dorpskernen worden vernieuwd en vaak gaan de zwart-gele of de rood-witte verkeerslichten eraan om plaats te maken voor hippe groene of anderkleurige palen...das allemaal ok
maar parkeerborden horen op oranje palen !
Hebben steden en gemeenten in ons land jarenlang verkeerdelijk parkeerboetes uitgeschreven? Het lijkt er sterk op. Een wet uit 1976 bepaalt dat verkeersborden die betalend parkeren aanduiden een oranje paal moeten hebben - dus geen grijze of donkergroene. Een man uit het Vlaams-Brabantse Herent wist dat en vocht met succes z'n parkeerboete van 22,50 euro aan.
De foutparkeerder, die op 11 mei op de Amerikalaan in Leuven een boete kreeg, schreef op basis van het wetsartikel een klachtenmail naar Optimal Parking Control. "De plaats waar mijn Mazda 6 stond geparkeerd was niet aangegeven door een verkeersbord E9a dat geplaatst was op een staander of steun in een oranje kleur. De gegeven retributie is bijgevolg ongeldig", klonk het. Het parkeerbedrijf zocht de regels op, constateerde dat de man gelijk had en schrapte zijn boete. "Het gaat me niet om het geld, maar correct is correct", aldus de man.
Gezichtsveld
Een precedent dat er mogelijk voor kan zorgen dat op veel plaatsen in ons land automobilisten hun overtreding gaan aanvechten. Het is volgens verkeersjurist Karel Van Coillie (Touring) allerminst een futiliteit dat zo'n parkeerbord wettelijk in oranje moet zijn. "Het staat altijd rechts in het gezichtsveld van de chauffeur, maar als die in een straat rechtsomkeer maakt, ziet hij geen bord meer waarop staat wat van hem verlangd wordt. Daarom koos de wetgever er destijds voor om ze een opvallende kleur - oranje dus - te geven. Zo kan elke automobilist zien dat er een bord staat dat van belang is. Het staat zo uitgelegd in de wegcode en die zou iedereen moeten kennen, maar zelfs veel gemeentebesturen en politieagenten weten dat niet meer."
Proberen waard
Dat bleek ook gisteren in een rondvraag: behalve in Brussel, waar ook een dossier lopende is van een gecontesteerde parkeerboete over de kleur van de paal, vielen ze op de meeste stadhuizen uit de lucht. In Leuven dus niet meer. Bevoegd schepen Dirk Robbeets (sp.a): "Natuurlijk heeft die man nu een gat in de regelgeving gevonden en dat brengt ons in een lastig parket. We gaan alle palen op Leuvens grondgebied oranje verven."
Of veel gemeentebesturen zich nu mogen verwachten aan de vraag om boetes terug te betalen, valt nog te bezien. Het is het proberen waard, maar de wet van '76 is geen garantie om altijd je geld terug te krijgen. "Een vrederechter kan er nog steeds van uitgaan dat een chauffeur wel heeft gezien dat het verkeersbord er stond en ook al is het dan niet conform, dan moet je het nog naleven", zegt verkeersjurist Van Coillie. (BMK/SRB/XCR/DMH/JME/SSB)
maar parkeerborden horen op oranje palen !
Hebben steden en gemeenten in ons land jarenlang verkeerdelijk parkeerboetes uitgeschreven? Het lijkt er sterk op. Een wet uit 1976 bepaalt dat verkeersborden die betalend parkeren aanduiden een oranje paal moeten hebben - dus geen grijze of donkergroene. Een man uit het Vlaams-Brabantse Herent wist dat en vocht met succes z'n parkeerboete van 22,50 euro aan.
De foutparkeerder, die op 11 mei op de Amerikalaan in Leuven een boete kreeg, schreef op basis van het wetsartikel een klachtenmail naar Optimal Parking Control. "De plaats waar mijn Mazda 6 stond geparkeerd was niet aangegeven door een verkeersbord E9a dat geplaatst was op een staander of steun in een oranje kleur. De gegeven retributie is bijgevolg ongeldig", klonk het. Het parkeerbedrijf zocht de regels op, constateerde dat de man gelijk had en schrapte zijn boete. "Het gaat me niet om het geld, maar correct is correct", aldus de man.
Gezichtsveld
Een precedent dat er mogelijk voor kan zorgen dat op veel plaatsen in ons land automobilisten hun overtreding gaan aanvechten. Het is volgens verkeersjurist Karel Van Coillie (Touring) allerminst een futiliteit dat zo'n parkeerbord wettelijk in oranje moet zijn. "Het staat altijd rechts in het gezichtsveld van de chauffeur, maar als die in een straat rechtsomkeer maakt, ziet hij geen bord meer waarop staat wat van hem verlangd wordt. Daarom koos de wetgever er destijds voor om ze een opvallende kleur - oranje dus - te geven. Zo kan elke automobilist zien dat er een bord staat dat van belang is. Het staat zo uitgelegd in de wegcode en die zou iedereen moeten kennen, maar zelfs veel gemeentebesturen en politieagenten weten dat niet meer."
Proberen waard
Dat bleek ook gisteren in een rondvraag: behalve in Brussel, waar ook een dossier lopende is van een gecontesteerde parkeerboete over de kleur van de paal, vielen ze op de meeste stadhuizen uit de lucht. In Leuven dus niet meer. Bevoegd schepen Dirk Robbeets (sp.a): "Natuurlijk heeft die man nu een gat in de regelgeving gevonden en dat brengt ons in een lastig parket. We gaan alle palen op Leuvens grondgebied oranje verven."
Of veel gemeentebesturen zich nu mogen verwachten aan de vraag om boetes terug te betalen, valt nog te bezien. Het is het proberen waard, maar de wet van '76 is geen garantie om altijd je geld terug te krijgen. "Een vrederechter kan er nog steeds van uitgaan dat een chauffeur wel heeft gezien dat het verkeersbord er stond en ook al is het dan niet conform, dan moet je het nog naleven", zegt verkeersjurist Van Coillie. (BMK/SRB/XCR/DMH/JME/SSB)
Comment