Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verkeersbelasting en verzekering opschorten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verkeersbelasting en verzekering opschorten

hallo

ik denk er sterk over na een tweede auto aan te kopen die dan zou dienen voor gebruik "als het droog is " (oude cabrio in zeer goede staat, en wil dit ook zo houden) ; niet ingeschreven als oldtimer maar als gewone wagen...

Zijn er mensen die ervaring hebben met bvb het opschorten van hun verzekering gedurende de helft van het jaar (pakweg opschorten tussen 1 november en 1 april) ? Ik denk dat dit wel mogelijk is (en is dit de moeite voor een modale auto)

tweede vraag : kan je ook je verkeersbelasting opschorten ? wat moet je dan doen, je plaat binnenbrengen bij de div ? Moet je dan terug inschrijvingstaks betalen ook als je 6 maand later uw auto terug wil in gebruik nemen ? Krijg je dan hetzelfde plaatnummer terug of is dat dan een andere plaat ?
    dank u

Hallo,

Verkeersbelasting voor oldtimer is toch laag? 35 euro ofzo? Dus je kan dat gewoon laten doorlopen.

Verzekering kan je laten opschorten door verzekeraar maar hij moet daarmee akkoord zijn.

Ik heb gehoord (ben dus niet zeker) dat dit eigenlijk enkel met geldige reden, ziekte ofzo, 'mag'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
      Hallo,

Verkeersbelasting voor oldtimer is toch laag? 35 euro ofzo? Dus je kan dat gewoon laten doorlopen.

Verzekering kan je laten opschorten door verzekeraar maar hij moet daarmee akkoord zijn.

Ik heb gehoord (ben dus niet zeker) dat dit eigenlijk enkel met geldige reden, ziekte ofzo, 'mag'.
      Welke verzekeraar is dat? Ik betaal incl. kortingen €140 voor m'n 318is op O-platen...

E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Ik heb een z3 waar ik in de zomer mee rij als het droog is. Rond oktober geef ik mijn nummerplaat af aan mijn makelaar. Een paar weken later storten ze de rest van de omnium en de gewone verzekering terug op mijn rekening. Als het in maart ofzo mooi weer begint te worden, ga ik gewoon mijn nummerplaat gaan halen en ik kan dezelfde dag weer rijden.
        Verkeersbelasting schrappen doe ik niet.

Comment

Als je oude auto ouder is dan 25 jaar (of binnenkort 30) is het niet de moeite om verkeersbelasting en/of verzekering jaarlijks op te schorten. Een nieuwe nummerplaat kost ook ieder jaar €30 + een duplicaat van €15 kost al meer dan de jaarlijkse tax op een oldtimer.
          Je verzekering opschorten voor de periode dat je deze niet gebruikt is in principe heel gemakkelijk. Hangt een beetje van verzekeraar tot verzekeraar af. Ik kan dat doen, mits ik mijn nummerplaat in bewaring geef bij mijn verzekeraar tijdens de periode dat ik deze niet gebruik.

Als je oude auto nog geen 25 jaar is, is de verkeersbelasting (veel) duurder en kan het wel de moeite zijn om deze jaarlijks op te schorten.
          Mijn youngtimer is nu net 23 jaar oud en kost aan verkeersbelasting €1000 (vanaf 01/01/2016 wordt dat €1700 ). Elk jaar schrijf ik die in ergens in in mei en schrijf die weer uit eind augustus begin september.
          De vervaldatum van uw verkeersbelasting is 4 maanden na de datum van (her)inschrijving. Ik wacht dus tot die vervaldatum en stuur dan de platen terug. En een paar dagen later zit dan de afrekening van het DIV in de bus met het te betalen bedrag voor de gebruikte periode.

Zo vermijd ik dat ik nen hoop geld kwijt ben die ik voor iets anders ook nuttig kan gebruiken, en wachten op geld dat ge moet terugkrijgen is ook nooit leuk.
          1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
          2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
          2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
          -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTI-boy Bekijk Berichten
            Ik heb een z3 waar ik in de zomer mee rij als het droog is. Rond oktober geef ik mijn nummerplaat af aan mijn makelaar. Een paar weken later storten ze de rest van de omnium en de gewone verzekering terug op mijn rekening. Als het in maart ofzo mooi weer begint te worden, ga ik gewoon mijn nummerplaat gaan halen en ik kan dezelfde dag weer rijden.
            Verkeersbelasting schrappen doe ik niet.
            Zelfde nummerplaat als je die maanden niet hebt ingeschreven???

Comment

Zoals fcapri zegt. Auto blijft ingeschreven, alleen mijn omnium en BA worden geschrapt.

Comment

ok, het gedeelte verzekeringskwestie is me nu wel duidelijk... maar als je je nummerplaat ingeeft bij de verzekeraar is uw verzekering wel opgeschort, maar uw rijtaks blijft lopen, da's klaar....

Als je nu je rijtaks ook wil stopzetten, dan moet je je plaat bij de DIV afgeven... (bvb einde seizoen oktober.) en trek je dus het niet gebruikte deel van verzekering en rijtaks terug, al duurt dat enkele maanden waarschijnlijk...
                En als je nu in mei het jaar daarop uw wagen terug wil gaan gebruiken, dan vraag je een nieuwe plaat aan (a ja, de oude zal vernietigd en geschrapt zijn) ... wat kost dat ? en moet je dan terug inschrijvingstaks betalen ook als de wagen op uw eigen naam terug heringeschreven wordt naast de rijtaks ?

Comment

BIV moet je maar 1 maal betalen eerste maal dat je de wagen op jouw naam inschrijft (indien er intussen geen andere eigenaars zijn). Wat je wel steeds zult moeten betalen is de nieuwe nummerplaat/inschrijvingsbewijs.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

dus die nieuwe nummerplaat/inschrijvingsbewijs komt bovenop de rijtaks dan... en wat kost dat dan die nieuwe nummerplaat/inschrijvingsbewijs telkens in april als het cabrioseizoen start ? Als me dat ook al 100 euro kost kan ik beter gewoon de rijtaks laten doorlopen...

Comment

Tegenwoordig een 65-tal euro dacht ik.

E30SHOP.be
                      - Alles voor uw BMW E30.
                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                        toere, die auto blijft WEL ingeschreven staan, de verzekering houd de nr plaat gewoon bij zodat ze zeker zijn dat je ze niet gebruikt en zo hoef je dan geen verzekering te betalen.
                        de tax loopt gewoon door
                        Aaa op die manier.
                        Geen oplossing dus voor mij, aangezien de grootste reden dat ik het zou doen voor de taks is.

Comment

Working...
                        X