ik hoop dat hier eventueel wat specialisten zitten van de wegcode en verzekeringen.
ff starten bij het begin: enkele jaren geleden heb ik zelf een eletrische fiets gebouwd. echter waren er wat probleempjes mee
-die kon zelfstandig 22km/h rijden
-had instant full power en kon aan de rode lichten mijn voorwiel in stilstand laten spinnen (zonder trappen)
-als je bijtrapte ging die tot 29km/h voor de motor ermee ophield.
3 dingen dus die wettelijk niet mogen en waardoor mijn fiets wettelijk een scooter werd. ik heb hem hierdoor gesloopt.
dan heb ik het volgende idee gehad: ik neem een oude brommer voor de tijd van PVG's en kwam op een honda novio uit. ik heb de oude 50cc motor die 1,3KW en 3,7Nm leverde verwijderd en vervangen door een 650W electromotor met 1,8Nm koppel. de topsnelheid zakte van 45 van ongeveer 33km/h.
toen ik die wou verzekeren, weigerde de verzekering echter omdat mijn brommer niet conform zijn PVG is. echter heeft een novio geen pvg nr maar enkel een frame nr.maar verzekering houd vol dat ik dat wel moet hebben aangezien mijn brommer eerst gebruikt werd in 1976 (PVG werd ingevoerd in 1975 en vermoedelijk is mijn honda nog een latere verkoop van een showroommodel).
ik ben bij honda al toestemming gaan vragen, maar dat kunnen ze niet aangezien mijn brommer ook geen typeplaatje heeft met het PVG nr erop. ook kunnen die mijn geen papieren bezorgen aangezien er dus nooit papieren van waren. de brommer heeft enkel een framenr.
ik heb ondertussen al 3 zulke kaders gekocht en kom bij allen op hetzelfde probleem uit. geen documenten, geen type plaatje, gee PVG nr.
de brommer werd gesloopt en de eventuele plannen om een ford escort mk2 uit 1978 electrisch te maken werden definitief geschrapt.
nu viel mijn ook op volgende tabel:
daar is namelijk sprake van gemotoriseerde rijwielen die in de klasse L1e-A vallen en hierdoor nog steeds een fiets zijn (in tegenstelling tot L1e-B waar bromfietsen klasse A, klasse B en speed pedelecs onder vallen).
enige vereisten:
-max 1000W (ik heb 650W dus dat zit goed)
-hoofddoel trapondersteuning maar mag autonoom kunnen rijden (ff de originele pedalen weer monteren op de ketting)
-max 25km/h (ff spelen met tandwielen en banden zodat mijn 33km/h zakt naar een 26-27).
en dan verwijder ik het frame nummer en kan een 'replica' van een amigo bouwen als electrische fiets.
iemand enig idee of die 'gemotoriseerde rijwielen' ook een gelijkvormigheidsattes (COC) van de fabrikant hebben, of een document van de motor + rollenbanktest voldoende is??
ff starten bij het begin: enkele jaren geleden heb ik zelf een eletrische fiets gebouwd. echter waren er wat probleempjes mee
-die kon zelfstandig 22km/h rijden
-had instant full power en kon aan de rode lichten mijn voorwiel in stilstand laten spinnen (zonder trappen)
-als je bijtrapte ging die tot 29km/h voor de motor ermee ophield.
3 dingen dus die wettelijk niet mogen en waardoor mijn fiets wettelijk een scooter werd. ik heb hem hierdoor gesloopt.
dan heb ik het volgende idee gehad: ik neem een oude brommer voor de tijd van PVG's en kwam op een honda novio uit. ik heb de oude 50cc motor die 1,3KW en 3,7Nm leverde verwijderd en vervangen door een 650W electromotor met 1,8Nm koppel. de topsnelheid zakte van 45 van ongeveer 33km/h.
toen ik die wou verzekeren, weigerde de verzekering echter omdat mijn brommer niet conform zijn PVG is. echter heeft een novio geen pvg nr maar enkel een frame nr.maar verzekering houd vol dat ik dat wel moet hebben aangezien mijn brommer eerst gebruikt werd in 1976 (PVG werd ingevoerd in 1975 en vermoedelijk is mijn honda nog een latere verkoop van een showroommodel).
ik ben bij honda al toestemming gaan vragen, maar dat kunnen ze niet aangezien mijn brommer ook geen typeplaatje heeft met het PVG nr erop. ook kunnen die mijn geen papieren bezorgen aangezien er dus nooit papieren van waren. de brommer heeft enkel een framenr.
ik heb ondertussen al 3 zulke kaders gekocht en kom bij allen op hetzelfde probleem uit. geen documenten, geen type plaatje, gee PVG nr.
de brommer werd gesloopt en de eventuele plannen om een ford escort mk2 uit 1978 electrisch te maken werden definitief geschrapt.
nu viel mijn ook op volgende tabel:
daar is namelijk sprake van gemotoriseerde rijwielen die in de klasse L1e-A vallen en hierdoor nog steeds een fiets zijn (in tegenstelling tot L1e-B waar bromfietsen klasse A, klasse B en speed pedelecs onder vallen).
enige vereisten:
-max 1000W (ik heb 650W dus dat zit goed)
-hoofddoel trapondersteuning maar mag autonoom kunnen rijden (ff de originele pedalen weer monteren op de ketting)
-max 25km/h (ff spelen met tandwielen en banden zodat mijn 33km/h zakt naar een 26-27).
en dan verwijder ik het frame nummer en kan een 'replica' van een amigo bouwen als electrische fiets.
iemand enig idee of die 'gemotoriseerde rijwielen' ook een gelijkvormigheidsattes (COC) van de fabrikant hebben, of een document van de motor + rollenbanktest voldoende is??
Comment