Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

    Elektrische wagens en voertuigen op waterstof: (zowel nieuwe als reeds ingeschreven voertuigen)
    Geen BIV en geen verkeersbelasting.
    Zero Emission Bonus: max. 5000€ in 2016 en jaarlijks dalend tot 2020.

    Plug-in hybrides (max. 50g CO2/km) en auto’s op aardgas: (zowel nieuwe als reeds ingeschreven voertuigen)
    Geen BIV en geen verkeersbelasting tot en met 2020.

    Benzine- en dieselvoertuigen:
    BIV op basis van CO2 uitstoot met leeftijdscorrectie.
    Verkeersbelasting nog steeds op basis van fiscale pk maar met nieuw CO2 ijkpunt: 122g/km
    Bij elke gram meer stijgt het tarief met 0,3%
    Bij elke gram minder daalt het tarief met 0,3%
    Bonus/malus a.d.h.v. de euronorm.

    Samengevat worden diesels en vervuilende benzinewagens duurder.
    Zuinige/propere benzine auto's worden goedkoper.

    Voor wie geldt de vernieuwing?

    De nieuwe regeling geldt voor zowel nieuwe als tweedehandswagens en treedt op 01.01.2016 in werking.

    Voor wie geldt de vernieuwing niet?

    Voor de momenteel ingeschreven benzine en dieselvoertuigen verandert er niets, ook de jaarlijkse verkeersbelasting niet.
    Lichte bedrijfsvoertuigen (camionetten, pick-ups en aanverwanten) vallen niet onder deze regeling. In deze categorie wijzigt er (voorlopig) niets.
    Ook voor leasewagens verandert er (voorlopig) niets omdat er geen akkoord kan worden bereikt met de Brusselse en Waalse autoriteiten.

    Officiële simulatietool: link

    Android: link
    iOS: link
    Last edited by Löwe; 12/05/2016, 17:10.

  • #2
    Praktijkvoorbeelden:

    Volvo V40 euro5 diesel:
    BIV stijgt van 371 naar 479 €
    VB stijgt van 243 naar 256 €

    Volvo V40 euro5 benzine:
    BIV stijgt van 146 naar 164 €
    VB daalt van 243 naar 208 €

    De grootste bijstelling (verhoging dus) is er in de BIV bij euro6 diesels.
    VW Golf euro6 diesel:
    BIV stijgt van 50 naar 385 €

    gva.be

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
      Nieuw CO2 ijkpunt: 122g/km:
      Bij elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,3%
      Bij elke gram minder daalt de fiscale pk met 0,3%
      Dit snap ik toch niet helemaal
      Met 0,3 of 0,3%?

      Gaan ze dan met tienden van fiscale pk's werken (of afronden)?
      Waar staan die tabellen/simulaties?
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

      Comment


      • #4
        Jaja, allemaal voor onze gezondheid.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
          Dit snap ik toch niet helemaal
          Met 0,3 of 0,3%?

          Gaan ze dan met tienden van fiscale pk's werken (of afronden)?
          Waar staan die tabellen/simulaties?
          Ale bronnen spreken van 0,3 procent. Hoe dat in de praktijk in z'n werk zal gaan, is mij ook nog niet duidelijk.
          Ik heb ook nog geen officiële persboodschap gevonden.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
            VW Golf euro6 diesel:
            BIV stijgt van 50 naar 385 €

            gva.be
            Moeten ze dat van die golf niet eerst eventjes afwachten en deftig testen

            Comment


            • #7
              Ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat ze het weer nodeloos complex en ingewikkeld gemaakt hebben.
              Echt zo'n typische onhebbelijkheid in de Vlaamse/Belgische politiek...

              Comment


              • #8
                Heb de persmap gevonden. Nu even bestuderen
                -edit- Niet veel wijzer uit geworden.
                De onduidelijkheid m.b.t. het co2 ijkpunt blijft dus.
                Last edited by Löwe; 16/10/2015, 18:00.

                Comment


                • #9
                  Volvo V60 plug-in! In Nederland zijn ze er wel al van aan't terugkomen.


                  Sent from somewhere, using Tapatalk.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #10
                    De tool om de BIV en VB te berekenen ligt op dit moment uit.

                    Comment


                    • #11
                      Echt man, ik begin dat hier zo beu te worden. Milieu heeft hier geen zak mee te maken; gewoon platte belasting.

                      En een elektrische wagen moet niets betalen: om 1kw elektrische energie te produceren moet je wel 3kw fossiele brandstof opstoken. T komt niet allemaal van de windmolen he.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                        De tool om de BIV en VB te berekenen ligt op dit moment uit.
                        Waar staat de belasting specifiek voor de diesel ?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                          De nieuwe regels gelden voor zowel nieuwe als tweedehandswagens vanaf 01/01/2016.
                          Voor de momenteel ingeschreven auto's verandert er niets, ook de jaarlijkse verkeersbelasting niet.
                          Als dat niet discriminerend is...
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • #14
                            kvraag me af of biv en taks vd. de oldtimers op gewone platen ook om hoog gaat?
                            1986 Audi 90 2.2
                            1990 Audi 90 2.3 USA
                            1990 Audi coupé 2.3
                            1991 Audi 90 2.0
                            2002 Audi A4 1.9 TDI

                            Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

                            Comment


                            • #15
                              Het is maar een kwestie van tijd eer ze dat ook voor bestaande inschrijvingen gaan optrekken.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten

                                De grootste bijstelling (verhoging dus) is er in de BIV bij euro6 diesels.
                                VW Golf euro6 diesel:
                                BIV stijgt van 50 naar 385 €

                                gva.be
                                voorbeeld kan toch niet kloppen. De norm zou 122 gr zijn, al hetgeen erboven betaalt bij, al hetgeen eronder betaalt minder. Aangezien geen enkele golf diesel boven de 122 zit kan de biv toch niet stijgen?

                                Comment


                                • #17
                                  Dit komt uit de persmededeling van de bevoegde minister(s):

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Wauwdi Bekijk Berichten
                                    kvraag me af of biv en taks vd. de oldtimers op gewone platen ook om hoog gaat?
                                    Vraag ik me ook al de hele dag af, dan zal m bij mij snel op O platen komen.
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik kan precies beter mijn bestelling voor een C450 AMG Sport omzetten naar een 350e.
                                      OO 00 OO

                                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                        Ik kan precies beter mijn bestelling voor een C450 AMG Sport omzetten naar een 350e.

                                        poesie

                                        Comment

                                        Working...
                                        X