Wagens ouder dan 25 jaar worden toch forfaitair belast, er staat niets in de nieuwe regelgeving dat dit zou veranderen, zelfs mochten ze nu ook het malus systeem toepassen op dit tarief dan nog moet je vertrekken van de minimumbelasting dus € 35.09 momenteel tel daarbij de CO2 malus maximum 500 - 122 = 378 maal 0.3% = 113,4% + 50 % (euronorm 0 diesel) = 163.4% malus en dan krijg je 35.09 + 163.4% = 92,43 euro.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenWagens ouder dan 25 jaar worden toch forfaitair belast, er staat niets in de nieuwe regelgeving dat dit zou veranderen, zelfs mochten ze nu ook het malus systeem toepassen op dit tarief dan nog moet je vertrekken van de minimumbelasting dus € 35.09 momenteel tel daarbij de CO2 malus maximum 500 - 122 = 378 maal 0.3% = 113,4% + 50 % (euronorm 0 diesel) = 163.4% malus en dan krijg je 35.09 + 163.4% = 92,43 euro.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenWagens ouder dan 25 jaar worden toch forfaitair belast, er staat niets in de nieuwe regelgeving dat dit zou veranderen, zelfs mochten ze nu ook het malus systeem toepassen op dit tarief dan nog moet je vertrekken van de minimumbelasting dus € 35.09 momenteel tel daarbij de CO2 malus maximum 500 - 122 = 378 maal 0.3% = 113,4% + 50 % (euronorm 0 diesel) = 163.4% malus en dan krijg je 35.09 + 163.4% = 92,43 euro.
Voorbeld : mijn Spitfire die 7,5 liters verbruikt komt overeen met 175gr CO2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk BerichtenIk had het over hogere BIV en minder de jaarlijkse taks ;-)Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenAllé, het misbruik met de V8 pick-ups en omgebouwde hothatches kan dus gewoon doorgaan. Alweer een gemiste kans.
Eerlijk gezegd, ik denk niet dat er veel mensen voor hun plezier met een Amerikaanse pick up rijden. Het is groot, lomp, weinig elegant en je kan er nergens mee parkeren. Ik raad het niemand aan om zijn personenwagen daarvoor in te ruilen.
Als ondernemer draag ik al heel veel bij aan de staatskas, als ze mijn voornaamste werktuig -want dat is het- afpakken, dan ontsla ik mijn personeel en ga ik -stressloos- mijn uren kloppen in loondienst. Denk dat dit veel minder opbrengt aan de staatskas hoor.
En ja, ik sta open voor een hogere belasting om de wanverhouding met de personenwagens bij te sturen, maar nogmaals, iedereen die ik ken met een V8 pick up heeft die voor zijn beroep, om inkomsten te hebben voor zijn gezin en de staat profiteert daar dik mee van.
Als we het nu eens over een heel andere boeg gooien en en de houtkachels eens gaan belasten. Die brengen niet op aan de staatskas en de kachel van mijn buren stoot op één dag meer viezigheid uit dan mijn pick up op een heel jaar!
Comment
-
Begrijp de jaloezie niet hoor... Als Belg heeft iedereen dezelfde rechten. Dus iedereen kan zich een dikke pick up lichte vracht aanschaffen en minder tax betalen. Je kan moeilijk jaloers zijn op iets wat voor iedereen toegelaten is. Dus nee, er is geen misbruik. Misbruik zou zijn wanneer het wettelijk niet mag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk BerichtenBen je nu niet aan het veralgemenen? Ik rijd met V8 pick-up omdat ik die als ondernemer nodig heb (zware aanhanger). Had ik die niet, dan zou ik én een echte vrachtwagen moeten kopen én een personenwagen. Ik zie echt niet in op welke manier ik misbruik pleeg. Ik ken veel mensen in mijn sector met een V8 pick-up, allemaal om dezelfde reden. Dat ik op zondag een priveverplaatsing met een blinkende pick-up doe moet je geen misbruik noemen. Van maandag tot en met zaterdag ziet mijn werkpaard af, op zondagmorgen wordt hij mooi gewassen en dan vind ik het jammer dat ik verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijg als ik op zondagnamiddag met een nette pick-up naar de winkel rijd.
Eerlijk gezegd, ik denk niet dat er veel mensen voor hun plezier met een Amerikaanse pick up rijden. Het is groot, lomp, weinig elegant en je kan er nergens mee parkeren. Ik raad het niemand aan om zijn personenwagen daarvoor in te ruilen.
Als ondernemer draag ik al heel veel bij aan de staatskas, als ze mijn voornaamste werktuig -want dat is het- afpakken, dan ontsla ik mijn personeel en ga ik -stressloos- mijn uren kloppen in loondienst. Denk dat dit veel minder opbrengt aan de staatskas hoor.
En ja, ik sta open voor een hogere belasting om de wanverhouding met de personenwagens bij te sturen, maar nogmaals, iedereen die ik ken met een V8 pick up heeft die voor zijn beroep, om inkomsten te hebben voor zijn gezin en de staat profiteert daar dik mee van.
Als we het nu eens over een heel andere boeg gooien en en de houtkachels eens gaan belasten. Die brengen niet op aan de staatskas en de kachel van mijn buren stoot op één dag meer viezigheid uit dan mijn pick up op een heel jaar!
Ik heb ook een pick-up, wel is waar geen V8, maar dit sluit ik in de toekomst niet uit. Heb ik dit nodig? Tuurlijk niet, voor dat aanhangwagen'tje dat ik sporadisch eens trek zou ik gerust een gemiddelde SUV kunnen kopen, maar dat wil ik niet voor mijn deur hebben staan. Ieder zijn interesse en voorkeuren!
De lichte vracht regeling is er voor iedereen, waarom niet gebruiken dan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenBegrijp de jaloezie niet hoor... Als Belg heeft iedereen dezelfde rechten. Dus iedereen kan zich een dikke pick up lichte vracht aanschaffen en minder tax betalen. Je kan moeilijk jaloers zijn op iets wat voor iedereen toegelaten is. Dus nee, er is geen misbruik. Misbruik zou zijn wanneer het wettelijk niet mag.
Comment
-
Je kan bijvoorbeeld, zoals iemand hier schreef, lichte vracht enkel toelaten als de persoon een ondernemingsnummer kan voorleggen? Maar dan ga je nog altijd mensen hebben die zich benadeeld voelen. In principe en volgens mijn mening (ik blijf voorzichtig) heeft een particulier geen camionet of een pick-up nodig. Sporadische verplaatsing van grotere goederen kunnen ook perfect met een aanhangwagen gebeuren. Hoeveel keer per jaar heb je zoiets echt van doen? Een camionetje huren, kost 50 à 60 € per dag. Het is zoals hierboven gesteld wordt: ofwel laat je de achterpoort open en dan moet er niet geklaagd worden dat mensen er gebruik van maken, ofwel metsel je ze dicht.
Comment
-
Denk dat je nog raar zou opkijken hoeveel particulieren er rondrijden in een camionette omdat een gewone personenwagen geen optie is, zoals in ons geval. En er zijn redelijk wat gezinnen die in dergelijke situatie vertoeven. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik je mening vroeger ook wel een beetje had ....
Comment
-
ik heb ook 8jaar met een pickup V8 gereden. ik reed ongeveer 1500-2000km/jaar en moest dan nog eens elke 6jaar de volledige gasinstallatie herdoen.
maar hetgeen ik ermee deed, dat kon ik niet met een gewone wagen of een aanhangertje.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/e...0/PICT2285.jpg,
http://fcapri.homelinux.com/waregem/...0/102_2537.jpg,
http://fcapri.homelinux.com/waregem/...0/DSCN2436.jpg,
tot zelf als rijdende stelling om mijn gevel op te metsen
http://fcapri.homelinux.com/waregem/...0/DSCN2399.jpg,
complete keuken ophalen
http://fcapri.homelinux.com/waregem/...0/102_3732.jpg...
en dan nog niet te vergeten het transport van mazouttanks, 4meter lange schuiframen, tonnen afvalbeton, tonnen afgegraven grond, wegslepen in-panne-gevallen autos, vervoeren motorblokken,...
en bijkomend had ik dan ook direct een reservewagen op de oprit staan. iets te duur in verbruik, maar voor te werken een ideaal werkpaard.
jammer genoeg is die nu verkocht en is het een ramp om stenen op te halen, beton af te voeren... het golfke met aanhanger helpt echt niet. voor mijn bijberoep zal ik waarschijnlijk weer zoiets moeten aanschaffen. maar bij men bijberoep zullen dan wel Zplaten ingeschreven worden en zullen mijn voertuigen dus nooit nog een eigen nr plaat hebben
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk BerichtenBen je nu niet aan het veralgemenen? Ik rijd met V8 pick-up omdat ik die als ondernemer nodig heb (zware aanhanger). Had ik die niet, dan zou ik én een echte vrachtwagen moeten kopen én een personenwagen. Ik zie echt niet in op welke manier ik misbruik pleeg.
Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk BerichtenOok al heb je hem niet beroepsmatig nodig, dan nog is het toch je volste recht om een lichte vracht te kopen zonder al dat gejammer altijd?
Ik heb ook een pick-up, wel is waar geen V8, maar dit sluit ik in de toekomst niet uit. Heb ik dit nodig? Tuurlijk niet, voor dat aanhangwagen'tje dat ik sporadisch eens trek zou ik gerust een gemiddelde SUV kunnen kopen, maar dat wil ik niet voor mijn deur hebben staan. Ieder zijn interesse en voorkeuren!
De lichte vracht regeling is er voor iedereen, waarom niet gebruiken dan?
Idem met die gasten die hun hothatch ombouwen tot lichte vracht. Dat ligt er toch vingerdik op dat het enkel om de taksen te doen is. Geen kat die beroepsgebruik voor ogen heeft.... Feitelijk zouden de constructeurs daar gewoon geen gelijkvormigheidsattest mogen voor afleveren. Bij veel merken is dat trouwens al zo.
Comment
-
Als ze lv afschaffen is er al een andere achterpoort voor de benzine rijders... Cng inbouwen en komende 5j taxvrij.
Iets tussen 2500en4000euro inc btw.
Ik denk er aan om volgend jaar v8 euro1ate bollen op cng.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk BerichtenJe kan bijvoorbeeld, zoals iemand hier schreef, lichte vracht enkel toelaten als de persoon een ondernemingsnummer kan voorleggen? Maar dan ga je nog altijd mensen hebben die zich benadeeld voelen. In principe en volgens mijn mening (ik blijf voorzichtig) heeft een particulier geen camionet of een pick-up nodig. Sporadische verplaatsing van grotere goederen kunnen ook perfect met een aanhangwagen gebeuren. Hoeveel keer per jaar heb je zoiets echt van doen? Een camionetje huren, kost 50 à 60 € per dag. Het is zoals hierboven gesteld wordt: ofwel laat je de achterpoort open en dan moet er niet geklaagd worden dat mensen er gebruik van maken, ofwel metsel je ze dicht.
Ik ben een fervent circuit rijder en mtb'er.
Nu gaat stro ed, fietsen, moto allemaal in de lv.
Zie mij dat niet allemaal in de auto krijgen.
Wil maar zeggen dat er heel veel mensen met een lv rijden voor hun hobby.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk BerichtenZafira 1600 150pk cng , in geschreven op 18 october 2012 , ik heb mijn belasting nog niet gekregen,hopelijk krijg ik ze ook niet,Het kadootje voor de klein-kids zal dit jaar wat meer mogen kosten!,,,,,,,,,,,,,,,{;<D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenAls ze lv afschaffen is er al een andere achterpoort voor de benzine rijders... Cng inbouwen en komende 5j taxvrij.
Iets tussen 2500en4000euro inc btw.
Ik denk er aan om volgend jaar v8 euro1ate bollen op cng.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenDat is wettelijk gezien inderdaad je goed recht. Maar ik mag daar toch een eigen mening over hebben dacht ik? Het is niet omdat iets wettelijk is dat je het niet kan misbruiken. Lichte vracht en de fiscale voordelen daarvan zijn door de wetgever bedoeld voor beroepsgebruik, niet voor iemand die de lengte van een bepaald lichaamsdeel wil compenseren. Dat noem ik dan wel misbruik.
Idem met die gasten die hun hothatch ombouwen tot lichte vracht. Dat ligt er toch vingerdik op dat het enkel om de taksen te doen is. Geen kat die beroepsgebruik voor ogen heeft.... Feitelijk zouden de constructeurs daar gewoon geen gelijkvormigheidsattest mogen voor afleveren. Bij veel merken is dat trouwens al zo.
De regels zijn trouwens al verstrengd voor lichte vracht met de invoering van de minimumgrootte van de kofferopening.Last edited by Streamline; 07/12/2015, 09:39.sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
Comment