Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hoorde ik vorige week ook op de cursus. De mannen die dat riepen wel allemaal < 12/20 op het theorie-examen dat erna volgde... den enige die geslaagd was van de groep van 12 personen was deze wielerterrorist.
T is nie omdat ge fietst dat ge ne wielerterrorist zijt hee. Zijn niet allemaal van die mannen.
Het is ook niet omdat ge slaagt in een theorie-examen dat ge het daarom ook toepast op de weg...
Ik stel helaas vast dat wanneer je een vent van middelbare leeftijd in een pakje steekt en hem zich in groep op straat laat verplaatsen met een fiets alle
redelijkheid in veel gevallen verloren gaat...
Maar als ge zelfs op dat theorie-examen zwaar gebuisd zijt kunt ge 't zeker niet toepassen op de openbare weg en moet ge een toontje lager zingen.
Allemaal aan't afgeven op de wielerterroristen en de gepensioneerden voor de avond begon, op't einde was't veel minder. Vooral de regels rond fietsers kende dus echt niemand.
Idioten vind je overal terug. Niet het minste in auto's, maar natuurlijk ook op fietsen, met de voetenwagen, op motoren, in vrachtwagens...
Veel irritatie komt van een idee dat iemand 'uw' plek afpakt of in 'uw' weg komt rijden. Dat ge u daar nog ambetant over kunt maken is uw eigen verlies. Ik hou het liever bij het idee dat ik zo iemand voorlaat, en omgekeerd ook, dat ik soms voorgelaten wordt en daarvoor bedank ik ook, zelfs al was ik in mijn recht.
Veel gevaarlijke situatie komen ook voort omdat men zich vermeent een bepaald recht te hebben, correct of niet, en die ook probeert af te dwingen. In plaats van de situatie af te lezen en zich aan te passen, het is duidelijk dat niet iedereen de verkeersregels kan of ook toepast. Wil je iemand terechtwijzen, doe dat in een situatie waar je de mens op een normale manier kunt toespreken en niet in het verkeer door zélf een nieuwe gevaarsituatie te creëren. Zolang je zelf vriendelijk en beleeft blijft is dat bijna nooit een probleem in mijn ervaring, en omgekeerd, ben je aggressief dan krijg je gegarandeerd een aggressief en verdedigend antwoord of gewoon iets anders naar je kop geslingerd.
Als je dan toch weet dat potentieel alle anderen in het verkeer idioten zijn, waarom verwacht je dan elke keer toch een ander resultaat? Is dat niet de definitie van idiotie?
Als een situatie potentieel gevaarlijk is door fout van een ander, dan ga ik wel op de claxon om ze eventueel opmerkzaam te maken op hun fout, maar probeer altijd zelf rustig te blijven. Lukt dan niet dan probeer ik dat te beteren of is het een teken dat ik zelf te moe / gestresst aan het verkeer deelneem.
Als het echt te bont wordt heb ik nog mijn dashcams, dat geeft toch enige geruststelling dat indien iemand een zo zware fout maakt dat zelfs een voorzichtige chauffeur een ongeval niet kan vermijden, dan staat het er dan ook op. Maar ondanks alle toeren die men door de jaren heeft gezien, moet dat ongeval er nog steeds komen. En dat is ook de eindbalans, meest van de tijd gaat het goed, is het dankzij uw eigen goed (re)ageren hou er dan een goed gevoel aan over ipv van u kapot te ergeren. Ben je gefrustreerd, zoek een constructieve manier om er iets mee te doen ipv dat mee te nemen in het verkeer. Doe een (gevechts) sport, ga kinderen op school les geven over verkeersregels, maak vidokes van uw dashcambeelden om mensen een spiegel voor te houden etc. En meest van al, probeer zelf die idioot in het verkeer niet te zijn, geen stress, en je zal merken dat het allemaal nog mee valt.
/Onehp
Liefhebber autorijden, fietsen, tevens ook regelmatig voetganger.
Vooral de regels rond fietsers kende dus echt niemand.
Die zijn toch simpel ? Een fietser in het bezit van een koersvelo mag blijkbaar alles, heeft altijd voorrang en heeft bovendien altijd gelijk.
Samengevat : onschendbaar. Fietsen, het is precies een beetje vergelijkbaar met het verkrijgen van een diplomatiek paspoort...
Die zijn toch simpel ? Een fietser in het bezit van een koersvelo mag blijkbaar alles, heeft altijd voorrang en heeft bovendien altijd gelijk.
Samengevat : onschendbaar. Fietsen, het is precies een beetje vergelijkbaar met het verkrijgen van een diplomatiek paspoort...
Ben al te lang weg uit België, maar dacht dat de wet voorziet in het recht van een groep wielertoeristen om de rijbaan te mogen nuttigen? Iemand die meer duiding kan brengen?
Vroeger deed ik dat soms ook in groep en een keer werden we op een paar cm bijna expres van ons sokken gereden door een Q7 die ons op volle acceleratie voorbij reed op dus een haar na. De tragedie in het geheel is dat die groep bestond uit allemaal mensen die in de automotive werken in hetzelfde bedrijf en ook petrolheads waren, en dat de pipo in de Q7 hoogst waarschijnlijk een collega was. Maar ie was zo verblind door zijn idee dat een stel fietsers in zijne weg reedt, dat ie bijna een paar van ons bijna naar het volgende leven hielp. Zoals Andy zei, dat is toch een verschil, qua gevoel te vergelijken met iemand die een pistool tegen uw kop zet en een schot aflaat die u net mist.
Dat is gewoon diep triest en dat is een psychologische probleem van bepaalde mensen als bestuurders.
Vanaf 15 mensen inderdaad - en je mag dan met 2 naast elkaar rijden. Is ook gewoon verstandig, als je achter elkaar rijdt komen ze allemaal voorbijgevlogen en je weet wel wie de dupe is als ze hun inhaalmanoeuver niet halen.
Vanaf 51 met wagens er rond. Met voorrijder/achterrijder ben je dan ook ineens aanzien als 1 verkeersgebruiker en mag je, zoals bij een militaire colonne, niet onderbroken worden.
Met dat verschil dat ik wel in mijn theorie zou slagen...
Voor al de rest nodig ik je een keertje uit om op zondagmorgen met mij eens door het dorp waar ik woon naar de bakker te rijden...
Dat dachten die mannen ook. Ene dacht zelfs 20/20 te gaan halen. Had 8.
Dan nodig ik u uit om eens 3 uurtjes met ons mee te komen. Ook nog eens gezonder dan met den auto naar de bakker te gaan op zondagmorgen - iets dat sowieso verboden moest zijn.
Dat dachten die mannen ook. Ene dacht zelfs 20/20 te gaan halen. Had 8.
Dan nodig ik u uit om eens 3 uurtjes met ons mee te komen. Ook nog eens gezonder dan met den auto naar de bakker te gaan op zondagmorgen - iets dat sowieso verboden moest zijn.
Heb het onlangs nog eens online gedaan voor de lol. Ik had 16/20...
Ga trouwens niet naar de bakker met de auto maar met de Vespa, kwestie van de stoffelijke schade te beperken als ik overreden wordt door een aanstormende horde fietsers met doodsverachting in de ogen...
'k Moet wel eerlijk zijn dat't sowieso de vragen waren waar volgens mij 't meest tegen gezondigd wordt - het was uiteindelijk een bewustmakingscursus van 't BIVV.
Vespa? Ik woon langs 1 van de Vesparoutes (de bloesemroute), die hooligans moesten stuk voor stuk ongehangen worden aan hun open helmpje. :p
Vanaf 15 mensen inderdaad - en je mag dan met 2 naast elkaar rijden. Is ook gewoon verstandig, als je achter elkaar rijdt komen ze allemaal voorbijgevlogen en je weet wel wie de dupe is als ze hun inhaalmanoeuver niet halen.
Vanaf 51 met wagens er rond. Met voorrijder/achterrijder ben je dan ook ineens aanzien als 1 verkeersgebruiker en mag je, zoals bij een militaire colonne, niet onderbroken worden.
Ah goed.
In plaats van dat sommige denken dat ze in de weg rijden, wat als ze een autoclub waren geweest en een rustig toerke deden? Dan reden er 15/51+ wagens voor u en dan is het plots geen probleem?
Het territoriaal gedrag van sommigen is echt niet logisch en ook potentieel erg gevaarlijk. Hoe moeilijk is het om een medemens hun wat plaats te gunnen? Maakt niet uit welk voertuig ze voor de moment gebruiken...
Idd. Er wordt zelfs geadviseerd van helemaal links op de baan te rijden om uw plaats op te eisen... Iets wat ik niet echt doe, dan zijt ge voor de tegenliggers weer een makkelijke prooi.
Hoorde ik vorige week ook op de cursus. De mannen die dat riepen wel allemaal < 12/20 op het theorie-examen dat erna volgde... den enige die geslaagd was van de groep van 12 personen was deze wielerterrorist.
Ik had 0 fouten op m'n toenmalig theoretisch examen. M'n praktisch 1 opmerking dat ik m'n stuur meer met 2 handen moest vasthouden.
Die gefrustreerde zakken met hun pakjes aan in groep zijn niet hetzelfde als de doorsnee fietser. Die doorsnee fietser heeft geen zure tronie en barst niet van de agressie.
Agressie dat op z'n eentje veel minder zou zijn, mocht ik eens uitstappen.
Dat hoor ik aan het toontje in je laatste zin dat jij niet tegen agressie kan. Het siert je, die menslievendheid.
Maar nogmaals, kom eens met ons meerijden, je bekijkt autobestuurders op een andere manier daarna.
Of kom eens met de moto mee, is ongeveer hetzelfde.
edit: Dat uitstappen is trouwens strafbaar en worden gevangenisstraffen voor uitgesproken. Veel erger als wettelijk met 15 mensen op de rijbaan rijden. Maar dat wist je waarschijnlijk.
Comment