 ijkpunt blijft dus.
    Last edited by Löwe; 16/10/2015, 17:00.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat ze het weer nodeloos complex en ingewikkeld gemaakt hebben.
    Echt zo'n typische onhebbelijkheid in de Vlaamse/Belgische politiek...

    Leave a comment:


  • Timmie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    VW Golf euro6 diesel:
    BIV stijgt van 50 naar 385 €

    gva.be
    Moeten ze dat van die golf niet eerst eventjes afwachten en deftig testen

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Dit snap ik toch niet helemaal
    Met 0,3 of 0,3%?

    Gaan ze dan met tienden van fiscale pk's werken (of afronden)?
    Waar staan die tabellen/simulaties?
    Ale bronnen spreken van 0,3 procent. Hoe dat in de praktijk in z'n werk zal gaan, is mij ook nog niet duidelijk.
    Ik heb ook nog geen officiële persboodschap gevonden.

    Leave a comment:


  • David67
    replied
    Jaja, allemaal voor onze gezondheid.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    Nieuw CO2 ijkpunt: 122g/km:
    Bij elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,3%
    Bij elke gram minder daalt de fiscale pk met 0,3%
    Dit snap ik toch niet helemaal
    Met 0,3 of 0,3%?

    Gaan ze dan met tienden van fiscale pk's werken (of afronden)?
    Waar staan die tabellen/simulaties?

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Praktijkvoorbeelden:

    Volvo V40 euro5 diesel:
    BIV stijgt van 371 naar 479 €
    VB stijgt van 243 naar 256 €

    Volvo V40 euro5 benzine:
    BIV stijgt van 146 naar 164 €
    VB daalt van 243 naar 208 €

    De grootste bijstelling (verhoging dus) is er in de BIV bij euro6 diesels.
    VW Golf euro6 diesel:
    BIV stijgt van 50 naar 385 €

    gva.be

    Leave a comment:


  • Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

    Elektrische wagens en voertuigen op waterstof: (zowel nieuwe als reeds ingeschreven voertuigen)
    Geen BIV en geen verkeersbelasting.
    Zero Emission Bonus: max. 5000€ in 2016 en jaarlijks dalend tot 2020.

    Plug-in hybrides (max. 50g CO2/km) en auto’s op aardgas: (zowel nieuwe als reeds ingeschreven voertuigen)
    Geen BIV en geen verkeersbelasting tot en met 2020.

    Benzine- en dieselvoertuigen:
    BIV op basis van CO2 uitstoot met leeftijdscorrectie.
    Verkeersbelasting nog steeds op basis van fiscale pk maar met nieuw CO2 ijkpunt: 122g/km
    Bij elke gram meer stijgt het tarief met 0,3%
    Bij elke gram minder daalt het tarief met 0,3%
    Bonus/malus a.d.h.v. de euronorm.

    Samengevat worden diesels en vervuilende benzinewagens duurder.
    Zuinige/propere benzine auto's worden goedkoper.

    Voor wie geldt de vernieuwing?

    De nieuwe regeling geldt voor zowel nieuwe als tweedehandswagens en treedt op 01.01.2016 in werking.

    Voor wie geldt de vernieuwing niet?

    Voor de momenteel ingeschreven benzine en dieselvoertuigen verandert er niets, ook de jaarlijkse verkeersbelasting niet.
    Lichte bedrijfsvoertuigen (camionetten, pick-ups en aanverwanten) vallen niet onder deze regeling. In deze categorie wijzigt er (voorlopig) niets.
    Ook voor leasewagens verandert er (voorlopig) niets omdat er geen akkoord kan worden bereikt met de Brusselse en Waalse autoriteiten.

    Officiële simulatietool: link

    Android: link
    iOS: link
    Last edited by Löwe; 12/05/2016, 16:10.
Working...
X