Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belgisch niet europees rijbewijs geeft boetes in buitenland?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Belgisch niet europees rijbewijs geeft boetes in buitenland?

Onlangs kwam men aan mij vragen of het volgende correct was. Ik had er zelf geen antwoord op maar vond het wel vrij vreemd moest het effectief zo zijn.

De vraag was als volgt.

Een oud belgisch rijbewijs waar de aanduiding van wat je hebt (A, B, etc) geknipt ipv gestempeld is zou in Frankrijk direct een boete opleveren van 250 euro omdat dit niet conform de Europese wetgeving is.

Het papieren rijbewijs in Belgisch of als Europees model waar de aanduiding gebeurt met een blauwe stempel zou als enige wettelijk zijn.

In Duitsland zou dit hetzelfde verhaal geven maar zou je wegkomen met een waarschuwing.

Iemand hier die ervaring heeft op dat vlak en weet dat dit bullshit is of effectief klopt, ik kan het namelijk niet direct vinden.
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Dat kan inderdaad voorkomen.

Comment

LANG LEVE EUROPA ! ! !

Comment

Klopt! Bij een reis naar Spanje wilden we een wagen ter plaatse huren. Verhuurbedrijf wilde zelfs niet verhuren zonder Europees rijbewijs. Al een geluk dat we ingelicht waren door het reisbureau hiervan en ik mijn oud Belgisch rijbewijs door een Europees ingewisseld had.

Comment

Je spreekt dan wel over rijbewijzen die al minstens 27 jaar oud zijn want in 1989 is het Europees model in België ingevoerd geweest, de kans dat de foto nog gelijkend is wordt met ieder jaar kleiner natuurlijk , ook in België loop je dus kans dat bij een eventuele controle je het verzoek zult krijgen om een nieuw exemplaar van je rijbewijs aan te vragen omdat de foto niet meer gelijkend is.
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
            Je spreekt dan wel over rijbewijzen die al minstens 27 jaar oud zijn want in 1989 is het Europees model in België ingevoerd geweest, de kans dat de foto nog gelijkend is wordt met ieder jaar kleiner natuurlijk , ook in België loop je dus kans dat bij een eventuele controle je het verzoek zult krijgen om een nieuw exemplaar van je rijbewijs aan te vragen omdat de foto niet meer gelijkend is.
            Klopt idd, het rijbewijs is verkregen rond de 20er jaren en de persoon is vermoed ik ondertussen in de 50 of 60. De foto is dan ook allesbehalve gelijkend aan de huidige looks. Maar de vraag kwam omdat men nu die bankkaart formaten in gebruik heeft en die zijn niet meer permanent. Dat is bij een vernieuwing dus elke keer opnieuw betalen of is dat toch nog wel permanent bij een omruiling van een reeds bestaand rijbewijs?

Comment

ja, seg, dat die mens dan een nieuw type rijbewijs pakt
              elke frank in twee bijten en blijven rondlopen met papieren zo oud als de straat, versta ik niet. dat hij maar met zijn tijd megaat.
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                ja, seg, dat die mens dan een nieuw type rijbewijs pakt
                elke frank in twee bijten en blijven rondlopen met papieren zo oud als de straat, versta ik niet. dat hij maar met zijn tijd megaat.
                Dat is 1 mogelijkheid maar dat is zoals naar een café gaan en klagen dat je er zat buitenkomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  LANG LEVE EUROPA ! ! !

Nee, lang leve België, waar je na 50 jaar nog steeds met hetzelfde rijbewijs in je portefeuille zit. Dan ben je oud en grijs in werkelijkheid maar op die papieren vod nog een frisse 18 jarige . Ergens niet meer dan normaal dat ze daar in het buitenland moeilijk kunnen over doen als je weet dat men in de meeste landen al lang het rijbewijs na x aantal jaar moet laten vernieuwen.

Comment

Amai, als dat bankkaartformaat rijbewijs elke keer (zoals paspoort) vernieuwd moet worden, dan houd ik m'n roze vod wel nog zo lang mogelijk bij... Beter voor 't milieu.

E30SHOP.be
                    - Alles voor uw BMW E30.
                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                      Amai, als dat bankkaartformaat rijbewijs elke keer (zoals paspoort) vernieuwd moet worden, dan houd ik m'n roze vod wel nog zo lang mogelijk bij... Beter voor 't milieu.
                      Elke 10jaar zeker? Ik hou toch ook nog wel mijn roze vod.
                      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten

Tot 2033 zijn de vodden hier nog geldig

Comment

Dan ga ik m'n best doen om dat vodje tot dan te bewaren. Al zou zo'n bankkaart formaat wel handiger zijn. Sinds ik een kleinere portefeuille heb, past die roze vod er niet meer volledig in, en steek ik dat meestal apart in m'n jaszak of rugzak, dus ziet er niet meer zo fris uit. Mss eens kijken voor zo'n plastiek hoesje. Ook al 1x m'n rijbewijs zo verloren (uit portefeuille gevallen), gelukkig terug gevonden.

E30SHOP.be
                          - Alles voor uw BMW E30.
                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                            Tot 2033 zijn de vodden hier nog geldig
                            Leve de roze vod! Moet ook wel zeggen dat het mijne in slechte staat is
                            2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                            2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                            2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Blijf dan wel weg uit Frankrijk he

Comment

Dan ga ik m'n best doen om dat vodje tot dan te bewaren. Al zou zo'n bankkaart formaat wel handiger zijn. Sinds ik een kleinere portefeuille heb, past die roze vod er niet meer volledig in, en steek ik dat meestal apart in m'n jaszak of rugzak, dus ziet er niet meer zo fris uit. Mss eens kijken voor zo'n plastiek hoesje. Ook al 1x m'n rijbewijs zo verloren (uit portefeuille gevallen), gelukkig terug gevonden.
                                Ik heb die van mij altijd in zo'n plastiek hoesje gehad, heeft toch niet veel geholpen. mijn achternaam valt nog amper te lezen en zo zijn er nog dingen die amper te lezen zijn. Denk dat ik 'onder mijn voeten' ga krijgen bij 1st volgende politiecontrole.

Comment

Ik heb die van mij altijd in zo'n plastiek hoesje gehad, heeft toch niet veel geholpen. mijn achternaam valt nog amper te lezen en zo zijn er nog dingen die amper te lezen zijn. Denk dat ik 'onder mijn voeten' ga krijgen bij 1st volgende politiecontrole.

Ik heb eens onder mijn voeten gekregen jaren geleden. Pasfoto was losgekomen dus had ik met stylo er een manneke opgetekend. Ik had dan die foto teruggevonden in de auto en wou die er de volgende dag terug overkleven maar was dat dan vergeten.
                                  Paar maand later controle en ik gaf niks vermoedend mijn rijbewijs (was dat toen echt vergeten) en die flik duwt dat in mijn gezicht. "Wat is dat, flauwe plezante?". Toen herinnerde ik het mij ineens weer

Ik heb daar toen een fameuze uitbrander gekregen, want "tekeningetjes maken op officiële documenten is vervalsing." Met als resultaat dat ik en mijn broer die naast mij zat nog harder in de lach schoten. Flik zijn reactie was dan van mijn rijbewijs in 2 te scheuren zodat ik wel een nieuwe moest aanvragen.
                                  Wel al zeker meer dan 25 jaar geleden dit.

Comment

Ik heb die van mij altijd in zo'n plastiek hoesje gehad, heeft toch niet veel geholpen.
                                    sjans da we weten dat het over 't rijbewijs gaat...
                                    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Comment

Mijn rijbewijs ziet er nog altijd goed uit, steekt thans ook gewoon in mijn portefeuille die altijd in mijn achterzak steekt.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                        X