Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016
Collapse
X
-
Dit is toch wel een grote klucht!
Eerst beloven om de accijnzen te verlagen voor benzine, en dan doodleuk de veerksbelasting verhogen per gr CO2... En deze ligt voor benzine sowieso hoger... Dus 0,0 belastingvermindering, en nog minder de verbruiker betaalt... Maar het bezit van een benzinemotor wordt duurder.
diesel verbruikt minder, en gaat in verhouding financieel minder verliezen, dan wat de benzine wint... En het bezit van een diesel is goedkoper... Lagere CO2 uitstoot. Wat leuk is voor mensen die korte afstanden rijden... En juist die mensen zouden een benzine moeten kopen... Allemaal een maat voor niets.
zie ik het verkeerd ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk BerichtenBestaat er al een nieuwe rekenmodule?
Op portaalsite vlaamse belastingen lukt het niet voor 2016
Sent from somewhere, using Tapatalk.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenDit is toch wel een grote klucht!
Eerst beloven om de accijnzen te verlagen voor benzine, en dan doodleuk de veerksbelasting verhogen per gr CO2... En deze ligt voor benzine sowieso hoger... Dus 0,0 belastingvermindering, en nog minder de verbruiker betaalt... Maar het bezit van een benzinemotor wordt duurder.
diesel verbruikt minder, en gaat in verhouding financieel minder verliezen, dan wat de benzine wint... En het bezit van een diesel is goedkoper... Lagere CO2 uitstoot. Wat leuk is voor mensen die korte afstanden rijden... En juist die mensen zouden een benzine moeten kopen... Allemaal een maat voor niets.
zie ik het verkeerd ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenDat is al enkele weken zo hoor.
Sent from somewhere, using Tapatalk.
Comment
-
Grootste probleem in vlaanderen zal zijn voor alles tussen 1990en1997 die geen bekende co2 heeft.
Zeker indien +2000cc dan gaan ze uit van 297gram aleeja in realiteit zit ik met een 2,2 op 10,4L bij normaal rijden.
Comment
-
en de cilinderinhoud niet vergeten he...
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDe CO2 uitstoot van een diesel is in feite enkel op papier lager. En men gaat de accijnzen op diesel ook optrekken. De we een CO2 gebaseerde BIV en verkeersbelasting zouden krijgen was al heel lang duidelijk.
Comment
-
en lpg krijgen en korting tot max 100€ wouw dat is gul he :p
maar valt de extra lpg tax dan weg??????
of is dat vb + de extra tax - de max 100€ korting ?????
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichtenen lpg krijgen en korting tot max 100€ wouw dat is gul he :p
maar valt de extra lpg tax dan weg??????
of is dat vb + de extra tax - de max 100€ korting ?????
EU landen mogen kiezen
-eenmalige LPG heffing per jaar
-hogere accijnzen aan de pomp...waarom denk je dat het hier zo goedkoop is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenbegintopic:
daarom dat ik het niet direct versta aangezien LV niet onder de fiscale pk's berekening vallen voor de belasting
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk BerichtenIs er al uitsluitsel mbt de vraag of de nieuwe regeling ook voor lichte vracht geldt? Ik heb net een nieuwe pick-up gekocht die rond de jaarwisseling zal geleverd worden. Indien de lichte vracht eronder valt én mijn pick-up kan pas in 2016 worden ingeschreven, dan kan ik misschien beter meteen mijn faillissement aanvragen.
Comment
-
Om even voort te borduren op mijn vorige post:
Het is toch weer hemeltergend eigenlijk. De bevoegde dames/ministers komen met veel bombarie in de media een zogenaamde vergroening van de verkeersfiscaliteit aankondigen. Over concrete modaliteiten en details is er weer niks gekend. Vage cijfertjes en percentages hier en daar. Een paar praktijkvoorbeelden zonder verdere uitleg over hoe die bedragen tot stand kwamen. Herinner u dat er 3 weken geleden werd gecommuniceerd over de Zero Emission Bonus. Ook hier werd met flappen gezwaaid (tot 5000€ korting) om dan te eindigen met het zinnetje dat de bonus afhankelijk van ‘het model’ en ‘het type’ berekend zal worden. Uiteraard ontbreekt ook hier nog altijd enige verder informatie.
Je kan de consument opzadelen met belastingverhogingen of –verlagingen maar als je pretendeert van enigszins professioneel bezig te zijn (ik mag het toch hopen): wees dan helder en duidelijk! Het resultaat is weer een hoop vertwijfeling en onzekerheid en dus onbegrip.
Mensen die net een auto besteld hebben of die intentie hebben, blijven voorlopig achter met een hoop vraagtekens. Zit er dan niemand op die kabinetten die zich deze vragen stelt VOORALEER men naar de pers stapt?!
Comment
-
Volgens mij weten ze het zelf nog niet hoe de vork aan de steel zit.
En krijgen ze die data van een paar "experten" die nu zelf nog de details aant uit werken zijn
Comment
-
DIRK195
"En het bezit van een diesel is goedkoper..."
Ga eerst eens 25 jaar op een boekhouding werken, voor je dit zegt. (en keur zo'n 4000 auto onderhoudsfacturen goed)
Dan weet je dat dit fabeltje, totaaaaaal fout is (onafhankelijk welk merk, of type auto)Last edited by quovadis; 20/10/2015, 21:10.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
DIRK195
"En het bezit van een diesel is goedkoper..."
Ga eerst eens 25 jaar op een boekhouding werken, voor je dit zegt. (en keur zo'n 4000 auto onderhoudsfacturen goed)
Dan weet je dat dit fabeltje, totaaaaaal fout is (onafhankelijk welk merk, of type auto)
is een vaste kost, ongeacht of je hem nu gebruikt of niet.
ik heb het over het bezit en niet over het gebruik. Leg mij eens uit dat een benzine dan goedkoper is!
en ik heb geen 25 jaar ervaring... Wink
Comment
-
Inspectie Financiën verwijt Turtelboom 'haastwerk'
De Inspectie van Financiën is vernietigend over de manier waarop Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) de verkeersbelastingen hervormt.
De Vlaamse regering vergroent de verkeersbelastingen vanaf 1 januari 2016. De Vlaamse verkeersfiscaliteit bevat twee belastingen: de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting bij de aankoop van een auto, de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV).
Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) beschouwt de hervorming van die twee belastingen als één hervorming, maar de Inspectie van Financiën denkt daar anders over. Dat blijkt uit haar advies over de hervorming van de verkeersbelasting. De waakhond vindt dat beide regelingen ‘suboptimaal op elkaar zijn afgestemd zodat er zich ongerijmdheden voordoen’.
In concreto wijst de Inspectie erop dat benzineauto’s met een hoge CO2-uitstoot dezelfde BIV betalen als dieselauto’s met een lagere CO2-uitstoot, maar dat die benzine-auto’s via de verkeersbelasting een korting krijgen, terwijl voor de dieselauto’s een verhoging geldt.
Daarom, staat in het advies, ‘kan de Inspectie van Financiën zich niet van de indruk ontdoen dat ook hier sprake is van enig haastwerk zonder dat de consistentie met de recent hervormde BIV op afdoende wijze werd nagezien’. Dat ‘haastwerk’ blijkt volgens de Inspectie ook uit het feit dat in de tekst meerdere herhalingen van woorden staan en zelfs een aantal onvolmaakte zinnen.
De waakhond wijst er ook op dat de effecten op de volgende Vlaamse begrotingen onzeker zijn terwijl het toch om een ‘belangrijke budgettaire massa’ gaat. Als de regering sneller slaagt in haar streven om het aandeel van dieselwagens in het Vlaamse wagenpark te verminderen, betekent dat meteen slecht nieuws voor de Vlaamse begroting. Turtelboom rekent volgend jaar op 45 miljoen euro extra inkomsten via de hervorming.
Het valt volgens het advies ook niet uit te sluiten dat wegens de hervorming een dieselvoertuig langer zal worden gebruikt of op een andere markt zal worden aangeboden.
Tot slot schrijft de Inspectie dat ‘bij nieuwe maatregelen, zeker als ze een gedragswijziging beogen, niet alleen kan uitgegaan worden van bepaalde hypotheses, maar dat er best verschillende simulaties gemaakt worden’. Turtelboom betwist die opmerking. Ze benadrukt dat alle scenario’s wel degelijk zijn doorgerekend en dat precies die simulaties ertoe geleid hebben dat de verkeersbelasting later werd afgerond dan de hervorming van de BIV.
Comment
-
Tja... Waarmee zijn wij bezig ?
Weeral een mooi voorbeeld van incompetentie ....
Truttelboom had beter advies genomen via de forum van AW ;-))
Dat de vergroening in feit afgeremd ging worden door de dieselrijders fors af te straffen had een kind van 5 jaar kunnen voorspellen...
Pas op, Truttelboom kan nog als wraak de nieuwe regels ook laten toepassen op de bestaande park... Dan zal wel de 2handse markt instantelijk instorten !Last edited by guyugy; 21/10/2015, 17:24.
Comment
Comment