Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen mtm op kentekenbewijs?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geen mtm op kentekenbewijs?

Ik heb sinds kort een nieuwe (lease) wagen met afneembare trekhaak. Ik had doorgegeven aan de leasing dat deze trekhaak enkel voor minder dan 750kg ging gebruikt worden. Ik wou nu even nakijken hoeveel mijn wagen mag trekken, hoewel hier wel degelijk een vak voor voorzien is op het kentekenbewijs is dit niet ingevuld. Op het gelijkvormigheidsattest vind ik wel deze waarden terug.

Is het normaal dat dit niet op het kentekenbewijs staat?

Staat bij mij ook niet ingevuld, bij geen van beide. Auto 1 is gekeurd en verzekerd ook maar tot trekgewicht van 750kg, auto 2 is voor de volle 2ton gekeurd en verzekerd en staat daar ook niet op, wel een tweede groene kaart van de verzekering voor de aanhangwagens dan. Op het GVA staat hoeveel je maximaal mag trekken, maar je moet dan wel zien dat je verzekering en rijbewijs in orde is.

Comment

Hoe kom ik (of bv de politie bij controle) er dan achter waar mijn wagen voor gekeurd is?
      Op het GVA staat voor zowel geremd als niet geremd een max gewicht. Aangezien de trekhaak afneembaar is, lijkt het me zelf niet onmogelijk dat er helemaal niks van een trekhaak gekeurd is.

Comment

Als die gekeurd is om te trekken moet je toch een keuringsbewijs hebben... geen keuringsbewijs wilt waarschijnlijk zeggen dat de trekhaak niet gekeurd is.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Keuringsbewijs heb ik niet. Ik vermoed dus inderdaad dat de trekhaak niet gekeurd is. Ik vind het wel een beetje vreemd dat je met een nieuwe auto, die normaal maar na 4 jaar naar de keuring moet, toch naar de keuring moet, dit omdat er een trekhaak op zit die af fabriek gemonteerd is.

Comment

Je moet inderdaad naar de keuring met je nieuwe wagen als er een trekhaak op zit, afhankelijk van het trekgewicht moet je daarna na 4 jaar terug (maximum 750kg trekgewicht) of jaarlijks vanaf de eerste keuring (meer dan 750kg trekgewicht).

1) Voertuigen uitgerust met een trekhaak of fietsendrager met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van 750 kg
            Een trekhaakkeuring moet worden uitgevoerd als:

-voor de eerste inverkeerstelling in België
            -onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting
            -tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is
            -tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring

2) De voertuigen uitgerust met een trekhaak met een Maximaal Toegelaten Massa van > 750 kg
            Een trekhaakkeuring moet worden uitgevoerd als:

-voor de eerste inverkeerstelling in België
            -na een nieuwe inverkeerstelling in België
            -onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting
            -nadien jaarlijks na de eerste trekhaakkeuring
            -tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is
            -tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Working...
            X