Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Praktijk rijexamen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door F430 Bekijk Berichten
    Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat ge bij praktijkexamen nooit op de snelweg gaat. Ik heb het toch niet moeten doen. En nu moet ge uw maneuvers op de openbare weg doen.
    Toch wel!

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
      Toch wel!
      Het hangt meestal af van de verschillende routes

      Comment


      • #23
        Wees gelukkig als er een stukje autosnelweg op je route ligt.
        Dat is immers veel eenvoudiger rijden dan in een stadscentrum...
        En ze gaan je dat heus niet tijdens de file laten doen, want de duur van het examen is beperkt.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk Berichten
          Wees gelukkig als er een stukje autosnelweg op je route ligt.
          Dat is immers veel eenvoudiger rijden dan in een stadscentrum...
          En ze gaan je dat heus niet tijdens de file laten doen, want de duur van het examen is beperkt.
          Ik heb ook graag autosnelweg! Dan moet ik niks doen .
          Gewoon af en toe es voorbijsteken.

          Comment


          • #25
            De oprit op en 1km verder de afrit af, is niets aan.

            En die routes liggen vast

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
              De oprit op en 1km verder de afrit af, is niets aan.

              En die routes liggen vast
              Hmm, plan mislukt.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Michelin Bekijk Berichten
                Aangezien ik donderdag mijn rijexamen afleg, dacht ik ga even nog wat informatie bijeenhalen voor zeker te slagen.

                1. Defensief rijden, wat houdt dat in?
                2. Welke manoeuvres moet ik allemaal doen?
                3. Klopt het dat ze soms vragen om op de autostrade te gaan rijden?

                Iemand onlangs examen gaan afleggen? Hoe was het verlopen?
                4/10 slagen nog maar nu, maar tot nu toe iedereen die onlangs het examen is gaan afleggen (die ik ken), is ook geslaagd, dus miss is het ook maar zever.

                Thx!

                Proficiat, morgen examen doen en nièt weten wàt je moet doen...
                Ik wist al direct na m'n theoretisch examen wat ik moest doen op 't examen. Logisch ook.

                Als jij nu pas beseft dat je daar defensief moet gaan rijden, ziet 't er niet goed uit.

                Enfin, waar je zéker op moet letten: anticipeer op 't vekeer, kijk vooruit. 't Heeft geen zin om volle bak op te trekken (blijf met 'n benzine zoveel mogelijk onder 2500opm, en nooit boven 3000opm) en gebruik zoveel mogelijk motorrem.

                De manoevres: 't verbaast me dat je niet weet wat je moet doen, want normaal gezien heb je na je theoretisch 'n klein bundeltje gekregen waar alles duidelijk in staat uitgelegd. Toch voor alle duidelijkheid even kort de twee manoevres verduidelijkt:

                -Het begint met achterwaarts inparkeren. Bij mij was dat in een brede straat; het verkeer kon ik dus al niet hinderen. Opeens zegt de begeleider gewoon: 'Ja, ziet ge daar die 4x4 ('t was bij mij 'n Nissan Pick-Up)? Zet u daar eens achterwaarts achter'. Wat doe je? Je zorgt dat je in één (!!) vloeiende S-beweging achterwaarts achter die auto komt te staan, met die wielen mooi recht. Om even te kunnen stoefen: ik stond per-fect. Prachtig recht, nét naast de goot, en in een schitterend mooie beweging. Dit even terzijde.

                -Na een tijdje komt dan het tweede: keren in een smalle straat. Geloof daar niet teveel van. Die straat was bij mij héél breed. Je instructeur zegt gewoon: 'En hier in deze straat mag je een rustig plaatsje zoeken waar je veilig kan keren'. Rij 'n eindje in de straat (ik ben redelijk ver doorgereden, vraag me niet waarom), en keer gewoon zoals 't in dat bundeltje staat: kwartdraai naar links, zodat je bijna dwars over de weg staat, achteruit toch bijna tegen de stoeprand (niet ertegen, of je wordt vriendelijk verzocht terug te keren naar 't examencentrum), en terug weg. Kijk wel even in je spiegels voor je 't manoevre begint (logisch ). Maar lig er niet echt wakker van als je 't verkeer héél eventjes ophoudt. Door mijn manoevres moest een achteropkomende Avensis Verso héél eventjes stoppen. Maak dan gewoon je manoevre af. Als 't vlot gebeurt, geeft dat geen probleem.

                Lig er maar niet van wakker, van die manoevres. Ik had er eigenlijk niet op geoefend (niet geoefend op 't keren in die 'smalle' straat, en slechts een 3 à 4-tal keer achterwaarts parkeren), en ik kreeg complimenten over m'n manoevres. Om maar te zeggen: niet excessief oefenen. Als je kàn rijden, lukt 't wel.


                Voorts: let natuurlijk op je snelheid. Waag het niet om 's middags rond 1u te hard te rijden in een zone 30. (En pas op, er zijn routes waar 't stikt van die zones 30. Ik heb examen gedaan in Merksem en had 'n route met véél van die zones). Raar maar waar, ik heb er te hard gereden. Ik deed examen rond 2u in de middag, en er was (weeral) 'n zone 30. En ik reed 'n beetje harder, tegen de 40 aan, want het was twee uur, dus de kinderen zaten al flink op school, én de omgeving liet het toe. De instructeur zei na afloop wel dat ik te hard reed, maar heeft me er nièt voor gebuisd. Temeer ook omdat ik in de àndere zones 30 nièt te hard reed. Maar als je natuurlijk op je route maar één zone tegenkomt, waag het dan niet om te hard te rijden. (Doe 't sowieso niet )


                Verder ook nog regelmatig in je spiegel kijken. Die dingen hangen aan niet zomaar als versiering aan je wagen. Toen ik met een L reed, keek ik àltijd in m'n spiegel, en bijna nooit over m'n schouder. Op 't examen keek ik echter héél opvallend over m'n schouder, en àmper in m'n spiegel. En dat was wél fout. Ik kreeg er 'n opmerking over, maar meer eigenlijk ook niet. Maar doe 't toch maar zoals het hoort: in de spiegel kijken, maar sowieso (bvb zeker bij rotondes) even over de schouder kijken.


                Autosnelweg: ik had géén autosnelweg. Nochtans was de Ring van Antwerpen vlakbij. Je vindt 't misschien gemakkelijk (en 't is inderdaad gemakkelijker dan in de bebouwde kom vol met voorrang-van-rechts-weggetjes te liggen crossen), maar àls je 't moet doen: kijk in je spiegels.


                Ga misschien 'ns rondrijden in de buurt van 't examencentrum. Ik heb ongeveer 2 keer een uurtje in de buurt gaan rijden. Om nadien dan examen te doen, en totààl de andere kant uit gestuurd te worden.


                Laatste: examen om 15.55u heeft ook voordelen. 't Is inderdaad het einde van de dag, maar dat kan ook een voordeel zijn. Tegen dan is er al wat meer volk op de baan, 't is al wat drukker. Gèèn kans om te snel te rijden, en 't verkeer gaat gewoon trager. Bovendien: als die kerel al de hele dag examens aan 't afnemen is, is de kans groot dat hij rond 4u niet meer op schema zit, en je examen dus wel 'ns korter zou kunnen zijn dan 40 minuten.


                Nog dit: mijn ouders hebben mij ook leren rijden (zelfs pa en ma apart, dus consequentie zat er eigenlijk niet in). Ik heb welgeteld 3 maanden en 10 dagen met een L rondgereden. 5 september theorie, 15 december praktijkexamen, en ik was er mooi van de eerste keer door.




                Tot daar dit epistel.

                Comment


                • #28
                  Mooi verslagje.
                  Ik wist ongeveer wa ik moest doen, ma kheb zo geen boekske met alles instaan hoor. Aangezien mijn mama de laatste tijd geen tijd heeft kan ik nu weeral nie gaan oefenen vandaag, seffes heb ik al 4 dage niemeer gerede.
                  Maarja het zal wel lukken, da defensief rijden weet ik wel ongeveer wat et is.
                  Da optrekken ga ik toch wel op moeten letten, want normaal schakel ik rond de 3000 toeren of meer, anders gaat et nie snel genoeg vooruit.
                  Ma opt examen moet ge dus echt wel onnozel rijden.

                  Bedankt voor de info, en normaal gezien zal ik het examen met succes beindigen.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                    Lichtjes remmen voor voorrang van rechts moet je altijd. Daar letten ze ook op.


                    Hoe laat ga je trouwens? Dan zal ik eens komen bumperkleven

                    grapje
                    Is vanaf 1.2.2007voorrang van rechts niet steeds voorrang van rechts, zelfs als de andere gestopt is...Dacht zoiets gehoord te hebben..

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                      Is vanaf 1.2.2007voorrang van rechts niet steeds voorrang van rechts, zelfs als de andere gestopt is...Dacht zoiets gehoord te hebben..
                      Gaat normaal gezien nog gebeuren, maar momenteel is nog altijd de regel bij voorrang van rechts; als je stopt ben je uw voorrang kwijt. Kheb gisteren m'n 2 laatste lesuren gehad (kga vrijdag ook m'n examen gaan afleggen) en ze zei dat het nog steeds zo is en dat die regel nog moet goedgekeurt worden dusja.

                      Comment


                      • #31
                        ik ben maandagmorgen geweest
                        en ik ben geslaagd, zonder opmerkingen,
                        ik vond het examen eerlijk gezegd zelfs niet moeilijk
                        twas wel opletten voor voetgangers en fietsers geblazen!!!
                        BMW E10 1600ti 1967
                        BMW E10 2002tii 1973
                        BMW E30 325i sedan 1986
                        BMW E36 318is cabrio 1995
                        BMW E36 320i cabrio 1994
                        BMW E91 318d touring 2006
                        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door bossche_mpc478 Bekijk Berichten
                          maar momenteel is nog altijd de regel bij voorrang van rechts; als je stopt ben je uw voorrang kwijt.
                          Fout! iemand verliest zijn voorrang pas als ie weer vertrekt na te zijn gestopt. Als ie gewoon gestopt is geldt zijn voorrang nog steeds. Klinkt belachelijk, maar er is wel degelijk een verschil.

                          Comment


                          • #33
                            Veel succes morgen!

                            Tip van de dag:

                            Zeg heel de tijd in je hoofd: "ik ben een oude knar en ben bang op de baan"
                            Bij iedere zebrapad zachtjes op de rem, hoofd !opvallend! naar links en naar rechts bewegen (ogen alleen is niet genoeg!) en dan als er niets aankomt zeer rustig doorrijden!

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                              Veel succes morgen!

                              Tip van de dag:

                              Zeg heel de tijd in je hoofd: "ik ben een oude knar en ben bang op de baan"
                              Bij iedere zebrapad zachtjes op de rem, hoofd !opvallend! naar links en naar rechts bewegen (ogen alleen is niet genoeg!) en dan als er niets aankomt zeer rustig doorrijden!
                              Zoiets ga ik gaan doen ja, khoop dat et druk is, dan kan ik nie te snel rijden.
                              Ik laat het resultaat wel weten!!

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Michelin Bekijk Berichten
                                Zoiets ga ik gaan doen ja, khoop dat et druk is, dan kan ik nie te snel rijden.
                                Ik laat het resultaat wel weten!!
                                hup naar uw bed, zodat ge uitgeslapen zijt, slaagt, en de Maserati naar een meeting kan brengen .

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                                  Veel succes morgen!

                                  Tip van de dag:

                                  Zeg heel de tijd in je hoofd: "ik ben een oude knar en ben bang op de baan"
                                  Bij iedere zebrapad zachtjes op de rem, hoofd !opvallend! naar links en naar rechts bewegen (ogen alleen is niet genoeg!) en dan als er niets aankomt zeer rustig doorrijden!
                                  Heb ik nièt gedaan. Aan een zebrapad wel gestopt als er mensen stonden (logisch, doe ik trouwens sowieso, anders is 't examen maar een hypocriete boel, uiteindelijk), maar overdrijven vind ik niet echt ideaal.

                                  Ik moet eerlijk bekennen: één keer heb ik nièt gestopt. 'k Had ze gewoon niet gezien. Ze stonden wel op de stoep, maar àchter een rij geparkeerde auto's, en ik kon ze gewoon niet zien. Niet gestopt, en géén opmerking gekregen.

                                  Toon gewoon dat je rustig en hoffelijk bent. Laat zien dat je 'kan rijden', dat je inzicht hebt in 't verkeer. Iedere keer op je rem gaan staan aan élk voetpad is niet bepaald inzicht hebben in het verkeer.


                                  Overigens: ik had een omleiding op mijn route. Ik draai een relatief smalle, korte straat in, waar aan de linkerkant (de kant van de tegenliggers) auto's staan geparkeerd langs de stoepkant. Nét wanneer ik ongeveer naast de eerste geparkeerde auto kom, draait er een vrachtwagen in, die eigenlijk moest stoppen om mij voor te laten. Maar die pipo rijdt door. Ik ook, maar ik had zeker niet 't gevoel dat het écht moeilijkheden ging opleveren. Ik zeg het je: die vrachtwagen kon geen centimeter meer daar rechts, of ie zat tegen die auto's. En ik kon ook niet meer uitwijken, want ik zàt al tegen de borduur. 't Was nipt, héél nipt. Maar wat moest 'k doen? Stoppen en achteruitrijden? Gaat niet, ik had trouwens voorrang (ik ben nogal gesteld op m'n voorrang, en ik hou 't relatief lang vol met opeisen ). Naderhand kreeg ik een preek van m'n instructeur, en ie zei dat ik over 't voetpad had moeten rijden. Maar wie doet dat nu op z'n examen..?

                                  En toch was 'k erdoor. Waarschijnlijk omdat ik gewoon rustig en kalm ben gebleven.



                                  Ow ja: succes.
                                  Een vat als je geslaagd bent !

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
                                    Fout! iemand verliest zijn voorrang pas als ie weer vertrekt na te zijn gestopt. Als ie gewoon gestopt is geldt zijn voorrang nog steeds. Klinkt belachelijk, maar er is wel degelijk een verschil.
                                    Hoe? Khebt gisteren nog gevraagd aan m'n begeleidster en ze zei het zelf; Vanaf dat de wagen gestopt is, is hij z'n voorrang kwijt.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bossche_mpc478 Bekijk Berichten
                                      Hoe? Khebt gisteren nog gevraagd aan m'n begeleidster en ze zei het zelf; Vanaf dat de wagen gestopt is, is hij z'n voorrang kwijt.

                                      Nadat hij gestopt is moet hij terug vertrekken en dan is hij hem kwijt, komt volgens mij op hetzelfde neer

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                        Nadat hij gestopt is moet hij terug vertrekken en dan is hij hem kwijt, komt volgens mij op hetzelfde neer
                                        Het is wel handig wanneer je (vraag me niet waarom) op een kruispunt even tot stilstand komt. Dan moet je niet vrezen dat iemand je in de flank zal rammen tot je de gas weer aanraakt ...

                                        Comment


                                        • #40
                                          En kheb prijs, niet geslaagd:

                                          Ik reed op een weg waar ik 70 mocht en daarna werd het 500m bebouwde kom en daarnaa weer 70, maar khad et bord nie gezien en reed dus 65-70.
                                          => de examinator: tis hier wel bebouwde kom eh, ik direct 50 rijden, maar het heeft niet mogen zijn.
                                          Manoeuvres waren wel perfecht, maarja die voorangsregels heb ik er ook een paar genegeerd omdat er geen auto's kwamen, ma blijkbaar moet ge dus daar ook uw snelheid verminderen, vrij onnozel dus, maarja dinsdag opnieuw danmaar.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X