Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gij weet niet wat de naafte kost tegenwoordig zeker. Wat optrekken wel niet met uw verbruik doet!

    Comment


    • Ge moet net zo hard mogelijk optrekken op normale toeren om zo snel mogelijk uw snelheid te bereiken. En dan rustig en anticiperend rijden. Anders ben je niet aan't eco-rijden maar aan't iri-rijden...
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Ge moet net zo hard mogelijk optrekken op normale toeren om zo snel mogelijk uw snelheid te bereiken. En dan rustig en anticiperend rijden. Anders ben je niet aan't eco-rijden maar aan't iri-rijden...
        Ik probeer toch altijd een rap 0-120 sprintje neer te zetten voor de wetenschap ofcourse: zien of ze kunnen volgen hier achter ...

        Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Ge moet net zo hard mogelijk optrekken op normale toeren om zo snel mogelijk uw snelheid te bereiken. En dan rustig en anticiperend rijden. Anders ben je niet aan't eco-rijden maar aan't iri-rijden...
          Voila, zo is dat.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
            ik trek op tot een 2200rpm omdat daar het maximale koppel zit van de motor, en hij daar dus ook het meeste rendabel is (meeste kracht voor minste brandstof).
            als ik vroeger schakel, dan verbruikt die meer, tenzij ik bergaf zou gaan. bergaf bollen gaat beter in 5de aan 800rpm dan in 1e aan 2000rpm.

            de meeste winst haal je door in beweging te blijven, zijnde NIET stoppen.
            als je dus op een grote baan rijd, en je trekt op om telkens voor een rood licht te eindingen, kan je beter 70 rijden zodat je het volgende licht aan 30 door kunt (meestal op 4vaks banen).
            hoe irritant ook voor de andere, het moet toch erger zijn als je optrekt tot 90 en dan alles dicht moet gooien om 30sec voor een rood licht te staan.

            zolang je kan uitbollen en daarna optrekken, heb je geen verlies. als je moet remmen = verlies. de dag dat ze electrische remmen maken die regenereren in een accu waarna een hulpmotor weer optrekt met die electrische energie, dan pas gaat elke auto zuinig worden, hoe je ook rijd
            Als ik rem, zie ik zo een signaal dat m'n batterij aan het opladen is. Betekent dit recuperatie vanuit de remmen of gewoon weerstand door de aandrijving?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
              ik trek op tot een 2200rpm omdat daar het maximale koppel zit van de motor, en hij daar dus ook het meeste rendabel is (meeste kracht voor minste brandstof).
              als ik vroeger schakel, dan verbruikt die meer, tenzij ik bergaf zou gaan. bergaf bollen gaat beter in 5de aan 800rpm dan in 1e aan 2000rpm.

              de meeste winst haal je door in beweging te blijven, zijnde NIET stoppen.
              als je dus op een grote baan rijd, en je trekt op om telkens voor een rood licht te eindingen, kan je beter 70 rijden zodat je het volgende licht aan 30 door kunt (meestal op 4vaks banen).
              hoe irritant ook voor de andere, het moet toch erger zijn als je optrekt tot 90 en dan alles dicht moet gooien om 30sec voor een rood licht te staan.

              zolang je kan uitbollen en daarna optrekken, heb je geen verlies. als je moet remmen = verlies. de dag dat ze electrische remmen maken die regenereren in een accu waarna een hulpmotor weer optrekt met die electrische energie, dan pas gaat elke auto zuinig worden, hoe je ook rijd
              Helemaal juist, daar komt het op neer. op weg naar 't werk heb ik ook zo'n stukje baan waar de takttijd van de lichten erg lang is. Ik zie op 1,5 km afstand of ik door het volgende licht zal zijn of niet. De weg (tweebaansvak) gaat er glooiend naar beneden, indien ik zie dat ik het niet 'haal' ontkoppel ik en laat ik me uitbollen tot aan 't licht. De automobilisten die me voorbijgaan staan allemaal stil aan 't licht en zijn geen seconde sneller dan mij. Vooral als 't rustig is en die mensen op 't rechtervak stilstaan, want dan vlam ik ze tegen 90 km/h voorbij terwijl zij nog aan 't optrekken zijn.
              Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
              Als ik rem, zie ik zo een signaal dat m'n batterij aan het opladen is. Betekent dit recuperatie vanuit de remmen of gewoon weerstand door de aandrijving?
              Ja en Neen, moderne wagens proberen zoveel mogelijk energie te winnen tijdens het remmen, en zo de batterij op te laden. Zo is er minder behoefte om de alternator te laten werken tijdens een rit. Dus dat laden heeft wel zin.
              Van zodra je een hybride aandrijving hebt kan je die energie opnieuw gebruiken om daarna de elektrische motor mee aan te drijven, wanneer je terug accelereert. Maar dat alleen zolang je niet stevig in de remankers duikt, want die energie is verloren.
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • Je weet toch dat uitbollen in een hoge versnelling zuiniger is dan ontkoppeld uitbollen?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Je weet toch dat uitbollen in een hoge versnelling zuiniger is dan ontkoppeld uitbollen?
                  Nochtans gaat de automaat in eco pro stand in neutraal als je uibolt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                    Je weet toch dat uitbollen in een hoge versnelling zuiniger is dan ontkoppeld uitbollen?
                    Neen, dat weet ik niet want het is gewoon fout.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Nochtans gaat de automaat in eco pro stand in neutraal als je uibolt.
                    Mensen kijken naar hun boordcomputer en zien dan 0,0 l/100kmh staan wanneer ze uitbollen in vitesse, en 0,8l/100 km/h staan wanneer ze uitbollen in neutraal. "Dus uitbollen in vitesse is zuiniger", roepen ze in koor.

                    Maar wanneer je ontkoppelt aan 90km/h rij je op een vlakke weg 500 m verder nog altijd 75km/h, indien je in vitesse blijft staan nog niet de helft.
                    Dus wanneer je moet remmen is 't beter om in vitesse te blijven staan en te remmen op de motor. Wanneer je niet zeker bent van te moeten remmen, is 't beter om de wagen in neutraal te zetten.
                    BMW 420dA : >>>

                    Comment


                    • waarom de zf8, of de 9g hun s/s niet laten werken bij uitbollen en freewheelen is me een raadsel, waarschijnlijk omdat de rembekrachtiging niet voldoende wordt gegarandeerd of ook energie vraagt

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                        Neen, dat weet ik niet want het is gewoon fout.
                        met ellenlange vitessen en een boite die motor rond de 1000 toeren laat draaien tot 850 in zelfde vitesse uitbolt heb je - zo goed als - geen motorrem meer

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          met ellenlange vitessen en een boite die motor rond de 1000 toeren laat draaien tot 850 in zelfde vitesse uitbolt heb je - zo goed als - geen motorrem meer
                          Je gaat nog altijd heel je aandrijftrein in werking zetten. Het blijft niet de meest logische keuze vanuit energetisch standpunt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          waarom de zf8, of de 9g hun s/s niet laten werken bij uitbollen en freewheelen is me een raadsel, waarschijnlijk omdat de rembekrachtiging niet voldoende wordt gegarandeerd of ook energie vraagt
                          Omdat het zuiniger is.
                          BMW 420dA : >>>

                          Comment


                          • Mijn V70 blijft toch ook in 6e staan in eco-stand als ik uitbol. De C-klasse gooide hem wel in neutraal, maar die had geen eco-stand.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                              Omdat het zuiniger is.
                              wrm dan ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                              hangt een beetje van de situatie af. vraag me af wat nieuwere autos doen met het start-stop systeem erin als je al rijdende ontkoppeld en alles loslaat. zet die dan ook de motor af alsof die aan een rood licht staat, of laat hij de motor draaien omdat je nog snelheid hebt?
                              nee, nog geeneen (automaat) zet de motor bij uitbollen, mij lijkt het ook weer marginaal zuiniger

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                wrm dan ?
                                Omdat je geen kinetische energie verknoeit aan het in beweging houden van je aandrijvingslijn en motor (je vertraagt sneller wanneer je in versnelling staat, en dat is allemaal verlies van energie). Indien je wat verderop moet tot stilstand komen, is op de motor remmen het beste. Je moet ze dus combineren.



                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                nee, nog geeneen (automaat) zet de motor bij uitbollen, mij lijkt het ook weer marginaal zuiniger
                                Mercedes C300d hybrid, Audi A3 e-tron doen het allebei.
                                BMW 420dA : >>>

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                  Omdat je geen kinetische energie verknoeit aan het in beweging houden van je aandrijvingslijn en motor (je vertraagt sneller wanneer je in versnelling staat, en dat is allemaal verlies van energie). Indien je wat verderop moet tot stilstand komen, is op de motor remmen het beste. Je moet ze dus combineren.
                                  ja oke inow, maar waarom doet de zf8/9g hun s/s motor niet afslaan in neutraal bij bollen was de vraag...tenzij dan in de c300 hybrid of de etron
                                  Last edited by bobo; 31/12/2015, 12:56.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ja oke inow, maar waarom doet de zf8/9g hun s/s motor niet afslaan in neutraal bij bollen was de vraag...tenzij dan in de c300 hybrid of de etron
                                    Ik vond het in de C300 enorm storend, je motor slaat af en indien je onvoorzien terug moet accelereren gaat dat niet onmiddellijk(de elektrische motor heeft niet genoeg power). In de e-tron was dat eigenlijk veel minder een probleem (maar die motor is dan ook heel wat krachtiger).
                                    BMW 420dA : >>>

                                    Comment


                                    • Die coasting functie op de ZF8 in eco modus die de bak in neutraal zet bij uitbollen, gebruik ik amper.

                                      Als je snel een afrit neemt en dat spel gaat in neutraal heeft dat toch een negatief effect vind ik. Je tikt dan even de rem aan waardoor hij in versnelling gaat, maar dan gebruik je het ook niet. Zelfde met in neutraal uitbollen op de snelweg. Je nadert anderen die uitbollen in versnelling veel rapper.

                                      Comment


                                      • ze geven ook niet de mogelijkheid aan de klant ervoor te kiezen, net als voor hun nog het voordeel van een minimaal aantal gram eraf

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                          Je nadert anderen die uitbollen in versnelling veel rapper.
                                          das deels een kwestie van wennen ook maar, denk ik

                                          Comment

                                          Working...
                                          X