Oorspronkelijk geplaatst door Doa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenEen kleine vraag bij je berekening je schrijft dat je verbruik bij vrijloop 0,8 l/100km is hoe kom je aan dat cijfer?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenEen klein voorbeeldje
Er ligt een rond punt voor je.
Ik ga op ongeveer 800 m voor dat rondpunt in vrijloop, aan 90km/h, en kom dan aan 50km/h aan 't rond punt, net iets te snel om een rond punt te 'nemen'. Ik verbuik over die 800 m ongeveer 0,8 l/100 km= 0,8 l/100* 0,8 km /100 km = 0,0064 liter diesel
Indien ik zou remmen op de motor, zou ik nooit dezelfde 800 meter in vrijloop kunnen rijden indien, als ik ook 50 km/ aan 't rond punt wil overhouden zal ik waarschijnlijk tussen de 400 - 500 m van 't rondpunt moeten gas lossen. Neem nu nog 't beste geval, 500m op de motor remmen kost geen brandstof. De eerste 300m bllijf je aan 90km/h rijden, verbruik ongeveer pakweg 3,5 l/100km. Dat is dus 3,5 l/100 km x 0,3 km /100 km = 0,0105 liter
Indien je weet dat je moet remmen, kan je beter zo snel mogelijk starten met remmen op de motor.
Dat 'uitbollen' hangt sterk af van 't voertuig waarmee je rijdt, mijn F11 bolde veel beter dan de 4GC, maar woog dan ook 250 kg meer...
De meeste rotondes die ik hier ken zal je niet tegen 50 kunnen nemen, maar eerder aan 30 of minder.
800m van 90 naar 30 levert een duurtijd van 48 sec op.
500m 90 blijven rijden en dan 300m op de motor remmen (eventueel met extra bijremmen) levert een duurtijd van 38 sec op.
Dat is dus 10 sec voor een winst van 4 milliliter.
Bij druk verkeer zijn dat gemakkelijk 3 extra wagens aan doorvoerverlies.
Daarnaast ga je bij gekoppeld blijven veel meer controle over je wagen hebben dan je coast...
*edit*
Als ik er zo verder over nadenk...
6 rotondes en we spreken over 1 min extra reistijd en een goeie 2 cl brandstofwinst.
Maar die extra brandstof zal hij op die 1 min al opgesoupeerd hebben om de lichten te laten branden, airco te laten draaien,...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk BerichtenBest de verkeerssituatie bekijken ipv steevast te gaan coasten.
De meeste rotondes die ik hier ken zal je niet tegen 50 kunnen nemen, maar eerder aan 30 of minder.
800m van 90 naar 30 levert een duurtijd van 48 sec op.
500m 90 blijven rijden en dan 300m op de motor remmen (eventueel met extra bijremmen) levert een duurtijd van 38 sec op.
Dat is dus 10 sec voor een winst van 4 milliliter.
Bij druk verkeer zijn dat gemakkelijk 3 extra wagens aan doorvoerverlies.
Daarnaast ga je bij gekoppeld blijven veel meer controle over je wagen hebben dan je coast...
*edit*
Als ik er zo verder over nadenk...
6 rotondes en we spreken over 1 min extra reistijd en een goeie 2 cl brandstofwinst.
Maar die extra brandstof zal hij op die 1 min al opgesoupeerd hebben om de lichten te laten branden, airco te laten draaien,...
Comment
-
Ergernis van de laatste weken: mezelf
Ja, ik erger me de laatste paar weken vooral aan mezelf, als ik aan het rijden ben merk ik dat ik gewoon niet aan het opletten ben
Kan er ook niks aan doen, hopelijk gaat het vanaf morgen beter, want als dat tijdens het werk ook zo gaat zijn, dan komen d'r ongelukken van.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Bij mij ook... Ook opvallend en zeker bij regen. Nu heeft mijn zoon een bril en heb ik die eens op gezet tijdens het rijden. Man, wat een verschil. Zag terug bijna even goed al vroeger. Die bril zal wel niet 100 procent de juiste sterkte hebben. Dus ik heb een afspraak eind van de maand bij de oogarts. En dan asap een bril kopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenDat is een boordcomputergegeven, net zoals de rest Niet helemaal zonder fout natuurlijk, maar de enige gegevens die ik heb.
Berekeningen maken over wat nu het beste is om te doen, remmen op de motor of vrijloop, zijn om deze reden heel moeilijk te maken maar je zult ergens wel een punt hebben dat vrijloop zuiniger is dan remmen (want remmen kost altijd energie ook al verbruikt je motor op dat moment niets het verbruikt de kinetische energie die je voordien opgebouwd hebt).Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk begin precies last te krijgen van rijden in het donker bij regen. De lichten van de tegenliggers verblinden me meer dan vroeger. Het valt me echt op.Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenBij mij ook... Ook opvallend en zeker bij regen. Nu heeft mijn zoon een bril en heb ik die eens op gezet tijdens het rijden. Man, wat een verschil. Zag terug bijna even goed al vroeger. Die bril zal wel niet 100 procent de juiste sterkte hebben. Dus ik heb een afspraak eind van de maand bij de oogarts. En dan asap een bril kopen.
De beperkte zichtbaarheid van de wegmarkeringen daarentegen is niet te wijten aan mijn ogen, het verschil met Nederland is dag en nacht. Zaterdagnacht met vrij zware regenval had ik amper zicht op de rijvakken, met en zonder tegenliggers, echt op het gevoel moeten rijden zelfs. Dan te bedenken dat mijn autoruit net gereinigd was en een nieuwe waterafstotende coating had... de zichtbaarheid was langs mijn kant optimaal, maar het wegdek zag eruit als één grote spiegel.
Comment
-
Ja da's juist, de wegmarkeringen kunnen een heel stuk beter. Maar je ogen gaan zo geleidelijk achteruit, dat je het zelf niet merkt. Zeker in de verte.
Wat je daar zegt dat sommigen snel rijden bij beperkte zichtbaarheid, ik vind dat ook. Zien die dan veel beter, kennen ze de baan veel beter of nemen ze gewoon meer risico's? Ik had op mijn vorige auto xenons, nu led en telkens dacht ik om even snel te kunnen rijden als die sommigen. Maar nope... is mij veel te gevaarlijk.
Comment
-
een dikke man in een Voyager op de ring van antwerpen. Voegt op het laatst moment uit richting E19 Brussel, net op het moment dat ik op die baanvakken van het eerste naar het tweede ga om een vrachtwagen ertussen te laten. Ik claxonneer, hij brakecheckt. En gaat dan de bocht richting E19 tergend traag in. Ik ben witheet dus ik pink al naar links, gaat ie nog eens brakechecken. Om in de tunnel dan te versnellen naar 150 km/u als ik hem daar wil inhalen.
Hij is wel te snel voorbij die flitspaal gereden, ik hoop dat er een rolleke inzat. Wat was me dat zeg. Ik bibberde nog toen ik thuiskwam.
Comment
-
Een ergernis van vandaag die eens niets met auto's te maken heeft :
Vandaag nieuwe papieren ontvangen met informatie over dienstencheques. Net gemerkt dat je in 2016 er maar 155 stuks meer fiscaal kan inbrengen. Weer iets waar er met geen woord over gerept wordt.
GRRR .......
Comment
-
Deze morgen zat er een anonieme politiewagen een tijd lang in mijn gat zitten duwen.
Het begon toen ik na wegenwerken nog een kort stuk tweebaansweg voor de rotonde even vlot een paar Hollanders voorbij stak.
Na die rotonde zat ie ineens achter mij, en maar duwen waarschijnlijk hopend dat ik nog wat auto's zou voorbij steken in de zone 70.
Tegen zijn lits, rustig achter een Golfke blijven rijden en na 10 minuten staakte hij de strijd. Tuurlijk zal ik in fout zijn geweest als ik hard door bleef rijden maar wat zij doen is ook niet netjes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door poolhaas Bekijk BerichtenDeze morgen zat er een anonieme politiewagen een tijd lang in mijn gat zitten duwen.
Het begon toen ik na wegenwerken nog een kort stuk tweebaansweg voor de rotonde even vlot een paar Hollanders voorbij stak.
Na die rotonde zat ie ineens achter mij, en maar duwen waarschijnlijk hopend dat ik nog wat auto's zou voorbij steken in de zone 70.
Tegen zijn lits, rustig achter een Golfke blijven rijden en na 10 minuten staakte hij de strijd. Tuurlijk zal ik in fout zijn geweest als ik hard door bleef rijden maar wat zij doen is ook niet netjes.
Comment
Comment