Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • SteakFriet
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer.

    Voorbeeld: benzinewagen - 170g/km CO2 uitstoot – 10 fiscale pk

    Optie 1: (volgens de communicatie)

    Tarief 10 fpk = 312,05 €
    170 – 122 = 48
    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
    10 fpk wordt dan (+ 14,4%) 11,4 (afgerond? 11 fpk)
    Tarief 11 fpk = 405,11 €

    Optie 2: (volgens het amendement)

    Tarief 10 fpk = 312,05 €
    170 – 122 = 48
    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
    312,05 € + 14,4% wordt dan 356,98 €

    Ik laat in het voorbeeld de bonus/malus m.b.t. de euronorm achterwege.
    uit alles wat ik heb gelezen is het wel duidelijk dat het optie 1 is. Wel krijg je nog een correctie inderdaad op basis van brandstof en euronorm, bij een benzine gaat dat altijd terug omlaag. Bij een diesel ben je steeds gescheten.

    Leave a comment:


  • verbatim2
    replied
    Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer

    Wat 96gr zegt over wetten etc is bijna altijd juist.
    De communicatie in de pers was niet echt duidelijk...en is dus verkeerd begrepen.

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Optie 2 lijkt me de meest logische toch (of beter gezegd, de minst onlogische want het hele systeem blijft brolwerk)
    Optie 1 slaat helemaal nergens op. Met die afrondingen maakt het een groot verschil of je nu op ,49 of ,51 na de komma zit (en wat met 0,50?)

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer.

    Voorbeeld: benzinewagen - 170g/km CO2 uitstoot – 10 fiscale pk

    Optie 1: (volgens de communicatie)

    Tarief 10 fpk = 312,05 €
    170 – 122 = 48
    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
    10 fpk wordt dan (+ 14,4%) 11,4 (afgerond? 11 fpk)
    Tarief 11 fpk = 405,11 €

    Optie 2: (volgens het amendement)

    Tarief 10 fpk = 312,05 €
    170 – 122 = 48
    48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
    312,05 € + 14,4% wordt dan 356,98 €

    Ik laat in het voorbeeld de bonus/malus m.b.t. de euronorm achterwege.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
    of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
    benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
    benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
    Dan zijn de bevoegde ministers of hun kabinetten wel echte helden der communicatie.
    Alles wat ze in de pers lanceerden sprak duidelijk over een verhoging van de fiscale pk en niet het tarief zelf.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Alle, voorlopig blijft mijne golf 4 R32 lichte vracht dus een rijdend fiscaal paradijs :-)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    neen inderdaad de tekst is duidelijk.

    ik bedoel dat het verschillend is van wat ik tot nu toe op dit forum gelezen had, dan ging het meestal over verhoging van de fiscale PK

    Maar des te beter als het niet zo is

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    Veel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor

    Men spreekt telkens over het tarief en niet de verhoging van de fiscale pk's...
    .
    inderdaad... Men ziet nergens hoe de berekening zou afgerond worden naar de Pk naar boven of naar beneden. Als men de tarief van de bestaande Pk's vermeerdert of vermindert met een percentage, is een afronding niet nodig.

    Leave a comment:


  • 96gr
    replied
    Veel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor

    1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief
    a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 122 gram en niet hoger dan 500 gram;
    b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 122 gram, maar hoger dan 24 gram;
    2° in functie van de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig en desgevallend de aanwezigheid van een roetfilter wordt het tarief met een percentage vermeerderd of verminderd overeenkomstig de volgende tabel:
    Men spreekt telkens over het tarief en niet de verhoging van de fiscale pk's...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
    of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
    benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
    benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
    Dat is wel de grote vraag. Als de malus op fiscaal PK gaat zoals eerst aangenomen, is de impact heel groot en worden de geviseerde wagens onverkoopbaar. Als het op tarief gaat is het minder drastisch, maar zal het nog steeds een sturend effect hebben op de lange termijn want buiten enkele gekken op dit forum gaan maar weinig mensen 615 euro wegenbelasting willen betalen voor een oude alfa romeo.

    Vraag is welke bron klopt. Kan ook gewoon geknoei zijn in de teksten? En wat is dan juist?

    Leave a comment:


  • 96gr
    replied
    @ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
    of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
    benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
    benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro

    Leave a comment:


  • elio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
    Ik ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.
    Goei plan
    Gelijkvormigheidsattest voor Alfa kan je aanvragen bij Macadam in Vilvoorde, kost een dikke 100 euro. Gewoon een afspraak maken en langsgaan met de wagen, vragen naar Pierre Odin, is zelf ook een Alfa-liefhebber. En je mag ook altijd een topicje aanmaken van je 166

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten

    Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
    En dikke naftes nog meer vrees ik.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    Als ik het bereken volgens wat nu bekend is, zal die 11 fiscale pk een CO2 straf krijgen en stijgen tot 16 fpk.
    Vermits de tarieven niet wijzigen, is de VKB voor 16 fpk: 1017,06 €
    Die motor is euro 2 als ik het goed begrijp? Dat is nog eens + 5%.

    Als die 5% wordt berekend op het basisbedrag (11 fpk, dus 405,11€) dan stijgt het totaalbedrag met 20,25€

    Als die 5% wordt berekend op het nieuwe bedrag (met CO2 straf en dus 16 fpk = 1017,06 €) dan stijgt het totaalbedrag met 50,85 €.

    Komen we dus op een totaal van
    ofwel 1037,31 €
    ofwel 1067,91 €

    Vereenvoudiging? Daar doen die rakkers niet aan mee hoor!

    Ik ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.

    Leave a comment:


  • verbatim2
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    En om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:

    In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.

    Als ik dan het amendement bekijk die aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:
    Het is al moeilijk maar als iedereen dan uitkomt op 14,5478 fpk dat gaat nog meer lachen zijn en dan is het in plaats van een verdubbeling van bdragen *4of5 wat niet echt logisch is en dat kunnen ze ook niet maken.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    En om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:

    In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.

    Als ik dan het amendement bekijk dat aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:

    Art. 98/2. Aan artikel 2.2.4.0.1 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 2/1
    toegevoegd, die luidt als volgt:

    “§2/1. Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen die
    na 31 december 2015 worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraatgeneraal
    Mobiliteit en Verkeersveiligheid wordt de belasting berekend, op basis
    van de tabel, vermeld in paragraaf 2, met in achtneming van volgende elementen:

    1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie
    ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief

    a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven
    122 gram en niet hoger dan 500 gram;

    b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder
    122 gram, maar hoger dan 24 gram
    Last edited by Löwe; 13/11/2015, 01:22.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
    Ik ben ook nogal geschrokken van de nieuwe verkeersbelastingen, niet alleen van de BIV maar vooral van de jaarlijkse verkeersbelastingen. Ik heb nog een mooie alfa 166 TB (1999 - 11pk - 278gCO² ) staan die ik binnen een jaar of twee zou willen inschrijven
    -edit- gewist (twijfel bij de correctheid van dit bericht)
    Last edited by Löwe; 13/11/2015, 16:38.

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
    Ja, maar wat denk je dat ik hierna nog wil kopen? Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?
    't Zal flink duurder woorden, ja.

    Leave a comment:


  • M3 is the best
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
    * voor de volgende eigenaar

    Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
    Ja, maar wat denk je dat ik hierna nog wil kopen? Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?

    Leave a comment:


  • Löwe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
    WTF, de verkeersbelasting voor mijn 525d stijgt van 591€ naar 877€.. Das toch niet normaal meer!
    * voor de volgende eigenaar

    Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.

    Leave a comment:

Working...
X