Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    das deels een kwestie van wennen ook maar, denk ik
    Ik vind dat vervelend. Mijn M4 remt redelijk hard op de motor en dat is prima zo... je hebt met het gaspedaal in veel gevallen voldoende en je moet niet per se bijremmen bij het naderen van andere wagens of kruispunt of flitspaal (als je ze weet staan). Een Tesla heeft dat nog iets feller en 'k zou het niet meer anders willen hebben.

    Comment


    • We moesten ooit eens een zuinigheidswedstrijd doen (een 8-tal jaren terug) en uitbollen in vitesse was zuiniger volgens de expert die les gaf hierover. Het zal wel ooit berekend zijn, zoniet zouden alle automaten naar neutraal gaan toch?
      Maar t is eigenlijk muggeziften, zoveel verschil kan het in realiteit niet maken.

      Comment


      • das beetje ieder voor zich, had nog nooit zo weinig motorrem als met huidige en dat voelt - voor mij - erg luxueus aan...vroeger vond ik al dat met mijn injectiewagens die niets meer inspoten bij bollen het een voordeel op gas dat bij verdamperinstallaties het gas bleef aangezogen worden door het vacuum van de motor waardoor motorrem fel afzwakte...niet eco, wel comfy
        Last edited by bobo; 31/12/2015, 14:00.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          We moesten ooit eens een zuinigheidswedstrijd doen (een 8-tal jaren terug) en uitbollen in vitesse was zuiniger volgens de expert die les gaf hierover. Het zal wel ooit berekend zijn, zoniet zouden alle automaten naar neutraal gaan toch?
          Maar t is eigenlijk muggeziften, zoveel verschil kan het in realiteit niet maken.
          eco automaten gaan naar neutraal, de a2 3liter doet het, de smart cdi doet het mits uitlokken, en de zf8 nu ook

          of de 9g het doet weet ik niet maar daar is de motorrem sowieso alhaast onbestaande (1300 o/min bij 120)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            We moesten ooit eens een zuinigheidswedstrijd doen (een 8-tal jaren terug) en uitbollen in vitesse was zuiniger volgens de expert die les gaf hierover. Het zal wel ooit berekend zijn, zoniet zouden alle automaten naar neutraal gaan toch?
            Maar t is eigenlijk muggeziften, zoveel verschil kan het in realiteit niet maken.
            + dat je vroeger gewoon buisde op je rijexaam dat je je auto liet freewheelen, mocht absoluut niet op veiligheidsgebied, nu met abs en esp maakt het nix meer uit

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              We moesten ooit eens een zuinigheidswedstrijd doen (een 8-tal jaren terug) en uitbollen in vitesse was zuiniger volgens de expert die les gaf hierover. Het zal wel ooit berekend zijn, zoniet zouden alle automaten naar neutraal gaan toch?
              Maar t is eigenlijk muggeziften, zoveel verschil kan het in realiteit niet maken.
              Dan zat die lesgever er behoorlijk naast. Zo lopen er zo veel rond, zelfverklaarde experts. Ik zie dat ook op internet vaak verschijnen, is totaal fout, maar ik laat iedereen in zijn/haar waanbeeld.
              Ondertussen starten alle merken met coasten in vrijloop bij automaten in ECO-mode.


              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              eco automaten gaan naar neutraal, de a2 3liter doet het, de smart cdi doet het mits uitlokken, en de zf8 nu ook

              of de 9g het doet weet ik niet maar daar is de motorrem sowieso alhaast onbestaande (1300 o/min bij 120)
              Voilà.
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • Ik combineer beide eigenlijk. Als ik moet vertragen of stoppen motorrem, zoniet koppeling induwen!

                Uitzetten doe ik wel nooit.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • ...moet met al de verbruikgedoe mijn banden nog eens bijblazen, nog maar 1 keer gedaan sinds maart

                  Comment


                  • in neutraal uitbollen doen ik eigenlijk nooit. de motorrem van mijn Volvo tegenover een B-max ecoboost is wel een enorm verschil. Die B-max bolt heel lang uit terwijl de Volvo sneller zijn snelheid verliest

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                      Dan zat die lesgever er behoorlijk naast. Zo lopen er zo veel rond, zelfverklaarde experts. Ik zie dat ook op internet vaak verschijnen, is totaal fout, maar ik laat iedereen in zijn/haar waanbeeld.
                      Ondertussen starten alle merken met coasten in vrijloop bij automaten in ECO-mode.




                      Voilà.
                      Ik ga er eens op letten wat de mijne doet in eco. Heb nog niet in eco gereden. In normale stand blijft hij in versnelling staan als ik uitbol. Heb die ecodinges honderd meter geprobeerd en gauw weer afgezet. Lijkt wel of je vermogen beperkt wordt.

                      Comment


                      • waarschijnlijk heb je bij volgas wel je vermogen, maar gaat je gaspedaal veel meer slag vragen om hetzelfde effect te krijgen in sport

                        Comment


                        • Ja, dat wel, maar is een zeer onnatuurlijk gevoel vond ik... Ma, ik ga het eens proberen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Ik combineer beide eigenlijk. Als ik moet vertragen of stoppen motorrem, zoniet koppeling induwen!

                            Uitzetten doe ik wel nooit.
                            Dat is zoals het hoort. Als je moet remmen, is het beter om eerst op de motor te remmen, zoniet coasten

                            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ik ga er eens op letten wat de mijne doet in eco. Heb nog niet in eco gereden. In normale stand blijft hij in versnelling staan als ik uitbol. Heb die ecodinges honderd meter geprobeerd en gauw weer afgezet. Lijkt wel of je vermogen beperkt wordt.

                            Een klein voorbeeldje

                            Er ligt een rond punt voor je.
                            Ik ga op ongeveer 800 m voor dat rondpunt in vrijloop, aan 90km/h, en kom dan aan 50km/h aan 't rond punt, net iets te snel om een rond punt te 'nemen'. Ik verbuik over die 800 m ongeveer 0,8 l/100 km= 0,8 l/100* 0,8 km /100 km = 0,0064 liter diesel
                            Indien ik zou remmen op de motor, zou ik nooit dezelfde 800 meter in vrijloop kunnen rijden indien, als ik ook 50 km/ aan 't rond punt wil overhouden zal ik waarschijnlijk tussen de 400 - 500 m van 't rondpunt moeten gas lossen. Neem nu nog 't beste geval, 500m op de motor remmen kost geen brandstof. De eerste 300m bllijf je aan 90km/h rijden, verbruik ongeveer pakweg 3,5 l/100km. Dat is dus 3,5 l/100 km x 0,3 km /100 km = 0,0105 liter

                            Indien je weet dat je moet remmen, kan je beter zo snel mogelijk starten met remmen op de motor.

                            Dat 'uitbollen' hangt sterk af van 't voertuig waarmee je rijdt, mijn F11 bolde veel beter dan de 4GC, maar woog dan ook 250 kg meer...
                            BMW 420dA : >>>

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                              de helft van mijn brandstoftanken geraak ik onder de 4liter verbruik met de golf. de benz (2.2cdi) heb ik ook al 1 keer op 4,96L/100km leeggereden want best een aardige prestatie is. de boordcomputer gaf toen gemiddeld 3,9L aan. ik zou met die ook nog wat moeten gaan spelen, want het kan volgens mij nog zuiniger als ik goeie banden en bandendruk gebruik. t is een automaat, en daar kan ik weinig mee uitbollen, die schakeld gewoon altijd omlaag bij het uitbollen waardoor die enorm begint af te remmen. ik rij met de golf al vanaf een 40km/h in 5de en die benz vertikt het om onder de 70km/h naar 5de te gaan, blijft die daar aan 2000rpm in 4de hangen. enorm vervelend als er voor u zo ee aan 65 rijd en ik kan niet ff naar 71 doorrijden om die laten op te schakelen (bij uitbollen blijft die wel tot 55km/h in 5de). ik rij in bebouwde kom vaak eens 71 om dan terug te gaan naar 56km/h op CC (effectief 51km/h op gps)
                              Is dat een W203? Ik haalde met de mijne, ook automaat, altijd 5.2-5.6 (aan de pomp) en als ik mijn best deed met veel snelweg ging die zelfs onder de 4. Niet slecht voor een 13 jaar oude 2.2.

                              Comment


                              • ik krijg de 2012 s 350 nu veel zuiniger als de 2004 c 220 in ideaal omstandigheden, al blijft het gemiddelde ongeveer gelijk 6 rond al heeft de 350 nog niet veel kou gezien (wat op zich gewoon goed is)

                                met de 220 er nooit in geslaagd om 4.6 te halen op vast traject, onder de 4 was utopisch voor mij
                                traject is ook gewoon te kort om nog beter te kunnen

                                een collega had een manuele 220 en die deed nog een stuk beter
                                Last edited by bobo; 31/12/2015, 18:39.

                                Comment


                                • Een mooi voorbeeld is als ik hier thuiskom. Net voor ik moet afdraaien gaat het van 90km/h naar 70km/h. Dat los ik op door van 5 naar 4 en uiteindelijk van 4 naar 3 te komen (tegen dan bol ik nog 60 km/h en zit ik reeds op het voorsorteervak om linksaf te draaien). Dan is het een kwestie van 'mikken': als er geen tegenliggers zijn kan ik de bocht vrij hard nemen tegen 50km/h, als er tegenliggers zijn rem ik snel af tot de snelheid waarbij ik tussen het verkeer door kan glippen. Ik probeer ten allen tijde te vermijden dat ik moet stilstaan en terug moet aanzetten vanuit eerste.

                                  Hierna (laat ons zeggen dat ik nog 30km/h bol) gaat de bak in neutraal, draai ik onze doodlopende straat in (ik woon het laatste huis en moet nog 200 meter bollen, lichtjes bergaf), en bol ik tot aan mijn oprit. Op het einde bol ik nog zowat 10km/h, even remmen en ik sta goed. Als ik niet in neutraal ga kan ik de hele tijd gas blijven geven (want als ik op de motor rem haal ik het gewoon niet en val ik stil).

                                  Bijkomend voordeel is dat de motor zo al een 20-tal seconden heeft nagedraaid stationair tegen dat ik geparkeerd sta.
                                  Kan hem dan ook sneller stilleggen!
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • Het grote ergernis topic deel VIII

                                    Edit: fout topic
                                    BMW X5 45e

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                      Een klein voorbeeldje

                                      Er ligt een rond punt voor je.
                                      Ik ga op ongeveer 800 m voor dat rondpunt in vrijloop, aan 90km/h, en kom dan aan 50km/h aan 't rond punt, net iets te snel om een rond punt te 'nemen'. Ik verbuik over die 800 m ongeveer 0,8 l/100 km= 0,8 l/100* 0,8 km /100 km = 0,0064 liter diesel
                                      Indien ik zou remmen op de motor, zou ik nooit dezelfde 800 meter in vrijloop kunnen rijden indien, als ik ook 50 km/ aan 't rond punt wil overhouden zal ik waarschijnlijk tussen de 400 - 500 m van 't rondpunt moeten gas lossen. Neem nu nog 't beste geval, 500m op de motor remmen kost geen brandstof. De eerste 300m bllijf je aan 90km/h rijden, verbruik ongeveer pakweg 3,5 l/100km. Dat is dus 3,5 l/100 km x 0,3 km /100 km = 0,0105 liter

                                      Indien je weet dat je moet remmen, kan je beter zo snel mogelijk starten met remmen op de motor.

                                      Dat 'uitbollen' hangt sterk af van 't voertuig waarmee je rijdt, mijn F11 bolde veel beter dan de 4GC, maar woog dan ook 250 kg meer...
                                      Een kleine vraag bij je berekening je schrijft dat je verbruik bij vrijloop 0,8 l/100km is hoe kom je aan dat cijfer?
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                        Een kleine vraag bij je berekening je schrijft dat je verbruik bij vrijloop 0,8 l/100km is hoe kom je aan dat cijfer?
                                        Cijfers van de boordcomputer vermoed ik?
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • spookrijders op de kustbaan tussen bredene en de haan...
                                          lets have some more member berries

                                          Comment

                                          Working...
                                          X