Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door tacha Bekijk Berichten
    hallo
    ben deze topic al een paar dagen aan het volgen
    heb een Peugeot partner lichte vracht besteld
    1560cc
    90 pk
    118gr co2 uitstoot
    word geleverd half december
    weet nu niet met die verandering in 2016,of ik hem dit jaar of volgend jaar moet inschrijven
    kan nergens iets vinden over biv en verkeersbelasting op lichte vracht
    wil toch de juiste beslissing nemen
    wie kan mij helpen
    alvast bedankt
    Een goeie vraag inderdaad. Er heerst hieromtrent veel onduidelijkheid. Ik ben dit even gaan opzoeken en heb toch wel sluitende informatie gevonden.

    De Raad Van State had in haar advies volgende opmerkingen:

    Het ontworpen artikel 2.2.4.0.1, paragraaf 2/1, van de Vlaamse Codex Fiscaliteit is enkel van toepassing op
    “de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen” die na 31/12/2015 worden ingeschreven.
    Zodoende geldt de aan te nemen regeling enkel voor de in paragraaf 2 van artikel 2.2.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit bedoelde voertuigen,
    maar niet voor de in de paragrafen 3 tot 7 van datzelfde artikel bedoelde voertuigen, die eveneens aan de verkeersbelasting zijn onderworpen.

    Het antwoord van de Vlaamse regering was als volgt:

    Motivering van de categorieën die niet vergroend worden:

    Voor de categorie lichte vracht (N1 – tot 3,5 ton MTT) zal onderzocht worden wat de beste manier is
    om deze te vergroenen, wetende dat voor de zwaarste categorieën er bijna enkel aanbod is van dieselmodellen.
    Tegelijkertijd zal getracht worden een samenwerkingsakkoord af te sluiten met de beide
    gewesten over de vergroening van de VKB. Indien dit niet mogelijk zou zijn, dan zal de VKB voor lichte
    vracht worden vergroend, maar dan enkel voor niet-leasing binnen het Vlaamse Gewest.
    Bron: vlaamsparlement.be

    Ik denk dat we dus kunnen concluderen dat de zogenaamde vergroening enkel voor personenwagens zal gelden en dat er (voorlopig) niets zal veranderen voor de categorie lichte vracht
    (lees: camionetten, pick-ups en aanverwanten).

    De Vlaamse regering schijnt hieromtrent een akkoord te willen sluiten met het Waalse gewest. Wanneer dit niet lukt, zoals ook met de leasewagens het geval is,
    zal ze de vergroening zelf doorvoeren maar dan enkel op het Vlaamse niveau en in wezen enkel voor particulieren. Hoe de vergroening er dan mogelijks zal uitzien, is niet bekend.
    Last edited by Löwe; 08/11/2015, 21:31.

    Comment


    • juist eens ingevuld voor een A6 van 2009 204gr CO2 en Euro5
      in 2015 787 € in 2016 981 € is bijna 200 € verschil !
      maar als ik zelfde wagen van bouwjaar 2010 zou vinden moet ik 1226 € BIV betalen in 2016 ???? !!! wat is daar de logica van?
      Last edited by Stef69; 11/11/2015, 09:57.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
        juist eens ingevuld voor een A6 van 2009 204gr CO2 en Euro5
        in 2005 787 € in 2016 981 € is bijna 200 € verschil !
        maar als ik zelfde wagen van bouwjaar 2010 zou vinden moet ik 1226 € BIV betalen in 2016 ???? !!! wat is daar de logica van?
        Ze zijn daar totaal de pedalen kwijt.
        Stuur je voorbeeld eens door naar Truttelboom en vraag eens om uitleg.


        Sent from somewhere, using Tapatalk.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • BIV van mijn huidige kist zakt van 700+ naar 239
          rijtaks stijgt van 590 naar 660 euro.

          Nieuwe eigenaar zal dus 6,5-ish jaar goed zijn voor ie verlies maakt
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
            Een goeie vraag inderdaad. Er heerst hieromtrent veel onduidelijkheid. Ik ben dit even gaan opzoeken en heb toch wel sluitende informatie gevonden.

            De Raad Van State had in haar advies volgende opmerkingen:




            Het antwoord van de Vlaamse regering was als volgt:



            Bron: vlaamsparlement.be

            Ik denk dat we dus kunnen concluderen dat de zogenaamde vergroening enkel voor personenwagens zal gelden en dat er (voorlopig) niets zal veranderen voor de categorie lichte vracht
            (lees: camionetten, pick-ups en aanverwanten).

            De Vlaamse regering schijnt hieromtrent een akkoord te willen sluiten met het Waalse gewest. Wanneer dit niet lukt, zoals ook met de leasewagens het geval is,
            zal ze de vergroening zelf doorvoeren maar dan enkel op het Vlaamse niveau en in wezen enkel voor particulieren. Hoe de vergroening er dan mogelijks zal uitzien, is niet bekend.
            ik ben particulier
            dus als ik het goed begrijp is er nog niets beslist aangaande lichte vracht voor particulier
            en kan ik hem dan gewoon in 2016 inschrijven onder de fiscaliteit die er op dit ogenblik van kracht is voor licht vracht auto's

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door tacha Bekijk Berichten
              ik ben particulier
              dus als ik het goed begrijp is er nog niets beslist aangaande lichte vracht voor particulier
              en kan ik hem dan gewoon in 2016 inschrijven onder de fiscaliteit die er op dit ogenblik van kracht is voor licht vracht auto's
              Lichte vracht zal niet onderworpen worden aan de vernieuwing zoal ze beschreven staat in dit topic. Deze geldt enkel voor personenwagens.
              Er verandert dus niks voor camionetjes tot dat de Vlaamse regering een een akkoord kan vinden met het Waalse gewest.
              Ofwel wordt dan in een later stadium een vergroening voor gans België doorgevoerd, ofwel -wanneer geen akkoord kan worden bereikt- enkel voor Vlaanderen.
              Ga er dus maar van uit dat in 2016 de huidige tarieven voor lichte vracht blijven gelden.

              Comment


              • Allé, het misbruik met de V8 pick-ups en omgebouwde hothatches kan dus gewoon doorgaan. Alweer een gemiste kans.

                Comment


                • Persoonlijk zou ik zeggen dat lichte vracht enkel gaat in samenwerking met een btw nummer.
                  http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                  http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                  http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                  Comment


                  • Ik ben ook nogal geschrokken van de nieuwe verkeersbelastingen, niet alleen van de BIV maar vooral van de jaarlijkse verkeersbelastingen. Ik heb nog een mooie alfa 166 TB (1999 - 11pk - 278gCO² ) staan die ik binnen een jaar of twee zou willen inschrijven, en de jaarlijkse verkeersbelasting zou zomaar even 4600€ duurder worden.
                    Dus 11pk fiscaal is 405€ jaarlijks. Vanaf 2016:
                    11pk = 405€
                    plus CO²: richtgraad 122gram is 278 - 122 = 156, 156 gram erbij en per gram vermenigvuldigd met 0,3 fiscale pk = 46pk erbij maal 108€ = 4968€

                    Totaal per jaar bedraagt dat 4968 + 405 = 5373€

                    Ik vind dat wel om achterover van te slaan.

                    http://www.valerietaeldeman.be/nl/verkeersbelasting-wordt-vergroend-vanaf-2016

                    De Vlaamse Regering heeft vrijdag definitief de vergroening van de verkeerfiscaliteit goed. Burgers die hun nieuwe auto besteld hebben voor 30 oktober maar pas geleverd krijgen na 1 januari 2016, zullen nog beroep kunnen doen op de oude tarieven als overgangsmaatregel.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
                      Ik ben ook nogal geschrokken van de nieuwe verkeersbelastingen, niet alleen van de BIV maar vooral van de jaarlijkse verkeersbelastingen. Ik heb nog een mooie alfa 166 TB (1999 - 11pk - 278gCO² ) staan die ik binnen een jaar of twee zou willen inschrijven, en de jaarlijkse verkeersbelasting zou zomaar even 4600€ duurder worden.
                      Dus 11pk fiscaal is 405€ jaarlijks. Vanaf 2016:
                      11pk = 405€
                      plus CO²: richtgraad 122gram is 278 - 122 = 156, 156 gram erbij en per gram vermenigvuldigd met 0,3 fiscale pk = 46pk erbij maal 108€ = 4968€

                      Totaal per jaar bedraagt dat 4968 + 405 = 5373€

                      Ik vind dat wel om achterover van te slaan.

                      http://www.valerietaeldeman.be/nl/verkeersbelasting-wordt-vergroend-vanaf-2016

                      De Vlaamse Regering heeft vrijdag definitief de vergroening van de verkeerfiscaliteit goed. Burgers die hun nieuwe auto besteld hebben voor 30 oktober maar pas geleverd krijgen na 1 januari 2016, zullen nog beroep kunnen doen op de oude tarieven als overgangsmaatregel.
                      Klopt niet hoor. Als ik dat met die tool herreken kom ik afhankel van de euronorm tussen de 550 en 716 euro rijtaks uit
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • Ik heb alle stappen gevolgd zoals in de twee onderstaande links.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
                          Ik heb alle stappen gevolgd zoals in de twee onderstaande links.

                          Goed lezen :

                          "Voor elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,30 procent"

                          0,3 % is niet gelijk aan 0,3 fiscaal pk !

                          Comment


                          • Ben ik dan zo verkeerd?

                            Per gram stijgt de fiscale pk met 0,30%, en dat 156 keer is toch 156 x 0,3 = 46,8

                            Comment


                            • Zafira 1600 150pk cng , in geschreven op 18 october 2012 , ik heb mijn belasting nog niet gekregen,hopelijk krijg ik ze ook niet,Het kadootje voor de klein-kids zal dit jaar wat meer mogen kosten!,,,,,,,,,,,,,,,{;<D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Prova Bekijk Berichten
                                Ben ik dan zo verkeerd?

                                Per gram stijgt de fiscale pk met 0,30%, en dat 156 keer is toch 156 x 0,3 = 46,8
                                een stijging van 46,8 % , dus 11 fiscaal pk x 1,46 geeft de nieuwe waarde van fiscaal pk aan

                                Comment


                                • OK, dank u wel
                                  Dat is toch al veel minder, dat geeft 16 fiscale pk.

                                  Comment


                                  • WTF, de verkeersbelasting voor mijn 525d stijgt van 591€ naar 877€.. Das toch niet normaal meer!
                                    BMW E61 525d LCI '09
                                    Suzuki Bandit 1250NA /07
                                    Fiesta Red Edition '16

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                                      WTF, de verkeersbelasting voor mijn 525d stijgt van 591€ naar 877€.. Das toch niet normaal meer!
                                      * voor de volgende eigenaar

                                      Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                        * voor de volgende eigenaar

                                        Oudere diesels gaan het moeilijk krijgen op de tweedehandsmarkt.
                                        Ja, maar wat denk je dat ik hierna nog wil kopen? Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?
                                        BMW E61 525d LCI '09
                                        Suzuki Bandit 1250NA /07
                                        Fiesta Red Edition '16

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                                          Ja, maar wat denk je dat ik hierna nog wil kopen? Wat oudere zescilinders (zelfs benzines) zullen niet meer te betalen zijn qua rijtaks?
                                          't Zal flink duurder woorden, ja.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X