Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zelfbouw electrische scooter/ fiets

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • zelfbouw electrische scooter/ fiets

    ik hoop dat hier eventueel wat specialisten zitten van de wegcode en verzekeringen.

    ff starten bij het begin: enkele jaren geleden heb ik zelf een eletrische fiets gebouwd. echter waren er wat probleempjes mee
    -die kon zelfstandig 22km/h rijden
    -had instant full power en kon aan de rode lichten mijn voorwiel in stilstand laten spinnen (zonder trappen)
    -als je bijtrapte ging die tot 29km/h voor de motor ermee ophield.

    3 dingen dus die wettelijk niet mogen en waardoor mijn fiets wettelijk een scooter werd. ik heb hem hierdoor gesloopt.

    dan heb ik het volgende idee gehad: ik neem een oude brommer voor de tijd van PVG's en kwam op een honda novio uit. ik heb de oude 50cc motor die 1,3KW en 3,7Nm leverde verwijderd en vervangen door een 650W electromotor met 1,8Nm koppel. de topsnelheid zakte van 45 van ongeveer 33km/h.

    toen ik die wou verzekeren, weigerde de verzekering echter omdat mijn brommer niet conform zijn PVG is. echter heeft een novio geen pvg nr maar enkel een frame nr.maar verzekering houd vol dat ik dat wel moet hebben aangezien mijn brommer eerst gebruikt werd in 1976 (PVG werd ingevoerd in 1975 en vermoedelijk is mijn honda nog een latere verkoop van een showroommodel).

    ik ben bij honda al toestemming gaan vragen, maar dat kunnen ze niet aangezien mijn brommer ook geen typeplaatje heeft met het PVG nr erop. ook kunnen die mijn geen papieren bezorgen aangezien er dus nooit papieren van waren. de brommer heeft enkel een framenr.
    ik heb ondertussen al 3 zulke kaders gekocht en kom bij allen op hetzelfde probleem uit. geen documenten, geen type plaatje, gee PVG nr.

    de brommer werd gesloopt en de eventuele plannen om een ford escort mk2 uit 1978 electrisch te maken werden definitief geschrapt.
    nu viel mijn ook op volgende tabel:


    daar is namelijk sprake van gemotoriseerde rijwielen die in de klasse L1e-A vallen en hierdoor nog steeds een fiets zijn (in tegenstelling tot L1e-B waar bromfietsen klasse A, klasse B en speed pedelecs onder vallen).
    enige vereisten:
    -max 1000W (ik heb 650W dus dat zit goed)
    -hoofddoel trapondersteuning maar mag autonoom kunnen rijden (ff de originele pedalen weer monteren op de ketting)
    -max 25km/h (ff spelen met tandwielen en banden zodat mijn 33km/h zakt naar een 26-27).

    en dan verwijder ik het frame nummer en kan een 'replica' van een amigo bouwen als electrische fiets.
    iemand enig idee of die 'gemotoriseerde rijwielen' ook een gelijkvormigheidsattes (COC) van de fabrikant hebben, of een document van de motor + rollenbanktest voldoende is??

  • #2
    Bij mijn e-bike zit een verklaring van comformiteit van de fabrikant.
    Z4 M40i

    Comment


    • #3
      ik weet dat ebikes dat moeten hebben, maar wat met oudere fietsen die dat nog niet hadden?
      of zelfbouw gevallen waar je een gewone MTB neemt en een DIY kit onder schroeft. als het voldoende is om het attest van de motor te gebruiken en eventueel een rollenbank test bij de politie waar je dan een document van krijgt dat die max 25km/h rijd, dan kan ik mijn hondaframe gebruiken en dan een zelfbouw fiets maken die lijkt op een honda amigo/novio

      Comment


      • #4
        Da's meer iets voor Tweakers. Daar zitten mannen die zelfbouw fietsen hebben.

        Comment


        • #5
          Neem eens contact op met de Cel Homologatie van Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

          Comment


          • #6
            Ik zou de elektrische Ford plannen nog niet opbregen. Vorige maand zijn er immers 2 Belgen in geslaagd om een MX-5 (NB) gehomologeerd te krijgen na ombouw tot elektrisch voertuig.
            Ze hebben er wel een ommetje via Duitsland voor moeten maken, maar het is hen gelukt. De MX-5 is ingeschreven en verzekerd in België.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #7
              Klaas De Craemer realiseerde dit.

              Info : https://sites.google.com/site/klaasdc/mazda-mx-5-ev

              Comment


              • #8
                weeral typisch belgie dat je eerst je auto in het buitenland moet ombouwen en dan weer invoeren. duitsland is nu niet echt bij de deur voor mij.

                en echter ook kom ik weeral 1 dom regeltje tegen die alles tegenhoud.
                zo een ebike van max 1000W die maar 25km/h kan hoeft geen inschrijving of nummerplaat te hebben (bevestigd door mijn verzekeringsmaatschappij). echter vind ik op deze website: inschrijving van voertuigen/kentekenplaten een kleine bepaling die weeral roet in het eten gooid: http://mobilit.belgium.be/nl/wegverk...rische_fietsen

                • Certificaat van overeenstemming: het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht voor een gemotoriseerde fiets en voor een speed pedelec. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, je moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met je fiets. Wanneer je een gemotoriseerde fiets of een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.
                het is erg dat je voor een voertuig waar geen inschrijving of nummerplaat nodig is, je wel de wetteksten moet gaan lezen ivm inschrijving van voertuigen en kentekenplaten om daar te zien dat ik wel een COC moet hebben voor mijn 'gemotoriseerde fiets'.

                tenzij honda mij dus een COC geeft, zit ik weeral muur vast. kan beter de boel hier verkopen en verhuizen naar een land waar je wel wat meer mag

                Comment


                • #9
                  Honda kan nooit een COC afleveren voor een elektrisch aangedreven Novio.

                  Comment


                  • #10
                    daarom zit ik dus weer muurvast en krijg ik dat ding nooit op de baan. wil je eens iets voor het milieu doen...

                    Comment

                    Working...
                    X