Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe berekening BIV en verkeersbelasting vanaf 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ik vond een 3.0 770 altijd al erover, mijn grens lag op 14 pk...nog net op tijd overstag gegaan

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Het ging hier dan ook niet over uwe 3.0. Onderschat de impact van die verhoging van de jaarlijkse verkeersbelasting niet, zelfs €100 per jaar meer is voor sommigen al te veel terwijl ze jaarlijks misschien meer dan €1000 verkwanselen aan andere onnozelheden. Velen kochten tot nu toe ook nooit een 3.0L omdat dat in hun hoofden ook gelijk stond aan gigantisch veel taksen betalen terwijl het in feite "maar" €770 was. Een liefhebber zal misschien meer willen betalen maar elke liefhebber heeft ook zijn grens.
      Het is ook een 3L hé
      maar je hebt in je post hierboven overschot van gelijk.
      Ik ben een absolute liefhebber, maar een E9X M3 of E39 M5 daar heb ik ook de taksen niet voor over.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • De nieuwe autofiscaliteit ging zich meer richten op uitstoot en minder op cilinderinhoud , in de praktijk lijkt het er op dat ze uitstoot gebruiken om belastingen nog wat te verhogen want bvb voor een Charger , Corvette , Challenger , Mustang enz met V8 lojken taksen zo op 't eerste zicht enkel verhoogd .


        Zelfs voor bvb een gezien de prestaties zuinige M135iA / M235iA is dat het geval .


        Men zou intussen toch al moeten beseffen dat te erg downsizen v motorgrootte ook negatieve impact heeft op milieu : als je bvb een Mondeo Clipper 1.0 Ecoboost vergelijkt met zelfde wagen met 1.6 Ecoboost of Superb Combi 1.2TSI vs zelfde model met 1.8TSI met zelfde vermogen gedurende 180 000 km , is het goed mogelijk dat er in de kleinste motorversie al nieuw motorblokje is geplaatst , wat er net daarvoor werkelijk uit de uitlaat vloog toen die olie zoop + milieu-impact v productie v nieuwe motor + transport enz dat wordt door sommige voorstanders v extreem downsizen voor 't gemak vergeten .

        Bij de Seat Ibiza Cupra en Polo GTI zijn ze v 1400TSI weer naar 1800TSI gegaan , al zal invloed daar door relatief compacte afmetingen en beperkt gewicht en laadvermogen veel kleiner geweest zijn dan bij bvb een Mondeo , Superb of een grotere MPV of SUV die groter frontaal oppervlak hebben .

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
          De nieuwe autofiscaliteit ging zich meer richten op uitstoot en minder op cilinderinhoud , in de praktijk lijkt het er op dat ze uitstoot gebruiken om belastingen nog wat te verhogen want bvb voor een Charger , Corvette , Challenger , Mustang enz met V8 lojken taksen zo op 't eerste zicht enkel verhoogd .


          Zelfs voor bvb een gezien de prestaties zuinige M135iA / M235iA is dat het geval .


          Men zou intussen toch al moeten beseffen dat te erg downsizen v motorgrootte ook negatieve impact heeft op milieu : als je bvb een Mondeo Clipper 1.0 Ecoboost vergelijkt met zelfde wagen met 1.6 Ecoboost of Superb Combi 1.2TSI vs zelfde model met 1.8TSI met zelfde vermogen gedurende 180 000 km , is het goed mogelijk dat er in de kleinste motorversie al nieuw motorblokje is geplaatst , wat er net daarvoor werkelijk uit de uitlaat vloog toen die olie zoop + milieu-impact v productie v nieuwe motor + transport enz dat wordt door sommige voorstanders v extreem downsizen voor 't gemak vergeten .

          Bij de Seat Ibiza Cupra en Polo GTI zijn ze v 1400TSI weer naar 1800TSI gegaan , al zal invloed daar door relatief compacte afmetingen en beperkt gewicht en laadvermogen veel kleiner geweest zijn dan bij bvb een Mondeo , Superb of een grotere MPV of SUV die groter frontaal oppervlak hebben .
          Eerste deel klopt toch niet.
          Bij voertuigen met hetzelfde cilinder inhoud en Euro6-norm maar de ene met 194gr Co2 en de andere met 170gr. mag je voor die met het grootste uitstoot dubbel zoveel BIV betalen dan voor een 170gr. uitvoering en de VB zijn €55 goedkoper voor de light-versie.


          Sent from somewhere, using Tapatalk.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • Wat me wel gigantisch stoort is dat ze nog steeds fiskale pk's (dus cilinderinhoud) als basis blijven nemen.

            De Golf met gemiddeld verbruik van 10 liter kost me minder dan de Lexus (6 liter), da's toch totaal belachelijk eigenlijk . Puur omwille van die 2.5 die daar in ligt, dat die de helft van de tijd niet draait doet er blijkbaar niet toe, ondanks hybride, euro6 en de super lage co rekenen ze daar nog altijd bijna 500/jaar voor. Vergroening my ass
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
              Wat me wel gigantisch stoort is dat ze nog steeds fiskale pk's (dus cilinderinhoud) als basis blijven nemen.

              De Golf met gemiddeld verbruik van 10 liter kost me minder dan de Lexus (6 liter), da's toch totaal belachelijk eigenlijk . Puur omwille van die 2.5 die daar in ligt, dat die de helft van de tijd niet draait doet er blijkbaar niet toe, ondanks hybride, euro6 en de super lage co rekenen ze daar nog altijd bijna 500/jaar voor. Vergroening my ass
              Ja straf feitelijk, veel lucht inhoud staat gelijk met veel verbruik, met of zonder hulp.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                De nieuwe autofiscaliteit ging zich meer richten op uitstoot en minder op cilinderinhoud , in de praktijk lijkt het er op dat ze uitstoot gebruiken om belastingen nog wat te verhogen want bvb voor een Charger , Corvette , Challenger , Mustang enz met V8 lojken taksen zo op 't eerste zicht enkel verhoogd ...
                De nieuwe jaarlijkse taksen leggen wel degelijk de nadruk op CO2 ook, want je zit met die grens van 122gr CO2 alle wagens die jij hier aanhaalt zitten ver boven die waarde en dus worden die wagens fiscaal zwaarder belast dan een kleine benzine wagen (klein in uitstoot dan).

                Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                ...
                Zelfs voor bvb een gezien de prestaties zuinige M135iA / M235iA is dat het geval ...
                Zelfs deze wagens zitten ver boven de grens van 122gr CO2... en worden dus door de beleidsmakers aanzien als wagens die voor het milieu belastender zijn


                Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                ...
                Men zou intussen toch al moeten beseffen dat te erg downsizen v motorgrootte ook negatieve impact heeft op milieu : als je bvb een Mondeo Clipper 1.0 Ecoboost vergelijkt met zelfde wagen met 1.6 Ecoboost of Superb Combi 1.2TSI vs zelfde model met 1.8TSI met zelfde vermogen gedurende 180 000 km , is het goed mogelijk dat er in de kleinste motorversie al nieuw motorblokje is geplaatst , wat er net daarvoor werkelijk uit de uitlaat vloog toen die olie zoop + milieu-impact v productie v nieuwe motor + transport enz dat wordt door sommige voorstanders v extreem downsizen voor 't gemak vergeten ...
                En waarom zou je nu willen vergelijken tussen een motor met 125pk en een met 160 pk (die bij Ford tegenwoordig een 1,5 is ). De 1.0/1.2 motoren moet je vergelijken met de oude atmosferische motoren van 1.6 tot 2.0 die boden veelal dezelfde prestaties maar waren op papier minder zuinig (praktijk kan soms tegenvallen ). Of die kleine motoren minder lang zullen lopen is volgens mij nog geen uitgemaakte zaak, je moet ook kijken naar wie die wagens kopen en hoe ermee gereden zal worden. Volgens mij worden deze wagens meer gekocht door de "brave huisvader" die met z'n wagen maar een beperkt aantal kilometer zal afleggen, de minder brave zullen heus wel de grotere motor kopen en de veelrijders kijken dan weer richting diesel. Als we zouden rekenen met 10.000 km/jaar zijn die wagens 18 jaar voor ze aan 180.000 komen (en zelfs voor brave huisvaders is 18 jaar lang) zelfs als we rekenen aan 20.000 km/jaar (de grens waar velen toch zullen denken aan diesel) spreken we nog van 9 jaar...
                Ik denk dat de meeste van die kleine motors echt wel voldoende getest zijn om behoorlijk wat km's te kunnen verdragen (waarschijnlijk meer dan wat de kopers er dachten mee te rijden).
                Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                ... Bij de Seat Ibiza Cupra en Polo GTI zijn ze v 1400TSI weer naar 1800TSI gegaan , al zal invloed daar door relatief compacte afmetingen en beperkt gewicht en laadvermogen veel kleiner geweest zijn dan bij bvb een Mondeo , Superb of een grotere MPV of SUV die groter fontaal oppervlak hebben ...
                De VW groep is z'n algemeen reageert soms anders dan je zou denken maar inderdaad doet VW in plaats van aan downsizing aan upsizing bij bepaalde modellen en niet alleen GTI modellen ook bijvoorbeeld de nieuwe Caddy krijgt 2.0 dieselmotoren in plaats van een 1.6.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                  Wat me wel gigantisch stoort is dat ze nog steeds fiskale pk's (dus cilinderinhoud) als basis blijven nemen.

                  De Golf met gemiddeld verbruik van 10 liter kost me minder dan de Lexus (6 liter), da's toch totaal belachelijk eigenlijk . Puur omwille van die 2.5 die daar in ligt, dat die de helft van de tijd niet draait doet er blijkbaar niet toe, ondanks hybride, euro6 en de super lage co rekenen ze daar nog altijd bijna 500/jaar voor. Vergroening my ass
                  Wat zou dan volgens jou de basis moeten zijn, het opgegeven CO2 cijfer? OK in jouw geval zou dit zeker een verbetering zijn voor je Lexus maar waarschijnlijk een verslechtering voor je Golf, dan zouden ze een onrealistisch laag cijfer nemen als basis bijvoorbeeld 100gr CO2 en voor iedere gram erboven zou je meer betalen dan het basisbedrag en omgekeerd. Voor jou zou dit waarschijnlijk een verbetering betekenen maar voor de al wat oudere wagens zou het een complete ramp worden (want bij de jaarlijkse taks is er geen leeftijdscorrectie zoals die er wel is bij de BIV) die zouden dan ongeveer onverkoopbaar worden hier, zeker als ze een al wat hogere CO2 hebben. Op zich is inderdaad een jaarlijkse belasting louter op bezit niet echt aangenaam, en soms zelfs ook totaal niet terecht , maar vergeet niet dat wat jij zou kunnen besparen door anderen moet betaald worden, en als we met z'n allen morgen met een Lexus zouden rijden dan zouden ze zeker de regels aanpassen zodat we met z'n allen meer zouden mogen betalen...
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Wat zou dan volgens jou de basis moeten zijn, het opgegeven CO2 cijfer?
                    Inderdaad, met correctiefactoren naar brandstofsoort en euronorm. Het Luxemburgse systeem werkt op die basis. Is niet perfect maar alvast veel eerlijker dan cilinderinhoud. Wat zoals al veel bewezen zijn die downsizing motoren met minder cc alleen in het testlabo zuiniger zijn dan de grotere blokken en niet in de realiteit.

                    Je neemt bijvoorbeeld het co2 cijfer en je doet dat maal 0,5 voor lpg/cng, maal 1 voor hybride, maal 2 voor een benzine en maal 3 voor een diesel. Bijkomend nog eens +25% voor Euro5, +50% voor Euro 3 en 4 met roetfilter (voor de diesels dan), +75% zonder roetfilter en +100% voor alles pre-Euro3.

                    In België zetten ze daar enkele maanden werkgroepen op die dan met zo'n onding-hervorming voor de dag komen. En als ik gisteren Weyts op tv hoorde dan is het de bedoeling dat BIV en VB weer op de schop gaat als rekeningrijden er binnen een paar jaar onvermijdelijk aan komt...
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • als je met een downsize kar rustig rijdt, heb je zeker voordeel...als je met een oude rustig rijdt toch wat minder

                      collega van me is naar nl verhuist, rijdt een 206cc lpg, jaarlijkse rijbelasting is 1600

                      Comment


                      • I.v.m. de vernieuwde verkeersbelasting (dus niet de BIV):

                        In de communicatie op vlaanderen.be (
                        http://www.vlaanderen.be/nl/actua-vl...keersbelasting) staat dat de nieuwe tarieven van toepassing zijn vanaf 01.01.2016
                        Wanneer ik echter de codex fiscaliteit raadpleeg (http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Do...oud&ref=search) dan zie je onder
                        titel 2
                        hoofdstuk 2
                        afdeling 4
                        staan dat de nieuwe tarieven pas gelden vanaf 01.04.2016

                        Kan iemand hier enig uitsluitsel over geven?

                        Comment


                        • De nieuwe tarieven zijn ingegaan op 01/01/2016.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                            I.v.m. de vernieuwde verkeersbelasting (dus niet de BIV):

                            In de communicatie op vlaanderen.be (
                            http://www.vlaanderen.be/nl/actua-vl...keersbelasting) staat dat de nieuwe tarieven van toepassing zijn vanaf 01.01.2016
                            Wanneer ik echter de codex fiscaliteit raadpleeg (http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Do...oud&ref=search) dan zie je onder
                            titel 2
                            hoofdstuk 2
                            afdeling 4
                            staan dat de nieuwe tarieven pas gelden vanaf 01.04.2016

                            Kan iemand hier enig uitsluitsel over geven?
                            Waar zie jij staan dat de nieuwe tarieven pas gelden vanaf 1/4/16 neem nu bijvoorbeeld 2.2.4.0.1 (huidige versie) daar staat toch letterlijk in:
                            § 2/1. Voor de personenauto's, de auto's voor dubbel gebruik en de minibussen die na 31 december 2015 worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid wordt de belasting berekend, op basis van de tabel, vermeld in paragraaf 2, met in achtneming van volgende elementen:
                            1° in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig, gemeten tijdens de homologatie ervan volgens de geldende Europese regelgeving, wordt het tarief
                            a) vermeerderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 122 gram en niet hoger dan 500 gram;
                            b) verminderd met 0,30% voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 122 gram, maar hoger dan 24 gram;
                            2° in functie van de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig en desgevallend de aanwezigheid van een roetfilter wordt het tarief met een percentage vermeerderd of verminderd overeenkomstig de volgende tabel:
                            ...
                            Daar staat toch niet in dat de nieuwe tarieven pas na 1/4 zouden ingaan.
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                              Waar zie jij staan dat de nieuwe tarieven pas gelden vanaf 1/4/16 neem nu bijvoorbeeld 2.2.4.0.1 (huidige versie) daar staat toch letterlijk in:
                              Daar staat toch niet in dat de nieuwe tarieven pas na 1/4 zouden ingaan.
                              Waarschijnlijk een aanval van selectieve blindheid? Ik durf te zweren dat die huidige versie (van 01/01/2016 tot 31/03/2016) daar eerst niet vermeld stond.
                              Vandaar de verwarring

                              Comment


                              • ik zou een pick up willen kopen, maar vraag mij nog af of je deze als particulier nog steeds kan inschrijven als lichte vacht.
                                ik vond dit niet exact terug in deze topic.

                                voordat er veralgemeend wordt, ik zit met 2 paarden dus heb ik wel degelijk zon auto nodig om regelmatig te trekken.
                                een camion elk weekend huren komt redelijk kostelijk uit

                                Comment


                                • Pick-up geniet nog steeds van het voordelige tarief.

                                  Comment


                                  • dit is natuurlijk wat wij als gewone man al langer wisten en de (r)overheid uiteraard niet doorhad...zij rijden namelijk zulke wagens

                                    HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                      dit is natuurlijk wat wij als gewone man al langer wisten en de (r)overheid uiteraard niet doorhad...zij rijden namelijk zulke wagens

                                      http://www.hln.be/hln/nl/6096/Autosa...-Cayenne.dhtml
                                      zeer interessant artikel en ik sta volledig achter de mening van Bernescot 13

                                      Comment


                                      • ik heb mijn wagen ( van 2009) ook ingeschreven op 14/12/2015 doch kreeg op 21/1/2016 de rekening geprecenteerd van 500.66 biv zou ik deze nu moeten betalen of zou ik dit aanvechten op papier staat ook wegentaks vanaf 1/12/015 tot 30/11/2016

                                        Comment


                                        • En waarom zou je die rekening niet moeten betalen?
                                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X