Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Ik snap nog altijd niet waarom er gebruik gemaakt wordt van deze gegevens en niet wordt gekeken naar het echte gebruik. Aantal km's/verbruik (prijs diesel/naft)/...

    Maar goed, dat is duidelijk te ingewikkeld voor de overheid. Dan snap ik nog altijd niet waarom het eigenlijk 2 aparte formules moeten zijn voor de BIV en de verkeersbelasting. Neem gewoon één verkeersbelasting en uw eerste jaar betaal je hier een bepaalde factor van afhankelijk van de leeftijd. Waarom moet het eigenlijk altijd zo zinloos ingewikkeld zijn?

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
      Ik snap nog altijd niet waarom er gebruik gemaakt wordt van deze gegevens en niet wordt gekeken naar het echte gebruik. Aantal km's/verbruik (prijs diesel/naft)/...

      Maar goed, dat is duidelijk te ingewikkeld voor de overheid. Dan snap ik nog altijd niet waarom het eigenlijk 2 aparte formules moeten zijn voor de BIV en de verkeersbelasting. Neem gewoon één verkeersbelasting en uw eerste jaar betaal je hier een bepaalde factor van afhankelijk van de leeftijd. Waarom moet het eigenlijk altijd zo zinloos ingewikkeld zijn?
      Yep, heb 1400 km in 2 jaar gereden maar betaal evenveel als iemand die er 100.000 gereden heeft.
      Ben nochtans minder vervuilend geweest.
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
        Yep, heb 1400 km in 2 jaar gereden maar betaal evenveel als iemand die er 100.000 gereden heeft.
        Ben nochtans minder vervuilend geweest.
        En toch is dat geen waar want degene die 100.000 km gereden heeft heeft ook enkele duizenden liters brandstof moeten tanken en daar betaal je je ook blauw aan accijnzen en BTW. Per liter benzine betaal je ongeveer zo'n 80 cent en per liter diesel dus zo'n 60 cent BTW en accijnzen. Benzine 100.000 km gemiddeld verbruik laat ons zeggen 7 liter maakt dat er zo'n 5.600 euro rechtstreeks naar de staat gaat (of zo'n 5,6 cent per gereden kilometer) en bij diesel met zo'n 5 liter verbruik maakt dat nog altijd 3.000 euro die de staat kan incasseren (of zo'n 3 cent per gereden kilometer). Men moet niet steeds beweren dat de vervuiler hier nog niet betaald dat doet men wel degelijk al via de aankoop van brandstof.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #64
          Als er één ding is dat nu weer maar eens duidelijk word, dan is het wel dat onze regeringen eerst doen en dan pas gaan nadenken.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
            En toch is dat geen waar want degene die 100.000 km gereden heeft heeft ook enkele duizenden liters brandstof moeten tanken en daar betaal je je ook blauw aan accijnzen en BTW. Per liter benzine betaal je ongeveer zo'n 80 cent en per liter diesel dus zo'n 60 cent BTW en accijnzen. Benzine 100.000 km gemiddeld verbruik laat ons zeggen 7 liter maakt dat er zo'n 5.600 euro rechtstreeks naar de staat gaat (of zo'n 5,6 cent per gereden kilometer) en bij diesel met zo'n 5 liter verbruik maakt dat nog altijd 3.000 euro die de staat kan incasseren (of zo'n 3 cent per gereden kilometer). Men moet niet steeds beweren dat de vervuiler hier nog niet betaald dat doet men wel degelijk al via de aankoop van brandstof.
            Dat zeg ik toch niet, of bedoel ik toch niet zo.
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • #66
              Je schrijft dat je evenveel betaald hebt als iemand die 100.000 km zou rijden, ondanks dat jij minder vervuilend bent met maar 1400 km op 2 jaar... en was geen aanklacht tegen jou persoonlijk hé maar eerder algemeen, waar men altijd stelt dat enkel het bezit belast wordt en niet het gebruik/vervuiling.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                Je schrijft dat je evenveel betaald hebt als iemand die 100.000 km zou rijden, ondanks dat jij minder vervuilend bent met maar 1400 km op 2 jaar... en was geen aanklacht tegen jou persoonlijk hé maar eerder algemeen, waar men altijd stelt dat enkel het bezit belast wordt en niet het gebruik/vervuiling.
                Ik had het op de jaarlijkse taksen.
                Maar ik ben wel minder vervuilend hé.

                Betalen per km zou normaal gezien in mijn geval goed moeten uitkomen maar onze regering kennende zouden ze daar ook weer een soep van maken.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  Ik snap nog altijd niet waarom er gebruik gemaakt wordt van deze gegevens en niet wordt gekeken naar het echte gebruik. Aantal km's/verbruik (prijs diesel/naft)/...
                  De overheid doet dat al via de accijnzen aan de pomp. Feit is dat auto's een vrijwel oneindig uitmelkbare bron van inkomsten zijn voor de overheid in dit land en ze zullen altijd manieren vinden om er nog iets meer uit te persen.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Als er één ding is dat nu weer maar eens duidelijk word, dan is het wel dat onze regeringen eerst doen en dan pas gaan nadenken.
                    zouden zij met onbekwame adviseurs zitten?
                    www.skodaforum.eu

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Dit is toch wel een grote klucht!
                      Eerst beloven om de accijnzen te verlagen voor benzine, en dan doodleuk de veerksbelasting verhogen per gr CO2... En deze ligt voor benzine sowieso hoger... Dus 0,0 belastingvermindering, en nog minder de verbruiker betaalt... Maar het bezit van een benzinemotor wordt duurder.

                      diesel verbruikt minder, en gaat in verhouding financieel minder verliezen, dan wat de benzine wint... En het bezit van een diesel is goedkoper... Lagere CO2 uitstoot. Wat leuk is voor mensen die korte afstanden rijden... En juist die mensen zouden een benzine moeten kopen... Allemaal een maat voor niets.

                      zie ik het verkeerd ?
                      perfect samengevat, maar ook prijs diesel gaat stijgen, sneller dan benzine, ... dus heel moeilijk om juiste inschatting te maken van kosten
                      zeker als overheid nalaat om nu al een rekenmodule voor 2016 beschikbaar te stellen

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Snelle Bekijk Berichten
                        zouden zij met onbekwame adviseurs zitten?
                        Ik denk dat de politiekers in belgie enkel horen wat ze willen horen.

                        En dat de adviseurs een heel plan op stellen., en dat de politiekers uit dat plan pakt wat hun goed uit komt en de rest in de vuilnisbak kiepert.

                        En zo een onvolledig en onrealistisch plan overhoud en vervolgens ook uit brengt.
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                        http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Snelle Bekijk Berichten
                          zouden zij met onbekwame adviseurs zitten?
                          onbekwaam of niet maakt volgens mij weinig uit als ze er niet naar luisteren.
                          volgens mij luisteren ze meer naar argumenten van VOKA, Boerenbond, ... en andere belangengroepen

                          Comment


                          • #73
                            Als de waakhond haar al met de vinger wijst mag je er zeker van zijn dat het ofwel wordt uitgesteld tot 1 april of dat er een aanpassing gaat gebeuren. Ik zie Truttelboom niet direct haar willetje doordrijven op kans om ter plaatse haar postje te mogen verliezen.


                            Sent from somewhere, using Tapatalk.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              De overheid doet dat al via de accijnzen aan de pomp. Feit is dat auto's een vrijwel oneindig uitmelkbare bron van inkomsten zijn voor de overheid in dit land en ze zullen altijd manieren vinden om er nog iets meer uit te persen.
                              Het zou echter interessanter zijn via een apart kanaal dan aan de pomp, opdat ook de milieu-factor van een auto in rekening kan gehouden worden. De ene auto die 5 liter diesel verstookt is den andere nog niet.

                              Comment


                              • #75
                                Politiekers toch. In oktober met grootse verklaringen naar buiten komen over de vergroening van de verkeersfiscaliteit als 1 geheel (BIV en verkeersbelasting), maar als je de verslagen van de bevoegde Vlaamse Commissie Financiën en Begroting erop naleest, klonk het zo bij Turtelboom:

                                Dit is 16 juni 2015:

                                Aangezien de verkeersbelasting complexer dan de BIV is, onder meer door de koppeling aan de gemeentelijke opcentiemen, kan ik hiervoor moeilijk een definitieve timing vooropstellen. Het is in elk geval de bedoeling met een vergroening van de verkeersfiscaliteit te komen in het programmadecreet dat tijdens de begrotingsopmaak wordt opgesteld. Dit geldt vooral voor de BIV. Op die manier willen we een gedeelte van het Vlaams regeerakkoord uitvoeren, wat op zich natuurlijk een evidentie is.

                                Daarnet is in dit verband nog een belangrijk punt aangehaald. We weten wat het probleem met de kilometerheffing voor personenwagens is. Hiervoor is een akkoord tussen de drie gewesten nodig.

                                Ik beweer niet dat we daar tijdens deze legislatuur niet meer aan moeten werken. Ik wil echter niet enkel tot een vergroening van de BIV overgaan als ik ook over een akkoord over de kilometerheffing voor personenwagens beschik. Op die manier zou ik immers tegelijkertijd verklaren dat er gedurende deze legislatuur niets meer zal gebeuren. Daarvoor is het me te zeer menens om met betrekking tot dit dossier vooruitgang te boeken en concrete voorstellen te formuleren. We maken op dit ogenblik intensief simulaties en prognoses. De timing houdt in dat dit in het najaar klaar zal zijn. Het gaat dan om september en oktober 2015.

                                Bron: https://www.vlaamsparlement.be/commi...verslag/989754

                                In juni was het dus enkel de BIV die voor 1/1/2016 zou aangepast worden, nu klinkt het weer in de media dat het zowel over de BIV als de VKB gaat....

                                De tekst van de wet zou door de Vlaamse regering inmiddels zijn overgemaakt aan het Vlaams Parlement en 'binnenkort' beschikbaar zijn. Tegen het einde van de maand oktober zou iedereen dus de concrete teksten te zien moeten krijgen met de voorstellen van berekeningsformules.

                                Maar het kan nog leuk worden:
                                Na advies van de SERV, de VlOR, de SAR WGG, de SALV, de SARC, de Vlaamse Woonraad, de VRWI, de SARO, de Mobiliteitsraad, de MiNa-raad en van de Raad van State hecht de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het ontwerpdecreet met de bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016. Over het ontwerpdecreet wordt nu nog advies ingewonnen van het Rekenhof, van de federale overheid, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het ontwerp van Programmadecreet 2016 wordt nu ingediend bij het Vlaams Parlement

                                Dus benieuwd wat er uiteindelijk na parlementaire debatten en de stemmingen nog zal overblijven van de zogezegde 'vergroening' van de fiscaliteit, want de spelletjes beginnen al:

                                CD&V staat wat op de rem over de vergroening van de verkeersfiscaliteit. Maar dat wordt door de liberalen vooral gezien als pasmunt om elders in de begrotingsdiscussie iets binnen te halen. In die discussie staat CD&V opnieuw tegenover de N-VA en Open VLD. De christendemocraten vragen heel wat extra investeringen, terwijl de coalitiepartners zeker willen zijn dat in 2017 een begrotingsevenwicht wordt bereikt. Bovendien stoort het hen dat Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) extra geld vraagt, terwijl hij zijn besparingsdoelstellingen voor dit jaar niet gehaald heeft. Voor volgend jaar moet Vlaanderen ongeveer een half miljoen euro vinden als het een begroting in evenwicht wil indienen. Omdat afgesproken is pas in 2017 dat evenwicht te bereiken, gaat de discussie op de ministerraad vandaag over hoeveel het tekort zal bedragen en welke extra investeringen mogelijk zijn.
                                Bron: http://annemieturtelboom.be/groene-v...ing-bourgeois/

                                Gokje? Gewijzigde BIV voor inschrijving van auto's die er door komt op 1/1/2016 en de jaarlijkse VKB die pas op een later tijdstip erdoor zal komen (1/1/2017?)

                                Comment


                                • #76
                                  Leuke info. Ik moet wel zeggen dat het van in het begin al geweten was dat de vernieuwde BIV op 01/01/2016 zou ingaan maar de verkeersbelasting pas later.
                                  Bijna alle bronnen spreken over 'in de loop van het voorjaar van 2016'.
                                  Last edited by Löwe; 24/10/2015, 19:28.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Vandaag is er een uitgebreid artikel op de website van De Tijd verschenen. Daarin staat weinig tot geen nieuwe relevante informatie. Zij geven echter wel praktijkvoorbeelden zoals u in de afbeeldingen hieronder kunt zien. M.a.w. die redactie blijkt wel al te beschikken over de berekeningsformule. Ze kiest er echter voor om deze niet te publiceren.
                                    Een quote:
                                    We vermijden al te technisch te worden en u de complexe formule voor te schotelen
                                    In het artikel wordt echter wel gesproken over een gelijktijdige lancering van zowel vernieuwde BIV als VB op 01/01/2016.







                                    tijd.be

                                    (de voorbeeldfoto bij de Audi A4 is niet correct )

                                    Comment


                                    • #78
                                      Dit is de nieuwe formule voor de berekening van de BIV:


                                      BIV= ((CO2 * f + x) /246)6 * 4500 + c) * LC

                                      Comment


                                      • #79
                                        ik heb een berekeningstool gemaakt die rekening houdt met de nieuwe formule vanaf 2016. Let wel, het is nog niet definitief. Het is de formule die vorige week gebruikt werd om praktijkvoorbeelden te genereren in kranten en door politici zelf. Je vindt ze op http://voertuigkosten.be/biv-berekenen/

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door katanka Bekijk Berichten
                                          ik heb een berekeningstool gemaakt die rekening houdt met de nieuwe formule vanaf 2016. Let wel, het is nog niet definitief. Het is de formule die vorige week gebruikt werd om praktijkvoorbeelden te genereren in kranten en door politici zelf. Je vindt ze op http://voertuigkosten.be/biv-berekenen/
                                          Knap werk
                                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                          Comment

                                          Working...
                                          X