Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
    spookrijders op de kustbaan tussen bredene en de haan...
    Aha toch het ergernis topic, ik begon me al te ergeren aan het 'nieuwe' rijden topic dat er hier gemaakt werd....
    mijn autootjes:

    Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

    Comment


    • snorry ik deed mee

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
        Een kleine vraag bij je berekening je schrijft dat je verbruik bij vrijloop 0,8 l/100km is hoe kom je aan dat cijfer?
        Dat is een boordcomputergegeven, net zoals de rest Niet helemaal zonder fout natuurlijk, maar de enige gegevens die ik heb.
        BMW 420dA : >>>

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
          Een klein voorbeeldje

          Er ligt een rond punt voor je.
          Ik ga op ongeveer 800 m voor dat rondpunt in vrijloop, aan 90km/h, en kom dan aan 50km/h aan 't rond punt, net iets te snel om een rond punt te 'nemen'. Ik verbuik over die 800 m ongeveer 0,8 l/100 km= 0,8 l/100* 0,8 km /100 km = 0,0064 liter diesel
          Indien ik zou remmen op de motor, zou ik nooit dezelfde 800 meter in vrijloop kunnen rijden indien, als ik ook 50 km/ aan 't rond punt wil overhouden zal ik waarschijnlijk tussen de 400 - 500 m van 't rondpunt moeten gas lossen. Neem nu nog 't beste geval, 500m op de motor remmen kost geen brandstof. De eerste 300m bllijf je aan 90km/h rijden, verbruik ongeveer pakweg 3,5 l/100km. Dat is dus 3,5 l/100 km x 0,3 km /100 km = 0,0105 liter

          Indien je weet dat je moet remmen, kan je beter zo snel mogelijk starten met remmen op de motor.

          Dat 'uitbollen' hangt sterk af van 't voertuig waarmee je rijdt, mijn F11 bolde veel beter dan de 4GC, maar woog dan ook 250 kg meer...
          Best de verkeerssituatie bekijken ipv steevast te gaan coasten.
          De meeste rotondes die ik hier ken zal je niet tegen 50 kunnen nemen, maar eerder aan 30 of minder.

          800m van 90 naar 30 levert een duurtijd van 48 sec op.
          500m 90 blijven rijden en dan 300m op de motor remmen (eventueel met extra bijremmen) levert een duurtijd van 38 sec op.
          Dat is dus 10 sec voor een winst van 4 milliliter.

          Bij druk verkeer zijn dat gemakkelijk 3 extra wagens aan doorvoerverlies.
          Daarnaast ga je bij gekoppeld blijven veel meer controle over je wagen hebben dan je coast...

          *edit*

          Als ik er zo verder over nadenk...
          6 rotondes en we spreken over 1 min extra reistijd en een goeie 2 cl brandstofwinst.
          Maar die extra brandstof zal hij op die 1 min al opgesoupeerd hebben om de lichten te laten branden, airco te laten draaien,...
          Last edited by ; 03/01/2016, 23:23.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
            Best de verkeerssituatie bekijken ipv steevast te gaan coasten.
            De meeste rotondes die ik hier ken zal je niet tegen 50 kunnen nemen, maar eerder aan 30 of minder.

            800m van 90 naar 30 levert een duurtijd van 48 sec op.
            500m 90 blijven rijden en dan 300m op de motor remmen (eventueel met extra bijremmen) levert een duurtijd van 38 sec op.
            Dat is dus 10 sec voor een winst van 4 milliliter.

            Bij druk verkeer zijn dat gemakkelijk 3 extra wagens aan doorvoerverlies.
            Daarnaast ga je bij gekoppeld blijven veel meer controle over je wagen hebben dan je coast...

            *edit*

            Als ik er zo verder over nadenk...
            6 rotondes en we spreken over 1 min extra reistijd en een goeie 2 cl brandstofwinst.
            Maar die extra brandstof zal hij op die 1 min al opgesoupeerd hebben om de lichten te laten branden, airco te laten draaien,...
            Indien ik echt helemaal zou coasten moet ik een stuk langer bollen, en stoor ik 't verkeer. Ik rem ook bij coasten de laatste 100 m op de motor om verder te vertragen. En de meeste ronde punten die ik doe gaan makkelijk aan 40-50.
            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • Ergernis van de laatste weken: mezelf

              Ja, ik erger me de laatste paar weken vooral aan mezelf, als ik aan het rijden ben merk ik dat ik gewoon niet aan het opletten ben
              Kan er ook niks aan doen, hopelijk gaat het vanaf morgen beter, want als dat tijdens het werk ook zo gaat zijn, dan komen d'r ongelukken van.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Begin met die naaktfoto van hot Marijke uit je gezichtsveld weg te nemen...

                Comment


                • Ik begin precies last te krijgen van rijden in het donker bij regen. De lichten van de tegenliggers verblinden me meer dan vroeger. Het valt me echt op.

                  Comment


                  • Bij mij ook... Ook opvallend en zeker bij regen. Nu heeft mijn zoon een bril en heb ik die eens op gezet tijdens het rijden. Man, wat een verschil. Zag terug bijna even goed al vroeger. Die bril zal wel niet 100 procent de juiste sterkte hebben. Dus ik heb een afspraak eind van de maand bij de oogarts. En dan asap een bril kopen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                      Dat is een boordcomputergegeven, net zoals de rest Niet helemaal zonder fout natuurlijk, maar de enige gegevens die ik heb.
                      Oké dat dacht ik al, nu is het zo dat een motor bij vrijloop een bepaald aantal liter per uur zal verbruiken eerder dan per 100km, er is net zoveel energie nodig om een motor in vrijloop draaiende te houden bij stilstand als aan 250km/u... dus stellen dat een motor 0,8 liter verbruikt bij vrijloop per 100km is een gevaarlijke stelling: dat verbruik zal dalen als de snelheid toeneemt en stijgen als de snelheid daalt (een beetje omgekeerd als een motor die de wielen wel aandrijft ).

                      Berekeningen maken over wat nu het beste is om te doen, remmen op de motor of vrijloop, zijn om deze reden heel moeilijk te maken maar je zult ergens wel een punt hebben dat vrijloop zuiniger is dan remmen (want remmen kost altijd energie ook al verbruikt je motor op dat moment niets het verbruikt de kinetische energie die je voordien opgebouwd hebt).
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • tis 0.8 liter per uur natuurlijk en niet op 100km

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                          Ik begin precies last te krijgen van rijden in het donker bij regen. De lichten van de tegenliggers verblinden me meer dan vroeger. Het valt me echt op.
                          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                          Bij mij ook... Ook opvallend en zeker bij regen. Nu heeft mijn zoon een bril en heb ik die eens op gezet tijdens het rijden. Man, wat een verschil. Zag terug bijna even goed al vroeger. Die bril zal wel niet 100 procent de juiste sterkte hebben. Dus ik heb een afspraak eind van de maand bij de oogarts. En dan asap een bril kopen.
                          Soms een beetje last van, dat het mij verrast hoe sommigen nog relatief snel rijden bij beperkte zichtbaarheid... vooral in de bebouwde kom (of smalle banen) maar het kan ook aan mijn ogen liggen misschien.

                          De beperkte zichtbaarheid van de wegmarkeringen daarentegen is niet te wijten aan mijn ogen, het verschil met Nederland is dag en nacht. Zaterdagnacht met vrij zware regenval had ik amper zicht op de rijvakken, met en zonder tegenliggers, echt op het gevoel moeten rijden zelfs. Dan te bedenken dat mijn autoruit net gereinigd was en een nieuwe waterafstotende coating had... de zichtbaarheid was langs mijn kant optimaal, maar het wegdek zag eruit als één grote spiegel.

                          Comment


                          • Ja da's juist, de wegmarkeringen kunnen een heel stuk beter. Maar je ogen gaan zo geleidelijk achteruit, dat je het zelf niet merkt. Zeker in de verte.
                            Wat je daar zegt dat sommigen snel rijden bij beperkte zichtbaarheid, ik vind dat ook. Zien die dan veel beter, kennen ze de baan veel beter of nemen ze gewoon meer risico's? Ik had op mijn vorige auto xenons, nu led en telkens dacht ik om even snel te kunnen rijden als die sommigen. Maar nope... is mij veel te gevaarlijk.

                            Comment


                            • een dikke man in een Voyager op de ring van antwerpen. Voegt op het laatst moment uit richting E19 Brussel, net op het moment dat ik op die baanvakken van het eerste naar het tweede ga om een vrachtwagen ertussen te laten. Ik claxonneer, hij brakecheckt. En gaat dan de bocht richting E19 tergend traag in. Ik ben witheet dus ik pink al naar links, gaat ie nog eens brakechecken. Om in de tunnel dan te versnellen naar 150 km/u als ik hem daar wil inhalen.

                              Hij is wel te snel voorbij die flitspaal gereden, ik hoop dat er een rolleke inzat. Wat was me dat zeg. Ik bibberde nog toen ik thuiskwam.
                              autofans.be

                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                              Comment


                              • ik zoek bewust geen adrenaline op heb daar ook gelijk van

                                Comment


                                • Een ergernis van vandaag die eens niets met auto's te maken heeft :

                                  Vandaag nieuwe papieren ontvangen met informatie over dienstencheques. Net gemerkt dat je in 2016 er maar 155 stuks meer fiscaal kan inbrengen. Weer iets waar er met geen woord over gerept wordt.
                                  GRRR .......

                                  Comment


                                  • Deze morgen zat er een anonieme politiewagen een tijd lang in mijn gat zitten duwen.
                                    Het begon toen ik na wegenwerken nog een kort stuk tweebaansweg voor de rotonde even vlot een paar Hollanders voorbij stak.
                                    Na die rotonde zat ie ineens achter mij, en maar duwen waarschijnlijk hopend dat ik nog wat auto's zou voorbij steken in de zone 70.
                                    Tegen zijn lits, rustig achter een Golfke blijven rijden en na 10 minuten staakte hij de strijd. Tuurlijk zal ik in fout zijn geweest als ik hard door bleef rijden maar wat zij doen is ook niet netjes.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door poolhaas Bekijk Berichten
                                      Deze morgen zat er een anonieme politiewagen een tijd lang in mijn gat zitten duwen.
                                      Het begon toen ik na wegenwerken nog een kort stuk tweebaansweg voor de rotonde even vlot een paar Hollanders voorbij stak.
                                      Na die rotonde zat ie ineens achter mij, en maar duwen waarschijnlijk hopend dat ik nog wat auto's zou voorbij steken in de zone 70.
                                      Tegen zijn lits, rustig achter een Golfke blijven rijden en na 10 minuten staakte hij de strijd. Tuurlijk zal ik in fout zijn geweest als ik hard door bleef rijden maar wat zij doen is ook niet netjes.
                                      Niet de eerste keer dat ze op die manier proberen om bestuurders uit te lokken tot een overtreding.

                                      Comment


                                      • triestig dat ze het zo doen....

                                        Comment


                                        • Tja, die hebben ook quota's die ze moeten halen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X