Oorspronkelijk geplaatst door aw11
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenAmai, ik zie 'm al rijles geven.
Flappy: "Gewoon 70 blijven rijden, beste leerling. Want volgens de wet mag dat.
Leerling: "Maar mijnheer, wat als die mens in die Renault mij niet gezien heeft en plots op mijn baanvak komt"? Want zo lijkt het wel te gaan gebeuren.
Flappy: "Dan blijf je 70 rijden tot vlak achter die Renault, je gooit dan plots alles dicht en tegelijkertijd creëer je een middellange toetertoon. Vervolgens geef je een fikse ruk aan het stuur naar rechts. Je mag het ganse voorval eventueel afsluiten door hard te vloeken en uw hartslag even de hoogte injagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtendus als ik aan een kruispunt kom waar ik voorrang heb, moet ik voldoende vertragen zodat ik rekening kan houden met een bestuurder die eventueel zou doorrijden en ik toch nog zou kunnen remmen? Succes op uw rijexamen, maar ik vrees dat ge er niet door zult zijn.
Ge moogt gerust bij mij vanachter in de leswagen komen zitten, kunt ge direct eens zien hoe er les gegeven wordt en zou ge direct zien dat hetgeen ge hier schrijft niet op zijn plaats is. Ge kunt me altijd via pm contacteren om eens af te spreken.
Niemand zegt dat hij tot volledig stilstand moet komen. Hij had iets kunnen vertragen zodat hij, weliswaar nog altijd serieus zou moeten remmen, maar dan toch niet alles dichtgooien en zich op dat ander vak moeten gooien (met alle risico's vandien). Dat lijkt mij waar het verschil met anticiperen zit.
Die Renault en vrachtwagen zijn verkeer dat van rechts komt opgereden. Het lijkt mij zeker niet onredelijk te suggereren dat in deze specifieke verkeersituatie die reactie van die Renault niet volledig onvoorzienbaar en dus anticipeerbaar was.Last edited by Vitus; 23/02/2016, 13:55.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtentrek het maar in het belachelijke. En dat voorstel om mee te rijden geldt ook voor u trouwens.
Flappy, daar komt uw reactie op dit voorval eigenlijk wel op neer hé.
Dat ge uit dit filmpje zelfs geen bescheiden, al is het een minimale, les voor leerling chauffeurs kunt afleiden, dat het niet slecht is, ondanks de eigen voorrang, in zo'n situatie (verkeer dat van rechts je richting vervoegt) toch dergelijke reacties proberen te anticiperen, om noodstop te voorkomen, vind ik jammer.
Comment
-
gij leest niet hetgeen ik al opgeschreven heb
en ik wacht nog steeds op uw pm. Ik denk dat ik u eerder nog wat kan bijleren over defensief en anticiperend rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtengij leest niet hetgeen ik al opgeschreven heb
en ik wacht nog steeds op uw pm. Ik denk dat ik u eerder nog wat kan bijleren over defensief en anticiperend rijden.
PM? Waarom, als we hier net goed bezig zijn.
We zijn een en al oor.
Comment
-
moet ik nu al rijles gaan geven via het forum.
't is hier ver gekomen op autoforum
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmoet ik nu al rijles gaan geven via het forum.
't is hier ver gekomen op autoforum
Ik ga mij verder niet mengen in de discussie, het gaat toch voor een flink stuk over nadruk, eerder dan iets fundamenteel.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcaprinogmaals, VOORRANGSWEG. het maakt niet uit of die van links, van rechts of van boven komt. voorrangsweg heeft altijd voorrang en moet voorrang verlenen aan alle verkeer die zich op de voorrangsbaan bevind
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtener gaat welgeteld 1 seconde voorbij tussen het wisselen van rijstrook van de renault en het remmen van de filmer. 19.44 meter per seconde, zonder reactietijd
Nooit leren rijden via de rijschool, mijn moeder heeft me zelfs leren rijden en die heeft da ferm goe gedaan. Haar doel was kilometers maken en ERVARING op doen. Overal rijden waar je maar kan rijden en niet alleen waar je het rijexamen moet gaan afleggen. Ge kunt de verkeersregels zo goed volgen als ge wilt maar een bestuurder met een beetje inzicht/ervaring leert dat men in deze situatie toch die Renault had mogen verwachten op zijn strook. Beter voorkomen dan genezen.
Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
Comment
-
wij krijgen hier op de rijschool af en toe mensen voor herstel examen: die hebben feiten gepleegd die de rechter ervan overtuigd hebben dat ze hun examens nog eens mogen gaan afleggen, tesamen met wat psychologische tests en cursussen.
Allemaal heel vlotte chauffeurs, dat wel. Maar ik rijd liever met een beginnend chauffeur mee dan met die vlotte mannen. 1/3 leerlingen die we krijgen zijn van vrije begeleiding: 2 examens afgelegd en niet geslaagd. De ouders snappen niet dat hun kinderen er niet door zijn, ze rijden nochtans heel goed. Tot ge het evaluatiedocument te zien krijgt van het examen: opmerkingen genoeg om een telefoonboek mee te vullen. Die moeten dan 6 uur les komen volgen. In die 6 uur moeten wij eigenlijk vanaf nul beginnen omdat de fantastisch sturende ouders (zoals er veel chauffeurs zijn op autoforum die vinden dat ze toch oh zo geweldig goed rijden) de fundamenten van het rijden compleet verkeerd hebben uitgelegd. Ik hoop dat die met die renault (dus met de L) geen beginnend chauffeur was die na 20 uur van de rijschool zijn toestemming heeft gekregen om alleen te rijden, want daar zou ik als instructeur toch niet goed van slapen dan. En als het een ouder is (die de L is vergeten weg te halen) dan weet ik al dat de examens van het kind niet goed gaan verlopen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk BerichtenMoet ik dan alleen kijken en opletten voor hetgeen dat op mijn strook gebeurt? Die Renault komt van de autostrade Af en de kans is groot dat hij naar links gaat komen want als ie rechts blijft gaat en gewoon weer de autostrade op.
Nooit leren rijden via de rijschool, mijn moeder heeft me zelfs leren rijden en die heeft da ferm goe gedaan. Haar doel was kilometers maken en ERVARING op doen. Overal rijden waar je maar kan rijden en niet alleen waar je het rijexamen moet gaan afleggen. Ge kunt de verkeersregels zo goed volgen als ge wilt maar een bestuurder met een beetje inzicht/ervaring leert dat men in deze situatie toch die Renault had mogen verwachten op zijn strook. Beter voorkomen dan genezen.
Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenEn daarom dus dat defensief rijden en anticiperen slaat op het vermijden van ongevallen in situaties waar men wettelijk gezien in zijn recht is.
en nogmaals: lees nog eens alles goed door. Heb ik dan ook maar ergens gezegd dat die met zijn camera niet defensief moet rijden? Neen, ik heb enkel gezegd dat die daar an sich minder mee moet bezig zijn net omdat hij volledig volgens de voorrangsregels rijdt. Het zijn de vrachtwagen en de renault die niet defensief en anticiperend genoeg rijden. Hadden ze dat wel gedaan, had er geen enkel probleem geweest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk BerichtenTopic gaat hier goed vooruit... Frankie Loosveld zou zeggen: Zever, gezever!
@Flappy: onlangs uw PM's nog bekeken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenneen, al lang niet meer hier geweest eigenlijk omwille van de zever op autoforum
Gewoon niet lezen denk ik dan!
Er zijn ook veel topics die de moeite waard zijn.
Comment
-
Op mijn rij examen kreeg ik een slecht punt omwille van het onnodig voorrang te verlenen. Kwam ne kerel van links die onmogelijk kon stoppen, dus ik stopte. Hij kwam tot stilstand voor mijn wagen. Tja, wat willen die dan, da ge erop rijdt of wa? K zou nu, 30 jaar later bijna, nog altijd stoppen als iemand mij niet gezien heeft en aanstalten maakt op mij te rijden.
Ik was er wel door op mijn examen, diene kerel zal ook wel beseft hebben dat hij onredelijk was. Toen had mijn vader meer besef van anticiperend rijden dan die examinator. Gelukkig heb ik het ook zo van hem overgenomen.
Spelende kinderen op het voetpad bvb. Geen enkele wet zegt dat je daarvoor moet vertragen. Inderdaad, g hebt er die daar vollen bak voorbij scheren want ze zijn toch in hun recht... Nog niet zolang geleden plakte er zo'n schoolkind bijna tegen mijn voorruit had ik niet op voorhand afgeremd.
Comment
-
Het grote ergernis topic deel VIII
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik kan u altijd een rijles geven om u te tonen hoe ge daar het kruispunt op de juiste manier moet nemen: 2 uren les voor maar 105€. Heel duidelijk dat ge de regels omtrent voorrang en regelmatig bestuurder niet tot u laat doordringen. Hoe die gast remt en vloekt doet niet terzake. Als er al iemand agressief rijdt, dan zou ge best eens naar die renault bestuurder kijken. Die veegt zowat elke regel die er is aan zijn botten, steekt een vrachtwagen voorbij terwijl ze een bocht aan het nemen (maw volledig blind inhalen, iets waar de wet ook klaar en duidelijk over is). Misschien dat filmpje vergeten van de juffrouw in de ford focus? Ge weet wel: die van volledig links naar rechts komt en niet ziet dat er file staat. Had hier net op dezelfde manier kunnen aflopen. Die renault kon niet zien wat er achter de vrachtwagen zit, maar gaat er toch voorbij.
Vorige week nog zo iemand gehad op het examen: steekt vrachtwagen vanaf de oprit in één ruk voorbij... enfin hij wil dit doen. Dat er een camionette op het linkerrijvak zat, had hij niet gezien. Kleine ruk aan het stuur en tik op het rempedaal van mijn kant en het examen was over. Had die van de renault bij mij in de leswagen gezeten op dat moment is dat net wat er ook gebeurd had geweest. Die had op die bepaalde rijstrook niets te zoeken.
Dus ja, die waanzin waar ge het over hebt is dan zeker van toepassing. Post aub op het forum wanneer en waar ge op de weg komt, dan blijf ik op dat punt weg.
Ik beoefen mijn job in eer en geweten. Ik denk niet dat gij daar anders over denkt in uw job. Ge zou het ook niet pikken mocht ik zeggen dat uw ge uw geweer achterstevoren moet vasthouden (in zoverre gij nog veel moet schieten) omdat ik vind dat het zo moet.
Niemand beweerd hier dat de Renaultrijder vrijuit gaat. Mocht het tot een ongeval gekomen zijn was hij wel degelijk de oorzaak, wat niet automatisch wil zeggen dat de dashman-boy een vrijgeleide geeft natuurlijk.
Mocht de filmer er vanachter recht zijn ingegaan zou hij toch niet in zijn recht zijn. Hoe gaat hij dat bewijzen met zijn filmpje of wat? En waarom niet? En nu gaan we een Wooterke doen:
-Artikel 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Mocht hij zijn gelijke toch proberen te halen bij een rechter, zou die evengoed als wij kunnen zien dat die man geen enkel moeite deed om te anticiperen op wat je van ver zag aankomen. Ik veronderstel dat hij al een héél goede advocaat onder zijn arm mag nemen om er vanaf te komen met een uitspraak die fifty/fifty zou zijn.
Dat hij remde was zijn beste plan maar hoefde helemaal niet op het allerlaatste ogenblik.
Ik denk dat zijn verzekering met de beelden hem zeker ter orde zouden roepen dat hij een cursus defensief rijden mag gaan volgen of zijn polis wordt opgetrokken, kan ook.
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenAnticiperen is iets wat we proberen aan te leren tijdens de rijlessen. Maar als ik dit lees, kunt ge beter thuisblijven als ge met de auto rijdt. Waar ik als bestuurder van moet uitgaan is, dat iedereen zich aan de regels houdt. Als ik in alle situaties moet rekening houden met wat anderen mis kunnen doen, dan let ik niet meer op de weg en dat is net wat ik wel moet doen.
Je MOET er rekening met houden wat anderen allemaal mis kunnen doen (in de veronderstelling dat je zelf nooit wat verkeerd doet, maar wie doet dat). Dat je dan zelf niet meer op de weg zou letten is nonsens natuurlijk.
Je bent duur, ik vraag maar € 43/u, ben wel niet gediplomeerd maar kan je wel via een leuk ritje & een babbeltje bezorgen en je ondertussen wat leuke tips geven.
Had ik niet gedacht van jou, vreemde instelling.Last edited by Metaxa; 23/02/2016, 14:42.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
Comment