Oorspronkelijk geplaatst door Löwe
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016
Collapse
X
-
-
Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer
Wat 96gr zegt over wetten etc is bijna altijd juist.
De communicatie in de pers was niet echt duidelijk...en is dus verkeerd begrepen.
Leave a comment:
-
Optie 2 lijkt me de meest logische toch (of beter gezegd, de minst onlogische want het hele systeem blijft brolwerk)
Optie 1 slaat helemaal nergens op. Met die afrondingen maakt het een groot verschil of je nu op ,49 of ,51 na de komma zit (en wat met 0,50?)
Leave a comment:
-
Wat forumlid 96gr schrijft en wat het amendement meldt, klinkt in ieder geval al een pak logischer.
Voorbeeld: benzinewagen - 170g/km CO2 uitstoot – 10 fiscale pk
Optie 1: (volgens de communicatie)
Tarief 10 fpk = 312,05 €
170 – 122 = 48
48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
10 fpk wordt dan (+ 14,4%) 11,4 (afgerond? 11 fpk)
Tarief 11 fpk = 405,11 €
Optie 2: (volgens het amendement)
Tarief 10 fpk = 312,05 €
170 – 122 = 48
48 x 0,3 = 14,4% CO2 malus
312,05 € + 14,4% wordt dan 356,98 €
Ik laat in het voorbeeld de bonus/malus m.b.t. de euronorm achterwege.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten@ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
Alles wat ze in de pers lanceerden sprak duidelijk over een verhoging van de fiscale pk en niet het tarief zelf.
Leave a comment:
-
Guest repliedAlle, voorlopig blijft mijne golf 4 R32 lichte vracht dus een rijdend fiscaal paradijs :-)
Leave a comment:
-
Guest repliedneen inderdaad de tekst is duidelijk.
ik bedoel dat het verschillend is van wat ik tot nu toe op dit forum gelezen had, dan ging het meestal over verhoging van de fiscale PK
Maar des te beter als het niet zo is
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenVeel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor
Men spreekt telkens over het tarief en niet de verhoging van de fiscale pk's...
inderdaad... Men ziet nergens hoe de berekening zou afgerond worden naar de Pk naar boven of naar beneden. Als men de tarief van de bestaande Pk's vermeerdert of vermindert met een percentage, is een afronding niet nodig.
Leave a comment:
-
Veel interpretatie laat de tekst volgens mij niet toe hoor
1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief
a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 122 gram en niet hoger dan 500 gram;
b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 122 gram, maar hoger dan 24 gram;
2° in functie van de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig en desgevallend de aanwezigheid van een roetfilter wordt het tarief met een percentage vermeerderd of verminderd overeenkomstig de volgende tabel:
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten@ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
Vraag is welke bron klopt. Kan ook gewoon geknoei zijn in de teksten? En wat is dan juist?
Leave a comment:
-
@ Löwe (en andere ook natuurlijk) het aantal fiskale pk's zal niet veranderen maar het tarief dat je daar voor moet betalen zal veranderen. Je neemt dus het tarief dat je nu betaalde en je telt daarbij ten eerste de bonus of malus ten opzichte van het ijkpunt (dus basistarief +/- x%) en daarna komt daar nog een bonus of malus bij of af voor de euronorm (maar ook ten opzichte van dat basistarief)
of basistarief + (ijkpunt % + euronorm %) voorbeeld bijvoorbeeld:
benzine euro 6 117gr CO2 6fpk = 139,92 + (-1.5% + -15%) = 139.92 -16,5% = 116,83 euro
benzine euro 2 278gr CO2 11pk = 405,11 + (46,8% + 5%) = 405,11 + 51,8% = 614,96 euro
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk BerichtenIk ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.
Gelijkvormigheidsattest voor Alfa kan je aanvragen bij Macadam in Vilvoorde, kost een dikke 100 euro. Gewoon een afspraak maken en langsgaan met de wagen, vragen naar Pierre Odin, is zelf ook een Alfa-liefhebber. En je mag ook altijd een topicje aanmaken van je 166
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk BerichtenAls ik het bereken volgens wat nu bekend is, zal die 11 fiscale pk een CO2 straf krijgen en stijgen tot 16 fpk.
Vermits de tarieven niet wijzigen, is de VKB voor 16 fpk: 1017,06 €
Die motor is euro 2 als ik het goed begrijp? Dat is nog eens + 5%.
Als die 5% wordt berekend op het basisbedrag (11 fpk, dus 405,11€) dan stijgt het totaalbedrag met 20,25€
Als die 5% wordt berekend op het nieuwe bedrag (met CO2 straf en dus 16 fpk = 1017,06 €) dan stijgt het totaalbedrag met 50,85 €.
Komen we dus op een totaal van
ofwel 1037,31 €
ofwel 1067,91 €
Vereenvoudiging? Daar doen die rakkers niet aan mee hoor!
Ik ga deze zo vlug mogelijk inschrijven, ik gun ze dat geld niet. Ik moet wel nog een gelijkvormigheidsattest bekomen, kan bij de importeur, duurt te lang, maar ook bij de automobielinspectie. Ik weet niet hoelang het daar zal duren. Enerzijds willen ze dat iedereen met kleine auto's rijdt maar anderzijds zullen ze dan in hun eigen vingers snijden wanneer er niet genoeg geld zal binnenkomen door minder inkomsten.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk BerichtenEn om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:
In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.
Als ik dan het amendement bekijk die aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:
Leave a comment:
-
En om het nog wat waziger te maken even iets over dat CO2 ijkpunt van 122g/km:
In de persmededeling van de bevoegde ministers (en in quasi alle andere bronnen) staat dat er dus een bonus/malus van 0,3% zal worden gehanteerd op het aantal fiscale pk. Dus niet op een totaalbedrag.
Als ik dan het amendement bekijk dat aan de Codex Fiscaliteit moet toegevoegd worden om die vernieuwing daadwerkelijk door te voeren dan staat daar:
Art. 98/2. Aan artikel 2.2.4.0.1 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 2/1
toegevoegd, die luidt als volgt:
“§2/1. Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen die
na 31 december 2015 worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraatgeneraal
Mobiliteit en Verkeersveiligheid wordt de belasting berekend, op basis
van de tabel, vermeld in paragraaf 2, met in achtneming van volgende elementen:
1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie
ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief
a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven
122 gram en niet hoger dan 500 gram;
b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder
122 gram, maar hoger dan 24 gramLast edited by Löwe; 13/11/2015, 01:22.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk BerichtenIk ben ook nogal geschrokken van de nieuwe verkeersbelastingen, niet alleen van de BIV maar vooral van de jaarlijkse verkeersbelastingen. Ik heb nog een mooie alfa 166 TB (1999 - 11pk - 278gCO² ) staan die ik binnen een jaar of twee zou willen inschrijvenLast edited by Löwe; 13/11/2015, 16:38.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk BerichtenJa, maar wat denk je dat ik hierna nog wil kopen?Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten* voor de volgende eigenaar
Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk BerichtenWTF, de verkeersbelasting voor mijn 525d stijgt van 591€ naar 877€.. Das toch niet normaal meer!
Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
Leave a comment:
Leave a comment: