als het fietspad op de rotonde ligt (of er geen is), dan heeft de fietser altijd voorrang (kan ook niet anders)
als het fietspad langs de rotonde ligt, heeft die bijna nooit voorrang omdat het dan oversteekplaatsen zijn. Zo zou het altijd moeten zijn omdat men anders heel de werking van een rotonde wegneemt, namelijk het verkeer vlot houden aan het kruispunt. Bijgevolg zou men best ook alle voetgangersoversteekplaatsen aan rotondes weghalen omwille van dezelfde reden. Da's het grootste probleem bij rotondes op drukke punten. Niet zozeer dat er veel auto's zijn, wel dat er teveel ander verkeer bijkomt waardoor de auto's moeten stoppen. Na verloop van tijd stelt men dan vast dat de rotonde terug wordt weggehaald omdat het toch niet werkt.
als het fietspad langs de rotonde ligt, heeft die bijna nooit voorrang omdat het dan oversteekplaatsen zijn. Zo zou het altijd moeten zijn omdat men anders heel de werking van een rotonde wegneemt, namelijk het verkeer vlot houden aan het kruispunt. Bijgevolg zou men best ook alle voetgangersoversteekplaatsen aan rotondes weghalen omwille van dezelfde reden. Da's het grootste probleem bij rotondes op drukke punten. Niet zozeer dat er veel auto's zijn, wel dat er teveel ander verkeer bijkomt waardoor de auto's moeten stoppen. Na verloop van tijd stelt men dan vast dat de rotonde terug wordt weggehaald omdat het toch niet werkt.
Comment