Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving ivm trekken aanhanger mtm 3500kg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik trek mijn aanhangwagen mtm 2000kg ook met wagens die geremd maximaal 1100kg en 1500kg mogen trekken. Dat mag zolang je belading + gewicht aanhangwagen blijven onder hetgene je wagen mag trekken. Deze wetswijziging is er in 2013 gekomen.

In de wegcode staat ook: De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.

Comment

Als dat niet moest mogen, dan kunnen ze bij een LRV pony/paardenwedstrijd de helft op de bon zetten. Heel veel mensen hebben een grote paardentrailer achter een gewone auto hangen.
      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Heel veel mensen trekken ook gewoon meer gewicht dan de auto die ze hebben eigenlijk mag trekken, en vaak hebben ze zelfs ook geen BE.
        Dat toont aan dat er daarop veel te weinig controle is.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Heel veel mensen trekken ook gewoon meer gewicht dan de auto die ze hebben eigenlijk mag trekken, en vaak hebben ze zelfs ook geen BE.
          ik snap niet dat sommige mensen het gevaar niet zien van een lichte auto met een grote/zware aanhangwagen. Als ik sommige noorderburen zie rijden met hun relatief licht auto'tje met daar een serieuze caravan achter dat ze bijna door hun achtervering zakken... Ik heb er al voor minder de berm in zien slingeren. Mijn wagen mag 3ton trekken en heeft een eigengewicht van +- 2,3 ton, maar toch probeer ik te vermijden dat mijn aanhangwagen meer weegt dan mijn trekkend voertuig. Maar ieder doet ermee wat hij/zij wil natuurlijk!

Comment

-Als ik met een nissan micra een geremede BE trek leeg (800kg) en een mtm van 3500KG geen probleem want de micra mag 900kg geremde sleep trekken.
            -Bijna iedereen zou in fout zijn dan want een auto trailer is meestal mtm 2800Kg en de meeste auto's camionettes mogen een 1500a2500kg trekken.

Weinig controle op maar veel minder kans dat je tegen gehouden wordt met een jeep dan met een gewone auto.
            Enkel opletten dat je in Duitsland in orde bent die flikken kennen de wetten immers wel....
            Iemand trouwens een idee van de boetes daar bij lichte overlading?
            Polo 6n 1.4

Comment

Ik ben in ieder geval al tegengehouden en gecontroleerd met mijn Landcruiser met een autoremorque met auto erop inclusief 200 liter extra benzine, banden,...
              Geen probleem mocht gewoon doorrijden.

Comment

Ok merci voor alle info.

Ik heb hem gezegd dat hij die remork zeker mag trekken. Alleen opletten dat hij niet over zijn max van 2800kg gaat.

Maarja stel nu dat dat 2900kg.dat kan toch geen hoge boete zijn hé?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
                Mazda MX-5 NA
                Saab 9-3 TTID Aero

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HIM-250 Bekijk Berichten
                  Ok merci voor alle info.

Ik heb hem gezegd dat hij die remork zeker mag trekken. Alleen opletten dat hij niet over zijn max van 2800kg gaat.

Maarja stel nu dat dat 2900kg.dat kan toch geen hoge boete zijn hé?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
                  Dat weet ik niet wat je daar zegt!
                  Bij vrachtwagens wordt 100kg te veel zwaar afgestraft, ik vermoed dat dit bij personenwagens met sleep ook wel eens zo zou kunnen zijn.

Kan goed zijn dat je ter plaatse mag overladen, plus herkeuring van de aanhangwagen.

vergeet ook de verzekingsproblemen niet als je een ongeval hebt.
                  in fout of niet, je hebt een probleem als de verzekering kan bewijzen dat je overladen was...
                  Last edited by jacothom; 29/02/2016, 00:04.

Comment

Ter verduidelijking even uitleggen hoe het wettelijk is.
                    Als je auto max. 2800 kg mag trekken volgens constructeurgegevens mag je daar niet boven gaan OOK NIET als je aanhanger een MTM heeft van 3500 kg en je laadt die maar t.e.m. 2800 kg totaal gewicht.Het is de MTM op papier van de aanhanger die telt.
                    Je moet de MTM laten terug keuren tot 2800 kg.Maar let op,dit is onomkeerbaar.

Ik heb het allemaal al meegemaakt met mijn pick-up en paardentrailer.
                    Er is inderdaad zeer weinig controle op en de politie weet meestal zelf niet hoe het allemaal werkt.Maar als er controle is of je maakt een ongeval mee dan betaal je de prijs ervoor als je niet in orde bent.
                    Last edited by ; 29/02/2016, 00:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2 Bekijk Berichten
                      Ter verduidelijking even uitleggen hoe het wettelijk is.
                      Als je auto max. 2800 kg mag trekken volgens constructeurgegevens mag je daar niet boven gaan OOK NIET als je aanhanger een MTM heeft van 3500 kg en je laadt die maar t.e.m. 2800 kg totaal gewicht.Het is de MTM op papier van de aanhanger die telt.
                      Je moet de MTM laten terug keuren tot 2800 kg.Maar let op,dit is onomkeerbaar.

Ik heb het allemaal al meegemaakt met mijn pick-up en paardentrailer.
                      Er is inderdaad zeer weinig controle op en de politie weet meestal zelf niet hoe het allemaal werkt.Maar als er controle is of je maakt een ongeval mee dan betaal je de prijs ervoor als je niet in orde bent.
                      Heb jij ergens een wettelijke basis gevonden voor jouw uitspraken hierboven? Want volgens mij is het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en dan nog meer bepaald artikel 21 hier van toepassing.

Artikel 21. Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen

§1. ..., mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden.

Dit voorschrift geldt niet voor de slepen die toevallig worden gevormd ter gelegenheid van het depanneren van een voertuig.
                      Zoals we kunnen lezen is er hier geen sprake van de MTM van de aanhangwagen maar van de massa in beladen toestand, die beladen massa zal dan wel kleiner moeten zijn dan de MTM van de aanhangwagen en ook kleiner dan maximum sleepbare massa van het trekkend voertuig.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.
                        De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.
                        De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
                        De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

TS wat is de MTM van de land cruiser?
                        Nog een detail.Stel uwe maat heeft een ongeval waarbij de aanhanger en lading volledig aan gort zijn,waarop gaat de verzekering dan verder.
                        De MTM op papier natuurlijk.Of gaat men alles bijeen vegen en naar de weegbrug brengen.
                        Last edited by ; 29/02/2016, 14:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                          Als dat niet moest mogen, dan kunnen ze bij een LRV pony/paardenwedstrijd de helft op de bon zetten. Heel veel mensen hebben een grote paardentrailer achter een gewone auto hangen.

Zou best kunnen dat "ze" eens een grondige controle doen ter plaatse . Dan zullen er inderdaad enkelen een boete krijgen.
                          Heb dat in een ver verleden eens meegemaakt op een motorcrosswedstrijd. Toen werden alle camionetten, vrachtwagens en mobilhomes eens gecontroleerd op het rijbewijs van de bestuurder. Bleek dat er velen slechts een B hadden ipv de benodigde C (CE)
                          Last edited by ; 01/03/2016, 18:43.

Comment

Wij trekken onze paardentrailer meestal met de Range die meer mag trekken dan de MTM van de aanhangwagen, wat dus in orde is. Heel af en toe neem ik eens mijn auto, en is het gewicht dat ik trek minder dan wat mijn auto mag trekken. Mijn vrouw en ik hebben rijbewijs BE, onze auto's zijn allebei gekeurd om een trailer >750kg te trekken, en alles is netjes verzekerd. Ik maak mij dus geen zorgen.
                            OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Boete voor overladen rijden is zeer hoog. Maat van mij is tegengehouden met lading van 2.5T op aanhangwagen mtm 2T achter auto die 1.6T mag trekken resultaat lading overladen + herkeuren van zowel auto als aanhangwagen en een boete van rond de 2000 euro. Had er maar 1600kg achtergehangen was er geen probleem geweest.

Snap niet dat er nog altijd misverstanden zijn van mensen die denken dat je geen aanhangwagen met een hogere mtm mag trekken dan die van je auto. Dit mag gewoon wel. Met rijbewijs B+E en als je je lading aanpast aan je toegestane trekgewicht. Heb overigens zelf al controle gekregen zonder enig probleem en toen reed ik met aanhangwagen mtm 2T achter auto die slechts 1,1T mag trekken er zat dan ook maar wat tuinafval in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                behalve snelheid, en dan nog, is er op niets controle in België

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                                  Boete voor overladen rijden is zeer hoog. Maat van mij is tegengehouden met lading van 2.5T op aanhangwagen mtm 2T achter auto die 1.6T mag trekken resultaat lading overladen + herkeuren van zowel auto als aanhangwagen en een boete van rond de 2000 euro. Had er maar 1600kg achtergehangen was er geen probleem geweest.

Snap niet dat er nog altijd misverstanden zijn van mensen die denken dat je geen aanhangwagen met een hogere mtm mag trekken dan die van je auto. Dit mag gewoon wel. Met rijbewijs B+E en als je je lading aanpast aan je toegestane trekgewicht. Heb overigens zelf al controle gekregen zonder enig probleem en toen reed ik met aanhangwagen mtm 2T achter auto die slechts 1,1T mag trekken er zat dan ook maar wat tuinafval in.
                                  Je kan je ook steeds informeren op http://www.gratisrijbewijsonline.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                    'k ben er zeker van dat je met een auto die max 2800kg sleepgewicht mag trekken een aanhanger gekeurd voor 3500kg mag trekken tot zo lang de massa in beladen toestand niet boven de 2800kg gaat.
                                    Zo is het, maar in dit geval ga je altijd een BE rijbewijs nodig hebben.

met een B mag het totale treingewicht niet boven 3500kg komen, tenzij de aanhanger minder dan 750 kg weegt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                      De politie is niet echt een expert op dit gebied. De lokale politie heeft ooit eens tegen een makker van mij gezegd dat een BE rijbewijs verplicht is voor dubbelassers en een B rijbewijs is voor enkelassers.

De verkeersborden die duiden op een maximum massa verwijzen ook naar de massa in beladen toestand.
                                      niet helemaal... de verkeersborden die een toegang verbieden wel, de andere duiden op de maximum toegelaten massa (bvb snelheidsbeperkingen)

Comment

Working...
                                      X