Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Praktijk rijexamen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik weet wel dat het wel of niet slagen voor het examen in kleine dingen zit, maar

Je moet altijd ostentatief in je spiegels kijken, vanuit je ooghoek is niet genoeg
    Je moet altijd op z'n minst serieus vertragen als er een voorang van rechts af komt.
    Je mag idd niet te traag rijden.
    Fietsers moet je altijd heel erg voorzichtig naderen (en een oversteekplaats gewoon negeren is zeker not done)

Soit, ik ikan persoonlijk niet klagen, ben er zowel voor auto als moto telkens direct door geweest. Dus ik zal niet klagen natuurlijk. Maar de examinator gewoon beginnen bedreigen... dat zegt meer over jou dan over de examinator.
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AnneliesDB Bekijk Berichten
      Hoi,

Ik doe volgende week mijn praktijkexamen en aangezien ik zonder instructeur rijdt waar ik het aan kan vragen, stel ik mijn vraag hier maar:

Stel je rijdt op een baan en je moet links afslaan op een plek waar mensen van de andere rijbaan ook (voor hen) links kunnen afslaan, normaal zegt de regel dan (DACHT IK) dat je achter de andere moet gaan staan, maar in de praktijk doet bijna niemand dat.
      Maar op het examen moet je dat dan normaal gezien wel doen, maar wat als die andere persoon dan op de verkeerde plaats gaat staan en je kan er niet meer achter?

T is nogal moeilijk uit te leggen ;-).
      Het kruisen geschiedt inderdaad rechts (artikel 15.1 van de wegcode). Bij gelijktijdig met een tegenligger links afslaan geldt dit evenzeer (tenzij er markeringen aanwezig zijn)

Je moet dus inderdaad achter het andere voertuig doorrijden.

Als het andere voertuig zich zo opstelt dat je er niet niet achterdoor kan, dan is er inderdaad een probleem.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om het andere voertuig (als het er maar één is) door te laten, zodat jij niet foutief hoeft te kruisen.

Ik weet wel niet hoe examinators staan tegenover hoffelijk rijgedrag.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
        Ik weet wel dat het wel of niet slagen voor het examen in kleine dingen zit, maar

Je moet altijd ostentatief in je spiegels kijken, vanuit je ooghoek is niet genoeg
        Je moet altijd op z'n minst serieus vertragen als er een voorang van rechts af komt.
        Je mag idd niet te traag rijden.
        Fietsers moet je altijd heel erg voorzichtig naderen (en een oversteekplaats gewoon negeren is zeker not done)

Soit, ik ikan persoonlijk niet klagen, ben er zowel voor auto als moto telkens direct door geweest. Dus ik zal niet klagen natuurlijk. Maar de examinator gewoon beginnen bedreigen... dat zegt meer over jou dan over de examinator.
        Ik vermoed dat dit gedeeltelijk een reactie is op mijn bericht van op de vorige pagina
        Nu ja wat je opmerkingen betreft:
        Ik kijk altijd in mijn spiegels, en niet enkel van uit mijn ooghoeken! Waar nodig kijk ik ook over mijn schouder (ivm dode hoek)
        Bij voorrang van rechts vertraag ik altijd sterk (sta bijna stil)
        Dat deed ik al toen ik leerde rijden en doe ik nu nog steeds.
        Wat te traag rijden betreft, volgens mij staat er nergens in de wet iets over te traag rijden (behalve op de snelwegen).
        Trouwens 85km/h rijden waar 90 de max is noem ik niet te traag!
        En inderdaad bij fietsers moet je altijd extra oppassen.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ik denk dat ie met te traag rijden écht te traag rijden bedoeld .
          Vriendin van mij was gebuisd omdat ze overal ongeveer 45 reed, ook op plaatsen waar je 70 mocht.

Comment

Vriendin van mij was gebuisd omdat ze overal ongeveer 45 reed, ook op plaatsen waar je 70 mocht.

Terecht, zulke mensen zijn een gevaar op de weg!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              Wat te traag rijden betreft, volgens mij staat er nergens in de wet iets over te traag rijden (behalve op de snelwegen).
              Toch wel hoor, in artikel 10.2 van de Wegcode: "Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                Toch wel hoor, in artikel 10.2 van de Wegcode: "Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is"

De strekking van vele forummers hier volgende denken ze dat de legale snelheden (=geldige reden) aanhouden "abnormaal traag rijden" is.

Comment

Ik denk dat ie met te traag rijden écht te traag rijden bedoeld .
                  Ja, maar in één van mijn posts op de vorige pagina staat dat ze mij geflest hebben omdat ik te traag reed en dat was 80 à 85 km/h op een weg waar 90 km/h was toegelaten.
                  Ik reed daar wat trager omdat die weg nogal wat bochtjes had en hij lag er nog nat bij na een zware regenbui, toch was dat een reden om mij te flessen!

Die examinatoren, dat zijn geen normaal mensen zunne!!!
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Kheb een vraagje:
                    als ik met mijn pa ga rijden op de weg rijdt ik veel te kort rechts in de goot en als er auto's geparkeerd staan rijd ik er ook heel kort langs. is er soms een trukje om je auto beter in te schatten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
                      Pablo, ik ben ook 2 keer moeten gaan... De volgende keer zal je wel meer geluk hebben!
                      Thx

Oorspronkelijk geplaatst door Audiboy Bekijk Berichten
                      Proficiat olivier.
                      Nog succes aan Pablo.

Ik was zowel theorie als praktijk in één keer geslaagd. Voor het praktische had ik het geluk dat ik op een goede examinator uitkwam.
                      Ja de examinator maakt natuurlijk veel, het ergste bij mij was dat ze met 2 waren..

Den ene moest den andere controleren en ik moest doen alsof hij er niet bij was

Ik was al zenuwachtig omdat er 1ne instructeur meegaat en als je dan te horen krijgt dat er 2 meegaan is dat echt zwaar kut

Soit volgende poging is 22 oktober..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                        Kheb een vraagje:
                        als ik met mijn pa ga rijden op de weg rijdt ik veel te kort rechts in de goot en als er auto's geparkeerd staan rijd ik er ook heel kort langs. is er soms een trukje om je auto beter in te schatten?
                        Ga eens slalommen of neem deel aan zo'n borstelsteelkoers. 'k Denk dat je dan de afmetingen van je wagen beter kunt inschatten. Of bedoel je dat niet?

Anders gewoon in je rechterspiegel kijken hoever je van de kant/goot/wagen zit.

Comment

Kheb een vraagje:
                          Veel door smalle doorgangen rijden, dan leer je beter de breedte van je auto kennen.

En heb je veel racegames gespeeld? Ik heb ergens gelezen dat mensen die veel racegames spelen en dan leren rijden veel rechtser rijden dan een normale persoon omdat ze gewoon zijn van 'in het midden' van die raceauto een zicht op de baan te hebben, dus je hebt automatisch een lichte neiging om jezelf meer in het midden van de baan te positioneren, waardoor de auto dus zeer rechts rijdt op het baanvak.

Comment

• Een goede manier is ook om op het oefenterrein van de rijschool door van die paaltjes te rijden en ze elke keer weer dichter plaatsen..

Comment

• Nooit gedaan eigelijk, ik heb toen ik nog maar 1 week m'n rijbewijs door een smalle doorgang moeten rijden (ik dacht eerst dat ik er niet doorkon, khad nog meer dan 10cm over aan beide kanten!), achter mij direct 4 auto's, en een camion blokkeerde de baan. En er dus makkelijk door geraakt, en na zo'n paar stoten tegen te komen ken je de auto redelijk goed.

Comment

• Een goeie tip hiervoor is naar een rally gaan waar er veel volk is, geloof mij, dan leer je echt de breedte van u auto goed kennen. Soms moeten we ergens door waar we langs weerskanten maar 1 of 2 cm hebben, echt geschift close bij momenten!

Over dat er niet doorzijn, soms is het echt wel belachlijk van die examinatoren.
                                Een vriendin van mij rijdt niet slecht met de auto, zeker niet in vgl met vele andere meiskes maar moest wel 3 keer opnieuw gaan.
                                1e keer reed ze 65 waar ze 70 mocht: er niet door
                                2e keer reed ze teveel aan de rechterkant van de baan: er niet door
                                3e keer er gelukkig wel doorgeraakt.

Ik heb trouwens chans gehad, kwas er altijd direct door (zowel brommer als auto en theorie als praktijk) maar bij het praktijk examen voor m'n autorijbewijs had ik 1 keer iemand niet overgelaten op een zebrapad maar die kerel had het niet gezien omdat hij met die vent van de rijschool over de gentse foor bezig was
                                Last edited by Stevy; 29/09/2007, 16:52.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk Berichten
                                  Een goeie tip hiervoor is naar een rally gaan waar er veel volk is, geloof mij, dan leer je echt de breedte van u auto goed kennen. Soms moeten we ergens door waar we langs weerskanten maar 1 of 2 cm hebben, echt geschift close bij momenten!
                                  Khebt mogen ondervinden in Ieper! Moest tussen een paal die half in een gracht stond en een tractor, maar moest daarvoor ook half in de gracht rijden, kheb m'n spiegels moeten dichtklappen om erdoor te geraken, en dan gleed ik nog efkes weg door de modder! Efkes spannend, maar o zo leuk!

Comment

Kheb een vraagje:
                                    Heb ik nooit problemen mee gehad, ik kijk altijd op het midden van de baan en zorg dat ik rechts van die middenlijn blijf

Ook met tussen wagen doorrijden noot problemen gehad, toen ik twee dagen mijn voorlopig rijbewijs had stond er ergens een vrachtwagen te lossen en aan de andere kant een paal, mijne pa zei dat ik moest wachten dat ik er niet tussen door zou geraken. Ik beweerde het tegendeel en ben rustig door gereden, had aan beide kanten ongeveer 2 centimeter over

Andere keer vertrok mijne pa aan een bouwmaterialenzaak (was toen passagier), daar stond een vrachtwagen op de weegbrug en ik zei dat hem d'r niet naast door geraakt, maar meneer dacht van wel. Klets de koplamp aan diggelen tegen de "bumper" (zo'n ijzeren staaf) onderaan dien camion. Zo heeft mijne pa al meerdere keren "ongelukjes" gehad. Ik nog nooit! (En te hopen dat dat zo blijft)
                                    Last edited by knight-rider; 29/09/2007, 17:25.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                      Veel door smalle doorgangen rijden, dan leer je beter de breedte van je auto kennen.

En heb je veel racegames gespeeld? Ik heb ergens gelezen dat mensen die veel racegames spelen en dan leren rijden veel rechtser rijden dan een normale persoon omdat ze gewoon zijn van 'in het midden' van die raceauto een zicht op de baan te hebben, dus je hebt automatisch een lichte neiging om jezelf meer in het midden van de baan te positioneren, waardoor de auto dus zeer rechts rijdt op het baanvak.
                                      ja racegames sinds mijn 10de gespeeld. Gisteren ging het wel veel beter om in het midden van mij rijvak te rijden.

Comment

• Een vraagje... Ik moet maandagochtend m'n praktisch rijexamen doen. Stel nu dat ik niet slaag, moet ik dan weer elfendertig weken wachten voor een tweede poging of gaat het dan sneller? Merci

Comment

• Neenee, in principe mag je dan de dag erna opnieuw gaan.

Comment

Working...
                                          X