Mededeling

Collapse
No announcement yet.

parkeerboetes en oranje palen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• parkeerboetes en oranje palen

dorpskernen worden vernieuwd en vaak gaan de zwart-gele of de rood-witte verkeerslichten eraan om plaats te maken voor hippe groene of anderkleurige palen...das allemaal ok

maar parkeerborden horen op oranje palen !

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Hebben steden en gemeenten in ons land jarenlang verkeerdelijk parkeerboetes uitgeschreven? Het lijkt er sterk op. Een wet uit 1976 bepaalt dat verkeersborden die betalend parkeren aanduiden een oranje paal moeten hebben - dus geen grijze of donkergroene. Een man uit het Vlaams-Brabantse Herent wist dat en vocht met succes z'n parkeerboete van 22,50 euro aan.
    De foutparkeerder, die op 11 mei op de Amerikalaan in Leuven een boete kreeg, schreef op basis van het wetsartikel een klachtenmail naar Optimal Parking Control. "De plaats waar mijn Mazda 6 stond geparkeerd was niet aangegeven door een verkeersbord E9a dat geplaatst was op een staander of steun in een oranje kleur. De gegeven retributie is bijgevolg ongeldig", klonk het. Het parkeerbedrijf zocht de regels op, constateerde dat de man gelijk had en schrapte zijn boete. "Het gaat me niet om het geld, maar correct is correct", aldus de man.

Gezichtsveld

Een precedent dat er mogelijk voor kan zorgen dat op veel plaatsen in ons land automobilisten hun overtreding gaan aanvechten. Het is volgens verkeersjurist Karel Van Coillie (Touring) allerminst een futiliteit dat zo'n parkeerbord wettelijk in oranje moet zijn. "Het staat altijd rechts in het gezichtsveld van de chauffeur, maar als die in een straat rechtsomkeer maakt, ziet hij geen bord meer waarop staat wat van hem verlangd wordt. Daarom koos de wetgever er destijds voor om ze een opvallende kleur - oranje dus - te geven. Zo kan elke automobilist zien dat er een bord staat dat van belang is. Het staat zo uitgelegd in de wegcode en die zou iedereen moeten kennen, maar zelfs veel gemeentebesturen en politieagenten weten dat niet meer."

Proberen waard

Dat bleek ook gisteren in een rondvraag: behalve in Brussel, waar ook een dossier lopende is van een gecontesteerde parkeerboete over de kleur van de paal, vielen ze op de meeste stadhuizen uit de lucht. In Leuven dus niet meer. Bevoegd schepen Dirk Robbeets (sp.a): "Natuurlijk heeft die man nu een gat in de regelgeving gevonden en dat brengt ons in een lastig parket. We gaan alle palen op Leuvens grondgebied oranje verven."

Of veel gemeentebesturen zich nu mogen verwachten aan de vraag om boetes terug te betalen, valt nog te bezien. Het is het proberen waard, maar de wet van '76 is geen garantie om altijd je geld terug te krijgen. "Een vrederechter kan er nog steeds van uitgaan dat een chauffeur wel heeft gezien dat het verkeersbord er stond en ook al is het dan niet conform, dan moet je het nog naleven", zegt verkeersjurist Van Coillie. (BMK/SRB/XCR/DMH/JME/SSB)

Een vrederechter moet de wet volgen en die is niet interpreteerbaar. Bord niet op een oranje paal, geen boete.

Comment

belastingbetaler draait weeral op omdat er éne de wetten niet kent, grrr

Comment

ik vind het maar onzin.
        ook die regel van "als men in een straat rechtsomkeer maakt...."
        dan hebt ge da bord gezien toen ge die straat inreed. als ik een éénrichtingsstraat inrijd, en mijn halverwege omdraai, hoef ik ook gene vrijspraak te vragen omdat ik langs mijn kant geen bord tegen kwam dat ik er niet in die richting door mocht.

leuk dat ze destijds die palen oranje maakte om het 'makkelijker zichtbaar' te maken voor iedereen dat ze moeten betalen.
        parkeerboete is parkeerboete en de wet gaan napluizen om u er toch maar vanonder te muizen... flauwe zever

Comment

Bord 1 = niet geldig
          Bord 2 = geldig
          Bord 3 = niet geldig
          .....

Waar zijn we mee bezig?

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
            ik vind het maar onzin.
            ook die regel van "als men in een straat rechtsomkeer maakt...."
            dan hebt ge da bord gezien toen ge die straat inreed. als ik een éénrichtingsstraat inrijd, en mijn halverwege omdraai, hoef ik ook gene vrijspraak te vragen omdat ik langs mijn kant geen bord tegen kwam dat ik er niet in die richting door mocht.

leuk dat ze destijds die palen oranje maakte om het 'makkelijker zichtbaar' te maken voor iedereen dat ze moeten betalen.
            parkeerboete is parkeerboete en de wet gaan napluizen om u er toch maar vanonder te muizen... flauwe zever
            De wet napluizen om onder de wet uit te komen. Dat is toch geen zever? Is geen geldige opstelling dus kan men niet beboeten, basta.
            Uw voorbeeld van eenrichtingsstraat is trouwens normaal, als je halverwege die straat geraakt ben je er langs ergens in gereden en weet je dat dat niet mag.

Comment

net zoals het betalend parkeren dus.
              als je de straat bent ingereden, heb je dat ook gezien. als je dan halverwege omdraait, weet je dat je moet betalen.
              destijds hebben ze de palen waar die borden opstaan oranje gemaakt, zodat het nog beter opvalt wanneer je moet betalen.

en nu gebruikt iemand die regel van 'oranje palen' om vanonder zijn boete uit te raken. regelmatig parkeer ik in een straat en wandel terug om te zien wat er op dat eerste bord stond. nu ik weet dat die 'betaald' borden een oranje paal hebben, is het idd makkelijker om snel ff de straat door te kijken op zoek achter oranje palen. zie ik er geen, hoef ik niet te betalen.

erger vind ik die blauwe parkeerzones. als je zo een zone inrijd, is heeel die zone blauwe. maar niet elke straat hoeft zo een bord te hebben. zo al een paar boetes gekregen. en ik denk niet dat de borden van blauwe zone ook een oranje paal moeten hebben.

Comment

Working...
              X