Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Naar variabele maximumsnelheid op autosnelweg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Naar variabele maximumsnelheid op autosnelweg?

    Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) vraagt het BIVV een studie uit te voeren naar de snelheid op de autosnelwegen. Doel is te onderzoeken of een variabele snelheid kan zorgen voor een hogere verkeersveiligheid, een betere doorstroming en een positieve impact op het milieu.

    Galant kadert haar vraag in de al eerder aangekondigde herziening van de Wegcode. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer", zegt Galant. Op bepaalde plaatsen wordt de maximumsnelheid in sommige omstandigheden wel aangepast via variabele borden boven de rijstroken, zoals op de E313. "Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", zegt Galant nog.

    Ze merkt op dat er in onze buurlanden al jaren verschillende snelheden gelden. "In Frankrijk en in Luxemburg moet bijvoorbeeld trager gereden worden bij slecht weer. In Nederland bestaan er verschillende snelheidsregimes naast elkaar, afhankelijk van het stuk snelweg."

    Minister Galant hoopt de resultaten van de studie tegen de zomer te ontvangen. Daarna wil ze met de resultaten een politiek en maatschappelijk debat organiseren. "Bijvoorbeeld de automobilisten- en transportorganisaties hebben hierover interessante en genuanceerde meningen. Door de positieve ervaring met de Staten-Generaal kan bekeken worden hoe de burger betrokken kan worden. En uiteraard zal ook overleg met de Gewesten nodig zijn, bijvoorbeeld in verband met de staat van de weg of het aanbrengen van flexibele borden."
    hln.be

  • #2
    Voor mij mag het als de max snelheid ook omhoog gaat bij goed weer of 's nachts. Maar ik vrees dat het weer de zoveelste snelheidsverlaging wordt.

    Comment


    • #3
      Dat is er nu toch ook al.

      Of ligt de ring van Antwerpen in het buitenland?

      Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

      Comment


      • #4
        Antwerpen is niet gelijk aan het centrum van de wereld.

        Comment


        • #5
          voor limburgers misschien niet, maar voor antwerpenaars wel!

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Voor mij mag het als de max snelheid ook omhoog gaat bij goed weer of 's nachts. Maar ik vrees dat het weer de zoveelste snelheidsverlaging wordt.
            e
            De mentaliteit hier in BE kennende omtrent snelheid vrees ik hetzelfde.

            Comment


            • #7
              " bij regenval ..." volstaat het dat je een keer met je wissers over je voorruit moet gaan om al van regen te spreken ?
              ... variabele borden en flitsen ?
              't is vooral een halve oplossing; hoe bewijs je ooit dat er op een bepaald moment op een bepaalde plaats al dan niet een snelheidsbeperking "actief" was;
              dat wordt weer touwtrekken, zowel voor de overtreder als voor de politierechtbank ... een slechte poot om op te staan.

              M.

              Comment


              • #8
                ik snap het ook niet, of dient het om minder boetes te moeten uitschrijven en de advocatuur + de rechters te spijzen

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door motorman Bekijk Berichten
                  " bij regenval ..." volstaat het dat je een keer met je wissers over je voorruit moet gaan om al van regen te spreken ?
                  ... variabele borden en flitsen ?
                  't is vooral een halve oplossing; hoe bewijs je ooit dat er op een bepaald moment op een bepaalde plaats al dan niet een snelheidsbeperking "actief" was;
                  dat wordt weer touwtrekken, zowel voor de overtreder als voor de politierechtbank ... een slechte poot om op te staan.

                  M.
                  en in andere landen, vb Fr kunnen ze dat wel ???

                  idem voor matrixborden boven ASW in combinatie met flitspalen in zelfde zone ???

                  Comment


                  • #10
                    "Op bepaalde plaatsen zou je dan weer 130 mogen" was te horen in het nieuws van 17.45

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Voor mij mag het als de max snelheid ook omhoog gaat bij goed weer of 's nachts. Maar ik vrees dat het weer de zoveelste snelheidsverlaging wordt.
                      spijtig genoeg moet ik je mening delen :-(

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                        "Op bepaalde plaatsen zou je dan weer 130 mogen" was te horen in het nieuws van 17.45

                        Ja, en dit is ons Benneke zijn gedacht daarvan
                        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.


                        25 extra doden door 10/u verschil. Ergens zegt er iets in mijn hoofd dat die 130 niet de enige factor kan zijn daarvan. Maar ja, wie ben ik he...

                        Comment


                        • #13
                          Ja net gehoord op VTM, daar zit meer achter.
                          Moeten ze eens in NL en Frankrijk gaan vragen waarom het bij hun wel kan.

                          En neen, dat ze minder op en afritten hebben doet niks aan het feit dat het bij hun wel kan, is ook zo een fabeltje.

                          Comment


                          • #14
                            Daarstraks op radio 1 was er een Nederlander aan het woord die puur de waarheid zei. Had het erover dat 130 per uur geen factor is voor extra doden, en verlaging van snelheid zou leiden tot meer onoplettendheid van de bestuurders.

                            Zij hadden dit getest op een baan waar je 100 mocht ipv 120 en ze zagen dat de meerderheid daar met hun GSM bezig was.

                            Ook nog zei iemand anders in die discussie dat ze beter de minimumsnelheid van 70 naar 95 km/u zouden verhogen. Zou ik IMO ook niet slecht vinden. Wat doe je nu aan 70 km/u op de snelweg terwijl vrachtwagens u voorbij razen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                              Ja net gehoord op VTM, daar zit meer achter.
                              Moeten ze eens in NL en Frankrijk gaan vragen waarom het bij hun wel kan.

                              En neen, dat ze minder op en afritten hebben doet niks aan het feit dat het bij hun wel kan, is ook zo een fabeltje.
                              Op plaatsen in Frankrijk waar ze evenveel afritten hebben als in België (rond grote steden) is het steeds 110 km/h in Frankrijk dus kom dan niet af met de vergelijking en vraag je niet af waarom het daar wel kan...
                              BMW 420dA : >>>

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                Op plaatsen in Frankrijk waar ze evenveel afritten hebben als in België (rond grote steden) is het steeds 110 km/h in Frankrijk dus kom dan niet af met de vergelijking en vraag je niet af waarom het daar wel kan...

                                In steden is het daar altijd 110, in Duitsland is dat ook beperkt.
                                Ze hebben in Frankrijk nog wel plaatsen waar er meer op en afritten zijn daar is het ook 130.

                                Comment


                                • #17
                                  Frankrijk was vroeger een zaligheid, knallen maar. Maar dat is toch al even verleden tijd, veel snelheidscontroles en snelheidsbeperkingen. Die 130 heb je nu nog, maar op drukkere stukken autosnelweg (in de nabijheid van steden, veel op- en afritten,...) is het nu overal 110.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En toch vind ik het altijd relaxed rijden in Frankrijk.
                                    Zal er wel mee te maken hebben dat ik dan in vakantie ben en in relax-modus.

                                    Ik zie geen heil in het veranderen. Iedereen die er hier zijn bedenkingen bij heeft, zal voor 90% toch niet aan de max. snelheid houden
                                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Frankrijk was vroeger een zaligheid, knallen maar. Maar dat is toch al even verleden tijd, veel snelheidscontroles en snelheidsbeperkingen. Die 130 heb je nu nog, maar op drukkere stukken autosnelweg (in de nabijheid van steden, veel op- en afritten,...) is het nu overal 110.
                                      Ik rijd er vaak, het is er veel veiliger nu dan enkele jaren geleden. Dat zie je niet alleen in de statistieken, ook op de weg is het aangenamer rijden.
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                                        Daarstraks op radio 1 was er een Nederlander aan het woord die puur de waarheid zei. Had het erover dat 130 per uur geen factor is voor extra doden, en verlaging van snelheid zou leiden tot meer onoplettendheid van de bestuurders.

                                        Zij hadden dit getest op een baan waar je 100 mocht ipv 120 en ze zagen dat de meerderheid daar met hun GSM bezig was.

                                        Ook nog zei iemand anders in die discussie dat ze beter de minimumsnelheid van 70 naar 95 km/u zouden verhogen. Zou ik IMO ook niet slecht vinden. Wat doe je nu aan 70 km/u op de snelweg terwijl vrachtwagens u voorbij razen.
                                        als oplettendheid aan de snelheid gekoppeld is, zouden 100% ipv de nu 10% van de truckers contenu aan het bellen zijn
                                        het snelheidsgevoel in een comforabele truck op 2.5 meter boven de grond is nul

                                        Comment

                                        Working...
                                        X