Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY Dakrek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DIY Dakrek

    Weet iemand wat je aansprakelijkheid is als ik met een zelfgefabriceerd dakrek over de snelweg ga en een ongeval veroorzaak door een loskomend stuk?

    Is er een manier om dat TÜV goed te keuren of iets dergelijks?

  • #2
    Vrees er voor dat dit gaat lukken.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #3
      Ik zou het mij allesinds niet riskeren. Vroeger was ik op de baan als werfleider met een volledig ingerichte servicewagen en op het dak ook een opbouw, waarop 4 ladders en kabelbuizen e.d. lagen, dit om medewerkers te depanneren en assisteren. Door een foutje in de weg, ben ik er eens mee van de weg gegaan en tegen een boom geknald. Busje was totaal verlies, maar aan die inrichting en aan dat dakrek met alles erop gemonteerd was er niets, alles lades en vakjes gingen open alsof ze nieuw waren en het dakrek had wel een knik gemaakt, maar nergens was er iets los gekomen of verschoven. Dan zie je wel waarom zo'n inrichting zoveel geld kost. Je kan ook van die goedkope chinese rekjes hier krijgen, maar dat vertrouw ik niet. Net hetzelfe met die fietsrekken op bagagewagentjes van de supermarkt Auto 5 ofzo, ook zoiets is in mijn ogen "recipe for disaster"

      En de TüV voor één rek, ik denk dat je niet wil weten wat je dat gaat kosten om zoiets gehomologeerd te krijgen.

      Comment


      • #4
        Maar als ik het goed voorheb neem ik evenveel risico met een dakrek vast te binden als met een paar houten balken?

        Ik zou een dakrek kunnen kopen, maar wil er graag een maken op maat van mijn wagen en zodus ook met meer mogelijkheden en opbergplaats...

        Comment


        • #5
          Verzekeringtechnisch is dat ongetwijfeld vergelijkbaar. Je moet het domweg niet willen, want je verzekeraar zal met succes de mogelijke gevolgschade bij je komen claimen. Je moet er niet aan denken dat er lading bij een aanrijding van de wagen schiet en door de voorruit van een tegenligger keilt en slachtoffers maakt... of dat nou ook zou gebeuren met een standaard rek of niet doet daarbij niet terzake.

          Keuren kan je gevoeglijk vergeten. In het theoretische geval dat een TUV of iets dergelijks zoiets zou aan nemen ter test zullen ze er o.a. sterktetesten op gaan loslaten. Die zijn per definitie destructief. Een fabrikant komt daar mee weg omdat die minimaal een serie maakt volgens dezelfde specificaties en dezelfde procedures. Een particulier die zoiets met de hand maakt kan niet garanderen dat een tweede exemplaar gelijk is aan het eerste. Kortom: gaat niet.

          Comment

          Working...
          X