Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom u niet het wegennet krijgt waarvoor u betaalt (artikel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Zou het hier ergens kunnen aan liggen?

    Nederland
    Zo'n 5% van alle werkenden werkt bij de overheid. Er is wel sprake van krimp

    Belgié
    'Bijna 42 procent van de actieve bevolking wordt betaald door de overheid'



    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

    Comment


    • #22
      Nederland telt 14 ministers. Belgie 48.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #23
        utah zoveel is het verschil niet buikgevoel zegt 37% tov 53, benieuwd naar realiteit aan de toog

        maar dat dit, en de onschendbaarheid van de bonden ons land lam legt hoeft geen betoog

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
          Zou het hier ergens kunnen aan liggen?

          Nederland
          Zo'n 5% van alle werkenden werkt bij de overheid. Er is wel sprake van krimp

          Belgié
          'Bijna 42 procent van de actieve bevolking wordt betaald door de overheid'



          België telt Federaal helemaal niet veel ambtenaren (minder dan 70.000 dacht ik) . Het zijn de gemeenschappen en gewesten met hun eigen kabinetten en overheden die het aantal flink doen stijgen.

          Comment


          • #25
            Wegen in Vlaanderen zijn de laatste vijf jaar enorm verbeterd, toch?
            Daarstraks nog eens tot Doornik gereden... Wat is me dat? Te gortige stukken worden afgezet, maar er wordt niks aan gedaan, al jaren niet.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
              Wegen in Vlaanderen zijn de laatste vijf jaar enorm verbeterd, toch?
              Er is een lichte inhaalbeweging aan de gang maar ‘enorm verbeterd’ dat is wat veel van het goede, niet?

              Die grafieken tonen resultaten voor België als geheel terwijl onderhoud en aanleg van wegen een bevoegdheid van de gewesten is.

              Toch blijft ook Vlaanderen achterop hinken, weliswaar minder erg dan Wallonië en Brussel.

              Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat jaarlijks de toestand van het wegennet in Vlaanderen na. Van de Vlaamse autosnelwegen kreeg in 2014 tien procent het etiket 'onvoldoende'. Dat is evenveel als in 2009 en bijna dubbel zoveel als in het begin van deze eeuw. De gewestwegen zijn er nog slechter aan toe. In Vlaams-Brabant krijgt meer dan 23 procent het label 'onvoldoende', in West-Vlaanderen is de toestand nog dramatischer.
              Last edited by Löwe; 26/04/2016, 08:12.

              Comment


              • #27
                Bwa, waar ik vroeger twee tot drie keer per winter bij Carglass stond, ben ik er de laatste drie jaar maar 1 keer moeten langs gaan.


                .
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  Wegen in Vlaanderen zijn de laatste vijf jaar enorm verbeterd, toch?
                  Daarstraks nog eens tot Doornik gereden... Wat is me dat? Te gortige stukken worden afgezet, maar er wordt niks aan gedaan, al jaren niet.
                  Lol ja, in Buggenhout hebt ge zo ook een stuk asfalt dat uit de baan is, pakt een 50 x 50 cm. Staat al meer dan een maand omringd met hekken, en dat net voor een bocht. Zeer veilig!

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                    Lol ja, in Buggenhout hebt ge zo ook een stuk asfalt dat uit de baan is, pakt een 50 x 50 cm. Staat al meer dan een maand omringd met hekken, en dat net voor een bocht. Zeer veilig!

                    Diepemeerstraat

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Raizen Bekijk Berichten
                      Diepemeerstraat
                      Haha inderdaad

                      Comment


                      • #31
                        Één woord, asfaltmaffia.


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #32
                          Aannemers: "België is 'failed state' inzake infrastructuurbeleid"

                          De Belgische aannemers van grote bouwwerken, verenigd in de vereniging VBA, trekken aan de alarmbel over de staat van de infrastructuur in ons land en het gebrek aan investeringen. De problematiek is niet nieuw, maar de toestand wordt alsmaar dramatischer. "Wat dit betreft, is België echt een 'failed stated'", klinkt het. De aannemersbedrijven wijten dit vooral aan politieke onwil. "Er is nochtans geld genoeg: de privésector, zoals pensioenfondsen en verzekeraars, staan te springen om te investeren".

                          De problemen met de tunnels in Brussel, de belabberde staat van het station van Vilvoorde of de Oosterweelverbinding die maar niet van de grond komt: voorbeelden genoeg die getuigen over de dramatische toestand van de infrastructuur in ons land. "Op vier jaar tijd zijn de investeringen met 32 procent gedaald. Jarenlang stond België op de tiende plaats in Europa, maar nu zijn we teruggezakt naar de 20ste plaats. Voor de autowegen staan we zelfs op nummer 30", verklaarde Didier Cartage, general manager van VBA.

                          Als verklaring wordt steeds verwezen naar de budgettaire krapte, maar dat kan op weinig begrip rekenen bij de aannemers. Zo investeren Nederland en Frankrijk systematisch meer van hun bruto binnenlands product in infrastructuur. Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen, klinkt het. Bovendien verdienen investeringen in infrastructuur zich tot driemaal terug.

                          De aannemersbedrijven zien vooral een gebrek aan politieke visie. Projecten worden gelanceerd maar na enkele jaren toch nog afgeblazen. "De gemeenschap moet zich hierbij vragen stellen, want de studiekosten alleen al bedragen 1 à 2 procent van het totale plaatje: geld dat dus wordt weggegooid", hekelde Cartage.

                          Ook de politiek van laagste prijs bij aanbestedingen krijgt kritiek. In Nederland of Duitsland worden wél meer (kwaliteits)criteria opgelegd. "De laagsteprijspolitiek zorgt ervoor dat Belgische bedrijven een beroep moeten doen op detachering, wat finaal misschien zelfs voor minder inkomsten zorgt voor de overheid", waarschuwde Cartage.

                          De VBA heeft een aantal voorstellen om het tij te keren, zoals meer publiek-private samenwerking (PPS). "Pensioenfondsen en verzekeraars staan te springen om te investeren op lange termijn, maar de politici houden de boot af en veranderen elk jaar van visie". Ook voor het onderhoud zou men volgens de vereniging best een beroep doen op de private sector.

                          De VBA vertegenwoordigt de 60 grootste aannemers van ons land, waaronder bedrijven als Besix, CFE, Heymans, Jan De Nul,...
                          demorgen.be

                          Comment


                          • #33
                            ORI: "Onderhoud Belgische infrastructuur is een ramp"

                            Volgens ORI - de sectororganisatie van de advies- en ingenieursbureaus zit er betonrot in de Belgische overlegstructuren. Veel Belgische diensten van openbaar nut hebben te kampen met een verouderde structuur.

                            Dit is aberrant en schrijnend. Er mogen dan al pogingen tot structureel wegenherstel zijn, maar waar is de langetermijnvisie om onze openbare infrastructuur te onderhouden? Je hoeft geen 20 studies uit te voeren en te betalen om te weten dat er miljarden overheidsmiddelen te winnen zijn. Te winnen? Inderdaad, te winnen.

                            Wie thuis tien of vijftien jaar lang zijn houten buitenschrijnwerk verwaarloost, krijgt op een bepaald moment de rekening gepresenteerd. De overheid beheert onze wegen en tunnels als een goede huisvader. Ook zij weet dat een frequent onderhoud het beste middel is tegen verval en verloedering. En toch gebeurt het niet. Toch staat er geen gezond onderhoudsplan in de steigers. Toch wordt een beleid zelden afgestemd op het verdere onderhoud.
                            Onze overheid denkt nog altijd in twee werelden: de wereld van investeringen en de wereld van ad-hoconderhoud. Bovendien ondersteunt de structuur van de administratie dat tegendraadse denken. Ook de politiek is niet onschuldig: zittende mandatarissen vinden nieuwe projecten of totaalrenovaties sexyer dan de bevolking te verleiden met een grondig uitgewerkt infrastructuur- en patrimoniumonderhoudsplan.

                            Hoe geraken we uit die tunnelvisie? Door even onze landsgrenzen te verlaten en naar het buitenland te rijden. Met enige zin voor overdrijving, maar je zal merken: Franse snelwegen zijn biljarttafels in vergelijking met de Belgische. Het Nederlandse wegennet ligt er bijna altijd netjes en goed onderhouden bij. Waarom? Omdat van bij de start van een nieuwe weg of gebouw een onderhoudsplan gemaakt wordt met een kostprijsberekening. In de begroting legt men reserves aan op basis van de onderhoudsplannen. Dat is een fundamenteel verschil met onze aanpak. Het is met die hefboom dat we onze tunnels en wegen pas echt op lange termijn kunnen herstellen.

                            Bosschem denkt ook dat de automobilist moet betalen als de staat het niet kan. "Als de staat het geld niet heeft, dan zou men het geweer van schouder moeten veranderen en doen zoals in andere landen: de wegennetten in concessie geven en de gebruikers laten betalen."

                            ORI doet twee concrete voorstellen. Een: maak een onderhoudsplan op bij elke investering in wegen, kunstwerken of gebouwen. Twee: bereken telkens de onderhouds- en gebruikskosten over de levensjaren van het goed. Dat heeft twee grote voordelen: (1) de onderhoudskosten worden over de jaren bekend en (2) van bij het ontwerp van wegen, kunstwerken en gebouwen zoek je naar een optimum tussen investeringskosten en onderhoudskosten. Een werkwijze die getuigt van goed bestuur en een duurzame visie vooropstelt.

                            Belgische advies- en ingenieursbureaus hebben de kennis, de creativiteit en de wil om de overheid bij te staan in het opmaken van goede onderhoudsplannen. In samenwerking met architecten, aannemers en activabeheerders kan de bouwwereld het hele onderhoudstraject efficiënt en competitief aanpakken. Daardoor kan de overheid miljoenen besparen en de bouwsector continuïteit bieden.
                            Door Ir. Jan Bosschem, CEO sectororganisatie advies- en ingenieursbureaus (ORI)

                            tijd.be
                            knack.be

                            Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gaf in een reactie aan tevreden te zijn met de kwaliteit van de wegen in Vlaanderen.
                            (persoonlijke bijdrage:
                            )

                            Last edited by Löwe; 11/06/2016, 21:02.

                            Comment


                            • #34
                              Now, dat had ik hen ook kunnen vertellen hoor, zonder Ir te zijn...;-)


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                Now, dat had ik hen ook kunnen vertellen hoor, zonder Ir te zijn...;-)


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                heeft veel te maken met gezond verstand...

                                maar dat is in de politiek soms ver zoek, omdat men van de ene verkiezing naar de volgende holt...
                                En samenvallende verkiezingen ziet men niet zitten want als men dan zou gestraft worden voor wanbeleid moeten ze te lang wachten eer ze weer in de pot mogen graaien.

                                Voor elke investering die de overheid doet zouden ze beter de verplichting hebben om kostprijs te berekenen over de levensduur!

                                dat is iets wat de gewone burger ook doet bij grote aankopen...

                                Comment


                                • #36
                                  Het probleem is dat frequent onderhoud van weginfrastructuur bijzonder duur is, omdat dit een quasi constante inspanning vergt, zeker bij frequent gebruikte wegen zoals snelwegen.

                                  Het probleem is in België dat, en dat geldt op ieder beleidsdomein, er gewoon geld te kort is, en men keuzes moet maken. België heeft/had een historische achterstand wat de toestand van zijn wegen betreft door decennialang veel te weinig te investeren, ook in onderhoud, zeker wat snelwegen betreft. Die waren in vrij slechte staat. De laatste 10 jaar is, zeker in Vlaanderen, hier heel wat vooruitgang in gemaakt door die heraan te leggen.

                                  Maar men heeft dus keuzes moeten maken. Er moest zoveel vernieuwd worden dat men daar de nadruk heeft opgelegd eerder dan het geld gebruiken om het reeds bestaande top te houden, want dat zou geen antwoord geboden hebben om de vele noodzakelijke ingrepen die nodig waren, te realiseren.

                                  Als men een algemene tolheffing zou invoeren voor elke gebruiker, en men dit geld ook daarvoor dan ook gebruikt, zou men het niveau via frequent onderhoud op een hoger peil moeten kunnen krijgen en houden.

                                  Comment


                                  • #37
                                    das waar ben w.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Da's nu net het probleem Vitus. Inkomsten gegenereerd uit belastingen op voertuigen worden grotendeels gebruikt om andere putten te delven. Dat is al jaren zo en zal altijd zo blijven. Anders had ons wegennet er wel anders uitgezien.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        das waar ben w.
                                        Met tolheffing bedoel ik snelwegen, heb het niet over een algemene kilometerheffing.

                                        Comment


                                        • #40




                                          Cijfermateriaal...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X