Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) vraagt het BIVV een studie uit te voeren naar de snelheid op de autosnelwegen. Doel is te onderzoeken of een variabele snelheid kan zorgen voor een hogere verkeersveiligheid, een betere doorstroming en een positieve impact op het milieu.
Galant kadert haar vraag in de al eerder aangekondigde herziening van de Wegcode. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer", zegt Galant. Op bepaalde plaatsen wordt de maximumsnelheid in sommige omstandigheden wel aangepast via variabele borden boven de rijstroken, zoals op de E313. "Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", zegt Galant nog.
Ze merkt op dat er in onze buurlanden al jaren verschillende snelheden gelden. "In Frankrijk en in Luxemburg moet bijvoorbeeld trager gereden worden bij slecht weer. In Nederland bestaan er verschillende snelheidsregimes naast elkaar, afhankelijk van het stuk snelweg."
Minister Galant hoopt de resultaten van de studie tegen de zomer te ontvangen. Daarna wil ze met de resultaten een politiek en maatschappelijk debat organiseren. "Bijvoorbeeld de automobilisten- en transportorganisaties hebben hierover interessante en genuanceerde meningen. Door de positieve ervaring met de Staten-Generaal kan bekeken worden hoe de burger betrokken kan worden. En uiteraard zal ook overleg met de Gewesten nodig zijn, bijvoorbeeld in verband met de staat van de weg of het aanbrengen van flexibele borden."
Galant kadert haar vraag in de al eerder aangekondigde herziening van de Wegcode. "In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer", zegt Galant. Op bepaalde plaatsen wordt de maximumsnelheid in sommige omstandigheden wel aangepast via variabele borden boven de rijstroken, zoals op de E313. "Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?", zegt Galant nog.
Ze merkt op dat er in onze buurlanden al jaren verschillende snelheden gelden. "In Frankrijk en in Luxemburg moet bijvoorbeeld trager gereden worden bij slecht weer. In Nederland bestaan er verschillende snelheidsregimes naast elkaar, afhankelijk van het stuk snelweg."
Minister Galant hoopt de resultaten van de studie tegen de zomer te ontvangen. Daarna wil ze met de resultaten een politiek en maatschappelijk debat organiseren. "Bijvoorbeeld de automobilisten- en transportorganisaties hebben hierover interessante en genuanceerde meningen. Door de positieve ervaring met de Staten-Generaal kan bekeken worden hoe de burger betrokken kan worden. En uiteraard zal ook overleg met de Gewesten nodig zijn, bijvoorbeeld in verband met de staat van de weg of het aanbrengen van flexibele borden."
Comment