Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongeval T-kruising

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongeval T-kruising

Aangezien het me niet lukt om een afbeelding up te loaden, probeer ik het zonder uit te leggen.

Situatie:
    - binnen bebouwde kom
    - T-kruispunt, ik moet stoppen bij de stopstreep voor de horizontale weg voorrang te geven (stopbord).

Naar het einde van deze stopstreep verbreed de weg en is het mogelijk om met twee naast elkaar te staan maar dit staat niet aangegeven op de grond met lijnen. Het is gewoon één groot vlak.

Ik sta stil aan de stopstreep en geef signaal om naar links te willen rijden. 60m achter mij rijdt er een auto. Omdat er een grote vrachtwagen aankomt, beslis ik last minute om toch naar rechts te rijden en verander mijn signaal. Vanwege de last minute call keek ik niet goed in mijn rechterspiegel waardoor de auto die net nog 60m achter me reed, in mijn zijkant rijdt omdat hij ook rechtsaf wil. Detail: de man stopte niet bij de stopstreep maar reed met een 15km per uur rechts af. Licht ongeval dus.

Hij had mijn plotse verandering natuurlijk niet kunnen voorspellen en het is de gewoonte dat men naast elkaar gaat staan zodat het verkeer vlotter verloopt. Maar deze voorsortering staat nergens aangegeven en het blijft een enkelvoudig rijvlak.

Wie is hier in fout? In feite sta ik al een tijdje te wachten en zou de andere persoon achter mij moeten aanschuiven. Graag jullie mening? Bedankt!

Dit is de link naar de situatieschets.
    Ik ben A, de persoon 60m achter me is persoon B.

Comment

ik vrees dat jij aan het kortste eind zal trekken, je staat zelf volledig links voorgesorteerd en verandert je plannen op 't laatste moment dan is het maar logisch dat je rekening houdt met de andere weggebruikers die ondertussen geanticipeerd hebben op jou plannen....
      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
        ik vrees dat jij aan het kortste eind zal trekken, je staat zelf volledig links voorgesorteerd en verandert je plannen op 't laatste moment dan is het maar logisch dat je rekening houdt met de andere weggebruikers die ondertussen geanticipeerd hebben op jou plannen....
        Zelfs als er geen voorsorteringspijlen aanwezig zijn of belijning? De uitrit wordt gewoon wat breder. Deze persoon doet in mijn ogen een manoeuvre door dubbel te staan op één rijstrook of ben ik toch mis? Dan moet ik het de volgende keer maar oplossen door in het midden te gaan staan zodat men niet links of rechts zich ertussen kan wringen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noisywatcher Bekijk Berichten
          Zelfs als er geen voorsorteringspijlen aanwezig zijn of belijning? De uitrit wordt gewoon wat breder. Deze persoon doet in mijn ogen een manoeuvre door dubbel te staan op één rijstrook of ben ik toch mis? Dan moet ik het de volgende keer maar oplossen door in het midden te gaan staan zodat men niet links of rechts zich ertussen kan wringen
          Dat is nog geen reden om tegen die mens zijn auto te rijden.
          Hij kan ten hoogste een PV krijgen voor het dubbel staan, maar dat is dan ook alles.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Zelfs als er geen voorsorteringspijlen aanwezig zijn of belijning? De uitrit wordt gewoon wat breder. Deze persoon doet in mijn ogen een manoeuvre door dubbel te staan op één rijstrook of ben ik toch mis?
            Daar is toch niks mee? Als er geen rijstroken gemarkeerd zijn en er is plaats genoeg mag je perfect met twee en zelfs drie naast mekaar gaan staan.
            Jij hebt je beweging naar rechts (links en rechts afslaan zijn bewegingen, in tegenstelling tot manoeuvres is van een beweging in de wegcode omschreven hoe je ze moet uitvoeren) wellicht later ingezet later ingezet dan de tegenpartij, de beweging begint namelijk bij het aanzetten van de richtingaanwijzer.
            Eer je dan werkelijk een richtingsverandering uitvoert moet je je er van vergewissen dat dit kan zonder anderen in gevaar te brengen en dat heb jij niet gedaan.

Ik vrees dat je in het ongelijk bent.

Dan moet ik het de volgende keer maar oplossen door in het midden te gaan staan zodat men niet links of rechts zich ertussen kan wringen
            Dat mag niet.
            In de wegcode staat immers dat je je voor links of rechts afslaan je respectievelijk zo links of rechts mogelijk moet opstellen zonder ander verkeer te hinderen.
            Als je in het midden gaat staan bega je in principe een overtreding.

Volgende keer gewoon even in je spiegels en over je schouder kijken als je van gedacht verandert, het verkeer speelt zich niet enkel vóór je af...
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
              Hij kan ten hoogste een PV krijgen voor het dubbel staan, maar dat is dan ook alles.
              Ik zie niet in waarom.
              Dit is geen dubbel parkeren he.
              En ook niet rechts inhalen want TS pinkte eerst naar links en had links voorgesorteerd.
              De tegenpartij deed, op het niet stoppen na (vraag me trouwens af of dat verschil gemaakt zou hebben), niets verkeerd.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Bedankt voor jullie reacties!
                Dat is dan ook weer opgehelderd

Comment

Hier een vergelijkbare situatie waar ik dit ook al zien gebeuren heb.
                  Te druk om over te steken en dan toch beslissen om de andere kant te nemen.

Sent from my Apple muziekdoos.
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Working...
                  X