Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe regeling BIV en jaarlijkse verkeersbelasting - invaliditeit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe regeling BIV en jaarlijkse verkeersbelasting - invaliditeit

    Ik ben een man van 27 en woon nog thuis met m'n pa. Door een werkongeval is mijn vader invalide voor meer dan 66% en rijdt al enkele jaren niet meer met de wagen hierdoor, maar hij heeft nog steeds een rijbewijs en mag nog wettelijk de baan op. Alleen is dit niet meer verantwoord in de praktijk.

    Nu zit ik eens te kijken om een bepaalde sportwagen aan te kopen en in te schrijven, maar sinds de hervorming van de verkeersbelasting valt zo'n hobbywagen erg duur uit. (BIV van 10k en verkeersbelasting van 2.4k ieder jaar). Blijkbaar vallen die belastingen weg voor één voertuig dat je als invalide persoon in gebruik hebt. Dit is zowat 1/5e van de aankoopprijs.

    Is dit praktisch te doen om die wagen onder de naam van mijn vader in te schrijven als ik er uitsluitend mee zal rijden? Onder de voorwaarden is dat deze alleen gebruikt mag worden om de invalide persoon te vervoeren of er boodschappen voor te gaan doen, gezien de thuissituatie hier niet snel zal veranderen (we helpen elkaar bij alles en komen goed overeen), kan 99% van de tijd wel aan die voorwaarde worden voldaan.

    Ik heb niets tegen een hogere belasting voor onze toekomstige sportwagen, maar 5k was al veel, 10k is echt belachelijk.

  • #2
    Mijn schoonvader is ook invalide en kan dus ook "genieten" van dit systeem. Echter is het wel zo dat er aan dit systeem redelijk wat voorwaarden gekoppeld zijn. Door de strenge controles hierop is het ook zo dat zowel zijn vrouw als zijn kinderen elk hun eigen auto hebben, want zijn vrouw mag bijvoorbeeld zijn wagen niet gebruiken om naar haar werk te rijden. Dus als dat je plan is, zou ik er al vanaf zien.

    De auto moet ook geschikt zijn om hem in te vervoeren of zelf laten rijden. In het geval van mijn schoonvader (rechterbeen geamputeerd, links maar twee vingers meer, doof, zwakke nek, ...) zou je hem bv. niet in een GTR moeten zetten om geloofwaardig over te komen. Voertuig kan ook aangepast worden zodat hij ermee kan rijden, in zijn geval is dat bediening rem en gas aan het stuur, een automaat, aanpassing aan zetel om instap mogelijk te maken, ...

    Je mag ook geen trekhaak hebben bv en dus het belangrijkste van al je mag hem enkel gebruiken om hem in te vervoeren of om een booschap voor hem te doen. Dus als je naar de apotheek gaat, Colruyt ofzo om voor hem boodschappen te doen, prima, maar als je een controle hebt en je kan zo niets voorleggen, kan FOD Financiën wel eens moeilijk gaan doen. En de tijd dat invaliden met corvettes e.d. rondreden is ook wel gedaan.
    Je moet ook minstens 3jaar met die auto rijden, als je hem vroeger wegdoet, moet je alles terugbetalen incl. de verminderde BTW (6 ipv 21) (m.u.v. overlijden of totaal verlies) .

    Persoonlijk, ik zou het niet doen.

    Comment


    • #3
      Eventuele betere manieren om die nieuwe BIV en jaarlijkse taks op bv zo'n GTR te verzachten? Is een CNG-installatie een goede optie?

      Comment


      • #4
        Tricky zo met die invaliditeit ...
        Ik denk dat als je controle krijgt dat je wel eens problemen zou kunnen krijgen.
        Welke auto wil je kopen ?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Corsair Bekijk Berichten
          Eventuele betere manieren om die nieuwe BIV en jaarlijkse taks op bv zo'n GTR te verzachten? Is een CNG-installatie een goede optie?
          De taksen zijn wat ze zijn, net als de verzekeringen op zo'n dingen en hoe meer er gefoefeld wordt, hoe meer ze ons ergens anders wel terugpakken.
          Houd je naast de taksen ook de kosten om zo'n auto rijdend te houden in het oog? Want als je over de BIV en VB al valt, zullen de verzekeringen, onderhoud, ... ook wel wat kosten.

          Zelf zie ik ook graag paar duurdere wagens, maar ik rijd ook gewoon met Opels, die vallen wel binnen mijn budget, zijn netjes betaald en omnium verzekerd zodat ik mijn "investering" toch een beetje kan beschermen. Moest geld geen probleem zijn wist ik ook wel auto's er op de oprit staan.
          Denk je ook aan uw toekomst? Je bent nu 27, ik weet niet of je plannen hebt om samen te wonen of te bouwen? Je maandelijkse lasten lijken me nog beperkt. Ik wil uw rekening niet maken, maar echt als je nu echt al moet foefelen om u BIV er te leggen, dan blijf je mijn inziens er gewoon van weg. Als je het toch doet, zorg dan op zijn minst dat je wel deftig verzekerd bent (en dat ze u niet pakken bij het foefelen of je kan het alsnog zelf betalen).

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door duckman Bekijk Berichten
            Tricky zo met die invaliditeit ...
            Ik denk dat als je controle krijgt dat je wel eens problemen zou kunnen krijgen.
            Welke auto wil je kopen ?

            Niet voor onmiddellijk maar we zitten te denken om een 2016 mustang GT aan te schaffen, aankoopprijs met opties 43.900 euro.

            Comment


            • #7
              De wetgeving is duidelijk. De invalide-regeling dient niet om hobbyauto's te kopen.

              Niet doen dus. Als ge iets aan de hand krijgt zijn ze met u bezig en hebt ge een hoop miserie.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                De wetgeving is duidelijk. De invalide-regeling dient niet om hobbyauto's te kopen.

                Niet doen dus. Als ge iets aan de hand krijgt zijn ze met u bezig en hebt ge een hoop miserie.
                En wat verstaan ze juist onder hobbyauto?

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat het duidelijk is wat daarmee bedoeld wordt.

                  Een voertuig dat profiteert van de vrijstellingsregeling mag alleen gebruikt worden als de mindervalide persoon zich in het voertuig bevindt. De enige uitzondering is als het voertuig gebruikt wordt voor de behoeften van de mindervalide persoon. Hierop zijn GEEN uitzonderingen.

                  Dus tenzij TS zijn pa elke keer zich in het voertuig bevindt, is hij in overtreding.

                  Ge kunt het draaien en keren hoe ge wilt: er is geen mogelijkheid om onder de BIV uit te komen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                    Ik denk dat het duidelijk is wat daarmee bedoeld wordt.

                    Een voertuig dat profiteert van de vrijstellingsregeling mag alleen gebruikt worden als de mindervalide persoon zich in het voertuig bevindt. De enige uitzondering is als het voertuig gebruikt wordt voor de behoeften van de mindervalide persoon. Hierop zijn GEEN uitzonderingen.

                    Dus tenzij TS zijn pa elke keer zich in het voertuig bevindt, is hij in overtreding.

                    Ge kunt het draaien en keren hoe ge wilt: er is geen mogelijkheid om onder de BIV uit te komen.
                    Dat is niet nodig, voor 'een boodschap' te doen hoeft de persoon niet mee te rijden. Onder die noemer kan veel vallen he, bv een kratje bier permanent in de wagen laten liggen, of een fotoboek met grote persoonlijke waarde die je ergens bent gaan halen bij een vriend of familielid. Zo lees ik die wet toch, niemand die daar ervaring mee heeft?

                    Ik heb geen probleem met hogere belastingen te betalen, maar sinds dit jaar is dat gewoon absurd veel. Zo'n moderne V8, valt dat op CNG te zetten of te combineren met een elektromotor? Dan krijg je er misschien nog een premie voor .

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb geen probleem met hogere belastingen te betalen, maar sinds dit jaar is dat gewoon absurd veel. Zo'n moderne V8, valt dat op CNG te zetten of te combineren met een elektromotor? Dan krijg je er misschien nog een premie voor .
                      Is dat doenbaar op een amerikaan waarschijnlijk wel.
                      Cng op een V8 €4000 bij vanmenen in grote lijnen.

                      Ik zou wel op benzine rijden en die cng enkel voor de vorm...
                      Polo 6n 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Onder die noemer zal niet veel vallen als ge gepakt wordt. Het is niet hoe u de wet leest, het is hoe de fiscus of de rechtbank die wet gaat lezen. Ofwel moet de mindervalide persoon zich in het voertuig bevinden, ofwel moet U, als chauffeur, zich verplaatsten voor hem. En dit houdt niet in bier gaan halen of fotoboeken. Als ge dat doet met een gewone auto zal niemand daarover vallen. Als ge dat doet met een wagen die normaal aan het maximum BIV tarief zit daarentegen...

                        Dit is de regelgeving hierrond, maar ik denk dat u die ook al gelezen zal hebben:

                        Persoonlijk gebruik betekent niet dat het voertuig nooit mag worden gebruikt als de persoon met een handicap niet in het voertuig zit. De verplaatsing moet dan echter direct verband hebben met de behoeften van de gehandicapte persoon.
                        De fiscale voordelen, voor een persoon met een handicap, omvatten:
                        • een verlaagd btw-tarief bij de aankoop van een nieuwe wagen, onderdelen ervan, herstellingswerken en onderhoud: 6 % in plaats van 21 %
                        • een vrijstelling op de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling

                        - See more at: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/....9i3XdUpy.dpuf

                        Ge gaat aan het kortste eind trekken.

                        Een tip: stel uw aankoop een jaar uit, leef dat jaar heel gierig zodat ge uw bedrag van BIV bijeengespaard hebt. En never look back
                        Last edited by orange; 08/05/2016, 23:37.

                        Comment


                        • #13
                          IK Weet niet wat er van aan is maar heb onlangs het volgende vernomen :

                          Sinds kort zou de wetgeving verandert zijn. Het voertuig waarvoor de vrijstelling wordt gegeven zou enkel nog mogen gebruikt worden als de mindervalide persoon zelf nog meerijdt met de wagen anders niet meer. Dit zou er gekomen zijn door het vele misbruik.
                          Dit kwam van de sociale dienst van de mutualiteit.

                          Maar nogmaals ik weet zelf niet wat hier van aan is. Ben zelf mindervalide en rij altijd zelf dus voor mij kan dze eventuele wijziging geen kwaad.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                            Is dat doenbaar op een amerikaan waarschijnlijk wel.
                            Cng op een V8 €4000 bij vanmenen in grote lijnen.

                            Ik zou wel op benzine rijden en die cng enkel voor de vorm...

                            Dan doe ik het op die manier. Deze week is rondbellen voor wat offertes te vragen en alles eens afwegen, want blijkbaar ben je dan ook uw garantie kwijt. Maar no way dat ik die incompetente instelling van een vlaamse overheid 10k biv ga uitbetalen, al win ik euromillions.
                            Last edited by ; 09/05/2016, 00:33.

                            Comment

                            Working...
                            X