Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzekering op naam van ouders. Voordelig of nadelig?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verzekering op naam van ouders. Voordelig of nadelig?

Beste leden

Ik rijd nu al 2 jaar onder de verzekering van mijn vader. Mijn wagen staat zogezegd ingeschreven onder zijn naam als 'een tweede voertuig' waardoor de verzekeringsbijdrage heel laag is voor mij.

Nu begin ik stilaan te twijfelen of dat nog voordelig is?

Want wat zijn eigenlijk de nadelen allemaal als ik met een auto rijd onder iemand anders zijn naam?

Stel bvb. dat ik betrokken word bij een verkeersongeval. Als ik in mijn recht ben denk ik dat ik er weinig kan mislopen.

Maar stel dat ik in mijn onrecht ben? Hoe moet ik dit best aanpakken? Mag de verzekeringsmaatschappij weten dat het mijn auto is of juist niet om gedekt te worden?

Ik zou hier graag de voor- en nadelen willen weten...

Alvast bedankt!

Stond indertijd ook onder m'n pa z'n naam na een accident in fout, geen haan die er naar kraaide en tegenpartij werd netjes vergoed.
    'T is pas vanaf je ongeval hebt met zware lichamelijke schade dat je eens mag beginnen zweten denk ik.

Comment

Sta jij ingeschreven als hoofdbestuurder/tweede bestuurder of helemaal niet?

Het zal ook afhangen van de voorwaarden die in de polis vermeld zijn... dit schelen van maatschappij tot maatschappij.
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten

Het zal ook afhangen van de voorwaarden die in de polis vermeld zijn... dit schelen van maatschappij tot maatschappij.
        Ik stond ingeschreven als hoofdbestuurder. Iets anders moet je niet riskeren om toch wat deftig gedekt te blijven denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
          Ik stond ingeschreven als hoofdbestuurder. Iets anders moet je niet riskeren om toch wat deftig gedekt te blijven denk ik.
          Als je ingeschreven staat als hoofdbestuurder moet je nooit iets vrezen dan heeft de maatschappij jou als risico aanvaard en betaal je ook een overeenkomstige premie (zij het waarschijnlijk aan een veel lagere bonus malus omdat je vader verzekeringsnemer was).
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Als je ingeschreven staat als hoofdbestuurder moet je nooit iets vrezen dan heeft de maatschappij jou als risico aanvaard en betaal je ook een overeenkomstige premie (zij het waarschijnlijk aan een veel lagere bonus malus omdat je vader verzekeringsnemer was).
            Inderdaad, zat een goeie 50% lager dan wat ik algemeen zou moeten betaald hebben, en dat waren veel centen, vooral de 330i.

Comment

Ik sta helemaal niet ingeschreven...

Is dit zorgwekkend in geval dat...?

Comment

Stel dat ik nu op het aanrijdingsformulier de naam van mijn vader opschrijf? Dan moet er toch geen probleem zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sga3 Bekijk Berichten

Stel dat ik nu op het aanrijdingsformulier de naam van mijn vader opschrijf? Dan moet er toch geen probleem zijn?
                  Da's fraude he, altijd naam van de chauffeur opschrijven
                  Als ge niet vermeldt staat hoop ik voor u da ge niets tegenkomt.

Comment

Stel nu dat je iets voor hebt en er komt politie ter plaatse ga je dan ook zeggen wacht efkes ik ga de naam van mijn vader opschrijven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                      Stel nu dat je iets voor hebt en er komt politie ter plaatse ga je dan ook zeggen wacht efkes ik ga de naam van mijn vader opschrijven?
                      Onlangs nog meegemaakt, iemand in de flank van m'n schoonbroer gezeten. Vent wou rap de naam van z'n dochter opschrijven, kwam ook van een kale reis thuis.

Comment

Hmm oké. Ik zal vragen aan mijn vader om dit aan te passen naar 2de bestuurder.

Dus voor alle duidelijkheid, als ik in mijn recht ben riskeer ik niks? Enkel als ik in mijn onrecht ben?

Dan nog moeten er toch achterpoortjes zijn?

Ik kan toch ook gewoon zeggen dat ik de auto eenmalig gebruikte (wat zeer logisch klinkt)? Want stel dat dat nu echt het geval is dat ik andermans auto gebruik en daarmee een verkeersongeluk maak? Wat is de normale gang van zaken dan?

Comment

Je mag uiteraard met de auto van je vader (verzekerd op zijn naam) rijden, en zelfs meer dan eenmalig, zonder dat er problemen zouden mogen zijn op verzekeringsvlak.

Problemen kunnen ontstaan op het moment dat je aansprakelijk zou zijn voor een ongeval met (voor de verzekeraar) zware financiële gevolgen. Op dat moment zou de verzekeraar wel eens een onderzoek kunnen instellen naar wie de gebruikelijke bestuurder is van de auto. Als dan blijkt dat jij en niet jouw vader de gebruikelijke bestuurder bent, dan zou de verzekeraar de door haar betaalde vergoeding kunnen terugvorderen (regres).

Aangewezen is dus om mee vermeld te staan in de polis. De premie zal dan wel wat hoger liggen.
                          Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Als sporadische bestuurder mag je als jongere zeker met de auto van je ouders rijden, zelfs als je niet in de polis vermeld wordt. Nadeel is dat je dan ook geen schadehistoriek opbouwt, en dat je later minder makkelijk een goed tarief zal krijgen.
                            Er zijn een paar exotische uitzonderingen: sommige (buitenlandse) maatschappijen geven geen (omnium)dekking als er iemand anders dan de vaste bestuurder(s) met de wagen rijdt (maar dat gaan dan meestal over Lamborghini's, Astons,...).

Als je echter meer dan sporadisch met de auto rijdt: je rijdt er meerdere keren per week mee naar het werk of naar school, dan ben je een gebruikelijke bestuurder. En dat moet wel degelijk op één of andere manier in de polis staan.

Het is zo dat de verzekeraar het recht heeft de polis te annuleren. Ze kunnen dit omdat ze door het moedwillig verzwijgen van het feit dat er een jonge bestuurder is, ze het risico niet correct konden inschatten. Mochten ze de gegevens wel correct geweten hebben, dan gingen ze ofwel een andere premie opgegeven hebben, ofwel geen acceptatie gedaan hebben. Verzekeringsmaatschappijen catalogeren dit verzwijgen onder fraude.
                            Dit wil zeggen dat zij ALLE uitbetaalde schadevergoedingen kunnen terugeisen - dus ook die uitbetaald in omnium, of van vorige schades.

Met andere woorden: dit gaat veel verder dan bv. een ongeval in dronkenschap, waar er de uitbetaalde schade ook kan terug gevorderd worden, maar beperkt in bedrag, en ook beperkt tot dat welbepaalde schadegeval.

Het is niet alleen bij zware ongevallen dat maatschappijen een onderzoek instellen: ook bij herhaalde, kleinere, ongevallen, waarbij telkens de jongere achter het stuur zat, kan de verzekeraar zich vragen beginnen stellen.
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Waar het bij de verzekering om draait, is dat de persoon aangeduid in de polis ook de persoon is die effectief met de wagen rijdt.

Wanneer je slechts als occasioneel chauffeur staat aangeduid, maar in feite rij je zelf dag in dag uit met die wagen, en uit onderzoek blijkt dat de occasionale chauffeur de courante chauffeur is, dan trekt de verzekering zich terug als er schadegeval opduikt.

Ergens is dat logisch, de premie is gemaakt op het profiel van de aangeduide chauffeur, niet op het profiel van de occasionele.

Comment

Onder eigen naam is wel doenbaar bij baloise maar dan moet papa ook wel overgaan met auto en brand dan geraak jij wel verzekerd voor 5a700euro voor een normale kar.
                                Polo 6n 1.4

Comment

of ge zijt "toevallig" bestuurder.

Maar da's fraude.
                                  That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                                  28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                                  28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Ik rijd jaarlijks ongeveer 15.000 km's...

Als ik de reacties lees dan denk ik dat ik best mijn statuut zo snel mogelijk wijzig naar 2de bestuurder...

Ik betaal nu 432 EUR/jaar voor een Golf. Is 2 keer niks natuurlijk.

Iemand een idee tot hoeveel het kan oplopen voor een 2de bestuurder?

Comment

Als ik de reacties lees dan denk ik dat ik best mijn statuut zo snel mogelijk wijzig naar 2de bestuurder...

Voor m'n E81 betaalde ik een goeie €400 als hoofdbestuurder, 330i was een €1200. Momenteel €770 eigen naam.

Comment

Voor mijn dochter betaal ik 650 € BA + rechtsbijstand alles op haar eigen naam
                                        (vw polo 1.4 benzine).
                                        Gestart vanaf 18 jaar met voorlopig rijbewijs

Comment

Working...
                                        X