Oorspronkelijk geplaatst door tacha
Bekijk Berichten
De Raad Van State had in haar advies volgende opmerkingen:
Het ontworpen artikel 2.2.4.0.1, paragraaf 2/1, van de Vlaamse Codex Fiscaliteit is enkel van toepassing op
“de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen” die na 31/12/2015 worden ingeschreven.
Zodoende geldt de aan te nemen regeling enkel voor de in paragraaf 2 van artikel 2.2.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit bedoelde voertuigen,
maar niet voor de in de paragrafen 3 tot 7 van datzelfde artikel bedoelde voertuigen, die eveneens aan de verkeersbelasting zijn onderworpen.
“de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen” die na 31/12/2015 worden ingeschreven.
Zodoende geldt de aan te nemen regeling enkel voor de in paragraaf 2 van artikel 2.2.4.0.1 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit bedoelde voertuigen,
maar niet voor de in de paragrafen 3 tot 7 van datzelfde artikel bedoelde voertuigen, die eveneens aan de verkeersbelasting zijn onderworpen.
Het antwoord van de Vlaamse regering was als volgt:
Motivering van de categorieën die niet vergroend worden:
Voor de categorie lichte vracht (N1 – tot 3,5 ton MTT) zal onderzocht worden wat de beste manier is
om deze te vergroenen, wetende dat voor de zwaarste categorieën er bijna enkel aanbod is van dieselmodellen.
Tegelijkertijd zal getracht worden een samenwerkingsakkoord af te sluiten met de beide
gewesten over de vergroening van de VKB. Indien dit niet mogelijk zou zijn, dan zal de VKB voor lichte
vracht worden vergroend, maar dan enkel voor niet-leasing binnen het Vlaamse Gewest.
Voor de categorie lichte vracht (N1 – tot 3,5 ton MTT) zal onderzocht worden wat de beste manier is
om deze te vergroenen, wetende dat voor de zwaarste categorieën er bijna enkel aanbod is van dieselmodellen.
Tegelijkertijd zal getracht worden een samenwerkingsakkoord af te sluiten met de beide
gewesten over de vergroening van de VKB. Indien dit niet mogelijk zou zijn, dan zal de VKB voor lichte
vracht worden vergroend, maar dan enkel voor niet-leasing binnen het Vlaamse Gewest.
Ik denk dat we dus kunnen concluderen dat de zogenaamde vergroening enkel voor personenwagens zal gelden en dat er (voorlopig) niets zal veranderen voor de categorie lichte vracht
(lees: camionetten, pick-ups en aanverwanten).
De Vlaamse regering schijnt hieromtrent een akkoord te willen sluiten met het Waalse gewest. Wanneer dit niet lukt, zoals ook met de leasewagens het geval is,
zal ze de vergroening zelf doorvoeren maar dan enkel op het Vlaamse niveau en in wezen enkel voor particulieren. Hoe de vergroening er dan mogelijks zal uitzien, is niet bekend.
Comment