Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boete niet betaald? Fiscus zit sneller aan je salaris of bankrekening

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Boete niet betaald? Fiscus zit sneller aan je salaris of bankrekening

Een verkeersboete heeft al een heel lang traject afgelegd voor ze op het bureau van de belastingdienst terechtkomt. Eerst krijg je een onmiddellijke inning. Betaal je niet, dan volgt er een voorstel tot minnelijke schikking. Blijf je de andere kant opkijken, dan verschijn je voor de politierechter.
    “Wie dan hardleers blijft en nog niet betaalt, komt bij ons terecht”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. Alle onbetaalde boetes samen die de fiscus moet proberen recupereren, vormen toch nog een enorme som. “Alleen al voor de niet-betaalde verkeersboetes van vorig jaar gaat het om 143,7 miljoen euro”.
    De fiscus slaagde er in 2015 in om daar 31,8 miljoen euro van in te vorderen en in de schatkist te storten. “Dat is 22 procent maar ons streefcijfer is natuurlijk 100 procent”, zegt Adyns. “Al weten we dat dit een utopie is omdat sommige mensen nu eenmaal geen geld hébben”.

Knagen aan het salaris
    Voor al die anderen echter zet de fiscus vanaf februari een nieuw computersysteem in dat op een geautomatiseerde manier zal speuren naar uw geld. “We sturen eerst een allerlaatste herinneringsbrief om de boete te betalen maar als daar opnieuw geen reactie op komt, zal de computer verschillende gegevensbestanden met elkaar kruisen. Als de hardleerse wanbetaler werkt, zal aan de werkgever de opdracht worden gegeven om de boete van het salaris te houden. De werkgever mag dat niet weigeren, anders kan hij zelf een boete krijgen”.
    De privacywet laat toe dat uw werkgever op deze manier weet dat u een wanbetaler bent, wat niet meteen goed is voor uw reputatie bij de baas.
    De fiscus mag echter geen beslag leggen op het volledige loon. De wet voorziet dat de eerste 1037 euro van het salaris niet kunnen gevat worden door een beslag.

Deurwaarder als niets anders helpt
    Tegelijkertijd zal het computersysteem van Financiën ook op zoek gaan naar de bankrekeningen van de wanbetaler. Staat daar genoeg geld op, dan zal de bank opdracht krijgen de boetesom over te maken aan de fiscus, opnieuw met het voorbehoud dat niet de volledige wedde mag gebruikt worden om de openstaande boete te vereffenen.
    “Bij wanbetalers die een woning verhuren, kunnen wij ook aan de huurder vragen een deel van de huur aan ons door te storten”, aldus de woordvoerder van de FOD Financiën.
    Pas als deze middelen niets opleveren, zal de computer een deurwaarder sturen naar de wanbetaler. “We wachten daar zo lang mee om te vermijden dat er bovenop de boete nog eens deurwaarderskosten moeten betaald worden”.
    Financiën is ervan overtuigd dat het nieuwe systeem, dat vanaf februari over het volledige land wordt uitgerold, sneller en efficiënter zal werken dan de manuele manier die tot vandaag werd toegepast door het belastingpersoneel.
    Bron:het nieuwsblad.be
    Last edited by Snelle; 20/01/2016, 15:54.
    www.skodaforum.eu

Op zich niet slecht, alleen een beetje krom dat ze de werkgever een boete geven als die weigert mee te werken. Dat zou op vrijwillige basis moeten zijn. Als die dat liever niet doet moeten ze het maar via de belastingaangifte of andere weg proberen. Maar ja, dan moeten de ambtenaartjes harder werken. Nu gaan ze twee keer langs de kassa.

Comment

Ik vind dit een schande. Dat ze boetes proberen innen ben ik akkoord mee, maar dit gewoon een schending van de privacy. Dit is waarom het bankgeheim nog steeds zou moeten bestaan, ze hadden dat nooit mogen afschaffen. De overheid heeft toch in de verste verte geen zaken met wat iemand op zijn spaarrekening heeft staan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
        Ik vind dit een schande. Dat ze boetes proberen innen ben ik akkoord mee, maar dit gewoon een schending van de privacy. Dit is waarom het bankgeheim nog steeds zou moeten bestaan, ze hadden dat nooit mogen afschaffen. De overheid heeft toch in de verste verte geen zaken met wat iemand op zijn spaarrekening heeft staan ?
        Zoals in den oude tijd, alles onder u matras in een sok. Op de bank brengt het 0,0 op (in slechtste geval verliest ge zelf door de jaarlijkse kosten) en als het onder u matras ligt kunnen ze daar in Brussel ook niets weten. Enkel spijtig dat ge u loon niet cash kunt laten uitbetalen.
        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

als ze geen loonbeslag leggen zullen er weinig allimentaties en schadevergoedingen betaalt worden...alleen haalt het voor echte criminelen allemaal nix uit, die zorgen idd wel dat er niets op de rekening staat

Comment

Goede zaak, wie een boete krijgt moet die betalen.
            Ze zouden nog veel verder moeten gaan in hun strijd tegen die wanbetalers.
            Bij een verkeerscontrole : direct de auto in beslag
            Bij en pascontrole op de luchthaven : eerst boete betalen, dan pas vertrekken (of thuisblijven)

Comment

Ik vind dit een schande. Dat ze boetes proberen innen ben ik akkoord mee, maar dit gewoon een schending van de privacy.
              Als je gewoon betaalt zoals het hoort is er toch geen probleem. Dit is een maatregel voor hardnekkige wanbetalers en die hebben voor mij het recht niet zich te verschuilen achter "privacy".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten
                Als je gewoon betaalt zoals het hoort is er toch geen probleem. Dit is een maatregel voor hardnekkige wanbetalers en die hebben voor mij het recht niet zich te verschuilen achter "privacy".
                Mee eens.
                Enige waar ik niet mee akkoord ben is;

“Bij wanbetalers die een woning verhuren, kunnen wij ook aan de huurder vragen een deel van de huur aan ons door te storten”, aldus de woordvoerder van de FOD Financiën.

Kan de relatie met je verhuurder in het slechtste geval verzuren, en andere 'normale' personen (dus geen banken enz) moeten daar ook niet mee lastig gevallen worden.
                Last edited by ; 21/01/2016, 14:44.

Comment

Idd, geen probleem als je gewoon dokt toch. De wanbetalers moeten maar op de blaren zitten.Wat ik mij wel afvraag, is hoe ze dat gaan regelen met wagens op de zaak of firmawagens.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Ik ben altijd een keurige boetebetaler, dus ik zal nooit "last" hebben van dit systeem.

Bedoelde het meer algemeen, maar de staat of de fiscus zou volgens mij niet het recht mogen hebben om te kijken wat er op mijn bankrekening staat.
                    Niet op Belgische rekeningen en niet op buitenlandse rekeningen. Het vermogen van iemand is privé, niemand heeft daar zaken mee.

Comment

idd wat is het volgende? je betalingen gaan bekijken om te zien of je niet teveel over de grens gaat winkelen?..
                      lets have some more member berries

Comment

Bedoelde het meer algemeen, maar de staat of de fiscus zou volgens mij niet het recht mogen hebben om te kijken wat er op mijn bankrekening staat.
                        Niet op Belgische rekeningen en niet op buitenlandse rekeningen. Het vermogen van iemand is privé, niemand heeft daar zaken mee.
                        Zoals met alles, moeten de goeie het altijd bekopen omdat er een paar tussen zitten die iets minder oprecht zijn.
                        Langs de andere kant, wat stoort je er precies aan? Mij zou het persoonlijk bitter weinig kunnen schelen dat de staat exact weet wat ik bezit, het grootste deel weten ze sowieso al.
                        Misschien ben ik wel een uitzondering, maar ik begrijp niet dat het blijkbaar taboe is om over geld te praten in tijden waarin velen wel hun hele leven op social media gooien

Comment

Wie zijn boete niet betaald moet dan maar op een of andere manier gedwongen worden, jammer natuurlijk dat het op zo een manier moet gebeuren maar denk dat er weinig alternatieven zijn.
                          Tenslotte wie zijn boete keurig betaald heeft van deze maatregel geen last.

En de fiscus weet alles maar ze zeggen ons dat niet
                          www.skodaforum.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                            Goede zaak, wie een boete krijgt moet die betalen.
                            Ze zouden nog veel verder moeten gaan in hun strijd tegen die wanbetalers.
                            Bij een verkeerscontrole : direct de auto in beslag
                            Bij en pascontrole op de luchthaven : eerst boete betalen, dan pas vertrekken (of thuisblijven)
                            Gebeurde nu ook al hoor op de luchthaven. Ex. collega van me hebben ze zo liggen gehad een aantal jaar geleden als hij op vakantie wou vertrekken naar Turkije. Stond nog een resem boetes open.
                            Ik denk dat de nieuwe lockers het zelfs al weten.

Send from somewhere, used Tapatalk.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Idd, geen probleem als je gewoon dokt toch. De wanbetalers moeten maar op de blaren zitten.Wat ik mij wel afvraag, is hoe ze dat gaan regelen met wagens op de zaak of firmawagens.
                              Simpel, je werkgever en de leasemaatschappij geven nu al de naam door van de gebruikelijke bestuurder, en die krijgt de boete.
                              Een verkeersboete moet altijd op naam van een persoon staan hé.

En wat privacy betreft, je hebt dan al een paar kansen gehad om te betalen hé.
                              Je krijgt eerst een minnelijke schikking (als het een niet al te zware zaak is), en daar krijg je nog een herinnering van.
                              Dan komt het bij de rechtbank, en als je veroordeeld wordt krijg je dat vonnis.

Dat zullen ze ook nog een paar keer herinneren, en dan pas beginnen ze met verdere stappen.
                              Na een vonnis moet je gewoon betalen, en je werkgever of huurder of ... heeft daar geen last van.

Ik hoop dat ze er iedere keer nog een pak extra inningskosten bij doen. Kan toch niet zijn dat we als belastingbetalers een leger aan ambtenaren en rechters moeten betalen om boetes te innen...

Als je te rap rijdt, en je wordt terecht gepakt, gewoon grote jongen zijn, en betalen.
                              Als je geld hebt voor een auto heb je ook geld voor een boete.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                idd wat is het volgende? je betalingen gaan bekijken om te zien of je niet teveel over de grens gaat winkelen?..
                                Is dat dan illegaal of zo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Is dat dan illegaal of zo?
                                  Is afhankelijk hoeveel alcohol men meebrengt uit Luxemburg
                                  www.skodaforum.eu

Comment

Ge moogt al 10 liter sterke drank of 90 liter wijn mee brengen.

Ik kom daar een paar jaar mee toe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Ge moogt al 10 liter sterke drank of 90 liter wijn mee brengen.

Ik kom daar een paar jaar mee toe.
                                      ik wist niet dat gij geheelonthouder waart.

2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Ik drink niet als ik rijd, en ik rijd veel.

't is hier wel Autoforum, en niet de vereniging van de schotse whiskyproevers hé.

Comment

Working...
                                        X